Ahoj
Dovolim si zverejnit moje letosni seznameni s 4.366 a ADCIS/GEMS, je to trosku delsi ...
Bylo nebylo , mozna nebylo, ale spis bylo mel jeden tatrovak Havrla svou Tatru, ktere rika Autobus, rano si privstal a ze pojede na vyrocni tatrasraz - akci Polygoon2008 s tim ze rano vyzvedne sve garde - Lenku a stavi se v Brne a udela hokuspokus. V Pruhonich vzal plnou a hnal to do Brna co mu kamioni a D1 na sirku dovolovala. V Brne byl jiz ocekavam panem Dvorackem se kterym mel dohodnute zapujceni alternativni ridici jednotky ADCIS na svuj Autobus. Havrla prijel do Brna a po vrelem uvitani se jal s panem Dvorackem menit ridici jednotku. ADCIS ma stejnou krabicku takze se da elegantne namontovat misto stavajiciho GEMSe, avsak ma jinaci lepci konektor, to vsak diky elegantni redukci neni za zavadu, jednotka byla prohozena za par minutek. Nasledoval start a zakladni zakalibrovani jednotky na motor, pri tomto bylo zjisteno ze motor ma vadne cidlo teploty benzinu, a teploty oleje a prosakuje obtokovej ventil. Cidlo teploty benzinu hlasilo -5st.C, a olej vesele lital 50-120 st.C. Havrla tedy rovnou u pramene koupil ony cidla nova, podekoval a vyrazil za Zdichem, ktery cirou nahodou mel uplne prazdnou garaz, kde se dala zminena cidla vymenit. Havrla nastartoval, zaradil, pustil spojku, pridal plyn a rozjel se, ale bylo to divne, takove autoskolacke. Na dalsi krizovatce to zkusil znova, ale bez kouzelneho pohravani s plynovym pedalem pred rozjezdem (Mi uzivatele znaji) a hledme, motor se rozjel bez pridani plynu a jeste si pri poklesu otacek sam pridal, aby nechcip a auto necekananou silou uvedl v pohyb, naprosto nevidana a necekana vlastnost. Dalsi zmena byla ze po pridani plynu z rezimu brzdeni motorem to necuklo, take nevidane. Trochu kolisaly otacky, ale ne tak jako u GEMSe, proste trosicku. I prijel Havrla s posadkou k Zdichovi s nim vymenil cidla (dikes Zdicho, ja bych to olejove na vane nevymenil
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
) Zdicho se malem prastil pri vylezani z podauta o naraznik, kdyz se dozvedel ze mam s sebou jeho byvalou spoluzacku z vysoky
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
, probrali jsme tema bydleni a auta, a frceli do centra deni - Koprivnice. Dle slov Radka jsme zaparkovali u nejvetsiho hotelu na navsi jez nese povedome jmeno TATRA. Cestou se stabilita otacek ustalila a uz nekolisala. Nasledovala klasicka vecerni zabava. Rano jsme posnidali a jeli jsme za policejniho doprovodu na polygon. Jake mile prekvapeni, Havrla se rozhodl, ze se k motoru zachova jako kdyz byl teply, proste nastartuje, pusti spojku a schavlne, chcipne/pojede, svete div se zadne chcipnuti, zadne divne veci, proste kulturni rozjeti vozu, nevidana vec od studeneho Mi verku (ti co maj 3,5 a myslej si ze to 4,4 nedela, tak dela, ale ne tak ze by clovek musel cekat 5 minut domivajic se ze sedi v skode 120 a spol
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
) Nicmene se Havrla ke svemu prekvapeni rozjel se studenym motorem stejne kulturne jako napriklad s Skodou Felicia VW 1,6, ci jakykoli jiny kulturni motor soucasneho tisicileti. (Mel jsem peknou 1,6 firemni feldu a byla povedena, proste jela, necukala atd..). Volnobeh bez kolisani proste ideal tak jak to ma spravne fungovat. Cely den v pohode, vecer Havrla vzal jeste tatru na projizdku po Koprivnici a svete div se pri prijezdu k parkovisti zacli kolisat otacky. Nechali jsme tatru spat, rano vse dobre a v budoucnu se to jiz nezopakovalo, asi ta redukce. Havrlu napadlo podrobit ADCISe srovnavacimu testu s GEMSem, premyslel jak, jako prvni test provedl test na spotrebu paliva. V Koprivnici pri odjezdu natankoval plnou nadrz a vyrazil s topenim bez klimacky, po 110 km jizdou pianko 90-120 km/h zastavil u benzinky a udelal prvni odhad spotreby. Znova natankoval plnou a zjistil ze spotreboval 10,3L/100km. Znova vynuloval pocitadlo a jel domu. V tydnu pak zavolal Hajkovi, aby vzal svuj Mi95Long vuz s stejnym motorem na test maximalniho vykonu. Ve ctvrtek vecer po praci se uskutecnil sraz dvou Tater T700 a M95 na valcove brzde (
http://www.mereni-vykonu.cz/ ). Nejrv se upoutala T700 a uskutecnilo se mereni tak jak vuz prijel, tj. s ADCISem:
http://www.lhotkanet.cz/galerie/display ... m=79&pos=2 , nasledne byl ADCIS vymenen za GEMS:
http://www.lhotkanet.cz/galerie/display ... m=79&pos=3 , pote byla z ciste testovacich duvodu odpojena ta hadice od vysavace:
http://www.lhotkanet.cz/galerie/display ... m=79&pos=4 , jelikoz bylo pozde a Havrla s Hajkem chteli jeste pomerit druhe vozidlo, upustili od dalsich testu a pristavili druhy vuz, ten ma graf zde:
http://www.lhotkanet.cz/galerie/display ... m=79&pos=0 Z grafu vypliva ze ADCIS ma pri plne otevrenych skrticich klapkach vzduchu plny vykon o cca 8 koni mensi nez GEMS, (Vysvetleni je na snade, mozna chyba mereni, ADCIS udajne byl pripravovan na euro3), dale pak z dalsich grafu vypliva chyba vzduchoveho filtru, se kterou bylo mereno porovnavani ADCIS x GEMS v plnem vykonu, coz take jaksi dokaze zkreslit vysledek porovnani, i kdyz obe jednotky meli stejne podminky, posudte sami relevantnost. O vikendu jel Havrla vratit ADCISe, mel stale natankovan ony post Koprivnicky benzin, kdyz dojel k benzince do Brna mel na malem pocitadle 650km, cislo, ktere pred tim nikdy na jedne nadrzi nedokazal vyrobit. V Brne pak probehl test diagnostiky jednotky a motoru za jizdy, kdy se zjistilo ze jeste mirne obcas zakolisa teplota oleje o 20st.C a stale mirne prosakuje obtokovy ventil, ale jinak je to jak ma byt. nasledne byla vracena jednotka GEMS, konzultace na tema tatra. Nasledne Havrla natankoval plnou a jel na projizdku delat stejny test jako s ADCISem, kolikpak najede na nadrz - svete div se 550km. Jeste jsem chtel udelat test na maximalni spotrebu, ale vzhledem k tomu ze z obce tatrovaku znam jen dva lidi co dokazi vyjet nadrz na 300km Hajek, Havrla, a mimo obec snad jen Hylos, Kuba, jsem tento test zamitl, nebot by byl pro ostatni k nicemu.
Shrnuti:
ADCIS + Kulturni chod ve vsech rezimech, rozjizdeni parada, podstatne nizsi spotreba - 650km (cca 72L) lehkou jizdou (podle predpisu). Supracka diagnostika, umoznujici diagnostikovat motor a jednotku i za jizdy on-line. Pamet na zavady, kriticke stavy motoru, vydrzi i po odpojeni napajeni, dozvedel jsem se pri vraceni, ze jsem 2x odpojil napajeni a 10x navstivil omezovac otacek
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
. Elegantne se poznala vadna teplotni cidla. Jednotka udajne po vypadku cidla umi cidlo z mapy aproximovat, dokonce umi i pri selhani hallova sensoru u vacky za chodu tento sensor dopocitavat s hall sensoru u spojky, coz by GEMSe odstavilo. Jednotka ma vnitrni diagnostiku a pokud neco selze lze z nekolika sviticich LED diod uvnitr a konzultace po telefonu urcit zavadu napr. vadny hallovuv sensor u spojky/vacky. Moznost s vyrobcem upravit parametry jednotky na prani, i kdyz to asi nebude tak uplne zadarmo, ale zase to bude bajo vyzkousene a fungujici. Podpora k jednotce v pripade poruchy (chcipne - na dojeti poslou jinou), opravitelnost vyrobcem. (Udajne zatim zadna v provozu neodesla.)
ADCIS - Asi nizsi maximalni vykon v zakladni verzi. Nutnost predelat konektor, nebo se smirit s haprujici redukci.
GEMS + Uz je ve voze. Patrne vyssi vykon.
GEMS - Strasne chovani za studena, nizkych otackach a prechodu do a z decelerace, diagnostika = zaklinani woodoo, vyssi spotreba.
Vylepseni, ktera me napadaji: pokud by teplota hlav prekrocila kritickou hranici doslo by k omezeni vykonu motoru treba max 3000ot/min, stejne tak pokud by doslo k chybe nejankeho cidla treba 4000ot/min podle zavaznosti. (prinuti to cloveka cidlo vymenit a hlavne da vedet, ze je neco v neporadku). Pokud by tatrovak chtel tak treba od 3000ot/min a plnem otevreni skrticich klapek ten motor nakrmit aspon jako GEMS nebo i vice, ale vi cert zda se to da jeste zlepsit.
Zkusenost hodnotim jako kladnou, mereni se nam libilo, a zakladam prasatko s nazvem ADCIS, jen co opravim prevodovku...
A to je pohadky konec.
Havrla