Ako vymenit hlavny valec spojky na Tatre 613

Forum venovane vytvaraniu pomocnej dokumentacie k vozidlam Tatra
Užívateľov profilový obrázok
stastnytatrovak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 295
Dátum registrácie: 07 Jún 2005, 22:34
Tatry, ktoré vlastním: Prechodne bez auta...
Bydlisko: Soenderborg, Dansko
Kontaktovať užívateľa:

Ako vymenit hlavny valec spojky na Tatre 613

Príspevok od užívateľa stastnytatrovak » 16 Sep 2006, 01:22

Ahojte, sem ide navod ako vymenit hlavny valec spojky. Moja Tatra je z roku 1979, karoseria a motor naposledy menena 1989, takze model 3.

Som laik, neviem o autach vela. Ak je nieco nepresne alebo nespravne, neberiem za to zodpovednost, moderator nech to pomeni, ked chce :)
Pre mna to takto fungovalo.


Kedy treba menit (symptomy):

Preventivne

alebo :

Jak mne, vytekala brzdova(spojkova) kvapalina na rohozku pod nohami vodica. Najprv malo, potom viac a viac. Bod toho, kedy spojka chytala sa tiez premiestnoval, cize na zaciatku kazdej novej jazdy mohol byt az tesne nad zemou, a potom isiel vyssie a vyssie.
Spojka sa citila dost makka a trocha nevyspytatelna.

Naradie potrebne pre pracu :

Jedneho pomcnika (pre odvzdusnenie)
Sadu klucov na matice
Srubovaky
Velku nadobu
Mensiu sklenenu nadobu
Hadicku
WD-40
Kladivo
Nahradny hlavny valec spojky :) Je to ten isty ako na Skodu 120, takze lahko ho je dostat.


Odmontovat stary valec a namontovat novy :

Valec sa nachadza nad pedalom spojky. Do neho vedie jedna hadicka zhora z nadrze v kufri, a jedna rurka vedie z jeho pravej strany dozadu a pod auto.
Odzadu na valec tlaci maly piest.
Daj si velku nadobu pod spojkovy pedal a uvolni maticu na rurke. Dost to robi svinstvo, ked kvapalina vyteka.
Uvolni dve velke matice, co drzia valec prisrubovany k autu. Opatrne s tou hornou, je k nej zly pristup.
Ako posledne uvolni svorku, co drzi hadicku od kvapalinovej nadrze, a daj hadicku dole.
Valec je volny, namontuj novy opacnym postupom. Je tam malo miesta, treba namontovat svorku naspat tak, aby srub na nej trcal smerom do prava, inac tam rychlo nie je miesto na namontovanie valca. Valec montuj opatrne tak, ze spojkovy pedal stisni uplne dole, daj piest dnu do valca, a pomaly pedal povoluj smerom hore a pritlacaj valec.
Vsetko dobre utiahnut a naplnit odtieknutu kvapalinu. Pouzit novu kvapalinu, staru z nadoby vyhodit na spravne miesto !

Odvzdusnit spojkovy system

Treba jedneho cloveka za volantom, jedneho pod autom.
Ten za volantom bude pumpovat pedalom spojky.
Ten pod autom bude odvzdusnovat.
Pod autom : Treba najst odvzdusnovaciu skrutku. Nachadza sa na pravej strane spojky, blizko pri starteri.
(Ak vobec nevies kde je, este pred celou operaciou chod pod auto a popros pomocnika pumpovat pedalom spojky, uvidis, co sa pod autom pohne.)
Skrutku treba trochu povolit, WD-40 je vzdy na to dobre, lebo casto su trocha zhrdzavene... Kladivo sa moze zist pri nasadzovani spravneho kluca. Pozor, neznicit, budes ju potrebovat opat :roll: Len v najkrajnejsiom pripade pouzit na nu klieste.
Ked zacne trosku tiect kvapalina von, je dost povolena. Treba nasadit hadicku na skrutku a strcit druhy koniec hadicky do sklenenej nadoby.
Pomocnik ma zacat pumpovat pedalom, a ked vidis, ze do nadobky uz nejde vzduch(bubliny), spojka je odvzdusnena.
(Proces je kludne casto nutne zopakovat niekolko razy. Vzdy doplnit nadrzku brzdovej kvapaliny.)
Ked uz nejdu z hadice bubliny, nechat spojkovy pedal uplne stlaceny dole, zatiahnut odvzdusnovaciu skrutku, doplnit brzdovu kvapalinu, nech sa paci !
Ak vsetko dobre islo, samotna spojka je v poriadku a dobre nastavena, mas teraz spojku ako novu. Tvrdu, bod zachytu spojky na tom istom mieste, a presnejsiu :D

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 0 neregistrovaných