Tatra 57 "Čistá"
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 224
- Dátum registrácie: 14 Jún 2005, 13:32
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Senica
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Mám dotaz aké pneu.sa dávali na t57čistá,lebo už som
tam videl 5,00 16 / 5,25 16 / 5,50 16,/a včom je ten rozdiel
(žeby šírka).
tam videl 5,00 16 / 5,25 16 / 5,50 16,/a včom je ten rozdiel
(žeby šírka).
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 147
- Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
- Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
- Bydlisko: Jablonec n.N.
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
V příručce je uvedeno 5,25 -16, což jsou taky z těchto 3 rozměrů dnes jediné pneumatiky, které se dají koupit nové za rozumnou cenu.
5,25 - značí šířku pneumatiky v palcích.
5,25 - značí šířku pneumatiky v palcích.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 224
- Dátum registrácie: 14 Jún 2005, 13:32
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Senica
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
A kolko stoja nové 5,25
- Djss
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 386
- Dátum registrácie: 15 Júl 2006, 18:57
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A r.v 1936
- Bydlisko: Detva
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Peter ake gumy si chces dat?Dobove alebo dnesne?Na Oldtimer.sk je reklama na Kudrnac-5,25-16 cena 1850 Kc.
- Pedro
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 189
- Dátum registrácie: 25 Máj 2005, 06:43
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Střední Čechy
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Od pana Louna je mám(ale 18ky) a jsem spokojený.
- Veterantatra
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 50
- Dátum registrácie: 16 Aug 2008, 23:10
- Tatry, ktoré vlastním: T12 čtyřdveřová limusina
T57 čistá - falešný kabriolet - Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
T57 čistá/A/B - shodný problém!
Na několika pumpách v našem okolí vymizel benzin Speciál - olovnatý. Co, kdo víte o možnostech používání bezolovnatého benzinu v našich vozech?
Netušíte jaká je časová perspektiva zrušení prodeje olovnatého benzinu úplně?
Díky za info
VK
Na několika pumpách v našem okolí vymizel benzin Speciál - olovnatý. Co, kdo víte o možnostech používání bezolovnatého benzinu v našich vozech?
Netušíte jaká je časová perspektiva zrušení prodeje olovnatého benzinu úplně?
Díky za info
VK
Re: Tatra 57 "Čistá"
nepatří to sem ale otázka je dobrá u T 613 Olovnatý benzín a přísadu tekuté olovo jsem vyměnil za Natural 98 ,žere míň,dobré starty bez sytiče ,motor běží krásně v nízkých otáčkách dobře vše spálí
otázka je zda by to stařičký motor zvládl
otázka je zda by to stařičký motor zvládl
- Michael
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1514
- Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Veterantatra: Jak vypadá falešný cabriolet T-57 čistá ???
Tuto variantu T-57 jsem ještě neviděl...........
Možná máme každý jinou představu, jak takovéto auto ( karosářská verze ) vypadá...
Tuto variantu T-57 jsem ještě neviděl...........
Možná máme každý jinou představu, jak takovéto auto ( karosářská verze ) vypadá...
Re: Tatra 57 "Čistá"
kvůli malé kompresi natural 98 pro T 57 nevhodný
- Tatra 75
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 72
- Dátum registrácie: 05 Sep 2005, 18:32
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Na několika pumpách v našem okolí vymizel benzin Speciál - olovnatý. Co, kdo víte o možnostech používání bezolovnatého benzinu v našich vozech?
Netušíte jaká je časová perspektiva zrušení prodeje olovnatého benzinu úplně?
U nás na Slovensku sa nedodáva asi 10 rokov ,ale dá sa kúpiť náhrada olova do benzínu napr. ANABEX a aj iných. Čo je ale horšie tu miznú aj benzíny oč.91 .Tak neviem čo bude ďalej
Re: Tatra 57 "Čistá"
U nás už se olovnatý benzín také neprodává. Po původním názvem ,,Speciál,, je už dodáván také bezolovnatý benzín, ale s přísadou nahrazující olovo.
Vyšší oktanové číslo se řešilo už v 70tých letech. Při přechodu z benzínu ,,Normal,, na ,,Speciál,, se doporučovalo zvýšit základní předstih o 3 - 4 st. Mám ale dojem ža tam byl ten ,,oktanový,, rozíl o něco větší než u 91 vs.98. Dost také záleží na seřízení karburátoru a bohatosti směsi. Viděl jsem pár motorů s předstihem i přes 10st. Tahaly sice jak pila, ale dost brzo vytloukly šály.
Jeden kolega jezdí s T-57 dokonce na 100 okt. benzín. Má ale v motoru delší písty pro zvýšení komprese, ostřejší vačku, odlehčený setrvák a další úpravy. Jak má velký předstih jsem se ho ale neptal.
Vyšší oktanové číslo se řešilo už v 70tých letech. Při přechodu z benzínu ,,Normal,, na ,,Speciál,, se doporučovalo zvýšit základní předstih o 3 - 4 st. Mám ale dojem ža tam byl ten ,,oktanový,, rozíl o něco větší než u 91 vs.98. Dost také záleží na seřízení karburátoru a bohatosti směsi. Viděl jsem pár motorů s předstihem i přes 10st. Tahaly sice jak pila, ale dost brzo vytloukly šály.
Jeden kolega jezdí s T-57 dokonce na 100 okt. benzín. Má ale v motoru delší písty pro zvýšení komprese, ostřejší vačku, odlehčený setrvák a další úpravy. Jak má velký předstih jsem se ho ale neptal.
- Mirek
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 554
- Dátum registrácie: 23 Okt 2007, 22:14
- Tatry, ktoré vlastním: T603 M68
T603 M69
T613-3 OTS EX
T613-4M - Bydlisko: střední Čechy
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Co se týče přechodu na benzín s vyšším OČ, jsou na tom T57 i další Tatry poměrně dobře. Kdyby byl s více oktany problém, lze díky ventilovému rozvodu OHV poměrně snadno zvýšit kompresní poměr, když se to udělá rozumně, neměly by trpět ani šály.
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Je zaujímavé, ako sa stále vracajú obavy z používania vysokooktánového benzínu pre staršie motory, ako aj rôzne bájky o znížení spotreby a zvýšení výkonu pri použití benzínu s vyšším oktanovým číslom atď.
Čo vlastne udáva to oktánové číslo? Je to odolnosť benzínu voči vzniku detonačného spaľovania. Každý motor má vzhľadom na svoju konštrukciu stanovený nejaký minimálny oktánový nárok, kedy je ešte zaručená jeho bezproblémová prevádzka. Ak toto minimum nedodržíme, nastávajú za určitých podmienok (spravidla vyššie zaťaženie pri nízkych otáčkach) problémy spôsobené vznikom detonačného spaľovania. S rastom počtu najazdených kilometrov v motore vznikajú úsady z nedokonalého spaľovania, ktoré vytvárajú v spaľovacom priestore karbón. Tento má nepriaznivý účinok na chod motora, okrem iného zhorčuje prestup tepla do kovových stien valcov a piestu, čím zhoršuje chladenie. Taktiež svojim objemom spôsobuje postupné zvyšovanie kompresného pomeru motora a v neposlednom rade sám počas chodu motora môže dosahovať vyšších teplôt a tak pôsobiť ako ohnisko pre vznik samozápalov. Všetko toto zvyšuje oktánový nárok motora a je nutné buď používať benzín s vyšším oktánovým číslom, alebo znížiť predzápal, aby motor nedetonoval, čo sa však nepriaznivo prejaví na jeho výkone. Jedine v tomto prípade môže použitie benzínu s vyšším OČ nepriamo spôsobiť zvýšenie výkonu motora, ak budeme môsť opätovne nastaviť predpísaný väčší predzápal bez obavy vzniku detonácií a samozápalov.
Pokiaľ však použijeme benzín s vyšším oktánovým číslom, ako je predpísané, nič sa nedeje. Motor nedosiahne kritický režim detonácií ani za nepriaznivých podmienok, takže takýto benzín je voči nemu vlastne šetrnejší. Nesprávne by však bolo zvyšovať predzápal len preto, že motor nedetonuje. Maximálne stúpnutie tlakov zo spaľovania by mohlo nastať vo valci skôr, ako je optimálne, takže rozpínajúce sa plyny by mohli vlastne pôsobiť proti pohybu piesta a tak by bol výkon motora nižší a motor by bol viac teplotne aj mechanicky namáhaný - mohol by sa prehrievať aj bez vzniku detonácií a slabšie by ťahal.
Pre zachovanie pôvodných vlastností motora je preto dôležité vyvarovať sa neodborným zásahom do nastavenia predstihu zapaľovania.
A prečo použitie benzínu s vyšším OČ neprináša toľko túžobne očakávané zvýšenie výkonu? Jednoducho to vyplýva zo zásad termodynamiky - takýto benzín nemá vyššiu výhrevnosť a teda jeho spálením sa uvoľní iba rovnaké množstvo tepla, ako pri spálení benzínu s nižším OČ. Zázraky sa tu žiaľ nedejú..
Viem, že nie je populárne brať niekomu ilúzie, ale realita je už skrátka taká. Ak sa niekto chce klamať aj napriek tomu, je to už iba jeho vec.
A na záver - snáď mierne zvýšenie výkonu je možné dosiahnuť iba použitím bvenzínu Shell V-Power Racing. Nie pre jeho vyššie oktánové číslo, ale pre jeho iné chemické zloženie s údajne o niečo vyššou výhrevnosťou. A naopak - pri využívaní rovnakého výkonu by takýto benzín mohol o niečo znížiť spotrebu paliva. Vzhľadom na jeho citeľne vyššiu cenu nieje však tento jeho efekt moc rentabilný. Ja som ho v T-613 tiež vyskúšal, ale subjektívne som na chode motora, ani na spotrebe paliva, žiadne zmeny nepozoroval. Pre objektívne závery by však bolo treba jeho vplyv porovnať na motorovej brzde.
Takže - preč s poverami..
Čo vlastne udáva to oktánové číslo? Je to odolnosť benzínu voči vzniku detonačného spaľovania. Každý motor má vzhľadom na svoju konštrukciu stanovený nejaký minimálny oktánový nárok, kedy je ešte zaručená jeho bezproblémová prevádzka. Ak toto minimum nedodržíme, nastávajú za určitých podmienok (spravidla vyššie zaťaženie pri nízkych otáčkach) problémy spôsobené vznikom detonačného spaľovania. S rastom počtu najazdených kilometrov v motore vznikajú úsady z nedokonalého spaľovania, ktoré vytvárajú v spaľovacom priestore karbón. Tento má nepriaznivý účinok na chod motora, okrem iného zhorčuje prestup tepla do kovových stien valcov a piestu, čím zhoršuje chladenie. Taktiež svojim objemom spôsobuje postupné zvyšovanie kompresného pomeru motora a v neposlednom rade sám počas chodu motora môže dosahovať vyšších teplôt a tak pôsobiť ako ohnisko pre vznik samozápalov. Všetko toto zvyšuje oktánový nárok motora a je nutné buď používať benzín s vyšším oktánovým číslom, alebo znížiť predzápal, aby motor nedetonoval, čo sa však nepriaznivo prejaví na jeho výkone. Jedine v tomto prípade môže použitie benzínu s vyšším OČ nepriamo spôsobiť zvýšenie výkonu motora, ak budeme môsť opätovne nastaviť predpísaný väčší predzápal bez obavy vzniku detonácií a samozápalov.
Pokiaľ však použijeme benzín s vyšším oktánovým číslom, ako je predpísané, nič sa nedeje. Motor nedosiahne kritický režim detonácií ani za nepriaznivých podmienok, takže takýto benzín je voči nemu vlastne šetrnejší. Nesprávne by však bolo zvyšovať predzápal len preto, že motor nedetonuje. Maximálne stúpnutie tlakov zo spaľovania by mohlo nastať vo valci skôr, ako je optimálne, takže rozpínajúce sa plyny by mohli vlastne pôsobiť proti pohybu piesta a tak by bol výkon motora nižší a motor by bol viac teplotne aj mechanicky namáhaný - mohol by sa prehrievať aj bez vzniku detonácií a slabšie by ťahal.
Pre zachovanie pôvodných vlastností motora je preto dôležité vyvarovať sa neodborným zásahom do nastavenia predstihu zapaľovania.
A prečo použitie benzínu s vyšším OČ neprináša toľko túžobne očakávané zvýšenie výkonu? Jednoducho to vyplýva zo zásad termodynamiky - takýto benzín nemá vyššiu výhrevnosť a teda jeho spálením sa uvoľní iba rovnaké množstvo tepla, ako pri spálení benzínu s nižším OČ. Zázraky sa tu žiaľ nedejú..
Viem, že nie je populárne brať niekomu ilúzie, ale realita je už skrátka taká. Ak sa niekto chce klamať aj napriek tomu, je to už iba jeho vec.
A na záver - snáď mierne zvýšenie výkonu je možné dosiahnuť iba použitím bvenzínu Shell V-Power Racing. Nie pre jeho vyššie oktánové číslo, ale pre jeho iné chemické zloženie s údajne o niečo vyššou výhrevnosťou. A naopak - pri využívaní rovnakého výkonu by takýto benzín mohol o niečo znížiť spotrebu paliva. Vzhľadom na jeho citeľne vyššiu cenu nieje však tento jeho efekt moc rentabilný. Ja som ho v T-613 tiež vyskúšal, ale subjektívne som na chode motora, ani na spotrebe paliva, žiadne zmeny nepozoroval. Pre objektívne závery by však bolo treba jeho vplyv porovnať na motorovej brzde.
Takže - preč s poverami..
Re: Tatra 57 "Čistá"
Já už jsem s Tatrou také jezdil na ledasco, Letecký benzín (ten jí chutnal ), Speciál, Super, Speciál/nafta (jela dobře, ale toho kouře ). Někdy ale bylo třeba trochu poupravit předstih, ale ten je choulostivý i na změnu vlhkosti vzduchu.
U T-613 není ten ,,oktanový,, rozdíl tak patrný, ale T-57 byla stavěná na lihobenzín, který měl sotva (dle dnešních měřítek) 70 oktanů a těch dnešních 91 či dokonce 98 oktanů je dost zásadní rozdíl. Víceoktanový benzín díky malé kompresy nedosáhne potřebných parametrů a hoří pomaleji než by měl.
Jak jsem již několikrát připomínal hodně záleží na pozdějších ,,samodomo,, opravách a úpravách. Dost často je používán karburátor Jikov, který dává jiné složení směsi než původní Zenith či Amal. Rovněž pozdější rozdělovače Pal mají jiný průběh odstředivého regulátoru než původní Scintilla či Bosch. Při seřizování základního předstihu je rovněž potřeba zkontrolovat zda je u všech válců stejný ( u jednoho rozdělovače jsem měl díky jeho opotřebení rozdíl mezi jednotlivými válci 10 st. )
Pár článečků ze ,,Zpravodaje TVCC,, z roku 1978.
U T-613 není ten ,,oktanový,, rozdíl tak patrný, ale T-57 byla stavěná na lihobenzín, který měl sotva (dle dnešních měřítek) 70 oktanů a těch dnešních 91 či dokonce 98 oktanů je dost zásadní rozdíl. Víceoktanový benzín díky malé kompresy nedosáhne potřebných parametrů a hoří pomaleji než by měl.
Jak jsem již několikrát připomínal hodně záleží na pozdějších ,,samodomo,, opravách a úpravách. Dost často je používán karburátor Jikov, který dává jiné složení směsi než původní Zenith či Amal. Rovněž pozdější rozdělovače Pal mají jiný průběh odstředivého regulátoru než původní Scintilla či Bosch. Při seřizování základního předstihu je rovněž potřeba zkontrolovat zda je u všech válců stejný ( u jednoho rozdělovače jsem měl díky jeho opotřebení rozdíl mezi jednotlivými válci 10 st. )
Pár článečků ze ,,Zpravodaje TVCC,, z roku 1978.
- Ergo_sum
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 587
- Dátum registrácie: 05 Jan 2008, 15:15
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
Tento problem sme uz riesili a pomohlo nam laborartorium paliv a maziv v Slovnafte. Riesenie je pridavanie Nitrobenzenu do paliva v pomere 3-5%, funguje to este lepsie ako povodny benzin, len je treba zachovavat maximalnu opatrnost lebo Nitrobenzen je prudko jedovaty uz len pri kontakte s kozou. Nitrobenzen vyrabaju v Slovnafte ale na nakup clovek potrebuje specialne povolenie na nakup, preto to riesime cez dodavatelsku firmu.
P.S. Ak ma niekto zaujem moze ma kontaktovat cez SS.
P.S. Ak ma niekto zaujem moze ma kontaktovat cez SS.
Re: Tatra 57 "Čistá"
Tu první stránku jsem tam dal 2x, sorry
Teda na NITRO.. ( ) jsem ještě nejezdil a vzhledem k problémům s jeho scháněním i míchání s palivem to asi ani zkoušet nebudu.
Teda na NITRO.. ( ) jsem ještě nejezdil a vzhledem k problémům s jeho scháněním i míchání s palivem to asi ani zkoušet nebudu.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 147
- Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
- Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
- Bydlisko: Jablonec n.N.
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 57 "Čistá"
V příručce vydané TVCC Ostrava je uvedeno, že 6 stupňů základního předstihu platí pro benzín s oktanovým číslem 72 a pro benzín normal 82 by tedy předstih měl být 7 - 8 stupňů....
Z toho jsem odvodil, že pro speciál 91 by mělo být 10 stupňů a na mojí T57A jsem to takto nastavil. Vzhledem k tomu, že motor na mé Tatře má jiný - jakýsi tunningový vačkový hřídel (řešili jsem to loni v jiném vlákně), kde hodnoty časování vůbec nesouhlasí s tabulkovými a výfukové ventily začínají otevírat velmi brzo, mám obavu, aby při menším předstihu nedošlo k jejich opálení. Takže bude-li nutno jezdit na o.č. 95 asi nezbude než předstih o další stupeň zvednout.
Zároveň využiju této problematiky k dotazu na spotřebu. Ne, že by při max. 1000 km ročně to byl důležitý údaj, ale těch 9 až 10 litrů ze zajímavého starého článku z přílohy od Karla je pro mě absolutně nedosažitelných.
Nedostanu se pod 12 litrů, ani kdybych se zbláznil - leda bych Tatru polovinu cesty tlačil . Asi má na to vliv ta "tunningová" vačka, karburátor jikov, rozdělovač pal a vrtání 73 mm. Tatra ale jede vcelku dobře, na rovině snadno dosáhne 80 km/h a pedál plynu mám při tom sotva ve 2/3. Ale těch 12 l si to vezme i při průměru 50 km/h...
Z toho jsem odvodil, že pro speciál 91 by mělo být 10 stupňů a na mojí T57A jsem to takto nastavil. Vzhledem k tomu, že motor na mé Tatře má jiný - jakýsi tunningový vačkový hřídel (řešili jsem to loni v jiném vlákně), kde hodnoty časování vůbec nesouhlasí s tabulkovými a výfukové ventily začínají otevírat velmi brzo, mám obavu, aby při menším předstihu nedošlo k jejich opálení. Takže bude-li nutno jezdit na o.č. 95 asi nezbude než předstih o další stupeň zvednout.
Zároveň využiju této problematiky k dotazu na spotřebu. Ne, že by při max. 1000 km ročně to byl důležitý údaj, ale těch 9 až 10 litrů ze zajímavého starého článku z přílohy od Karla je pro mě absolutně nedosažitelných.
Nedostanu se pod 12 litrů, ani kdybych se zbláznil - leda bych Tatru polovinu cesty tlačil . Asi má na to vliv ta "tunningová" vačka, karburátor jikov, rozdělovač pal a vrtání 73 mm. Tatra ale jede vcelku dobře, na rovině snadno dosáhne 80 km/h a pedál plynu mám při tom sotva ve 2/3. Ale těch 12 l si to vezme i při průměru 50 km/h...
Re: Tatra 57 "Čistá"
Původní majitel mého vozu se s novým vozem také nedostal pod proklamovaných 10l. Řekl bych že 12l při vrtání 73mm (obsah 1256ccm) je celkem v normě. Hodně záleží na tom jak se s vozem jezdí. Hned po výbrusu (na 75mm = 1325ccm) se mi úpravou původního karburátoru Zenith podařilo snížit spotřebu na cca.11l. Jak jsem se ale přestal obávat o nezajetý motor a začal na to zase pořádně ,,šlapat,, stoupla spotřeba na 12l a někdy i na 13l. Kolega s motorem 1221ccm (vrtání 72mm) a karburátorem Jikov údajně jezdí za 10l, ale on ten motor tolik nehoní jako já. V dnešním provozu se díky lepším cestám (teda jak kde ) a okolnímu rychlejšímu provozu každý snaží jet co to dá a tak jsou ty spotřeby větší než kdysi. Dost také záleží na tom kde jezdíš. V nížinách kde se jezdí převážně na 4ku bude ta spotřeba samozřejmě nižší než u nás na horách, kde se jezdí dost často dlouhodobě na 3ku či dokonce na 2ku. Škoda že nevím jak sem vložit video. Mám natočen výjezd na jeden ,,lahůdkový,, kopec s 12% stoupáním.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 26 neregistrovaných