Renovacia TATRY 57B
Já mám u Áčka z roku 1938 (tedy vyrobeném v době kdy se už vyráběly i Béčka) spoustu Béčkových prvků: vnitřní i vnější dveřní kliky, kličky stahování oken, omezovač otvírání dveří.
Domnívám se tedy že při souběhu výroby dvou typů mohlo docházet u příslušenství k jejich ,,unifikaci,,(zvláště po válce, kdy bylo všeho nedostatek). Již jsme tady probíraly že poslední Béčka měli volant shodný s T-87, mohli by tedy mít i ty kliky, ale jistě to nevím.
Zdá se mi že toto Béčko má také takové vnitřní kliky.
Domnívám se tedy že při souběhu výroby dvou typů mohlo docházet u příslušenství k jejich ,,unifikaci,,(zvláště po válce, kdy bylo všeho nedostatek). Již jsme tady probíraly že poslední Béčka měli volant shodný s T-87, mohli by tedy mít i ty kliky, ale jistě to nevím.
Zdá se mi že toto Béčko má také takové vnitřní kliky.
V důsledku prozkoumaní některých fotek si dovoluji vyslovit názor že existují (minimálně) dva druhy zámků (úzký a široký) a dva druhy kliček (s kuličkou a bez). Úzký zámek je schován pod čalouněním a většinou má kliku bez kuličky , široký zámek se nevejde pod čalounění a proto je překryt chromovaným krytem a většinou má kliku s kuličkou. K příslušným dveřním klikám jsou i odpovídající okenní kliky (s umělou kuličkou nebo z kovovou hruštičkou). Vnější kliky Béček jsou většinou všechny stejné jak na dveřích tak na víku zavazadlového prostoru.
Abychom se hnuli od těch kliček přikládám foto diferáku a převodovky. Při demontáží diferáku z roury je kromě povolení stahovacího šroubu také třeba vyndat středící kolík (viz foto). Při demontáží převodovky z roury je třeba kromě povolení stahovacího šroubu vyšroubovat také náhon tachometru, neboť prochází rourou a rovněž vyndat středící kolík (viz foto).
Ahojte všetci,aby ste vedeli nehnevam sa na nikoho a už vôbec nie na to či je pepik alebo nie.Mate keždy určitou mierou pravdu všetci.Tema sa nezvrhla,ale uberala iným smerom ako som pôvodne chcel.Ak by som chcel rozoberať identifikáciu mojej tatry tak by som dal iní nazov a nie renovacia t57b.Túto tému chcem naozaj na to,aby sa tu preberali situácie z ktorími ste sa stretli pri renovacii.Mrzí ma to že ten začiatok nevišiel podla toho čo ste vi,ale aj ja očakavali.Dúfam že to bude pokračovať tak ako to chcú tý,ktorí si otvoria túto tému,aby im to pomohlo pri ich práci a skutočne sa dozvedia od ľudí(ktorý už to maju za sebou)intormácie ktoré im pomôžu pri ich práci.Ešte raz sa chcem poďakovať všetkým čo sa chcu s nami podeliť o ich skúsenosti.A na záver,Karol sa mi ospravedlnil,ak by to niekoho zaujimalo,ale ja som sa necítil urazený.Lepšie je počuť určitý názor pred renováciou ako ponej.A teraz sa venujme téme na ktorú bola úrčena.Laco (ale aj iný)aké maš skúsenosti keď si dával dole karosériu,alebo čo robiť ako prve keď sa začne renovovať. [/b]
- Dan
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 154
- Dátum registrácie: 15 Jan 2007, 17:49
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Slovácko
- Kontaktovať užívateľa:
Eště před tým než sem začal zdělávat karoseriu tak sem kompletně zrenovoval výdřevu a okarosoval plechem. Tak mě to poradil starší a zkušenější tatrovák. Tým si pojistíš to,že si zachováš původní rozměry kvůli spasování. Každá strana totiž može byt trochu jiného rozměru,to je u drěvěných automobilů běžné.Teprve opravenů spasovanů a oškrábanů kastlu sem dával lakovat. Zatím sem měl dost času na revaci podvozku a motoru. Toto sa mě zdálo u mojého béčka jako jediné vhodné řešení.Toto je moja zkusenost. Přeju ti mnoho zdaru
Ech, to už jsem za léta diskutování na tatrafórech tak otupělý nebo jsem něco přehlédl, že se měl snad Karel za cosi omlouvat a že se snad témata zde probíraná ubírají nějakým obzvlášť špatným směrem? Nechápu... Přišlo mi to zde jako velice věcná diskuse než přišel Jan Papírník.
Ke klikám a zámkům. Myslím, že tedy můžeme konstatovat, že po válce se na béčka běžně montovaly vnitřní kliky oken a dveří podobné jako na T87. Můžu potvrdit Karlovu hypotézu se zámky - na mém poválečném béčku jsou kliky bez kuliček a "prstýnků" v kombinaci s úzkými zámky schovanými pod čalouněním, na dveřích z béčka 1940 mám však "široké" zámky překryté chromovaným plechcem (tedy býval chromovaný) ve spojitosti s kličkami s bakelitovou kuličkou a "prstýnkem" jak na vlastním zámku, tak na stahování okna.
Danova metoda s opravou karoserie ve spojitosti s podvozkem je myslím dobrá, taky jsem se setkal s tím, že jedna strana mého auta má lehce jiné rozměry než druhá, ale přičítal jsem to prodělané havárii.
"Čo robiť ako prvé keď sa začne renovovať" ... hlavně rozebírat uvážlivě a postupně zase skládat, jak to jde. Mít rozebraných současně co nejméně věcí. A všechno před rozebráním dokumentovat. Nezdá se to, ale renovace trvá dlouho a člověk si nemůže pamatovat, jak co přesně všechno bylo. Některé věci tady nejsou lego jako u moderního auta, kde jsou všechny součástky udělané tak, aby do sebe jednoznačně zapadaly.
Ke klikám a zámkům. Myslím, že tedy můžeme konstatovat, že po válce se na béčka běžně montovaly vnitřní kliky oken a dveří podobné jako na T87. Můžu potvrdit Karlovu hypotézu se zámky - na mém poválečném béčku jsou kliky bez kuliček a "prstýnků" v kombinaci s úzkými zámky schovanými pod čalouněním, na dveřích z béčka 1940 mám však "široké" zámky překryté chromovaným plechcem (tedy býval chromovaný) ve spojitosti s kličkami s bakelitovou kuličkou a "prstýnkem" jak na vlastním zámku, tak na stahování okna.
Danova metoda s opravou karoserie ve spojitosti s podvozkem je myslím dobrá, taky jsem se setkal s tím, že jedna strana mého auta má lehce jiné rozměry než druhá, ale přičítal jsem to prodělané havárii.
"Čo robiť ako prvé keď sa začne renovovať" ... hlavně rozebírat uvážlivě a postupně zase skládat, jak to jde. Mít rozebraných současně co nejméně věcí. A všechno před rozebráním dokumentovat. Nezdá se to, ale renovace trvá dlouho a člověk si nemůže pamatovat, jak co přesně všechno bylo. Některé věci tady nejsou lego jako u moderního auta, kde jsou všechny součástky udělané tak, aby do sebe jednoznačně zapadaly.
- Laco
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 389
- Dátum registrácie: 29 Mar 2006, 11:27
- Tatry, ktoré vlastním: TATRA 57B r.1946, Plast.model T603-r.1962,
v minulosti T54 , T75 ,T603-1 - Bydlisko: TRNAVA
- Kontaktovať užívateľa:
renovácia
Ja som vozidlo (57b) dostal už s kasnou dole a originál len zbytok. Druhú kasnu som zohnal v celku ale mimo podvozok. Takže teraz sa robia a renovujú jednotlivé časti solo.
Metota ako ju spomína Dan je dobrá , až do doby , ked sa to pritiahne na rám- pritom sa môže skrížiť.
Lepšie je zaistiť - vložiť priečne dodatočné výstuhy všade kde sa to dá , aby sa to nehýbalo. Už som robil tak T75.
No podľa mňa je najideálnejší spôsob to všetko pred rozobratím pomerať. Urobiť si priestorový priemet so všetkými zmerateľnými rozmermi. Priečne uhlopriečky výrezov dverí , uhlopriečky prierezu vnútorných priestorov a pod. Potom to detailne nafotiť. Opravdu detailne a z každej strany. Na TATRE nieje "nič" čo sa dá použiť z druhého auta bez spasovania. Každý kus je originál. Pri meraní je to vidieť , že to bola ručná práca a preto nemôžu byť rovnaké rozmery na jednej a druhej strane. Potom to rozobrať , jednotlivé diely opravyť alebo nahradiť novými. Doporučujem to zmontovávať priamo na ráme už na pritiahnuté časti o rám a stále to premeriavať tak ,aby to aj do seba opäť zapadalo. Spasovat výrezy dverí. Osadiť a spasovať dvere a nakoniec oplechovať. Potom sa to už nebude krútiť. Lak by som dal robiť na zmontovanom aute bez odnímatelných častí . Po spasovaní to znovu rozobrať. Zadné blatníky , predná kapota, veko kufru a dvere .
Dnes sme toho už narobili dosť , tak nabudúce .....
Metota ako ju spomína Dan je dobrá , až do doby , ked sa to pritiahne na rám- pritom sa môže skrížiť.
Lepšie je zaistiť - vložiť priečne dodatočné výstuhy všade kde sa to dá , aby sa to nehýbalo. Už som robil tak T75.
No podľa mňa je najideálnejší spôsob to všetko pred rozobratím pomerať. Urobiť si priestorový priemet so všetkými zmerateľnými rozmermi. Priečne uhlopriečky výrezov dverí , uhlopriečky prierezu vnútorných priestorov a pod. Potom to detailne nafotiť. Opravdu detailne a z každej strany. Na TATRE nieje "nič" čo sa dá použiť z druhého auta bez spasovania. Každý kus je originál. Pri meraní je to vidieť , že to bola ručná práca a preto nemôžu byť rovnaké rozmery na jednej a druhej strane. Potom to rozobrať , jednotlivé diely opravyť alebo nahradiť novými. Doporučujem to zmontovávať priamo na ráme už na pritiahnuté časti o rám a stále to premeriavať tak ,aby to aj do seba opäť zapadalo. Spasovat výrezy dverí. Osadiť a spasovať dvere a nakoniec oplechovať. Potom sa to už nebude krútiť. Lak by som dal robiť na zmontovanom aute bez odnímatelných častí . Po spasovaní to znovu rozobrať. Zadné blatníky , predná kapota, veko kufru a dvere .
Dnes sme toho už narobili dosť , tak nabudúce .....
Rozdílů je několik, ale vzhledem k tomu že při GO se požívaly ty díly, které byly zrovna při ruce, nedá se to s určitostí zjistit. Samotné náboje se od sebe liší labirintovou drážkou (pro pravou stranu a pro levou stranu). Žehličky (alespoň ty z první série) mají jiné náboje než ostatní Hadimršky (A/B/K).
Jiné jsou i hnací hřídele (opět zvlášť pro pravou a levou stranu). Žehlička a krátké Áčko mají hřídele na kuličkových ložiscích a náboj je na hřídel přišroubován šroubem. Dlouhé Áčko a Béčko mají hřídele na kuželíkových ložiscích a proto je náboj zajištěn dvěma (kontra) maticemi (proto má hnací hřídel na konci šroubení). Můj Áčkový hřídel má ostřejší stoupání šroubení pro kontramatice než Béčko, to má jemný závit (ale nevím jestli to už někdo neupravoval).
Rovněž poloosy jsou jiné. Žehlička (a myslím že i krátké A) mají užší ,,nohavice,, než ostatní Hadimršky.
Jiné jsou i hnací hřídele (opět zvlášť pro pravou a levou stranu). Žehlička a krátké Áčko mají hřídele na kuličkových ložiscích a náboj je na hřídel přišroubován šroubem. Dlouhé Áčko a Béčko mají hřídele na kuželíkových ložiscích a proto je náboj zajištěn dvěma (kontra) maticemi (proto má hnací hřídel na konci šroubení). Můj Áčkový hřídel má ostřejší stoupání šroubení pro kontramatice než Béčko, to má jemný závit (ale nevím jestli to už někdo neupravoval).
Rovněž poloosy jsou jiné. Žehlička (a myslím že i krátké A) mají užší ,,nohavice,, než ostatní Hadimršky.
Asi som to zle napísal,mam auto komplet na podvozku(ako je na prvej strane prvi obrazok).Neviem či som dobre pochopil Dan,na podvozku sa karoseria rozobera?Píšeš že si najprv opravil výdrevu a potom si oplechoval,ale ako sa daju tie plechy dole?Na dverach je mi to asi jasne každý klinček vybrať a hotovo ale strechu?Treba ju rozrezať na stlpikoch alebo ako,mam tam ešte farbu asi ju bude treba odstraniť a zistiť kde to bolo spojene a čo ďalej?Ako to spajali falcovali,alebo pajkovali?Takto odstranene plechy dať otrieskať a pred montážou na výdrevu ich nafarbiť z vnútornej strany?
- Dan
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 154
- Dátum registrácie: 15 Jan 2007, 17:49
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Slovácko
- Kontaktovať užívateľa:
Ty plechy sem vůbec z auta nezdělávál ani strěchu není nutné nijak řezat. Ze vnitřní strany auta sem postupně rozdělal kůsek výdrěvy střechy obkreslil někdy i dotvořil a načepoval sem nové části na místo takto sem postupně vyměnil dřevo střechy.Dál sem postupoval sloupkama. Zadní sů krátké a rovné tam sem neměl problémy,ale ve předu je výdřeva dvojitých sloupků.Hlavně s týma delšíma,které sů prohlé a vedů až do střechy sem měl problémy.Dál sem postupoval prahama a podláškama až do kufru tam už to není takový problém. Snad až na lem kolem zedních kol který je původně ohlý oblouk.To sa mě nepodařilo ohnůt tak sem to mosel vyřezat a naklížit ze 3 částí.Staré plechy,které sem měl jenom oškrabané šábrem,sem po dobu opravy výdřevy ponechal na autě,abych zachoval tvar a rozměr. Po kompletní renovaci výdřevy sem postupně odřezával a vyměňoval plechy po kouskách a znovu přibíjel na výdřevu. Jedině dveře sem úplně vyslekl s plechu rozdělal obkreslil a vyrobil kompletně nové . Takto slepené nové dveřa sem znovu oplechoval. To je asi tak vše,ale byla to fuška.Plech sem samozdřejmě zevnitř natřel antikorozní barvů.
Dan je to super!Asi tak som si to predstavoval,maš super pomocnikov.Kto ma podobne foto môže doložiť aj neskôr,keď téma bude o renovacii inej časti.chcem sa opítať keď si tú karosériu dal dokopi,potom si ju celu nastriekal,alebo si ju dal dole z podvozka,renovoval podvozok a potom si ju nahodil a nastriekal?
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 16 neregistrovaných