Strana 2 z 5

Napísané: 08 Sep 2006, 12:50
od užívateľa Ambiciózní tajemníček
TatraplanuZdar napísal:Ak chcete niekto vedieť koľko je "700-iek" tak mi povedzte v ktorých rokoch sa vyrábala a kedy už neboli robené klasické 613ky.
Ja to spočítam.
Ale ono to fakt není tak jednoduché. Z těchto údajů to prostě spočítat přesně nepůjde.

Třeba proto, že (když bereme, že T613-4 T700 model 96 se začal dělat v roce 1996) v roce 1996 se vyrobilo ještě minimálně 12 4Mi a Mi longů a v roce 1997 ještě i nějaká obyčejná čtverka, až v roce 1998 se snad vyrobily jen sedmistofky (a to tři). Všechy tři pro ČR, ovšem v registru jsou jen dvě, tedy buď se třetí už zničila nebo byla zaregistrována v jiném roce než se vyrobila (tmavě modrá TMT613018WP012079, černá 12080 a stříbrná 082). Ty už vznikaly v Kopřivnici po zrušení závodu Příbor. No a tedy druhý důvod - rok výroby a rok registrace se rozcházejí. Zvláště u vozů, které se pomalu skládaly v Kopřivnici už v podstatě na koleně ještě podle starých objednávek z kdovíjakého roku a které v roce výroby (zakódovaném ve VIN) v podstatě ani nemusely být dokončeny.

Jak to chcete tedy počítat z ětch dat z registru? Těžiště výroby sedmistovek bylo v letech, kdy se k tomu hrnuly ještě i "nesedmistofky" - v letech 1996 (vyrobeno asi 40 kusů sedmistovek) a 1997 (vyrobeno přes 20 kusů sedmistovek).

Napísané: 08 Sep 2006, 17:36
od užívateľa čadík
Ambiciózní tajemníček napísal:Ale ono to fakt není tak jednoduché. Z těchto údajů to prostě spočítat přesně nepůjde.
Myslím, že bychom to měli brát jako fakt: Kde třeba máte 613 Speciály (výroba od 1980 do 91 - schovávají se pod jedničkama, dvojkama či trojkama?) A minimálně jedno přihlášené Káčko?
Etienne napísal:Gejza: Ak mas k dispozicii zoznamy aj s rokmi vyroby - v ktorom roku sa toho kolko vyrobeneho zachovalo, urcite by stalo za to, aby si ich dal aj sem, konecne by bolo jasne, z ktorych rocnikov su ake auta najvzacnejsie. Velmi by som sa tejto informacii potesil, ked nie pre vsetky auta aspon T613. Dakujem.
Přihlásilo sice se toho roku, ale prakticky nevíme co konkrétně, jaký typ:
TatraplanuZdar napísal:Je pravdpodobné že pri roku výroby sa v skutočnosti nejedná o rok výroby, ale o rok kedy vozidlo bolo zanesené do evidencie. V tomto prípade je možné že vozidlo na základe nejakého predpisu bolo zaregistrované aj ked sa už 20 rokov nevyrábalo...
...V počiatkoch čo sa týka jednotlivých rokov bol uvádzaný rok výroby, neskôr dátum prvej registrácie. Rozdiely ale nebudú veľké.
I budou. Když už ty přesně nepřesná čísla sčítáme, vezměme v potaz stále přihlášená, ale fyzicky neexistující vozidla, oproti tomu vozidla fyzicky existující (spíš přežívající) již dávno odhlášená,oboje se někdy možná "napasuje"k sobě, dále auta původně přihlášená ale již vyvezená a zase proti tomu nově přihlášená stará auta z dovozu. A stále mluvím jen o T613. Taktéž vozy, které prošly vývojovou dílnou či různými zkušebnami nebo je výrobce jinak použil (např. vozy výstavní, a vše dohromady to není úplně zanedbatelný počet), keré byly v různém časovém odstupu následně prodány třetí osobám (=vystaveno TP). Příkladem je kupé, r.v. 1969, ale prvně přihlášené roku 1979... Dost velký rozdíl. A pak bude existovat (taky nezanedbatelný) počet vozidel, které nikdy v tomto registru přihlášené nebyly a přesto provozovány byly či jsou = armáda a policie... (např. loňský prodej speciálů bez TP viz http://www.tatraklubbrno.cz/phorum/read ... 26&t=11126, nebo např. skoro celou výrobu roku 1975 převzalo FMV ČSSR)
Navrhuji brát uvedená čísla jen orientačně a vzhledem k výše uvedenému lze je brát v potaz tak jak jsou. Uspořádána do grafu v delším časovém horizontu pak dají celkem přesný obraz vývoje celkové situace provozu T613. Ale chtít detaily...

Jen na okraj z historie jedné T613: zapsána v knize odběratelů v září (dle v.č. tedy r.v. tentýž). Odběratel Mototechna. Faktura Mototechně vystavena až 28.12. toho roku, stejné je datum vystavení TP. Dodací list na vůz vystaven koncem ledna následujícího roku, vozidlo prvně přihlášeno provozovatelem do registru o několik měsíců později... (necelý rok po vyrobení!). Dle sousedících výrobních čísel usuzuji, že se jednalo o vozidlo původně objednané Motokovem určené na export. Z nějakého důvodu (předpokládám technické problémy - vozidel s obdobnou historií je na zmíněné faktuře několik) Motokov vozy nepřevzal a po odstranění oněch problémů vozidlo bez konkrétního určení přiděleno Mototechně a asi pro splnění ročního plánu na poslední chvíli vyfakturováno. Většinou faktura následovala po převzetí vozidla... A díky překlepům byl v pozdějším TP uveden výkon motoru 1223kW při 5200ot/min. A já proč na STK ten motor tolik prohlížejí!

Napísané: 08 Sep 2006, 17:56
od užívateľa Eda
Navrhuji zevroubnější rozdělení pro T603/T613 majitele:

Tatrovkář - jeden ks T613
Tatrovák - T613 a 1kg reklamních - propagačních - fetišistických předmětů s logem T.
Tatrman - vícero T613 a nepojízdné T603
Mojžovák - každý ví ......

Napísané: 08 Sep 2006, 20:37
od užívateľa etienne
A taki co maju niekolko T613, nejake reklamne predmety a ziadnu t603 ?

Počet Tater

Napísané: 08 Sep 2006, 21:07
od užívateľa Karel
Dost mě překvapují počty velmi starých Tater (T-11 až T-97). Např 1011 ks T-57 je opravdu neuvěřitelných. Vzhledem k nadměrné aktivitě DI v 70-80tých letech, kdy hodně majitelů své předválečné, ale přeci jen ještě zachovalé vozy raději odhlásilo, než by se nechalo ,,buzerovat,, každý rok na STK, by ale ty počty mohly celkem sedět (počty mrtvých papírů by se mohli vyrovnat počty vozů bez SPZ). Někdy kolem roku 2000 dokonce musela všechna vozidla v ČR projít registrací, jinak bylo vyhrožováno že budou automaticky odhlášena z registrace. Zvedlo to vlnu nevole, tak nevím jestli k tomu automatickému odhlašování nakonec došlo. Já si pro jistotu nechal na své vozy registraci provést.
Jinak osobně jsem viděl např 3 vozy T-13 (ale SPZ měla jen 1) a 5 vozů T-57K (2 se SPZ), ale ty se mohly schovat pod kolonku T-57, která neni nijak členěna (A,B,K). V mém okolí (v okruhu cca 15 km) se například nachází celkem 10 vozů T-57, z toho je 7 vozů se SPZ (4xčistá,2xA,1xB) a 3 vozy bez SPZ (2xčistá, 1xA). Jinak je tu také 1xT-12, 1xT-75, 1xT-600, 1x T-603, 1x T-613 (vše se SPZ). To vše jsou jen vozy o kterých vím. Na tak malé území docela slušná koncentrace :wink: .

Re: Počet Tater

Napísané: 08 Sep 2006, 22:03
od užívateľa TatraplanuZdar
Karel napísal:Dost mě překvapují počty velmi starých Tater (T-11 až T-97). Např 1011 ks T-57 je opravdu neuvěřitelných. Vzhledem k nadměrné aktivitě DI v 70-80tých letech, kdy hodně majitelů své předválečné, ale přeci jen ještě zachovalé vozy raději odhlásilo, než by se nechalo ,,buzerovat,, každý rok na STK, by ale ty počty mohly celkem sedět (počty mrtvých papírů by se mohli vyrovnat počty vozů bez SPZ). Někdy kolem roku 2000 dokonce musela všechna vozidla v ČR projít registrací, jinak bylo vyhrožováno že budou automaticky odhlášena z registrace. Zvedlo to vlnu nevole, tak nevím jestli k tomu automatickému odhlašování nakonec došlo. Já si pro jistotu nechal na své vozy registraci provést.
:wink: .
Podľa registra nikdy k automatickemu odhlaseniu nedochádzalo.
Mne sa počet všetkých Tatier zdá úplne neuveriteľný. A počet predvojnových zvlášť. Neuveriteľlý sa mi zdá aj počet Aeroviek, Pragoviek, Škodoviek - ale tieto dosahujú u predvojnových vozidiel maximálne niekoľko stovák. Aj to sa mi zdá nesmierne veľa. A počet kabrioletov felícií viac ako 2000 a škoda 1000 okolo 1500 - ved by sme ich museli stretávať na každom kroku.

Inak jednoduchý dôvod prečo sa majitelia nenechajú buzerovať: sú mŕtvi.
A pretože sú mŕtvi, nemá kto dávno zaniknuté vozidlá odhlásiť.
Reálne si myslím že stavy vozidiel s normálnou poznávacou značkou nepredstavujú ani 50% prezentovaných čisiel. A to ešte nie som istý či nie som prílišný optimista.

Robil som si nejaký súkromný prieskum na Slovensku ohľadom 603.
Síce som získal výsledky len zo vzorku populácie ale bol dosť reprezentatívny (nepýtajte sa ma ako). Na základe tohto prieskumu tvrdím nasledovné: Počet T603 na Slovensku ktoré nielen majú normálnu dopravnú značku, ale aj reálne existujú je maximálne v rozmedzi 270-300, ešte pravdepodobnejšie toto čislo je len okolo 200 kusov. Samozrejme sú autá bez čísel a na veteránskych značkách. Neviem odhadnúť aká veľká je "populácia" vrakov ale osobne by som odhadoval že počet vozidiel+renovovateľných vrakov je niekde okolo 450 kusov.
Môžem sa mýliť, o vrakoch sa vyjadrujem z brucha len na základe pocitov a inzerátov.

Počet 87iek na normálnych číslach na Slovensku sa určite dá spočítať na prstoch rúk. Ak si niekto myslí že nemám pravdu tak mi to vyvráťte, bol by som veľmi rád.

Zdraví

Gejza

Re: Počet Tater

Napísané: 09 Sep 2006, 18:36
od užívateľa Karel
TatraplanuZdar napísal: Aj to sa mi zdá nesmierne veľa. A počet kabrioletov felícií viac ako 2000 a škoda 1000 okolo 1500 - ved by sme ich museli stretávať na každom kroku.

Inak jednoduchý dôvod prečo sa majitelia nenechajú buzerovať: sú mŕtvi.
A pretože sú mŕtvi, nemá kto dávno zaniknuté vozidlá odhlásiť.
Reálne si myslím že stavy vozidiel s normálnou poznávacou značkou nepredstavujú ani 50% prezentovaných čisiel. A to ešte nie som istý či nie som prílišný optimista.

Gejza
Na majitele vozů ze 60tých let (v 70tých letech ještě mladé vozy) nebyl vyvíjen takový tlak k jejich odhlášení, jako na majitele vozů z předválečného ,,kapitalistického,, Československa. Ještě mám někde schované předvolání k STK, které chodilo každý rok i s uvedeným přesným termínem kdy se mám dostavit a s poučením o odvolání a o tom jak je nutné, vůz který není provozován odhlásit z evidence DI. Mluvil jsem s majiteli mnoha veteránů, kteří tomuto tlaku podlehli a vůz raději odhlásili. Zvláště když někteří z nich byli mylně informováni o tom že vůz půjde později opět přihlásit.
Za mrtvé majitele to museli řešit jejich příbuzní, a bylo to docela problematické. Vše samozřejmě ustalo po roce 1989, kdy už bylo na každém majiteli jestli svůj vůz přistaví na STK nebo ne. Další vlna odhlašování nastala se změnou zákonného pojištění, ale to už se naštěstí dalo řešit uložením SPZ do depozitu

To že ty vozy běžně nepotkáváme na silnici neznamená že nejsou. Z těch 10 Hadimršek v mém okolí jich jen 5 občas vyjede. Ostatní již několik let (některé i desítky let) neopustily svoje garáže. I ty pojízdné nemusím vůbec potkat, pokud nebydlím zrovna v centru jejich rejdění.

Jinak samozřejmě souhlasím s tím že ta čísla jsou dosti zkreslená.

Přesnější vypovídací hodnotu by měla asi statistika z STK, ale nevím zda něco takového celostátně existuje.

Napísané: 09 Sep 2006, 22:01
od užívateľa vasa26
No a pak že tu před rokem 1989 nebyl BORDEL..... :lol: :lol: :lol: :lol:

Napísané: 09 Sep 2006, 23:44
od užívateľa Vláček
vasa26 : bordel tu byl je a bude - jde jen o to jak dobře se to tutlá :wink:

Re: Počet Tater

Napísané: 11 Sep 2006, 11:53
od užívateľa čadík
Karel napísal: To že ty vozy běžně nepotkáváme na silnici neznamená že nejsou.
Přesně, nejvíce celkově evidovaných aut je stále od typu Š 105/120, s odstupem následují typy Š Felicia (nové koncernové pochopitelně). Felicie lze celkem často potkat, přesto početnější typ 105/120 potkáme spíš ojediněle (ale budou ještě v každé desáté garáži a na vesnici téměř v každé stodole). A s Tatrama to bude totéž, jen o nějaký řád níž. Nebýt srazů a podobných akcí, tak osobní Tatru (jakoukoliv) potkám tak 3x ročně (nepočítám těch několik "komerčních" veteránů ploužících se s turisty Prahou). Při mých 50-60000 km ročně ujetých, jen malé zpestření cest...

Re: Počet Tater

Napísané: 11 Sep 2006, 18:53
od užívateľa FkY
čadík napísal:
Karel napísal: To že ty vozy běžně nepotkáváme na silnici neznamená že nejsou.
Přesně, nejvíce celkově evidovaných aut je stále od typu Š 105/120, s odstupem následují typy Š Felicia (nové koncernové pochopitelně). Felicie lze celkem často potkat, přesto početnější typ 105/120 potkáme spíš ojediněle (ale budou ještě v každé desáté garáži a na vesnici téměř v každé stodole). A s Tatrama to bude totéž, jen o nějaký řád níž. Nebýt srazů a podobných akcí, tak osobní Tatru (jakoukoliv) potkám tak 3x ročně (nepočítám těch několik "komerčních" veteránů ploužících se s turisty Prahou). Při mých 50-60000 km ročně ujetých, jen malé zpestření cest...
Zajímalo by mě, jaké druhy Tater myslíš? V provozu v Praze(Dejvice, Strahov) vídám akorát černou chromku, modrou ctverku s armádní SPZ. Jednou mě na přechodu smetla trojka od bývalé záchranky. Jo a jeste vim o jedne stodolovce(dvojka)

Napísané: 11 Sep 2006, 19:11
od užívateľa Karel
Tatrovácký sraz před 30ti lety.

Re: Počet Tater

Napísané: 11 Sep 2006, 21:11
od užívateľa čadík
FkY napísal:Zajímalo by mě, jaké druhy Tater myslíš?
Kromě "komerčních" - béžové a tmavě zelenomodré T12(?) a novostavby T613K, už jsem v Praze dlouho nic jiného nepotkal. Naposled počátkem července na Smíchově jedoucí černou T603 s veteránskou RZ. S Tatrou (zrezivělou, původně snad bílá chromka) na běžných SPZ jsem se potkával ještě loni na Barrandově. Kde jsou "nedávné" časy, kdy jsem v Dejvicích denně potkával speciály v různých barvách při hlídkování ochranné služby PČR...
Letos někdy v květnu jsem v Rokycanech míjel dlouhou (asi taxikářská šestisedadlovka) tmavou žehličku se staříčkem za volantem. Zašlou SPZ jsem nestačil prozkoumat. Počátkem srpna v Chomutově při mém odjezdu z koupaliště se přijel do kempu rekreovat starší pár v pěkně udržované černé 603 (široká 4sv. maska) dle SPZ Plzeň město. Poslední byla počátkem září lehce omšelá, leč vyspravená T613-3, opět černá, s RZ 2M něco, s dvěma dětskými autosedačkama na zadních sedadlech, zaparkovaná před restaurací ve Veselí nad Moravou. Víc nic.
Karel napísal:Tatrovácký sraz před 30ti lety.
Jako pohlazení, ale: Kdepak ty vozy asi dnes jsou...? ...vždyť to není tak dávno!

Napísané: 11 Sep 2006, 21:40
od užívateľa Karel
Některé vozy bohužel skončily v zahraničí, jiné (dvakrát bohužel) v kovošrotu. Jinak úplně vzadu vykukuje T-613 (chromka).

Napísané: 10 Dec 2006, 22:54
od užívateľa Maxono
Tatraplanuzdar, chcem ťa poprosiť, či by si nevedel niečo podobné vymyslieť aj z nákladnými autami, ako píšeš v prvom príspevku. Zaujímali by ma hlavne Tatry z povojnovej produkcie. Ak budeš môcť, budem veľmi rád.

Re: Počet Tater

Napísané: 11 Dec 2006, 09:22
od užívateľa ondrej
TatraplanuZdar napísal:
...Robil som si nejaký súkromný prieskum na Slovensku ohľadom 603.
Síce som získal výsledky len zo vzorku populácie ale bol dosť reprezentatívny (nepýtajte sa ma ako)...
tak to si bol ty, čo obvolával všetkých registrovanýcvh majiteľov T603? viem, že viacerí moji kamaráti mi vtedy dosť pobúdene volali, že nejaký týpek im vyvoláva ohľadom T603 a vyzvedá, ja som zažil tiež to isté...

Re: Počet Tater

Napísané: 11 Dec 2006, 11:41
od užívateľa TatraplanuZdar
ondrej napísal:
TatraplanuZdar napísal:
tak to si bol ty, čo obvolával všetkých registrovanýcvh majiteľov T603?
Hm to je pekné Ondrej, to by sme boli vlastne starí "osobní" známi, však? Žiaľ nie je to tak, bol to niekto iný. Právo na informácie umožňuje získať údaje typu: koľko je T603 na Slovensku ale nie ich konkrétnych majiteľov (asi sa to dá obísť ale načo, bol by to hodne obtiažne, časovo náročné, riskantné a hlavne protizákonné). Potiaž je že takýto údaj na Slovensku vlastne nikto nemá (v posledných mesiacoch sa to mohlo zmeniť ale zatiaľ o tom neviem), je nutné postupovať per partes po okresoch. V Česku je centrálna evidencia už spracovaná aj ked ešte nie celkom vo finálnej podobe ktorá bude umožňovať s Českom pracovať ako jednoliatym celkom.

Maxxono, pozriem sa na to ale zosumarizovanie mi zaberie nejaký ten čas takže až za pár dní.

Napísané: 11 Dec 2006, 13:00
od užívateľa ondrej
no tak potom si mal nejakú "špinavú konkurenciu"...
no a existujú spôsoby, ako sa dostať aj ku kontaktom na majiteľov, pre niekoho by to určite nebol problém získať podklady z takej databázy..

Napísané: 11 Dec 2006, 13:39
od užívateľa TatraplanuZdar
Na Slovensku sa dá zistiť všetko. Vzhľadom k stavu databáz je to ale pomerne pracné pretože to nie je dobre spravené. Chce to dosť námahy.

Napísané: 11 Dec 2006, 13:59
od užívateľa ondrej
existujú rôzne databázy....