Strana 7 z 8

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 25 Jún 2008, 18:26
od užívateľa Ergo_sum
jack napísal:Přední náprava McPherson, 8-mi válcový vzduchem chlazený motor umístěný za zadní nápravou s řazením pod volantem, provokativní aerodynamická karoserie...V době kdy se montovalo do vozů převážně šnekové řízení, měla 603ja hřebenové...komfortní nezávislé benzínové topení. Model 69 zavedl kotoučové brzdy na 4 kola, což byl luxus i v západní Evropě...
McPherson, to uplne nie je lebo to nema klasicke spodne ramena ale rameno je tvorene otocnym capom a stabilizatorom. Toto riesenie sa na tazkych autach neosvedcilo lebo nie je zabezpecene dosta presne vedenie kolesa.
vduchom chladeny motor vzadu... tuto koncepciu uz postupne opustali vsetci vyrobcovia okrem Porsche. Nakoniec aj Porsche preslo na vodne chladenie a casom prejde aj na motor v predu...
Na zaciatku vyroby mala T603 bubnove brzdy a hlavne nemala ani posilnovac co sa uz v tej kategorii stavalo standartom.
Hrebenove riadenie, dobre to beriem. Ale preco potom to potom tak sprevodovalali tiahlami aby stratili vydodu presnosti a citu v riadeny. A nebudem tu spominat ze uz sa zacalo pomaly pouzivat servo od ZF, ktore bolo snekove co je mozno dovod preco ho montovali automobilky.
Benzinove kurenie, nie je to nahodou len preto ze sa neda dosiahnut dokonala tesnost motora a sudruhovia sa mohli udusit vyfukovymi plynmi.

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 25 Jún 2008, 19:30
od užívateľa Mirek
V roce 1955 byl motor vzadu dost běžná věc. Takže v tom nebyla Tatra nijak zpátečnická a je to věc, která se během výroby jednoho typu těžko mění, to možná pochopí i Ergo. V roce 1969 rozhodně nebyly kotoučové brzdy na všech kolech standartem. Takže to je + bod Tatře. Aerodynamickou povedenost jí upřít rovněž nemůžeš. A to proč se dnes používají jiná, než hřebenová řízení, dost souvisí taky s prostorovou náročností. Nezávislé topení se používá i dnes a to dokonce u aut s vodou chlazenými motory, to je věc, že?
O co Ti jde Ergo, další výzkum?
Radši si kupuj si nová auta každé tři roky, těm třeba narozdíl od těch starých rozumíš.

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 25 Jún 2008, 21:16
od užívateľa Matyjas
Ergo_sum: když už jsi začal karosérií,tak nejen tvarové řešení,ale využití vnitřního prostoru ,výhled z vozu,velikost zavazadlového prostoru. To vše dokázali konstruktéři skloubit s mimořádně elegantní karosérií s nízkým odporem vzduchu-to není nic jednoduchého. Dále velmi lehký výkonný motor a výborné rozložení hmotnosti na nápravy 47%/53% při plném zatížení. Řešení přední nápravy skutečně není McPherson,jak píšeš,ale řešení tatrovácké mající své kořeny u T24.A použití posilovače v T603 s tak lehkým a přesným řízením??? Samotný celek nabízí ve své době neobvykle plavnou ale přesnou jízdu tichý interiér a hospodárnou jízdu s ohledem na výkon a rychlost vozu. K T603 bych ještě poznamenal jak je jednoduché hodnotit konstrukci vozu s odstupem více než 50let a co víc s vizionářskými sny o koncepci Porsche v příštích letech.
Ovšem T603 nebyla prvním vozem po válce . Tatraplan také velmi elegantanín s odporem vzduchu Cx 0,32 jak snadné v.r.1947 že ano. Spolehlivý čtyřválec velmi oblíbený v Rakousku,Švýcarsku atd.. Velmi úspěšný ve sportu. No co na tom asi není nic moderního a progresivního.
Není možné a ve světě ani obvyklé od každé nové řady vozidel očekávat převratné novinky mnohdy je náročnější kontrukci dále tzv.pilovat.
Tatra 613 však není žádný outsider a trochu neprávem leží ve stínu T603. Začal bych karosérií,pro někoho běžná konfekce ,ale z objektivního pohledu nadčasová moderní , důstojná až reprezentativní a zároveň dynamická a přitom nepůsobí masivním dojmem.Je velmi prostorná s nadprůměrným výhledem a zavazadlovým prostorem. Ano má italský původ není dílem našich konstruktérů. Uložení motoru nad přední nápravou-jak neobvyklé (ještě v.r.1967 o této koncepci psal ing.Vykoukal velmi skepticky) originální a přestovelmi dobře řešené. T613 má nejen z mého pohledu dobré jízdní vlastnosti a v kritických chvílích se chová, navzdory uložení motoru, neutrálně. V objektivním srovnámí s tehdejší konkurencí si vedla velmi dobře.
A nákladní automobily? Kupovali by snad dnes zákazníci T 6500/111? Ptám se proto,že vůz vznikl za války a proto je podle Tebe ještě moderní . A co další modernizace T111,které z ní vytvořily skutečně spolehlivý vůz, to není pokrok? T138,148,813,815 o kolik a čím zaostali za světem? Bylo-li s čím srovnávat.
Jestli nevíš zda Tatra někdy aplikovala nějaký moderní,originální konstrukční prvek do výroby tak si něco o Tatře přečti. Je jedno jakou dobu si vybereš i když po pravdě řečeno zá éry Ledwinky těch šancí a experimentů bylo víc.Tatra si vždy hledala originální cestu a i přes některé počáteční neúspěchy a nedůvěru zákazníků si svou koncepci obhájila.

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 25 Jún 2008, 21:20
od užívateľa Matyjas
Co jsem to napsal :shock: :shock: :shock: Opravuji: T613 motor uložený nad ZADNÍ nápravou...

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 25 Jún 2008, 22:53
od užívateľa Ergo_sum
Matyjas: Rada Tatier T77,87,600,603 su krasne auta (nakoniec sam som neuspesne zhanal T603-1). V dobe vzniku T603 sa dala akceptovat aj koncepcia vsetko vzadu a vzduchom chladeny motor, teraz ma napada ze T600 ma motor boxer a prototyp dokonca diesel boxer (takze prvy diesel boxer nema Subaru). O Tatrach T613 (T700) sa nebudem bavit, to je uz pre mna technicky dinosaurus a dokonca sa mi ani jeho desing nepaci (vynimka je len T613 Coupe).

Nakladne Tatry to uz je ina tema, su to podla mna vyborne auta pre tie najnarocnejsie podmienky. Tam je ich jednoduchost spolu s robusnostou prednost a to uz nespominam vykyvne polonapravy ktore su v tazkom terene neprekonatelne. Problem su uz tahace, kde sa preferuje Hi-Tech riesenia a dokonaly konfort a tam uz Tatra nedokaze konkurovat a preto aj rozumne tento trh opustila.

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 25 Jún 2008, 23:44
od užívateľa Mojžo
Nemá význam sa s Ergo_Sum o 603-ke baviť, pretože on skutočne netuší ako je skonštruovaná.

beriem všetko do Jack a Matyjas, pridávam napríklad "modifikované OHV". Kde ste v tom roku kedy ten motor vznikol, videli vačku tak vysoko s tak krátkymi zdvíhatkami? Veď to je šialené. Nebránim sa napísať jedinečné a objektívne lepšie ako iné OHV. To je proste celé dobré.
Úžasne ľahký motor, na svoju dobu pomer výkon/hmotnosť úplne famózny. už sme spomenuli to hrebeňové riadenie.
A posilovač riadenia? Načo? Veď tam to riadenie ide nádherne ľahúčko, presne a dáva vedieť čo sa deje.
Radenie prevodov je napriek zložitosti nádherne presné, sám som bol prekvapený. zástava blokovanej synchronizácie na každom prevodovom stupni, to je balada.
To by som tu mohol písať dva hodziny. Na 603-ku nešahať.

613-ka nepriniesla až tak veľa guletrhajúcich prínosov, ale to by sme museli zanedbať motor uložený nad zadnou nápravou (čiže on nemá žiadnu os od nápravy - celé dobré), napríklad. 613-ka len ďalej zlepšila to, čo už tu bolo. zlepšila to ale tak, že z toho padá sánka.
Ten motor? Však to je porno. Otrasie so mnou zakaždým keď zdvihnem kapotu. A nielen preto ako vyzerá. Ale preto lebo viem ako je zmontovaný, mal som ho rozobratý. Je to vybombovaná strojovňa.
Jej jazdné vlastnosti ma udivujú doteraz a to som s ňou sakra niečo najazdil. v limitoch ako si drží pretáčavosť a pritom ovládateľnosť... má skvelý, skvelý diferenciál, brzdy s dávkovateľnosťou, akú si proste musíš zamilovať a ...

... a škoda hovoriť.

603-ka a 613-ka, to sú Tatry ktoré určite nerobia fabrike hanbu.

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 26 Jún 2008, 00:06
od užívateľa Ergo_sum
Mojžo: ty si ako reklama na kofolu "ked milujes nie je co riesit" :-)

P.S. Neber to v zlom

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 26 Jún 2008, 09:05
od užívateľa Mirek
Ergo :
Koncepce vše vzadu nebyla v padesátých a šedesátých letech jen akceptovatelná, ale zcela běžná. U Tatry navíc se silnou tradicí. Vzduchem chlazený motor byl v autech vždycky docela zvláštní, to ovšem neznamená, že by byl nějak méněcenný.
To, že označuješ diesel boxer v Tatraplánu za první svého druhu, opět potvrzuje, že o starých autech toho moc nevíš. Dřív ho měl Krupp Protze, u kterého se narozdíl od Tatraplánu dá mluvit o sérii.

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 26 Jún 2008, 11:43
od užívateľa Ergo_sum
Mirek: mas pravdu ze sa lepsie vyznam v novych autach :-) ale mam celkom dobry prehlad o konstrukcii a technologii aut. Mne sa osobne vzduchom chladeny motor paci, nakoniec kazdy motor je chladeny len vzduchom a voda sa pouziva ako nosic tepla. A este taku zaujimavost Porsche je vlastne chladene olejom (napln 15-17l oleja) a cely motor je zvnutra intenzivne oplachovany olejom ktory je neskor chladeny v chladici.

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 26 Jún 2008, 12:14
od užívateľa Michal B.
To snad je normální, že u vzduchem chlazených motorů má významný podíl na chlazení (podstatně větší než u vodníků) olej. To není a nemůže být výsadou jen motorů Porsche.

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 26 Jún 2008, 12:36
od užívateľa D.A.
Taky jsem poslal hlasy, jak má vypadat Mondeo s divným xichtem pro pošahané hamburgerožrouty.

Na otázku položenou o několik příspěvků výše odpovídám, že nejhezčí retroauto je LandRover, zrovna jsem jeden obdivoval včera na D8 ;-). Potom Yello Talbo (pův. Talbot Lago) a zrovna nová "pětistovka".

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 26 Jún 2008, 19:45
od užívateľa Štěpán
retro auto fiat 500 vypadá celkem dobře.

Ale spíš chcu upozornit na něco jiného
proč jsou 603 a 613 tak populární??? Není to náhodou tím, že sou jiné? Tj vzduchem chlazený motor vzadu. Nechcu řešit jak je to moderní nebo nemoderní, dobré nebo špatné ale je to ta "nej" vlastnost těchto aut. A ta by mněla být zachována.

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 26 Jún 2008, 21:56
od užívateľa ladis
Oni nejsou "tak" populární, jen se pár pošukům líbí. Teď je otázka, jestli se to retro bude vyrábět pro pošuky nebo pro trh. To jsou dvě disjuktní množiny.

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 28 Jún 2008, 00:59
od užívateľa Eda_
Tak, a mame to za sebou

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 28 Jún 2008, 07:48
od užívateľa MarekK
ja, pošuk, som hlasoval takto: T603, T90, T70.
T603, T90 som vybral lebo sú rozmerovo približujúce sa novým autám. T 70 preto, lebo by to bolo zaujmavé.

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 15 Sep 2008, 14:22
od užívateľa miloš
http://ekonomika.ihned.cz/c4-10112070-2 ... ri-miliony
Staronové tatry mohou stát i čtyři miliony
Repliky limuzín z kopřivnické Tatry, které chce její šéf Ronald Adams do dvou let začít vyrábět, mohou stát sedm set tisíc nebo i čtyři miliony korun.
Praha, 3. 4. 2008
reklama V tomto rozmezí se pohybují odhady fanoušků tatrovek i automobilových odborníků. Samotná firma zatím nedokáže výrobní náklady ani konečnou cenu stanovit.
Ekonomika.iHNed.cz 3. 4. 2008 13:31 (aktualizováno: 3. 4. 2008 10:47)
AUTOMOBILOVÝ TRH
Staronové tatry mohou stát i čtyři miliony
Repliky limuzín z kopřivnické Tatry, které chce její šéf Ronald Adams do dvou let začít vyrábět, mohou stát sedm set tisíc nebo i čtyři miliony korun.
Praha, 3. 4. 2008
reklama V tomto rozmezí se pohybují odhady fanoušků tatrovek i automobilových odborníků. Samotná firma zatím nedokáže výrobní náklady ani konečnou cenu stanovit.

Čtěte více

Kopřivnická Tatra bude vyrábět osobní auta ve stylu retro (UVNITŘ FOTOGALERIE)
Legendární Tatraplan čeká výrobní comeback

"Tatra zatím analyzuje jak výrobní možnosti, tak možnosti budoucí poptávky. Nic ještě není rozhodnuto, o ceně se ani nespekuluje," uvedl mediální zástupce automobilky Vladimír Bystrov.

Tatra podle vyjádření Ronalda Adamse uvažuje o výrobě replik vozů tatraplán, T603 a T613 na podvozcích fordů, škodovek nebo subaru. Zájem o takové vozy, bez ohledu na cenu, podle něj mají Američané.

Replika nebude veterán

Originální vůz Tatra T603 lze v současné době sehnat za 130 až 600 tisíc korun, cena závisí na zachovalosti automobilu. Novější model Tatra T613 přijde na sto až dvě stě tisíc korun.

Sběratel veteránů a poslanec ODS Vlastimil Tlustý je přesvědčen o širším cenovém intervalu.

"Shnilou šestsettrojku, kterou někde na venkovském dvorku prorůstají břízy, koupíte za deset tisíc. Takovou mám taky. Naproti tomu pojízdný a dobře udržovaný vůz, který má historii, stojí i milion korun," řekl Tlustý.

Pokud bude Tatra vyrábět původní modely s jiným podvozkem, jinými motory a jinou výbavou, jak plánuje, půjde o designové repliky bez sběratelské hodnoty. Jejich cena se tedy bude odvíjet od nákladů a poptávky na trhu. "Cena takových vozů by se mohla pohybovat mezi sedmi sty tisíci až půldruhým milionem korun," dodal Tlustý.

Sběratel starých aut Petr Stejskal soudí, že při malosériové výrobě budou nové tatrovky ještě dražší. "Mám více veteránů, u tatry 603 jde o srdeční záležitost, kvalitou to příliš dobré auto není. Pokud bude někdo chtít vyrábět auta ve stovkách kusů a ve kvalitě, srovnatelné třeba s BMW, bude cena vysoká. Vůz typu Tatra 700 je podle mne v kusovce možné vyrobit za čtyři miliony," řekl Stejskal.

Zemanova tatra je v muzeu

Jeden z posledních vozů Tatra 700 s výrobním číslem 012077 je od března 2006 exponátem Národního technického muzea. Byl vyroben v roce 1997 pro Úřad vlády, vozil se v něm tehdejší premiér Miloš Zeman. Tehdejší pořizovací cena vozu byla 1 775 822 korun.

"Tatra 700 je jen obchodní název, je to vlastně model T613.4. Nemá airbagy, nevyhovuje emisním limitům," řekl kurátor automobilových sbírek muzea Petr Kožíšek. Po tomto automobilu Tatra během dvou let vyrobila už jen sedm kusů "sedmistovek". Zcela poslední z roku 1999 má číslo 012084.

"Šestsettrojka byla ve své době dobrým autem, ale šestsettřináctka byla už při svém vzniku zastaralá. Pokud by se měly teď vyrábět, musí být zcela jinak vybavené, musí projít nejméně deseti testy. Netuším, zda by to bylo prodejné," řekl Michal Hradský, majitel firmy Kaipan. Ta staví ve Smržovce pod názvem Kaipan 57 repliky roadsterů Lotus Seven za cenu 1,2 milionu korun. Loni jich firma prodala patnáct a k tomu osmdesát levnějších vlastních roadsterů Kaipan 14 průměrně za 450 tisíc korun.

Autor/ři: Vladimír Kaláb

http://www.ihned.cz/kalab

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 21 Nov 2008, 10:50
od užívateľa Lojzkův vnuk
Kopřivnické noviny číslo 40/2008 ze dne 13.11.2008
Na replikách osobních tatrovek pracují univerzity
(Počet slov v článku: 388, počet zobrazení: 35)
K o p ř i v n i c e (dam) - Ani celosvětová finanční krize nezastavila atraktivní projekt obnovení výroby historických osobních tatrovek. V anketě, do které přišlo bezmála čtvrt milionu hlasů, byla nejúspěšnější T87 proslavená cestovateli Hanzelkou a Zikmundem, druhá skončila elegantní Tatra 603 a třetí kabriolet T57 z roku 1935. Právě tyto tři vozy mají možnost, že se alespoň jako repliky vrátí do výroby.

„V současné době pracujeme na trojrozměrných modelech vítězných vozů, abychom mohli otestovat, na jaké podvozky by se tyto karosérie hodily,“ říká generální ředitel Tatry Ronald Adams. Virtuální modely populárních tatrováckých osobáků vznikají na akademické půdě, pracují na nich univerzity ve Zlíně a Brně. „Tyto počítačové modely bychom mohli mít k dispozici během několika následujících týdnů. Následně budou pokračovat technické práce, aby tento projekt mohl pokračovat,“ tvrdí Adams. Projekt výroby replik osobních tatrovek je jedním z konkrétních projektů, na kterém automobilka spolupracuje s vysokými školami.

Na začátku října uzavřela vzájemnou dohodu s Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně, jejímž cílem je rozvoj a zkvalitnění přípravy studentů a prohloubení vazeb mezi teorií a praxí v průmyslu. „Je to zejména spolupráce na poli průmyslového designu, jehož katedru ve Zlíně mají. Tady vidím velkou možnost spolupráce s našimi technickými odděleními,“ říká Adams. Dohoda umožňuje studentům a pedagogům v rámci studia navštěvovat výrobní prostory společnosti. Tatra bude také s UTB spolupracovat na některých inovačních projektech v oblasti designu. Univerzita zase bude moci využít při své vědeckovýzkumné činnosti praktické materiály Tatry a zapojit experty společnosti do programu odborných seminářů a konzultací. Tatra si podle slov svého šéfa na spolupráci se školami velmi zakládá, kromě UTB firma kooperuje i s Ostravskou univerzitou, Vysokým učením technickým v Brně a také několika středoškolskými subjekty.

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 21 Nov 2008, 12:13
od užívateľa bazilisak
Tak třeba pro mě, tohle není žádná novinka . Ještě tam zapoměli napsat, že na projektu také pracuje pan Karel Beneda , díky kterému spatřila světlo světa Tatra 700 , podařilo se dotáhnout k dokonalosti Tatru 810 použitím nových a lepších náprav a převodovek .

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 24 Feb 2009, 10:40
od užívateľa KeesSmit
Nova Tatra T 87 a Subaru Outback

www.tatraworld.nl
http://ihned.cz/c4-10029230-34660370-00 ... tor-subaru

Tatra ahoj
Kees

Re: NOVÁ TATRA 603 !!!! (ČTĚTE,DŮLEŽITÉ!!!!)

Napísané: 24 Feb 2009, 19:45
od užívateľa D.A.
Může to mít velmi použitelné jízdní vlastnosti. Design T87 mi není z nejbližších, pro bláznivé retro bych upřednostnil totální "UFO" T77, ale na druhou stranu, pokud zachovají původní velikost odsouvacího dílu střechy, bude to stát za uvážení!