UV KSC na cestach
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
ty máš "nanuka"? to som rád, akosi úplne vymizli - a to som preveroval aj medzi viacerími zberateľmi motocyklov ..
ja na motorky vôbec nie som, ale tento stroj som sa snažil zohnať , keď dom dostal tip, že ho ktosi má - chcel som ho ako exponát do múzea dopravy - neúspešne..
aspoň že u teba sa zachoval...
ja na motorky vôbec nie som, ale tento stroj som sa snažil zohnať , keď dom dostal tip, že ho ktosi má - chcel som ho ako exponát do múzea dopravy - neúspešne..
aspoň že u teba sa zachoval...
- čadík
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 357
- Dátum registrácie: 17 Júl 2006, 09:33
- Tatry, ktoré vlastním: mám černočernou T613
hledám barevnou T613VB - Bydlisko: matka měst
- Kontaktovať užívateľa:
UV KSČ na cestách
ondrej napísal:[
Auto je to pekné a na Speciál vlajky patria, s tým nič nenarobíme. Českoslovesnké vlajky sa na Speciáloch "nosili" , to je v poriadku, tie tam plne patria Akosi mi tam však dobovo nepasuje tá z CCCP - nespomínam si, že by niekedy Speciál viezol nejakého zástupcu tej krajiny. Pokiaľ k nám aj nejaký prišiel, tak sa viezol spravidla v Čajke, alebo v Zile, T613 a T603 vytvárali spolu so stíhacími motocyklami iba suitu takej kolóny. Takže sovietska vlajka na Speciál veľmi nie...
chlapci: našel by někdo alespoň jednu dobovou fotografii (tj z let 1980-1990) z provozu T613 (nejlépe samosebou Speciál), na které by Tatra nosila nějakou státní vlajku? Jak hledám kde hledám, na žádnou jsem nepřišel. Pravda, neprocházel jsem fotoarchív ČTK, ale pamatuji si jen jednu s vlajkama, asi originál tovární (obě vlajky ČSSR) v zahradách (?) Pražského hradu.
Jinak vlajky hosta i hostitele jsou pouze na dopravním prostředku vezoucím hosta, doprovodná již žádné vlajky nemají. Host na nejvyšší úrovni má vozidlo navíc obklopeno čestným oddílem - jízdou na koni, v posledních desetiletích motocykly. Co si pamatuji, tak host byl vždy vezen nějakou z Čajek (předlouho typ 13, až koncem 80let typem 14), T613 a ostatní byly vždy jen pro doprovod. T613 Speciál prý nikdy (alespoň ne oficiálně) nesloužil žádnému z hostů. A pouze pro generální tajemníky byl určen Zil. A hosté ze SSSR, USA a Vatikánu se tradičně vozí pouze ve svých vlastních vozidlech, které si vždy vozí s sebou.
Pominu teď vozy diplomatických zastoupení a misí, kdy při oficiálních příležitostech je zpravidla na pravé straně vozidla umístěna vlajka toho kterého státu. Obdobně naše ambasády v zahraničí umísťují naši státní vlajku na vozidlo velvyslance. V těchto případech bylo možno i na T613 vidět naši vlajku nebo možná vlála na T613 ve vlastnictví cizí ambasády jejich vlajka. Ale o Speciálech 613 v diplomatických službách nevím.
Potom (sorry - především!) byly T613 Speciál určeny pro vybrané členy vedení UV KSČ, které bylo možno spatřit - rozeznav člověk včas v koloně běžných aut Speciála s poznávací značkou s dvojitým A - na jeho pravém zadním sedadle skrze nazelenalé determální sklo konspirativně ukryté za rozevřeným maxiformátovým Rudým Právem (pamatuje si někdo?). Ale s vlajkou jsem je nikdy taky neviděl...
Takže kolem a kolem, přestože Speciál ná standardně držáky na vlajky, poprvé jsem je vztyčené s vlajkami viděl až na nějakém srazu Tater v 90 letech. Mám dojem že budujeme další mýtus. Ale krásný.
P.S. Může někdo doplnit na portálu uvedený přehled počtu vyrobených Speciálů o údaj komu byly prvotně určeny a skutečně dodány (prodány) - zda ÚV KSČ či FMV ČSSR nebo úplně jinak? Ví někdo o podrobnostech přidělování jejich SPZ - některá vozidla mají "běžné" pražské třípísmenové SPZ, jiná pouze dvoje písmena "AA" přidělovaná prý v Praze, ale prý také v Bratislavě???
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Čo si ja pamätám, tak Speciály jazdiace v Bratislave mali vždy značku začínajúcu AA-...
A stretnúť ich na ceste len tak v premávke nebolo vôbec bežné.
V dobe komunistickej totality si však asi predstavitelia spriatelených "demokratických" krajín asi sotva vozili svoje limuzíny so sebou. Videl som niekoľko kolón, vezúcich takýchto čelných predstaviteľov z letiska. Najviac mi však v pamäti utkvela Brežnevova kolóna, aj keď do detailov si ju žiaľ nepamätám. Jednak je to už dosť rokov, jednak to bol iba okamih, keď okolo mňa prefrčala pomerne vysokou rýchlosťou, a bola preč... Kolóny vazerali asi takto:
Na začiatku išlo niekoľko stíhacích motocyklov v dvojstupoch (asi 8 ks), pôvodne boli modro-biele, neskôr už žlto-biele Jawa, alebo nakoniec iba čierne BMW, potom vozidlo VB (myslím, že vtedy to bola najčastejšie žlto-biela Tatra 603, prípadne neskôr T613), potom niekoľko čiernych T613 (4-6 ks), nasledovala Čajka (Zil? - tak často som ich nevídal, aby som ich spoľahlivo rozlíšil za tých pár sekúnd, hlavne keď som sa snažil skôr preniknúť pohľadom dovnútra..) a za nimi zvyšné T613, počet ktorých závisel od vážnosti prepravovaného súdruha. U Brežneva ich bolo najmenej 10, skôr by som veril, že aj 15. Konvoj uzatvárala niekedy špeciálna sanitka (keď mal prepravovaný súdruh zdravotné problémy). či kolónu uzatváralo vozidlo VB, si už nie som celkom istý, ale je to dosť možné.
Celá kolóna sa pohybovala pomerne veľkou rýchlosťou - odhadujem minimálne 80 km/h, pričom vozidlá v tele kolóny dodržiavali nebezpečne malé rozostupy.
Vlajky bývali spravidla iba na vozidle hosťa (Castro, Brežnev, Husák, Honecker...). Rád by som si takú kolónu pozrel ešte raz a všimol si mnohé detaily, ktoré som si nestihol všimnúť vtedy, už to ale nie je možné, iba ak by sa niečo našlo na archívnych záberoch.
A stretnúť ich na ceste len tak v premávke nebolo vôbec bežné.
V dobe komunistickej totality si však asi predstavitelia spriatelených "demokratických" krajín asi sotva vozili svoje limuzíny so sebou. Videl som niekoľko kolón, vezúcich takýchto čelných predstaviteľov z letiska. Najviac mi však v pamäti utkvela Brežnevova kolóna, aj keď do detailov si ju žiaľ nepamätám. Jednak je to už dosť rokov, jednak to bol iba okamih, keď okolo mňa prefrčala pomerne vysokou rýchlosťou, a bola preč... Kolóny vazerali asi takto:
Na začiatku išlo niekoľko stíhacích motocyklov v dvojstupoch (asi 8 ks), pôvodne boli modro-biele, neskôr už žlto-biele Jawa, alebo nakoniec iba čierne BMW, potom vozidlo VB (myslím, že vtedy to bola najčastejšie žlto-biela Tatra 603, prípadne neskôr T613), potom niekoľko čiernych T613 (4-6 ks), nasledovala Čajka (Zil? - tak často som ich nevídal, aby som ich spoľahlivo rozlíšil za tých pár sekúnd, hlavne keď som sa snažil skôr preniknúť pohľadom dovnútra..) a za nimi zvyšné T613, počet ktorých závisel od vážnosti prepravovaného súdruha. U Brežneva ich bolo najmenej 10, skôr by som veril, že aj 15. Konvoj uzatvárala niekedy špeciálna sanitka (keď mal prepravovaný súdruh zdravotné problémy). či kolónu uzatváralo vozidlo VB, si už nie som celkom istý, ale je to dosť možné.
Celá kolóna sa pohybovala pomerne veľkou rýchlosťou - odhadujem minimálne 80 km/h, pričom vozidlá v tele kolóny dodržiavali nebezpečne malé rozostupy.
Vlajky bývali spravidla iba na vozidle hosťa (Castro, Brežnev, Husák, Honecker...). Rád by som si takú kolónu pozrel ešte raz a všimol si mnohé detaily, ktoré som si nestihol všimnúť vtedy, už to ale nie je možné, iba ak by sa niečo našlo na archívnych záberoch.
- čadík
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 357
- Dátum registrácie: 17 Júl 2006, 09:33
- Tatry, ktoré vlastním: mám černočernou T613
hledám barevnou T613VB - Bydlisko: matka měst
- Kontaktovať užívateľa:
to etienne: Nejenom sovětskou vlajku - ale vůbec nějakou! Ani na prvního máje vlajky na autech nepamatuju, doby, kdy čelní představitelé s vlajkami na autech přijížděli mezi lidem pod tribunu - známé záběry se Škodou VOS a Gottwaldem či Zápotockým - se koncem sedmdesátých let už nenosily. Ani prezidenskou vlajku jsem na Husákově Zilu 114 a později na 115 nikdy neviděl, poprvé jsem ji uviděl až na prvním bílém prezidentském BMW V. Havla. Pokud by v prvomájovém průvodu nebyla Speciála za alegorický vůz - pak by tam bylo vlajek!!
to ondrej: své limuzíny si sebou vždy vozí jen představitelé výše vyjmenovaných států: na fotografiích ČTK z přijezdu Michaila Gorbačova v roce 1985 jsou v záběru 4, možná i pět Zilů 115, kde by se tu jinak vzaly? Když Husák měl jeden Zil115 (+možná 1 náhradní), ale premiér jen Zil 117 (kratší a starší provedení) a ostatní jen Tatry a Tatry.
Vždy jsem se rád díval na projíždějící kolonu, k čemuž bývá v Praze celkem příležitost a ono se to její uspořádání v čase a přes politické změny příliš nemění. Vždy na začátku a na konci je policejní vozidlo a rád jsem vídával chromky 613 s červeným a modrým majákem a se širokým nápisem STOP. Ten blýskavej chrom a zář barevných světel působil nějak svátečněji a impozantněji než dnešní BMW či AUDI v podobných pozicích. Dokonce prý při nějakém sjezdu, kdy Prahou křižovalo několik různých kolon s hosty bylo zkoušeno u zadního vozu červený maják vyměnit za zelený, aby bylo všem jasné, kterým vozidlem kolona začíná a končí. Ono se v Praze dařilo nejen taxikářům "nalepit se" na konec kolony a usnadnit si tak průjezd části Prahy, byť se to nesmí.
V každé významnější koloně byla předposledním vozidlem sanita, svého času v Praze T613 SV - paradoxně v té době již kolonu tvořily převážně vozy BMW a Mercedes. A v době Tater v kolonách býval sanitou samozřejmě MB.
to ondrej: své limuzíny si sebou vždy vozí jen představitelé výše vyjmenovaných států: na fotografiích ČTK z přijezdu Michaila Gorbačova v roce 1985 jsou v záběru 4, možná i pět Zilů 115, kde by se tu jinak vzaly? Když Husák měl jeden Zil115 (+možná 1 náhradní), ale premiér jen Zil 117 (kratší a starší provedení) a ostatní jen Tatry a Tatry.
Vždy jsem se rád díval na projíždějící kolonu, k čemuž bývá v Praze celkem příležitost a ono se to její uspořádání v čase a přes politické změny příliš nemění. Vždy na začátku a na konci je policejní vozidlo a rád jsem vídával chromky 613 s červeným a modrým majákem a se širokým nápisem STOP. Ten blýskavej chrom a zář barevných světel působil nějak svátečněji a impozantněji než dnešní BMW či AUDI v podobných pozicích. Dokonce prý při nějakém sjezdu, kdy Prahou křižovalo několik různých kolon s hosty bylo zkoušeno u zadního vozu červený maják vyměnit za zelený, aby bylo všem jasné, kterým vozidlem kolona začíná a končí. Ono se v Praze dařilo nejen taxikářům "nalepit se" na konec kolony a usnadnit si tak průjezd části Prahy, byť se to nesmí.
V každé významnější koloně byla předposledním vozidlem sanita, svého času v Praze T613 SV - paradoxně v té době již kolonu tvořily převážně vozy BMW a Mercedes. A v době Tater v kolonách býval sanitou samozřejmě MB.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1006
- Dátum registrácie: 16 Dec 2004, 17:46
- Tatry, ktoré vlastním: ---
- Bydlisko: Bratislava
- Kontaktovať užívateľa:
Ja si pamätám ako na 1.mája bola povinná výzdoba vlajkami ČSSR+ZSSR napr.na utobusoch,električkách a trolejbusoch.Takisto to mali aj žel. lokomotívy.Tak moc by som sa nedivil keby to mali aj súdruhovia z vloády zvlášť ked tento den mali velký zhon.Ale ako to v skutočnosti bolo mi je v podstate jedno...
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Tie spomínané fotografie ČTK by som rád videl.čadík napísal:
to ondrej: své limuzíny si sebou vždy vozí jen představitelé výše vyjmenovaných států: na fotografiích ČTK z přijezdu Michaila Gorbačova v roce 1985 jsou v záběru 4, možná i pět Zilů 115, kde by se tu jinak vzaly? Když Husák měl jeden Zil115 (+možná 1 náhradní), ale premiér jen Zil 117 (kratší a starší provedení) a ostatní jen Tatry a Tatry.
Je možné, že Gorbačov si už nechal autá posielať pred sebou, ale ZIL-ov bolo v ČSSR určite viac, o Čajkách 14, ktoré sa s nimi na prvý pohľad veľmi ľahko zamenia, ani nehovorím.
- čadík
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 357
- Dátum registrácie: 17 Júl 2006, 09:33
- Tatry, ktoré vlastním: mám černočernou T613
hledám barevnou T613VB - Bydlisko: matka měst
- Kontaktovať užívateľa:
Pokusil jsem se najít tu obrazovou knihu ČTK, kde je ta fotografie, ale nevím, kam se mi poděla. Snad příště. Samostatné foto v archivu nemám, ale našel jsem výstřižek z deníku EXPRES informující o skončené aukci vládních vozů - nevím který to byl rok (1995??):
na prodej bylo celkem 17 vládních vozů (T613K, Zill 114, 2x Zil 115 a 13x Gaz 14 Čajka) a na aukci se prodali jen 4 vozy (neznámý kupec 1xZil 115 za 1,29mil korun a dále tehdejší majitel POLDI Kladno V.Stehlík: 1xT613K za 2mil.korun a 2x Čajka po 690tis korun).
Pokud je mi známo T613K (bílá, ex Poldi?) je na lounsku (viz Lubošova fotogalerie z Lešan 2003), druhá v depozitáři NTM společně s jedním Zilem 115 a třetí Tatra je snad v dopravnom múzeu v Bratislavě. Zda je Bratislavě uchován nějaký Zil nevím. Prototyp 613K v Kopřivnici a víc jich asi nebylo. A počítám-li 2 ks Zilů 115 na prodej, pak v ČSSR byly celkem jen tři . Ostatní starší Zily a Čajky byly průběžne vyřazovány a asi jich bylo tak malo, že případný prodej byl rovnou do rukou některého z movitých sběratelů. Nebo máte nějaká ex federální vozidla zachovaná?
na prodej bylo celkem 17 vládních vozů (T613K, Zill 114, 2x Zil 115 a 13x Gaz 14 Čajka) a na aukci se prodali jen 4 vozy (neznámý kupec 1xZil 115 za 1,29mil korun a dále tehdejší majitel POLDI Kladno V.Stehlík: 1xT613K za 2mil.korun a 2x Čajka po 690tis korun).
Pokud je mi známo T613K (bílá, ex Poldi?) je na lounsku (viz Lubošova fotogalerie z Lešan 2003), druhá v depozitáři NTM společně s jedním Zilem 115 a třetí Tatra je snad v dopravnom múzeu v Bratislavě. Zda je Bratislavě uchován nějaký Zil nevím. Prototyp 613K v Kopřivnici a víc jich asi nebylo. A počítám-li 2 ks Zilů 115 na prodej, pak v ČSSR byly celkem jen tři . Ostatní starší Zily a Čajky byly průběžne vyřazovány a asi jich bylo tak malo, že případný prodej byl rovnou do rukou některého z movitých sběratelů. Nebo máte nějaká ex federální vozidla zachovaná?
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 49 neregistrovaných