TATRA kolem světa...

Každý ma nejaký ten príbeh so svojou Tatrou a záleží len na ňom, či sa o neho podelí...
Užívateľov profilový obrázok
el bastardo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 116
Dátum registrácie: 18 Apr 2005, 15:07
Tatry, ktoré vlastním: tatra 613/3 r.v.77 - predaná
SAAB 9-3 2,0 LPT r.v. 2000 - aktualny povoz
Bydlisko: Hálova 2 ,BA
Kontaktovať užívateľa:

TATRA kolem světa...

Príspevok od užívateľa el bastardo » 22 Dec 2005, 13:24

je tu vobec taketo forum ?

Užívateľov profilový obrázok
el bastardo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 116
Dátum registrácie: 18 Apr 2005, 15:07
Tatry, ktoré vlastním: tatra 613/3 r.v.77 - predaná
SAAB 9-3 2,0 LPT r.v. 2000 - aktualny povoz
Bydlisko: Hálova 2 ,BA
Kontaktovať užívateľa:

linky nake

Príspevok od užívateľa el bastardo » 22 Dec 2005, 13:27


Užívateľov profilový obrázok
el bastardo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 116
Dátum registrácie: 18 Apr 2005, 15:07
Tatry, ktoré vlastním: tatra 613/3 r.v.77 - predaná
SAAB 9-3 2,0 LPT r.v. 2000 - aktualny povoz
Bydlisko: Hálova 2 ,BA
Kontaktovať užívateľa:

ctrl+c - ctrl+v ;)

Príspevok od užívateľa el bastardo » 22 Dec 2005, 13:28

Zatím je zde můj překlad (ne přímo doslovný, neprošel ještě rukama profesionálních překladatelů, ale jde o pointu, ne :)) reportáže na Travelreporter.com. Fotečky jsou v původní velikosti, větší verze bohužel nejsou.
Tatra? Kolem Světa!
napsal: Bob Lawrence

San Diego (USA) - 1987. Nemohl jsem uvěřit svým očím. Obrovksý, v Československ u vyrobený, náklaďák (truck) Tatra parkoval přímo na proti americké letadlové lodi v San Diegském zálivu. Berlínská zeď ještě nepadla a komunističtí Češi byly na krátké listině národů nám zapřísáhlých odpůrců. Ale bylo to tam, obrovský Tatra náklaďák, upraven jako karavan na bydlení vypadající jak cirkusová maringotka, světovou mapu na boku. Můj Bože, skutečná Tatra!

Pracoval jsem jako televizní reportér pro pobočku v San Diegu. Právě jsem dokončil rozhovor v přístavišti výletních lodích, když jsem si všimnul té Tatry. Můj fotograf nechápal mé vzrušení. Vysvětlil jsem mu, že Tatra byla jednou z průkopnických firem vyrábějících auta, která nebyla dostupná ve Státech, a že posádka této komunistické bárky byla na dohled od několika bilionové lodé přepravující letadla určená k vybombardování továrny odkuď je tady ten náklaďák. Co jsou zač, tihle lidé?

Napochodoval jsem k náklaďáku, zaťukal a čekal. Prohlížel jsem si samolepky Britského Kodaku, Baťových bot, piva Budweiser (původní Český pivovar) a dalších Evropských sponzorů. Otevřel mi muž. Představil jsem se mu. Angličtina tu nebyla moc k užitku. Říkal jsem si, "to je příběh, to je příběh milovníků aut, to je příběh patriotů. Jak bych mohl přesvědčit někoho ve zpravodajském oddělení, že tohle je dobrý příběh? Komunistická Tatra na dostřel (bazukou) od Americké letadlové lodi Kittyhawk."

Muž v náklaďáku mluvil anglicky dostatečně na to, aby mi řekl že nějaký další člen jejich posádky hovoří dobře anglicky a že bude za hodinku zpátky. Nechal jsem mu svojí vizitku a řekl jsem, že se za hodinu vrátím a úprkem jsem vyrazil na stanici, připravit již hotovou reportáž pro zprávy o šesté. Pak jsem se vrátil no zálivu za tajemstvím Tatry. V tu dobu bylo kolem toho vyjímečného auta celkem rušno.

Venkovní panely byly otevřeny k prohlížení. Vrtule letadla se objevila v jednom zadním prostoru. Vysoký hubený muž vysvětloval, aglicky s východoevropským přízvukem, že vezou dvě motorová rogala. Fajn. Takže tu máme "nepřátelský" náklaďák s pěti Čechoslováky na palubě, vybaven dvěma letadly, parkující přes záliv od super tajného amerického válečném stroje, a nikdo se ani nesnaží to utajit.

Jeho jméno bylo Stanislav Synek a byl připraven mluvit. Vypadá to, že společnost Tatra se rozhodla zopakovat cestu kolem světa provedenou dvěma českými hrdiny kdysi v roce 1936. Jeli Tatrou kolem zeměkoule, aby ukázali jak byly Tatry dobrá auta. Staly se legendami, totéž očekávali tihle hoši, když konečně po dvou letech na cestě to dotlačí do Prahy. A zároveň ukazovali světu, že náklaďáky Tatra jsou stejně dobré jako ty v roce 1936.

Nyní, dle amerických standardů, Tatry byly vždycky trochu podivné. Společnost začala jako výrobci kočárů v Rakousko-uherském Mocnářství v roce 1850. Jejich první motorový automobil, Prezident, vyšel v roce 1898. Měl zadní dvou-válcový Benz motor chlazený vzduchem. Během let motory vyrostly až na osm válců, ale stále byly chlazeny vzduchem stále byly vzadu. Legenda říká, že design Ferdinanda Proche Volskwagna Brouka, byl okopírován z designu Tater té doby. Volskwagen vyšel v roce 1936. První cesta Tatry kolem světa byla v roce 1936. Hmmm.

Stanislav mě pozval na prohlídku vnitřku jeho mobilní chaty, abych si prohlídl všechny její možnosti, velké množství nashromážděné fotografické výbavý nevyjímaje. Žilo tam pět chlapů. Vypadalo to tam tak. Stan byl zjevně hrdý na jejich misi. Stan byl zvláštní muž. Řekl mi, že býval jaderným fyzikem, obeznámen se západem, když pracoval dva roky v atomové elektrárně v Kanadě. Byl do mise přijat jako překladatel. Přijeli do Spojených států z Montrealu, jeli přes celou zemi a za tři týdny cestování jihozápadem by měli přerkočit hranice do Mexika. Musejí se dostat do Nicaragui.

Cesta si zatím vyžádala daň na jejich obrovských kolech. Ze vzorku chyběly velké kusy gumy, nyní ležící pravděpodobně někde na krajích silnic v Iowě nebo Idahu nebo obojí. Nemůže si jen tak jednoduše zastavit v Sears a nandat si sadu pneumatik Allstates. S penězmi byly skoro na dně. Takže, proč Nicaragua? No, Sandanisté se tam ujali moci v roce 1979. Nicaragua je komunistickou zemí. Čekají tam na ně peníze, nové gumy a loď.

Moje žena, náctiletý syn a já jsme vzali Stana a jeho děvče na večeři. Stanova dívka, Hana, byla češka žíjící v Moskvě která za ním příjela na tři týdny na návštěvu. Hana nemluvila vůbec anglicky. Stan se jí pokoušel překládat mé vtipy. Nemyslím si, že by je pochopila. Myslím, že Stan taky ne. Stejně se ale smáli tehdy, když měli.
Stan mi řekl, že hlavním tématem vtipů v Praze je špatnost české byrokracie. Strávil většinu večera kritizováním jeho vlády. Ptal jsem se Stana na ostatní členy posádky. Byl tam řidič, pilot pro ta dvě letadla na palubě a vedoucí mise. Vedle Stana tam byl také kameraman který točil 16mm dokumentární film o jejich cestě. Stan mi řekl, že se s ostatními až tak dobře nezná. Nemohl pochopit, proč byl ten jediný, kdo se chtěl podívat kolem, když zastavili. Jeho kolegové chtěli jen jet dál po silnici, vyjímečně zastavovali na natáčení filmu nebo na prolétnutí se letadlem. Byla to úžasná zkušenost pro mě a mojí rodinu. Bylo to Stanova a Hanina poslední noc v San Diegu.

Příští ráno jsem šel se svou ženou zpět do zálivu na parkoviště, kde Tatra zabírala tři parkovací místa. Byly připraveni k odjezdu. Objali jsme naše nové přátele and oni odjeli v mraku tmavomodrého kouře. Jejich vzduchem chlazený desetiválcový Dieselový silniční monstrum nebylo zrovna přátelské z životnímu prostředí.

A udělal jsem z nich reportáž. Byla to jedna z těch, kdy hlasatel odříkává text zatímco vy se díváte na záběry, hlas-přes-záběry, stál producentům zpráv za 30 vteřin. Pro mě bezcený.

Nemyslel jsem si, že bych ještě někdy slyšel o Tatře, Stanovi a jeho stoických spolucestujících. Mýlil jsem se. O tři týdny později jsem seděl v zasedčce na stanici, sledujíc zprávy a najednou se objevila reportáž o Stanovi a Tatře. Byla to investigativní reportáž a ten veteránský novinář co jí dělal, strávil měsíce v dodávce FBI, která sledavala čechy. Vnitřek té agentské dodávky byl pravděpodobně páchnoucí stejně jako vnitřek Tatry toho času. Tatra byla zadržena v Calexicu na Mexické hranici. FBI řekla, že byly špioni a reportér vypadal, že souhlasí.

Reportáž pokračovala sdělením, že v náklaďáku byly "skryté" filmové kamery a fotoaparáty a dvě rozložená letadla, požitá při leteckých špionážních misích poblíž Amerických vojenských základen. Stan mi přeci v San Diegu ukázal veškeré filmové vybavení a jeho kolegové byly velmi hrdí při ukazování jejich laminátových letadel nějakému vysloužilému mariňákovi. Možná kdyby ten reportér aspoň občas vyšel z dodávky FBI, tak by se přikláněl na jinou stranu. Příběh končil tím, že po prohlídce byl veškerý materiál navrácen a náklaďáku byl povolen výjezd, přejíždíc Mexiko, skokem do Nicaragui. Ale nejdříve se musí dostat přes Guatemalu.

Nevím jestli tihle chlápci byli špióni. Moje dcera herečka byla před lety na jedné party v LA, kde potkala Čechoslováka a řekla mu o mé zkušenosti s Tatrou a její posádkou. On se smál a řekl, že v jeho zemi věděli, že všichni byli špióni. Může být, ale na party v LA není radno věřit všemu co slyšíte.

Měsíce po té děsivé reportáži, další překvapení. Tentokrát dopis od Stana. Byli konečně v Nicaraguji; pneumatiky zůstaly na kolech a jejich příběh byl ještě podivnější. Jejich zkušenost v Guatemale byla v podstatě opakováním episody z Calexica. Stan psal, že celá jejich posádka byla uvržena do vězení a obžalováni, že jsou komunističtí špióni. Samozřejmě, kdyby to byla pravda, byli to špióni typu "Hej, podívej se na mě. Jsem z Československa" napsáno velkými písmeny na jejich pojízdném billboardu. Fakt vyčůranost. Nikdo by to nečekal.

Po třech týdnech v středoamerickém lágru zpátky na svobodě. Vybavení vráceno, dobelhali se na jejich holých pneumatikách do Managui, obrnili se na cestu a nalodili se na trajekt.

Nejsem se úplně jist kam jeli dál. Mapa na boku jejich náklaďáku ukazovala cestu kolem celé jižní Ameriky. Ale když se ti světoběžníci dostali do Číny, Stanovi stoičtí kolegové se zjevně trochu uvolnili. Několi z nich se rozhodlo zkusit raftování na divoké řece. To je to co nám Stan napsal ve svém dalším a posledním dopise. Psal, že se něco stalo, raft se převrhnul a jeden z členů posádky to nepřežil. Cesta se tam přerušila a posádka přepravila (letadlem) zemřelého druha do Prahy na řádný pohřeb. Pak se vrátili do Číny, nastartovali Tatru a vydali se na zbytek cesty.

Nevím co se stalo Stanovi i těm dalším přeživším členům posádky. Nemyslím, že se stali legendami. Jak jsem uváděl na začátku, ti kdož je vyslali na jejich Odysseu, ať už reklamní dobrodružství nebo špionážní misi, nebyli už zrovna v pozici aby vítali hrdiny. Jsem si jist, že když dorazili domů, komunismus už zkolaboval a to Československo, které opustili, už neexistovalo. Ale náklaďáky Tatra se stále vyrábějí.

Užívateľov profilový obrázok
el bastardo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 116
Dátum registrácie: 18 Apr 2005, 15:07
Tatry, ktoré vlastním: tatra 613/3 r.v.77 - predaná
SAAB 9-3 2,0 LPT r.v. 2000 - aktualny povoz
Bydlisko: Hálova 2 ,BA
Kontaktovať užívateľa:

link na clanok v clankoch :)

Príspevok od užívateľa el bastardo » 22 Dec 2005, 13:31


Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA kolem světa...

Príspevok od užívateľa Luboš » 22 Dec 2005, 13:32

el bastardo napísal:je tu vobec taketo forum ?
A o čem by se tam diskutovalo?

Užívateľov profilový obrázok
el bastardo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 116
Dátum registrácie: 18 Apr 2005, 15:07
Tatry, ktoré vlastním: tatra 613/3 r.v.77 - predaná
SAAB 9-3 2,0 LPT r.v. 2000 - aktualny povoz
Bydlisko: Hálova 2 ,BA
Kontaktovať užívateľa:

Re: TATRA kolem světa...

Príspevok od užívateľa el bastardo » 22 Dec 2005, 13:34

o fazulkach
o hraskoch
o tom ako boli obvineny zo spionaze
o zlom nacasovani
o upadnuti do zabudnutia.

a trebars len zozbierat dostupne info.
Luboš napísal:
el bastardo napísal:je tu vobec taketo forum ?
A o čem by se tam diskutovalo?

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 22 Dec 2005, 13:37

Taky si myslím, že jen o kravinách. O téhle tatře vyšla spousta knížek, tak když to bude někoho zajímat, tak si je přečte a bude to jistě pro něj přínosnější než nějaké krafy...

Užívateľov profilový obrázok
el bastardo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 116
Dátum registrácie: 18 Apr 2005, 15:07
Tatry, ktoré vlastním: tatra 613/3 r.v.77 - predaná
SAAB 9-3 2,0 LPT r.v. 2000 - aktualny povoz
Bydlisko: Hálova 2 ,BA
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa el bastardo » 22 Dec 2005, 14:37

Luboš napísal:Taky si myslím, že jen o kravinách. O téhle tatře vyšla spousta knížek, tak když to bude někoho zajímat, tak si je přečte a bude to jistě pro něj přínosnější než nějaké krafy...
aj tak si myslim ze pre kompletnost tatraportalu by to nebolo nezaujimave. :roll:

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 22 Dec 2005, 14:42

No dobře, ale ví o tom někdo něco ještě nepublikovaného?

Užívateľov profilový obrázok
Zdicho
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1174
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 00:22
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Čórtův hrad
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Zdicho » 23 Dec 2005, 00:08

Myslím si, že spousta lidí o tom ví hovno a ti mladší ani o nějaké Tatře kolem světa neslyšeli.

Užívateľov profilový obrázok
el bastardo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 116
Dátum registrácie: 18 Apr 2005, 15:07
Tatry, ktoré vlastním: tatra 613/3 r.v.77 - predaná
SAAB 9-3 2,0 LPT r.v. 2000 - aktualny povoz
Bydlisko: Hálova 2 ,BA
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa el bastardo » 23 Dec 2005, 10:15

Zdicho napísal:Myslím si, že spousta lidí o tom ví hovno a ti mladší ani o nějaké Tatře kolem světa neslyšeli.
zase ak sa mozem pocitat medzi tych "mladych" ,zase take zle to nieje...
nejake info sa vie,a zbytok sa da dohladat na nete.. no a tu zacina ten problem...
hold, napriek vsetkym vyhradam vas poprosim pripadne info doplnat do fora.
d.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 16 neregistrovaných