Cele srotovne je vyborny obchodnicky tah zo strany statu ako ludi "obrat" o peniaze v case hospodarskej krizy. Na celom obchode sa podielaju 3 subjekty: stat, automobilka a kupujuci, pritom peniaze ma len kupujuci. Zoberme si, ze ludia budu v priemere kupovat automobily v hodnote 15 000 EUR. Stat ma naklady na jedneho kupujuceho 1500 EUR, automobilka ma priblizne naklady na vyrobu takehoto automobilu 5000 EUR plus 500 EUR bonus, no a "stastny" kupujuci, ktory "usetril" 2000 EUR (slovaci sa nezapru a urcite bude vacsina kupovat automobily, ktore budu s max. srotovnym) ma po mozno dlhorocnych usporach 13 000 EUR. Co je zaujimavejsie su predsa zisky. Co ziskal stat? 19% DPH za automobil v hodnote 13 000 EUR je 2470 EUR, takze cisty zisk 970 EUR (pri 16500 automobiloch je zisk vyse 16 milionov EUR). Co ziskala automobilka? (15000-5500) cisty zisk 950 EUR (pri 16500 automobiloch je zisk vyse 15,67 miliona EUR), samozrejme mame automobiliek na slovensku viac ako len jednu, takze sa nepriamym dielom podelia o minimalne tuto sumu. A teraz to najlepsie, co ziskal kupujuci? Cely nateseny ma nove auticko a este aj "usetril" 2000 EUR, alebo ako? (2000-2470 ???), vyzera to tak, ze prisiel o svoje stare auticko a este aj zan zaplatil 470 EUR
. Poviete si, ale ved aj keby stal ten isty automobil bez srotovneho 13 000 EUR, tak je DPHcka ta ista. To je pravda, ale zostalo by vam aj vase "stare" auto, a co tak pockat pol roka a kupit potom o tretinu lacnejsi novy automobil? To by bolo vyhodnejsie, ale POZOR, pre automobilky a stat urcite nie.
To, ze skonci zo ziskom aj ten co bude automobily "srotovat" je samozrejme (mozno ich bude rozoberat a predavat ND).
Fakt je ten, ze su momentalne na slovensku najdrahsie automobily zo vsetkych okolitych statov (urcite je nahoda
, ze sa odsuhlasuje srotovne prave v tejto dobe, alebo ze by za tym bol zaujem statu o nasu bezpecnost
)
Preco u nas stat netlaci ceny automobilov smerom nadol? (keby nebolo zavedene srotovne, tak by k tomu celkom urcite prislo) To je jasne, ved by bol "sprosty", takto "zarobi" daleko viac a zaroven v ociach ludi celkom dobra socialna politika, no nie?
Skoda, ze stat uprednostnuje "zahranicne" automobilky pred "vlastnymi" obcanmi, nuz biznis je biznis a slovak sa bude radsej vozit s "holou" ritou na novom aute. Isteze, kazdeho osobna vec a aj jeho peniaze a rozhodnutie, to nikomu neberiem, len skoda tych vyhodenych niekolko milionov zo strany statu (alebo skor danovych poplatnikov), mohli sa pouzit ovela lepsie a efektivnejsie a jedine z tohoto dovodu a na zamyslenie som toto vsetko pisal.
Osobne davam celej "akcii" srotovne cca 2 mesiace (do vycerpania 33 mil. EUR). A co bude potom? Dalsi balik penazi, co myslite? ...