Strana 2 z 2
Re: akumulatory
Napísané: 02 Sep 2008, 11:38
od užívateľa ondrej
a čo tak si trocha zalistovať v archíve? táto problematika sa niekoľkokrát preberala tu, predtým niekoľkokrát na brnenskom fóre, možno že ešte aj na Michalovom fóre...
Re: akumulatory
Napísané: 02 Sep 2008, 14:37
od užívateľa radek
Asi se shodneme, že ideální je vzít flexu, chvíli působit na dně zavazadlového prostoru a výsledkem by měla být "ohrádka" pro jednu baterii 12V/100Ah, umístěná na přední nápravě, nikoli "na páce" za nápravou (chudák tlumiče). Vyjma definitivního vyřešení zdroje nápajecí soustavy pak ale člověk v odpadu z této činnosti nalezne mimo jiné i archaické teplovzdušné nezávislé topení a podobné věci, které instalaci baterie na dně toho kufru překážely
takže ač se to může zdát nelogické, při řešení vhodné baterie je nutno řešit ještě vhodné vytápění a několik dalších související věcí, přičemž se lze dobrat výsledku, že je efektivnější poohlédnout se po jiném vozidle
. Ovšem, přestaneme-li hledat "ideální baterii" (což je v případě značně "neideální T613" více než vhodné doporučení), zmapujeme prostorové rozvržení skeletu a zůročíme léty prověřené zkušenosti uživatelů T613, vyjdou v principu dvě možnosti - buď ponechat originální koncepci dvou archaických akumulátorů 6V s problematickou životností a neúměrnou pořizovací cenou, nebo "přesedlat" na běžný 12V zdroj, ať již ve formě jednoho akumulátoru, či paralelního spojení dvou. Otázka vhodnosti výběru mezi jedním a dvěma akumulátory 12V je jednoznačně provozní - pokud člověk to auto opravdu (denně) používá a to celoročně!, je 1x12V/50-60Ah málo. Pokud však auto za rok najede pár set km na několik srazů a dovolenou, to vše zpravidla jen za suchého, bezvětrného počasí v létě (úloženkáři), k provozu ta jedna 12V baterie zcela v pohodě stačí. Zbytek polemiky "6V versus 12" a "serie versus paralel" je v historii tohoto fora popsán velmi detailně a mocně....
Re: akumulatory
Napísané: 02 Sep 2008, 22:27
od užívateľa michal heky
No, myslím, že se neshodneme. Rozhodně nespatřuji ideál v braní flexy do ruky a montování akumulátoru kamsi doprostřed kufru, aby netrpěl pravý přední tlumič.
Pro celoroční provoz mi bohatě stačí jedna 12V 75Ah v pravém kastlíku, montáž zabrala asi 5 minut, nic jsem neřezal, nepředělával topení ba jsem dokonce ani nic nesvařoval.
Re: akumulatory
Napísané: 03 Sep 2008, 10:25
od užívateľa IMFO
DJ EgO napísal:Roman Maďar napísal:DJ EgO napísal:Pokud je problém s tím že se nevejde do kaslíku tam můžeme přeci místo dvou sériově zapojených 6V dát dvě paralelně zapojené 12V. Pro uplnost komu elektrika nic neříká: Sériové zapojení akumulátorů sčítá jejich napětí tzn volty:6+6=12. Paralelní zapojení sčítá proud tzn ampéry. Když koupíš dvě 12V baterky s 50Ah (dobrá cena a malý rozměr) a zapojíš je paralelně tak získáš 12V a 100Ah.
Táto problematika sa tu už riešila v minulosti, ale ani toto riešenie nie je najideálnejšie? ver že mi elektrika "říká hodně"
Co je na tomto řešení podle tebe neideální? Mě připadá jako nejlepší....
Ano vyzerá to logicky, ale realita je iná: totiž nikdy nekúpiš 2 akumulátory s naprosto zhodnými parametrami - teda okrem kapacity napr. s rovnakým vnútorným odporom, rovnakou hustotou elektrolytu po dobití, životnosťou atd. Tieto "malé" rozdiely spôsobia po paralenom spojení problémy so vzájomným vyrovnávaním potenciálu a pri štartovaní
dochádza k stratám, takže tých sľubovaných 100 Ah nemáš naozaj k dispozícii
Re: akumulatory
Napísané: 03 Sep 2008, 13:20
od užívateľa bazilisak
Roman Maďar napísal:DJ EgO napísal:Co je na tomto řešení podle tebe neideální? Mě připadá jako nejlepší....
Ano vyzerá to logicky, ale realita je iná: totiž nikdy nekúpiš 2 akumulátory s naprosto zhodnými parametrami - teda okrem kapacity napr. s rovnakým vnútorným odporom, rovnakou hustotou elektrolytu po dobití, životnosťou atd. Tieto "malé" rozdiely spôsobia po paralenom spojení problémy so vzájomným vyrovnávaním potenciálu a pri štartovaní
dochádza k stratám, takže tých sľubovaných 100 Ah nemáš naozaj k dispozícii
Tak nejlepší by bylo přejít na napětí 2 volty , abychom vyřešili problém s rozdílností jednotlivých akumulátorů, měli bychom jeden článek, který by se s ničím nehádal - (rovnaký vnůtorný odpor , vyrovnávání potenciálu ) .
Z vlastní zkušenosti - paraelně jsem zapojoval baterie- a žádný problém jsem s tím neměl, po celou dobu , co jsem auto s tímto zapojením měl , nespatřil jsem žádný problém , prováděl jsem i nějaké měření - ampermetr mezi 2 akumulátory měl ukázat, zdali z jedné do druhé teče nějaký proud, ale nic jsem nenaměřil, co by mělo nějaký negativní vliv mít.
Jinak v minulosti u zapojení s bateriovým přepínačem 12/24 V byly akumulátory také zapojované mimo start paraelně - a taky to bylo a nějaké velké problémy (kromě vypálených 50A pojistek ) při startování cizím zdrojem se neobjevovaly.
Osobně bych montoval do T 613 2x 12V a 50ah až možné maximum z hlediska prostoru.
Re: akumulatory
Napísané: 04 Sep 2008, 07:36
od užívateľa IMRO
bazilisak napísal:Roman Maďar napísal:DJ EgO napísal:Co je na tomto řešení podle tebe neideální? Mě připadá jako nejlepší....
Ano vyzerá to logicky, ale realita je iná: totiž nikdy nekúpiš 2 akumulátory s naprosto zhodnými parametrami - teda okrem kapacity napr. s rovnakým vnútorným odporom, rovnakou hustotou elektrolytu po dobití, životnosťou atd. Tieto "malé" rozdiely spôsobia po paralenom spojení problémy so vzájomným vyrovnávaním potenciálu a pri štartovaní
dochádza k stratám, takže tých sľubovaných 100 Ah nemáš naozaj k dispozícii
Tak nejlepší by bylo přejít na napětí 2 volty , abychom vyřešili problém s rozdílností jednotlivých akumulátorů, měli bychom jeden článek, který by se s ničím nehádal - (rovnaký vnůtorný odpor , vyrovnávání potenciálu ) .
Z vlastní zkušenosti - paraelně jsem zapojoval baterie- a žádný problém jsem s tím neměl, po celou dobu , co jsem auto s tímto zapojením měl , nespatřil jsem žádný problém , prováděl jsem i nějaké měření - ampermetr mezi 2 akumulátory měl ukázat, zdali z jedné do druhé teče nějaký proud, ale nic jsem nenaměřil, co by mělo nějaký negativní vliv mít.
Jinak v minulosti u zapojení s bateriovým přepínačem 12/24 V byly akumulátory také zapojované mimo start paraelně - a taky to bylo a nějaké velké problémy (kromě vypálených 50A pojistek ) při startování cizím zdrojem se neobjevovaly.
Osobně bych montoval do T 613 2x 12V a 50ah až možné maximum z hlediska prostoru.
A čo v prípade, ked jeden z akumulátorov po čase "odíde" - to tam zaradíš jeden nový, alebo zasa kúpiš 2 nové? Lebo priradiť k staršiemu do tamdenu nový, to je ako na olympiade vedľa šprintera nasadiť chodca...
Skutočne nemá význam komplikovať vec: kontrola a servis dalšieho akumulátora, problém s dalšími vodičmi na pripojenie - straty vo vedení, prechodové odpory atd. Prax jednoznačne ukazuje na dostatočnosť energie pri použití 1 ks 12 V akumulátora kapacity 72 Ah.
Schválne som vynechal hlbšie teoretické rozbory problematiky paralelného radenia akumulátorov z dôvodu porozumenia aj pre neelektrikárov.
Re: akumulatory
Napísané: 05 Sep 2008, 13:10
od užívateľa bazilisak
Pokud jeden "odíde" , tak zhodnotím, zdali má význam vyměnit oba, nebo jen jeden podle toho, jaké bude jejich stáří. U T613, kterou není vhodné roztláčet a je dobré, aby topila někdy déle než hodinu bez motoru, bych bral skutečně životnost baterií max 4-5 let, tzn, pokud jedna odíde v polovině této životnosti ještě bych nahradil pouze vadnou, po této lhůtě obě, ovšem s přihlédnutím na výrobce baterie... (polsko, germany) .
Kontrolu a servis neřeším, kupuji pouze bezůdržbové uzavřené akumulátory, takže kontrolu hladiny , nebo ošetřování zoxidovaných svorek díky agresivnímu okolnímu prostředí jsem vypustil. Jinak myslím, že "straty a přechodové odpore" nejsou neřešitelným problémem .
Bude tohle zcela na "vkusu", takže chápu, že někomu se ježí všechny chlupy při pohledu na paraelní zapojení, jinému při pohledu na orginál 6v baterie v sérii.....