stanovení velikosti trysky

Sem budu presuvane prispevky, ktore nemaju suvis s danou diskutovanou temou.
Dan 001ym8ovi

stanovení velikosti trysky

Príspevok od užívateľa Dan 001ym8ovi » 23 Dec 2007, 12:20

Nemáte nekdo skušenost se seřizováním karburátoru solex na tatře 57b? Při GO mě přebrousili válce o 2mm a teď to střílí do karburátoru. Mám podezření na chudou směs,protože svíčky sů světlé.Je možné,aby zvětšením obsahu již nestačila hlavní tryska o velikosti 115?Za komentáře děkuji.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 23 Dec 2007, 14:11

srieľanie do karburátora môže mať aj iné a pravdepodobnejšie príčiny, v prvom rade by som skontroloval zapaľovanie, a to ako správne poradie nasadenia káblov (nechcem ťa podceňovať, ale mýliť sa je ľudské), tak aj základné nastavenie predzápalu a činnosť odstredivej regulácie rozdeľovača,
k tvojmu dotazu, či treba zväčšovať hlavnú trysku - tu by som v prvom rade skontroloval prívod paliva a nastavenie hladiny v plavákovej komore; ak by bola tryska malá, nedochádzalo by ku strieľaniu do karburátora, ale motor by nemal výkon,
zvlášť vertikálne karburátory sú na nastavenie hladiny paliva dosť citlivé,
a ešte by som skontroloval činnosť predohrevu sacieho potrubia...

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 23 Dec 2007, 15:21

Jak jsem se již jednou zmiňoval (tuším že ve vlákně T-57A) studený motor T-57 (A,B,K) vždy prská do karburátoru (zvláště za chladnějšího počasí). Vzhledem k tomu že nemá termostat chlazení, stává se např. že motor již zahřátý na provozní teplotu při delším brzdění motorem z kopce za chladného počasí se opět podchladí a při přidání plynu pod kopcem si opět prskne. Méně choulostivé jsou Žehličky, které nemají tak otevřený předek a některé mají sání teplého vzduchu od válců. Elektrody svíčky by měly být cihlově hnědé, černé = bohatá směs, bílé = chudá směs, ale opět je to závislé na teplotě motoru, resp. teplotě okolí (viz. chybějící termostat). Já mám u své T-57A za maskou schovanou roletku, ovládanou lankem pro alespoň částečnou regulaci teploty motoru.

Jak již předeslal Ondrej může to být i malý předstih (nejen ten základní, ale i ten u odstředivého regulátoru, který má mýt dost rychlý nástup), nebo nízká hladina v plovákovce. Bohatost směsi také závisí na velikosti difuseru, velikosti hlavního vzdušníku, případně netěsnostech v karburátoru či celém sacím traktu. Jak jsem se již jednou zmiňoval, vzhledem k různému stavu opotřebení a k různým způsobům provedení GO v minulosti (jiné ventily, jinak opotřebená vačka,....) to co funguje spolehlivě u jedné T-57B nemusí být 100% u jiné T-57B.

Původní Solex má mýt difuser tuším 22mm (nechce se mi to nyní hledat), ale později montovaný Jikov má mýt difuser menší (tuším že 20mm). Velký difuser dodává motoru více směsi, tudíž větší výkon, ale v malých otáčkách ( a při přechodu z malých otáček) je ve větším difuseru menší rychlost proudícího vzduchu a nedochází tak k dostatečnému strhávání a míšení paliva se vzduchem (chudá směs). Menší difuser má větší rychlost vzduchu, tudíž kvalitní nižší otáčky, ale ve větších otáčkách nestíhá dodávat tolik směsi a tak motor nedává takový max. výkon.

Užívateľov profilový obrázok
Dan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 154
Dátum registrácie: 15 Jan 2007, 17:49
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Slovácko
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Dan » 23 Dec 2007, 16:49

Možná si pletu difuzer a vzdušník co je co? Hodnoty 20 nebo 22 tam nemám. Na vzduchu je číslo 45 a na druhém karburátoru mám 50. Nevím ale co ta čísla znamenají asi milimetry.Jedna kalibrovaná díra je pod hlavní tryskou,ale ta má číslo 200. Na druhém karburátoru 240.Po GO sem najel už 3000km a jak tak to jezdí.Včera sem byl ale s béčkem na pohřbu kamaráda Jendy Houště,který havaroval s veteránem na závodech do vrchu ve štramberku a zůstal v komatu.Bylo asi -5. Možná to bylo tů zimů.Byl sem ale překvapen účinným topením.Možná by to chtělo lépe otryskovat.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 23 Dec 2007, 17:00

Při teplotách kolem nuly a nižších už ani nepoužívám roletku, ale rovnou zakryju celou masku takovouto dečkou (a stejně motor občas prskne).
Prílohy
4.12.1993.JPG

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 23 Dec 2007, 17:14

Difuser je takový výměnný ,,kalíšek,, v hrdle karburátoru v jehož nejužším místě končí emulsní trubice (na obrázku je vyobrazen v řezu). U solexe má mít v nejužším místě 22mm . Dost často se ale dával větší, pro zvýšení maximálního výkonu (což vyžadovalo i větší trysku), či pro snížení spotřeby. Jak jsem již psal větší difuser znamená menší rychlost vzduchu a tudíž i menší podtlak na emulsní trubici, tudíž horší podmínky pro ,,vysávání a míšení paliva,, v nižžších otáčkách.
Prílohy
Solex II.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 23 Dec 2007, 17:40

Ještě k té dečce.
Dost často jsem viděl že někteří kolegové používají obyčejný ,,igelit,, (možná smršťovací folii) kterou prostě jen tak lehce, prostřednictvím vzdušné vlhkosti (stačí dýchnout na studená žebra a ona se orosí) přilepí na přední žebra. Během jízdy se igelit vlivem tlaku vzduchu ještě více přimkne k žebrům. Když se během dne oteplí tak ten igelit prostě jen sejmou a uschovají. Má to tu výhodu že přes igelit je normálně vidět maska a tak si ho mnohdy ani nepozorný divák nevšimne.

Užívateľov profilový obrázok
Dan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 154
Dátum registrácie: 15 Jan 2007, 17:49
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Slovácko
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Dan » 23 Dec 2007, 19:15

Už sem zkůšál rozvody předstih i jiné věci,ale stejně si myslím,že mě to pokazili tým zvětšeným vrtáním na 75 mm. začal sem nabývat přesvědčení,že to chce větší trysku tak 120. U áčka je tryska 110 a po několikerém výbrusu se doporučuje karburátor z béčka a tryska už 115. Proto si myslím,že u takto přebroušeného béčka by měla byt tryska 120. Je to ale jenom moje doměnka.Ten dyfuzér sa dá normálně vydělávat? Já si nejsu jistý lesti ho tam vůbec mám.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 23 Dec 2007, 20:02

Bez difuseru by to asi moc nejelo. Difuser je přichycen šroubkem ve střední části karburátoru. Je ale možné že není ve správné výšce (tzn. emulzní trubice nevyusťuje v tom nejideálnějším zakřivení difuseru). Prohlédni si dobře obrázek difuseru při různých otáčkách. Takhle od počítače se to nedá určit. Samozřejmě že větší obsah motoru vyžaduje ,,větší,, karburátor. Pokud necháš menší karburátor je motor ve vysokých otáčkách ,,přiškrcen,, a má velkou spotřebu, ale naopak v nižších otáčkách je motor pružnější (při původním difuseru).
Z důvodu většího obsahu je i větší spotřeba směsi, tudíž difuserem proudí větší množství vzduchu, větší rychlostí a vysává více paliva, což je v nižších otáčkách dobré, ale ve vysokých otáčkách už se difuserem nedokáže potřebné množství vzduchu ,,protáhnout,, a motor je ,,přiškrcen,,.
Zjisti nejdříve jaký máš difuser, jaké trysky, vzdušníky a zda hladina paliva zhruba odpovídá obrázku (cca 2mm pod okraj emulzní trubice).
Potom teprve dej větší trysku a sleduj barvu svíček na zahřátém motoru v ideálních tepelných podmínkách, po několika KM jízdy.

Užívateľov profilový obrázok
Dan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 154
Dátum registrácie: 15 Jan 2007, 17:49
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Slovácko
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Dan » 23 Dec 2007, 20:50

Momentální spotřeba je 13,5 l na 100km. Nejvíc to střílá při čtvrtém převodovém stupni při zrychlování. Jak to rozjedu na 70 a víc tak je to lepší. Nižší rychlosti jedou jak tak,ale 4 netáhne do chvíle kdy se rozjede pak to jede lepší.Sytič mám 120 Hlavní trysku 115 vzduch sytiče 45 volnoběh 50

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 23 Dec 2007, 21:23

:shock: 13,5l je celkem dost :shock:
Já mám rovněž vrtání 75mm a spotřebu do 11l.
Potřebuji ještě vědět velikost difuseru (ta je rozhodující) a vyrovnávacího vzdušníku (ten zespodu). Řekl bych že máš větší difuser než 22mm, nebo větší vzdušník. Obojí by potom vyžadovalo i větší trysku.
Nepřisává karb. někde falešný vzduch do přechodového okruhu (viz. obráze funkce karbur.).
Skoušel jsi dát větší předstih (klidně až 8-10 st. před HÚ), pozor ale aby jsi nevytloukl ,,šály,, (poslouchej chod motoru, aby moc ,,netloukl,,) .
Máš opravdu správné časování ? Nedávno jsme probíraly ,,tuningové vačky,, které vyžadují jiný způsob nastavení.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 23 Dec 2007, 21:33

Nezapomeň že karburátor nemá akcelerační pumpičku, tzn. že přidávat plyn je potřeba postupně, aby přechodový okruh mohl správně fungovat. Pokud sešlápneš plyn najednou až na doraz, otevře se klapka naplno a přechodový okruh je nefunkční.
A nezapomeň na okolní teplotu, opravdu to má velký vliv.

Takto po internetu se to špatně radí. Potřeboval bych se s tím svést, abych viděl (a slyšel) co to dělá za určitých podmínek.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 23 Dec 2007, 22:01

Větší trysky nemusejí vždy znamenat i větší spotřebu. Díky větší trysce může jít motor lépe odspodu a tak se nemusí tolik točit, což má potom vliv i na snížení celkové spotřeby. Já měl po GO spotřebu cca.12,5l a snažil jsem se ji snížit zmenšením trysek (Zenith 30T má 2 trysky). Motor špatně táhl v nízkých otáčkách a při řazení jsem ho musel dost vytáčet, aby to ten vyšší kvalt vůbec vzal a měl jsem tak ještě větší spotřebu. Vyrobil jsem si dvojitý difuser, který lépe rozprašuje palivo v nižších otáčkách a tak na 4 rychlost můžu jet již od 30 km/hod (samozřejmě při ohřátém motoru a po rovině).
Prílohy
Dvoj. dif. 2.jpg
Dvoj. difuser.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Dan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 154
Dátum registrácie: 15 Jan 2007, 17:49
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Slovácko
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Dan » 23 Dec 2007, 22:42

Ten vyrovnávací vzdušník má číslo200,ale nevím čeho že by setin milimetru? nevíš co to číslo značí? S tým dyfuzérem si nejsu jistý. mosím sa podívat a změřit ho.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 23 Dec 2007, 23:20

Myslím že to tu již někdo prezentoval.
..........................................................................
Literatura: Kalibrování trysek Autor: V.Hanuš Text:

Správné značení trysek nevyznačuje průměr kalibrovaného otvoru,nýbrž skutečnou průtokovou schopnost trysky.Průtoková schopnost se určuje množstvím tekutiny,která proteče tryskou za jednu minutu v daných podmínkách.
Zde uvádím poměr mezi průměrem trysky a její průtokovou schopností:
průměr --průtok....průměr -- průtok
0,66 .......... 55 ---- 1,07 ......... 150
0,69 .......... 60 ---- 1,09 ......... 160
0,71 .......... 65 ---- 1,14 ..........170
0,74 .......... 70 ---- 1,17 ..........180
0,76 .......... 75 ---- 1,19 ..........190
0,79 .......... 80 ---- 1,22 ..........200
0,81 .......... 85 ---- 1,27 ..........210
0,84 .......... 90 ---- 1,29 ..........220
0,89 ......... 100 ---- 1,32 ..........230
0,91 ......... 110 ---- 1,35 ..........240
0,96 ......... 120 ---- 1,37 ..........250
0,99 ......... 130 ---- 1,40 ..........260
1,04 ..........140 ---- 1,42 ..........270
Má-li se zvětšit průtok, tryska se rozšíří jemným převrtáním.I neznatelné zvětšení otvoru trysky prudce zvýší průtočnost!!!!
Máme-li v karburátoru ,seřízeném na normální směs,trysku o průtoku 100 a chceme karburátor seřídit na maximální výkon tím,že průtočnost trysky zvýšíme o 20%,použijeme trysku s průtočností 120.Tryska s průtočností 100 má však průměr 0,89 a tryska s průtočností 120 má průměr 0,96mm, což znamená ,že ke zvýšení průtočnosti o 20% se průměr otvoru zvýší pouze o 0,07 mm.
..................................................................................................
Jak je to se vzdušníky ale netuším.
Takto na dálku ti nemoho poradit nic jiného než aby jsi zkontroloval velikost difuseru (22mm), jeho správné uchycení (na boku má dírku pro upevňovací šroubek) a jeho orientaci (širším hrdlem nahoru). Rovněž zkontroluj funkci a směr chodu škrtící klapky, zda ji nemáš obráceně (i to se stává). Vytiskni si ten řez karburátorem co jsem sem dal a pořádně to porovnej.
Potom teprve zkus změnit vzdušník a vyzkoušet co to udělá, když to nepomůže dej větší trysku (to vše samozřejmě za předpokladu že předstih i časování máš v pořádku).
Já mám ke svému Zenithu 3 jednoduché difusery, 1 dvojitý, asi 5 vyrovnávacích a 5 hlavních trysek = to je pak teprve možných kombinací :shock:

Užívateľov profilový obrázok
Dan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 154
Dátum registrácie: 15 Jan 2007, 17:49
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Slovácko
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Dan » 23 Dec 2007, 23:48

Díky za cenné rady určitě budu zkoušet dál. Výšků hladiny to doufám nebude to už sem zkůšál. když ju enom mírně zvýším tak kape benzin z přisávací trysky.Myslím že výš už to dat nemožu.ještě mě napadá mám udělaný předehřev ze silnějších nerezových trubek. To može mět také vliv na chod?V létě je to horké,ale ted v zimě jenom vlažné.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 24 Dec 2007, 09:06

Ten větší předehřev nemá takový vliv, jako teplota okolního vzduchu. Znovu zdůrazňuji že při studeném vzduchu prskají všechny Hadimršky. Pokud ji budeš zkoušet při teplotách kolem nuly zakryj celou přední masku tím igelitem (pokud máš boční krycí plechy motoru můžeš vynechat zakrytí několika málo vrchních žeber masky).
Již jsem to sem jednou dával, ale aby to bylo kompletní přidám to sem.
Původní předstih 4-6 odpovídal původnímu neupravovanému motoru a karburátoru a původnímu benzínu, který měl asi 50 oktanů. Dnešní speciál má 90 oktanů, tudíž ten předstih by měl být větší.
Přidávám i graf náběhu odstředivého regulátoru, z kterého je vidět že při 500 otáčkách (vyšší volnoběh) je předstih již 10 stupňů. Při malém předstihu motor rovněž prská (ale pozor ať to nepřeženeš a nevytlučeš šály). Jaký máš rozdělovač. Původní Scintilla má u odstř. regul. velmi jemné pružinky a původní Bosch má těžká závažíčka a proto mají rychlejší náběh než později vyráběné rozdělovače PAL.
Prílohy
oktan. číslo.jpg
odstř.regul..jpg

Užívateľov profilový obrázok
Dan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 154
Dátum registrácie: 15 Jan 2007, 17:49
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Slovácko
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Dan » 24 Dec 2007, 10:12

Rozdělovač mám už palácký. A to oplechování motoru mám jenom to klasické kvuli chlazení s vývodama na topení do vozu.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 24 Dec 2007, 10:37

Většina pozdějších PAL rozdělovačů má pomalejší náběh. Chce to dát větší základní předstih (klidně až 10 st) nebo jemnější pružinky k závažím odstř. regulátoru (pokud už je někdo neměnil, nebo už nejsou vytahaný). Při chodu motoru poslouchej zda moc netluče ( = příliš velký předstih)
Tu masku v dnešní zimě klidně zakryj celou igelitem.
Ten karburátor bych ale stejně prohlédl jak je sestaven. Kolegovi se za jízdy uvolnil difuser a spadl dolu, než jsme na to přišli rozebrali jsme málem půl motoru. :?

Užívateľov profilový obrázok
Dan
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 154
Dátum registrácie: 15 Jan 2007, 17:49
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Slovácko
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Dan » 24 Dec 2007, 14:16

Ještě sa s tým pohraju a projdu to uvidíme díky.
Prílohy
Tatra 57b linkování.jpg

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 24 neregistrovaných