Strana 3 z 5

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 27 Jan 2009, 21:16
od užívateľa koušák
No já právě jako denní uživatel obou vozů si nemůžu na žádný markantní rozdíl spomenout.
Možná pár postřehů s T603: ä) motor se rychleji zahřeje na provozní teplotu
b) topení topí do poslední kapky v nádrži
c) lehké manévrování s autem
d) komfortnější odstupňování převodovky (subjektivní názor)
e) lehké otvírání oken
f) prostornější interiér
g) jednodušší a rychlejší obsluha, výměna provozních náplní, výměna svíček, nastavení
ventilové vůle, lepší přístup k motoru,
h) delší životnost podvozkových součástí
ch) reostat palubního osvětlení, absence knoflíků z traktoru :D
i) pro kuřáky trojuhelníkové okénko v předních dveřích

Možná pár postřehů s T 613: a) za mrazů je v autě tepleji
b) menší spotřeba mot. oleje
c) cyklovač stěračů
d) vyhřívání zadního okna
e) pravé zpětné zrcátko
f) bezpečnější umístění palivových nádrží
g) pevnější karoserie
Zatím mě víc nenapadá. Pakliže jsem něco nedoplnil, rád uvítám i jiné postřehy.


PS: v oktávce jsem jel jednou a po druhé už nemusím... Vyznavač všemohoucího TDi nejsem.

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 27 Jan 2009, 22:21
od užívateľa michal heky
Koušáku, to přeci ani nemůžeš myslet vážně. Ano, 603ka je pěkné kulaté autíčko, ale čistě pragmaticky vzato bída. Ale dobrá, přistoupím na tvoji hru:

ad a) na tak těžké auto slabý motor
ad b) pouze jedno topení, při poruše je nutno v zimě auto odstavit a dojet vlakem. Poruchové stěrače, dtto.
ad c) menší rejd
ad d) pomalé řazení pod volantem
ad f) absence jakéhokoli bočního vedení sedaček
ad g) dvakrát častěji je potřeba měnit olej, sám píšeš, že co 1000 km šteluješ karburátory
ad ch) subjektivní, v 603ce chybí otáčkoměr
Dodávám další neduhy:
j) motor za zadní nápravou + kyvná zadní náprava = už při pomalém průjezdu zatáčkou jde vůz do smyku, bídné jízdní vlastnosti
k) absence bezpečnostních pásů vzadu, vpředu jen nenavíjecí
l) pouze jednookruhové brzdy
m) volant nemá bezpečnostní hřídel
n) malý zavazadlový prostor, do kufru dám jednu hokejovou tašku a je plný
o) nízká trvalá rychlost, motor je náchylný k přehřívání na dálnici
p) vyšší vnitřní hluk, zejména vzadu
q) nízká životnost motoru
r) malá benzinová nádrž
s) problematické dobíjení dynamem
t) špatně se startuje zahřátý motor

Úsměvné je, jak tu jack vynáší 603ku do nebes, a pak napíše, že při 130 km/hod ji honí po dálnici. V 613ce jsem jel 230 km/hod dle GPS.

Tak. Abyste neřekli, že jen mentoruju, ukážu vám obrázek. Vpravo: krabice od bot, vlevo: nafouklá konzerva. :)

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 01:45
od užívateľa koušák
Tak a jdeme pokračovat ve hře.
a) Možná slabý motor, ale agilní převodovka.
b) Ano, je tam jeden bufík ale nikdy jsem při poruše nemusel jet vlakem. Když už by se mi bufík náhodou porouchal, tak je k němu snadnější a rychlejší přístup. Problémy se stěrači nemám. Jednou se udělali a je pokoj.
c) U volantu mi vyhovuje, že nemusím ručkovat jako opice na stromě.
d) Pomalé řazení máš možná proto, že si si ho ještě nestihl správně seštelovat. Mě spíš u 613 vadí dlouhá dráha řazení, připomíná mi to jízdu s tahačem. Mě se v 603 řadí dobře a rychle za použití dvou prstů, kdyby to šlo dal bych to i do 613ky :wink:
f) To pripouštím, ale myslím si že ty v obýváku na gauči taky nemáš boční vedení.
g) Problémy s karburátory jsem vyřešil už dávno. Dnes už na to nesahám. Loni jsem složil 2 motory, bouchnul jsem ho tam, nastavil a jede s prominutím jak svině.
j) No při pomalém průjezdu zatáčkou jsem nikdy nepozoroval smyk. Naopak se mi 603 zdá být a to není jenom můj subjektivní dojem, obratnější. A dokonce tyto auta jezdily závody a vyhrávali. Závodní 613ku jsem ještě neviděl.
n) Možná z tvého pohledu, ale například mám odkládací prostor na bag s golfovými holemi za zadní sedačkou.
o) S přehříváním na dálnici nemám problém. Jak v léte tak v zimě mi ručička ukazuje pořád stejně. U piva ti poradím jak na to, vyhrál jsem si s tím a není problém v létě letět po dálnici 150 a mít v autě pasažéry, mám to vyzkoušené.
p) Vyšší vnitřní hluk u t 603 vzadu, krásně doplňuje vyšší vnitřni hluk u t 613 vepředu.
q) Vršek motoru vydrží míň, ale spodek vydrží víc. Spíš mi vadí proč mi na volnoběhu motor v 613ce třese celým autem. To jsem u 603 nepozoroval.
s) Problematické dobíjení dynamem jsem vyřešil jednoduchou montáží alternátoru a regulátoru.

Nerad bych aby tady z toho někdo dělal flameware. Jenom běžná výměna názorů.
Heky, už jsi tu šejdu zprovoznil? Až budu v Práglu tak bych se rád podíval...

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 09:17
od užívateľa Štěpán
předpokládám že to patří sem
ps. sory za kvalitu ale nebyl čas si s tím hrát

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 09:52
od užívateľa Mojžo
Koušák: čo sa týka bodu Q - opýtaj sa Pyra na voľnobeh v mojej 613-ke. Veľmi si ho pochvaľuje aký jemný a neciteľný je.

Nevravím že je jednoduché toho docieliť, ale dá sa to. 603-ka má zamatový voľnobeh tak nejako sama, to som si všimol :)

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 10:43
od užívateľa michal heky
No vida, z původně nanicovaté diskuse začínají vyrůstat zajímavé věci. Mohl bys být konkrétnější k bodům g), o), a s)? Díky. 8)

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 11:37
od užívateľa Honzík
Jestli mužu příspět tak k těm bodům g), o), a s).To jsou klasické technické lahůdky které se dají lehce vyřešit. :shock: Ty jsem též řešil když jsem se stal majitelem T603.Se všemi so jsem ve svém okolí znal tak mluvily o tom jako o neřešitelném problému.I na srazech jsem si všiml že spousta T603 má třeba problém s přeplavováním karbeců a s tím související vysoká spotřeba a přehřívání motoru.Pokud je vše v pořádku tak dosahování max. rychlosti je hračkou a spotřeba je uplně někde jinde.Viděl jsem i takové odborníky na srazech že třeba spouštění teplého motoru prováděli trilkováním s plyn.pedálem až si uplně vybil baterii a diváci měli z toho bžundu když pak se ještě to pokoušel nastartovat klikou a ta mu pak mělem vykloubila rameno protože nevěděl jak se má startovat klikou :roll: .No a tihle pak dělají tatrám špatnou reputaci.A k tomu dobíjení pokud máte správný regler a ještě dobře nastavenou reg.charakteristiku a výsledné napětí se drží na hodnotě 14,8V tak jsem nikdy nepřemýšlel při běžném ježdění o silnějším zdroji energie.Body g,o,si myslím že jsou takovou know how zkušeného tatrováka (mechanika) :lol:

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 12:03
od užívateľa ladis
Štěpáne, to sem práve nepatří, proto je to jinde.
Koušák: q) nestejné seřízení volnoběhu karburátorů. Za to může ten vrták se šroubovákem, ne motor.
Honzík: Tihle dělají špatnou reputaci sobě, ne tatrám. Kdybych se měl ohlížet na to, co s těmi auty dělají jiní a jak se chovají, musel bych je shodit ze skály. A jak se nastavuje charakteristika dobíjení?

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 12:05
od užívateľa michal heky
Honzíku, vzhledem k tomu, že nejsi v bodech g), o), a s) nijak konkrétní, usuzuji, že si svým řešením nejsi jistý a že to tak stoprocentní, jak uvádíš, asi nebude. :lol:

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 12:19
od užívateľa Matyjas
Tak se diskuze zvrhla k vynášení jednoho či druhého vozu. Ruku na srdce Koušáku,velká čast z Tvých bodů od "a" až po "s" jsou čistě Tvé osobní dojmy. T603 byla ve sportu skutečně úspěšným vozem,že jsi neviděl závodní T613 není chyba vozu.Ke sportování nedostala T613 ve své době příležitost kromě úspěchu v autokrosu. Skutečné srovnání založené na měření prokázalo,že T613 je nejen obratnější,ale má i mnohem lepší jízdní vlastnosti. Životnost vozu opět doložená četnými zkouškami se zase u T613 posunula dál. V obýváku boční vedení sedačky není potřeba,když se u televize nezmítáš smíchy ze strany na stranu.
Tatra 603 byl vynikající vůz a dodnes nabízí nevšední svezení. Je schopna ukrajovat stovky kilometrů bez následků na voze či posádce. Ale byla by závažná chyba ,kdyby její nástupkyně nebyla schopna tuhle vysokou laťku překonat. Při skutečně objektivním srovnání dvou nových vozů a stejně kvalitních řidičů Tatra613 své výhody jasně prokáže.

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 12:53
od užívateľa koušák
Tak po g) Když jsme se naposledy viděli v Benešově, tak jsem měl neustále problémy s tím, že mi vlhnul karburátor a motor se v určitém spektru otáček dusil. Tak nakonec jsem si proměřil tlaky ve valcich a valec číslo 6 nesplnil. Normálně jsem měl prasklý sací ventil a směs to při kompresi fouklo do sacího potrubí....
Tak jsem motor přetesnil, vyčistil a nastavil podle volnoběh vytočením šroubů mezi 180-270 stupňů a doladil jsem klapky. Karburátory musí zabírat stejně. Na volnoběhu by neměl být cítit z výfuku štiplavý tmavý kouř. Měl by ses u fýfuku nadechnout... :wink: Ještě jsem zapoměl je důležité mít správně seřízenou hladinu paliva v komoře.
Tak po o) Když jsem svoji 603 koupil, tak nebyla schopná ject po dálnici soustavně ani sto. Základem úspěchu je čistý motor, správně seřízené karburátory, předstih 10 stupňů před HÚ, svíčky LR14YC, olej M8AD, montáž řemenů 750*17 a pomohlo vyndat dynama (já tam měl dvě). Taková drobnost, zrušil jsem odfuk z motoru do sání a dal jsem tam houbičku.
Tak po s) Na obyčejný ventilátor vyrobíš držák z pásoviny a oko pro uchycení altíku a pro uchycení napínáku.
Snad se mi podaří přidat fotku altíku.

Tak to je pár postřehů jak jsem si s tím vyhrál

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 13:07
od užívateľa koušák
Matyjasi ja netvrdím že 603 je ve všem lepší. Pokrok je pokrok. Ale o bídných jízdních vlastnostech bych nemluvil., zase až tak špatně na tom neni. To jsem chtěl říci.
Samozřejmě jsem popisoval svoje subjetivní postřehy jako uživatele obou vozů.

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 13:12
od užívateľa koušák
ještě jedna

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 13:43
od užívateľa Honzík
To ladis:Ano dělají ji sobě,ale jde o ten efekt na ven.Byl jsem v tom hloučku lidí a tak jsem to slyšel jaké byly poznámky k autu né k řidiči.(Přísloví praví dej praseti pod kapotu tygra a ukáže ti co dovede)K té charakteristice dobíjení nechci rozvádět nějakou akademickou diskuzi i správnost názvosloví.Vysvětlím každá souprava dynamo regulátor i vedení vodičů dává určitou charakteristiku dobíjení akumulátoru ve voze.Já jsem ji změnil v tom smyslu že jsem opravil vše tak jak má být(rotor uhlíky seřízení vzduch mezer regulátoru a sílu pružinek) i očka vodičů jsem udělal znova a nikde žadný přechoďák.Seřizování regulátoru nebudu popisovat literatury je dost.
To michal heky:Ano docela máš pravdu nechci říct že mam to na sto procent to snad ani nejde a ani že jsem chytrák jen jsem se snažil to omezit na únosnou míru.Aby jsem se na auto mohl spolehnout že nezůstanu stát skrz přehřátý motor celé auto je samý kompromis.

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 14:36
od užívateľa ladis
Nejde o akademickou diskuzi, ale názvosloví je třeba dodržet nebo se těžko domluvíme (nikdo nebude vědět, jak to myslíš, pokud to nenapíšeš správně. A když to napsat správně z nějakého důvodu nejde, je lepší nechat to do hospody - tam je času dost a řeč je rychlejší než klávesnice). A má-li být psaná diskuse užitečná, je dobré obsahuje-li návod řešení problému. Nabíjecí charakteristika je tvar křivky závislosti nabíjecího proudu na napětí. A právě její tvar je dán vlastnostmi dynama (ty jsou dané výrobou a nelze je měnit) a nastavením regulátoru. Zde je možné seřídit pouze dvě (tři) velikosti napětí odpovídající regulačním stupňům - dynamo odpojeno, plné buzení, buzení přes odpor, budící vinutí zkratováno. Charakteristika jako taková je daná, je možné s ní jen posunovat. Slovíčka? Ano, ale poměrně důležitá, máme-li se správně domluvit. Literatury je skutečně dost, některá i online.
Ale ať bys seřizoval jakkoliv, nevěřím, že je možné dosáhnout dostatečného dobití standardně použitého akumulátoru. Zvlášť v zimě a v příměstkém provozu. Na to má dynamo nevhodou dobíjecí charakteristiku (na volnoběh a kousek nad volnoběhem nedobíjí) a malý výkon. A tvrzení "výsledné napětí se drží na hodnotě 14,8V" doufám, vážně nemyslíš. Leda by bylo doplněno o "při otáčkách 2500/min a stále zátěži". Pak ale není třeba regulátoru, že. Něčeho takového totiž není možné v celém rozsahu provozních otáček a odběrů dosáhnout. Taková regulační soustava to zkrátka technicky neumožňuje.
(Autor nemá žádné zkušenosti s T603, přesto nehodlá reagovat na výpady typu "jasně, že to funguje skvěle, je to tatra, woe". Některé principy platí bez ohledu na vozidlo, ve kterém se uplatňují)

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 15:08
od užívateľa Havrla
U spravne fungujiciho alternatoru/dynama ve voze ma byt palubni napeti v rozmezi 13,8 az 14,2 V [1].

[1] Prirucka k autobarerii AKUMA, r.v.1986, Narodni podnik AKUMA.

Havrla

PS: je to tak spravne ?

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 18:20
od užívateľa Jerry
Honzo to je pěkný, že to máš ve 100% stavu, ale pokud počítam, že máš ve světlech haloheny 55W (místo asymetrů 35, nebo 45W), tak mi vychází spotřeba energie při povinnym svícení skoro ke 250W. A to nepočítam stěrače a bufíka... Pokud je na autě jedno 300W dynamo, tak do baterky při tomhle odběru tlačí cca 8A. A to ještě ne od volnoběhu (600 ot, nemyslím 1100 ot, jak to někdo mívá). Když auto vytahneš jednou za tejden a dáš si vejlet na 2-3 hodinky, tak je to vpohodě, ale jak auto za den 20x nastartuješ, topíš, a používáš stěrače, tak po 3 dnech startuješ klikou. Opravdu je rozdíl v provozu (denní - víkendový) tak markantní. I když Koušák měl dvě dynama, tak baterku dibíjel každej tejden, jak se tam dal altík, tak si toho nevšímá.

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 20:28
od užívateľa Mirek
Jerry napísal:I když Koušák měl dvě dynama, tak baterku dibíjel každej tejden, jak se tam dal altík, tak si toho nevšímá.
Byť jsem se na to nikdy neptal, chtěl jsem přesně tohle slyšet. Přemýšlel jsem o tom, jak budu napájet elektrickou soustavu na T603 a myslel jsem, že 2 dynama by mohla stačit. Ušetřili jste mi laborování, dám altík.

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 28 Jan 2009, 21:38
od užívateľa bazilisak
Mirek napísal:
Jerry napísal:I když Koušák měl dvě dynama, tak baterku dibíjel každej tejden, jak se tam dal altík, tak si toho nevšímá.
Byť jsem se na to nikdy neptal, chtěl jsem přesně tohle slyšet. Přemýšlel jsem o tom, jak budu napájet elektrickou soustavu na T603 a myslel jsem, že 2 dynama by mohla stačit. Ušetřili jste mi laborování, dám altík.
Můj názor, že by mohly 2 dynama stačit... přesto, že se ted musí svítit i ve dne, svítil bych jen předními potkávačkami, ne obrysovkama celého auta, a pokud auto nebude jezdit v zimním počasí , tak by to mělo stačit... a pak to chce mít podle frekvence ježdění udržovací zdroj .

Re: Ako vidia Tatru iní..

Napísané: 29 Jan 2009, 10:16
od užívateľa koušák
Dvě dynama nestačí. A k tomu ještě se bude motor víc hřát a řemeny budou častěji praskat.