Strana 8 z 11

Re: Tatra 148

Napísané: 13 Jan 2010, 16:03
od užívateľa ondrej
Hynek - ak máš takto podrobne zmapované hasičské Tatrovky (a asi aj inú hasičskú techniku), možno by bolo dobre to aj nejakou formou publikovať. Ja za tým iste kopec úsilia, nech to teda prinesie aj nejaké zúročenie - čo ty na to?

Re: Tatra 148

Napísané: 13 Jan 2010, 16:48
od užívateľa Hynek
Ondrej: No já na přípravě knihy už šest let pracuju, ale bude jen o hasičských Tatrách v ČR, neb jaksi nemám čas jezdit krom nás i po Slovensku, Polsku, Německu nebo třeba Bulharsku a Libyi, kde všude nejrozmanitější hasičské Tatry jezdí, ty si mapuju jen tak pro sebe na základě veřejně (nebo i neveřejně) dostupných materiálů a fotek od kamarádů. Doufám, že letos už to konečně dorazím, zbývá mi dofotit posledních několik aut, ale to jsem si myslel už vloni a zase se to protáhlo, stále nacházím nové zajímavé věci nebo přibývají nové.

Re: Tatra 148

Napísané: 13 Jan 2010, 17:50
od užívateľa peter23
Vďaka Hynek,že si tu dal k dispozícii ten návod k obsluhe.K takým materiálom by som sa asi tak ľahko nevedel dostať.Sú tam aj rozmery,takže modelári by sa do toho mohli pustiť.Alebo keby to tak vyrábala napr.Herpa v mierke 1/87...Hm...
Ale tie fľaše s dusíkom sú na tom výkrese iba v dvoch radoch,nie v troch ako napríklad aj na úvodnej fotke.Na výkrese je to okótované na dĺžku dvoma údajmi.Bolo teda viac verzií zástavby fliaš?

P.S.:Vďaka za odpoveď na SZ ohľadne Ruzyňského trambusu.

Re: Tatra 148

Napísané: 14 Jan 2010, 21:11
od užívateľa Hynek
Všechny PLF, které jsem viděl měly tři řady lahví nad sebou, takže nevím, co to znamená na výkresu. Leda by tam byly větší lahve (40 kg namísto 30 kg), pak by to třeba stačilo. Takové byly třeba v obou práškových Saviemech s francouzskou nástavbou Biro-Fils, které byly v Kaučuku Kralupy, problém byl, že nebyly za jiné měnit a tak když še vyfoukaly, auto bylo do doplnění lavhí (což vždy nějakou dobu trvalo) nepoužitelné.

Re: Tatra 148

Napísané: 29 Jan 2010, 00:27
od užívateľa JiF

Re: Tatra 148

Napísané: 29 Jan 2010, 03:28
od užívateľa ondrej
zaujímavé video (a dobre zvolená hudba z jedného dnes už
kultovného filmu.. :-D ) - pozrel som si ho hneď niekoľko krát!
dobre sú tam ukázané drastické podmienky, v akých tam tie autá slúžia,
čo možno najlepšie ilustruje stav toho Renaultu..
živo mi to pripomenulo dobu, keď som bol na vojne - tam sme vykonávali
podobné opravy, aj keď s takto prasknutým telesom rozvodovky som sa ešte
nestretol...
možno bazilišák by sa mohol vyjadriť, nakoľko je táto závada ojedinelá,
alebo nie je.

Re: Tatra 148

Napísané: 29 Jan 2010, 10:52
od užívateľa Marco 613
Prdlajz na Volvech, na Tatrovkách by mělo být napsaný Globetrotter! :)
Ty podmínky jsou tam dost těžký, jak píše Ondrej, na druhou stranu mi ale zase nepřišlo, že by to auto bylo v nějak významně horším stavu než ty, co vídám tady u nás. Ta rozvodovka je samozřejmě zvláštní, ale bod pro ně, že se to snažili opravit. Myslim, že ve spoustě jiných míst by se s tim snažili jezdit, dokud by se to auto jenom trochu pohybovalo. :D

Re: Tatra 148

Napísané: 29 Jan 2010, 14:57
od užívateľa bazilisak
K prasklému bečce. Těžko spekulovat, kolik km v jakých podmínkách má ta náprava odjeto, v každém případě, při konstrukci vozidla se počítalo, že to už bude dávno přetavené na novou nápravu, nebo něco jiného kovového...
V každém případě k tomu došlo tak, že chyběl ( byl zničený) gumový doraz polonápravy a polonáprava zřejmě při horním dorazu ( zároven musí být zadní polonáprava v nižší poloze jinak by listové péro zabránilo takovému propérování ) roztrhla obal nápravy . Ted to vidím podruhé :shock: , o jiném případu jsem neslyšel....... :shock:

Re: Tatra 148

Napísané: 01 Feb 2010, 12:00
od užívateľa TiborM
Z môjho archívu: jesenná nálada 2009
Ošarpaná, bez EČV, ale stále užitočná...

Re: Tatra 148

Napísané: 03 Feb 2010, 17:06
od užívateľa ivkej
hehehe...Tibor, tak tá mi je známa....na tej sa prehadzujú u nás nástavby na trambusy :D:D pravda je to Máčov? sedel som v tom stroji, no už dosluhuje

Re: Tatra 148

Napísané: 21 Feb 2010, 15:47
od užívateľa Dadko150
Hynek napísal:Dadko 150: Ani nevíš, jak se pleteš. Tyto nástavby postavil kompletně Total, ale protože v Československu neměl svoje zastoupení, dodával to Rosenbauer prostřednictvím firmy Motokov. Rosenbauer dodal do ČSSR dva svoje práškové speciály na podvozcích Tatra - první na T138 sloužil v Košicích (byl dávno sešrotován) a druhý na podvozku T148 býval ve Zvolenu (ten byl taky už sešrotován). Nástavba v NCHZ je od Totalu, o tom není pochyb, ty od Rosenbauera vypadaly úplně jinak. Mimochodem originální blatníky na tomto autě byly ocelové a proto plastové s nápisy Rosenbauer ani nemohou být originál. Najdi si u Vás v práci návod k obsluze nebo výrobní dokumentaci a tam zjištíš, že to není Rosenbauer. Všechny práškové nástavby mám zmapované a jsou od Totalu (Duslo šaľa (T138), Chemopetrol Litvínov, Petrochema Dubová, HaZZ Bratislava, Chemko Strážské, NCHZ Nováky, HaZZ Poprad, HaZZ Žilina), mimochodem tato informace je přímo od člověka, který pracoval tehdy v Motokovu a ta vozidla sem dovážel. K jednomu z těchto vozidel mám část návodu k obsluze, kterou přikládám jako přílohu.

No ja síce netuším odkiaľ más zmapované PLF z NCHZ ale je mi dosť divné, že TOTAL ako si napísal nemá nikde na spomínanej nadstavbe žiadne svoje logo ani nápis, zato ROSENBAUER ich tam mal veľa...Posnažím sa sem dodať staršie foto a naskenujem ti aj manuál a pokúsim sa aj o dodací list ak ho nájdu v archíve. Zaujímavé že tie plastové blatníky tam boli origo....Nemienim sa hádať v žiadnom prípade len skús porovnať isté detaily keď
ti pošlem fotos.....A skús nemudrovať keď si ku tej našej Karkulke ani len nepáchol hehe :lol:

Re: Tatra 148

Napísané: 22 Feb 2010, 17:49
od užívateľa Hynek
Dadko150: Je hezké, ža na autě je napsáno Rosenbauer, to si dokonce na Totala v Chemopetrolu Litvínov nastříkali po těžké DN taky, ale to auto skutečně postavila fabrika Total v Německu, prostřednictvím Rosenbauera se to sem opravdu pouze dodávalo, i proto je možné, že na autě lze nalézt množství nápisů Rosenbauer. Jen tak na okraj mám dvě různé referenční listiny získané přímo v továrně Rosenbauer (jedna jsou všechny Tatry, na které kdy Rosenbauer něco postavil a druhá zase všechny vozy dodané do ČSSR/ČSFR/ČR/SR) a ani v jedné vaše vozidlo nefiguruje - proč tomu tak asi bude. Naopak je Vaše auto vedené v referenční listině Totalu. :idea: Na severu čech jezdí pro změnu bývalé KHA od Rosenbauera přestavěné na CAS se zástěrkami francozské firmy Doeschot, což byla firma, kterou Rosenbauer "spolknul", ale auto skutečně stavěl Rosenbauer v Rakousku.

Zmapované to auto mám od Daniela Biruse který ho tam fotil. Trvám na tom, že jediné tři práškové Tatry od Rosenbauera v ČSSR byly v Košicích (T138), v Popradu (T148) a Spolaně (T815). První Total přišel na T138 do Dusla Šaľa - dnes v Dopravném múzeu Bratislava - další (jako jediný osazený čerpadlem Rosenbauer) do Chemopetrolu Litvínov a pak všechny na Slovensko, jak jsem tu již někde psal (Bratislava, Petrochema, NCHZ, Žilina, Banská Bystrica, Chemko a Chemez (nebo Chemes - teď nevím jak to je, nepíšu ze svého počítače), pak velmi odlišný prášek pouze s jednou 6000 kg nádobou v Istrochemu a jeden speciální kombiňák na letišti Bratislava. Další zajímavé práškové hasicí automobily pak Total dodal na podvozcích Škoda 706 (Poldi Kladno a Barum Gottwaldov) a na MB Unimog U404B (Plzeňský pivovar, později prodán do Mostu). Já to auto nemusím vidět na vlastní oči, abych poznal výrobce, Total stavěl natolik odlišná auta od Rosenbauera, že v podstatě není o čem diskutovat. Fotky pošli, budu rád, ale závěr bude stejně jednoznačný. Jakmile večer pustím svůj komp, nasypu sem pár fotek, které mám (hlavně které mohu kvůli autorským právům pustit), případně přihodím i pár odkazů...

Mimochodem Rosenbauer tehdy ani nevyráběl tlakové nádoby, do svých práškových a kombinovaných automobilů je nakupoval u firem Total nebo Minimax.

Re: Tatra 148

Napísané: 22 Feb 2010, 19:07
od užívateľa peter23
Zaujímavá debata,kopa nových informácii,ale niejako som sa v tom stratil.Zaujíma ma tá prášková T148 ktorá bola v Poprade.V tvojom poslednom príspevku Hynek spomínaš v Poprade Rosenbauer a niekoľko príspevkov dozadu hovoríš o Popradskom TOTAL-e.Boli teda v Poprade dva práškové špeciály -TOTAL aj Rosenbauer,alebo ide len o preklep?Ja si tam pamätám len TOTAL.

Na fotky a odkazy sa veľmi teším!
P.S.:A ako je to s tými kombinovanými vozidlami (prášok-voda).Tie boli do ČSSR dodávané vo väčších množstvách ako tie čisto práškové?

Re: Tatra 148

Napísané: 22 Feb 2010, 21:16
od užívateľa Hynek
peter23: Samozřejmě jsem to v předchozím příspěvku doje.al, podle listin je to takto:
Total:
-> Duslo Šaľa (T138)
-> Chemopetrol Litvínov (T148)
-> Petrochema Dubová (T148)
-> Bratislava (T148)
-> Chemko Strážské (T148)
-> Nchz Nováky (T148)
-> Poprad (T148)
-> Chemes Humenné (T148)
-> Žilina (T148)
-> Istrochem Bratislava (T148, naprosto odlišný typ nástavby)
-> Slovnaft Bratislava (T813 8x8)
-> Poldi Kladno (Š706)
-> Barum Gottwaldov (Zlín) (Š706)
-> Praha (dnes Kolín) (MB LAF 1113)
-> Žilina (MB LAF 1113)
-> Plzeňské pivovary (MB Unimog U404)

-> další práškové T148 s nástavbami Total byly dodány například do Polska a Bulharska

Rosenbauer:
-> Košice (T138)
-> Zvolen (T148)
-> Spolana Neratovice (T815)
-> Bratislava (MB LAF 1113)

Re: Tatra 148

Napísané: 22 Feb 2010, 21:29
od užívateľa Hynek
Tak a teď ke kombinovaným autům - ty byly dodávány pouze na podvozcích T148, na T138 byly pouze v někdejší NDR, dále byly dodávány i pěnové hasicí automobily, opět u nás pouze na T148 , v NDR i Polsku se objevily o něco dříve na T138, obojí se pak v poměrně hojném počtu objevily i na podvozcích T815. Krom jediného Totalu (T148 na letišti Bratislava) byly všechny od Rosenbauera, dodnes u některých HZS/HaZZ a HZSP/ZHÚ jezdí, ale ubývají, dodány byly (teď píšu o KHA) řádově v desítkách kusů, téměř se dá říci, že co kus, to originál, totožná auta se hledají jen velmi obtížně a maximálně ve dvou-třech kusech, vozy nebyly dodány ve větších sériích (nutnost platit devizami, kterých se ČSSR nedostávalo), a tak chodily pouze po několika kusech ročně, i proto ty vzájemné odlišnosti. První dorazil v roce 1972, poslední pak 1995, samozřejmě opět hovoříme pouze o podvozcích Tatra, Rosenbauery se dodávají dodnes. Mimochodem se tu objevily i tři lahůdky typu dlouhých kabin T815 prodlužovaných z krátkých přímo ve výrobním závodě Rosenbauer. Celé je to velmi zajímavá historie, jejíž střípky spolu s kamarádem (samozřejmě za přispění mnoha dalších přátel) dáváme dohromady několik let, několik málo aut (2-3) z referenčních listin jsme nedohledali (nebo spíše neidentifikovali) dodnes.

Re: Tatra 148

Napísané: 23 Feb 2010, 14:35
od užívateľa Hynek
A jak jsem slíbil psaná fakta podpořím fotografiemi: na začátku Totaly, pak Rosembauery a nakonec ten atypický Total, viz popisky k fotkám. Po porování fotografií mi snad dáte za pravdu, že to auto z NCHZ vyrobil skutečně Total a ne Rosenbauer, jehož nástavby jsou zcela jiné.

Re: Tatra 148

Napísané: 01 Mar 2010, 22:29
od užívateľa hrubystyl
na dig co shraac nashiel volne pohodene...

Re: Tatra 148

Napísané: 02 Mar 2010, 23:03
od užívateľa Luboš
To je tak zabořená nebo má prasklou torsku?

Re: Tatra 148

Napísané: 02 Mar 2010, 23:09
od užívateľa hrubystyl
Neviem, az tak som to neobzeral, ale skoda jej... Rebrik, p...!!! :mrgreen:

Re: Tatra 148

Napísané: 03 Mar 2010, 00:36
od užívateľa Jerry
Spíš nemá kolo, ale nevim, proč si dotyčnej nesundal ze zadu z dvojmonáže...