Hadanka 26

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
D.P.

Príspevok od užívateľa D.P. » 06 Sep 2005, 15:08

gentleman napísal: "Jakože aerodynamický auta začal Jaray (napsal jsem to správně?) a že Tatra nebyla první, jasný... ale ten zadek?"

Ako si to myslel? Máš aj nejaké fotky? Kto je ten Jaray???

Chapman

Príspevok od užívateľa Chapman » 06 Sep 2005, 15:14

D.P:Paul JARAY bol konštruktér,ktorý si dal patentovať prúdnicový tvar karosérie.

D.P.

Príspevok od užívateľa D.P. » 06 Sep 2005, 15:35

A ešte jedna debilná otázka. On aj vyrobil prvé aerodynamické auto?

meno

Príspevok od užívateľa meno » 06 Sep 2005, 15:55

Ano

gentleman

Príspevok od užívateľa gentleman » 06 Sep 2005, 16:07

...a dokonce spolupracoval s Tatrou při vývoji. Navzdory jménu to prej byl Maďar. Celkem snadno jsem si o něm na netu našel víc. A narazil jsem tam ještě na dobrej experiment z let kolem 1. sv. války - Tropfenwagen. Aerodynamika trochu jinak.

A Chapman napsal: Jasne,že je to "odkukané" zo sedmi! Ved aj ta zaná plutva je dokonale tvarovo zhodná... A myslím,že skor bude kopírovať nejaká malá karosáren,ktorá to vyrobí v jedinom kuse, ako automobilka,ktorá to chce "vo velkom" vyrábať.

- no, sice to není o ploutvi (mě těší, že ten RR asi teda fakt nebyl před T77), ale myslim, že VW brouk nebyl zase úplně malá série a zkopíroval toho víc...

D.P.

Príspevok od užívateľa D.P. » 07 Sep 2005, 08:05

A bola by aj niekde fotka? Lebo ak by to vypadalo podobne ako ten Rols, teda tak že má predný chladič a blatníky vonku z obrysov, tak toto by som za aerodynamickú karosériu považoval len na poli alebo dokonca vôbec, lebo nábeh vzduchu je úplne zdeformovaný a nemá s aerodynamikou nič spoločné aj keď zadok je už dobrý.

Takže je aj fotečka?

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 07 Sep 2005, 08:37

Neviem o tom, že by Pál (Paul) Jaray (prečo nemaďarské meno?) postavil niekedy vlastný automobil. Bol odborníkom na aerodynamiku a autorom patentu na tvar karosérie a podľa jeho návrhov a za jeho spolupráce postavili autá viaceré automobilky, o.i. aj Tatra. Konkrétne prevedenie však záviselo vždy od konštruktérov automobilu. Jaray spolupracoval tuším aj pri stavbe Zeppelinov - to si ale nie som istý...
Tatra to však ako jediná dotiahla do "sériovej" výroby a doriešila na autách aj mnohé detaily (hladká podlaha, zapustené kľučky dverí atď) a ako jediná mala aj motor vzadu, takže predná časť karosérie mohla byť hladká a ideálne tvarovaná. Auto bolo od začiatku stavané ako aerodynamické na rozdiel od konkurencie, kde sa vždy jednalo o úpravu už vyrábaného hranatého modelu, čo sa nepriaznivo prejavilo aj na estetike takéhoto stroja (napr. aerodynamický Wikov).
Patent "Jaray" spočíval v tom, že spodná časť karosérie zodpovedala profilu leteckého krídla a horná (kabína) predstavám o tvare padajúcej kvapky vody.

gentleman

Príspevok od užívateľa gentleman » 07 Sep 2005, 08:50

D.P. jestli myslíš foto Tropfenwagen (1921)...

a víc info na http://www.auto.cz/?article=512

...fotky najednou nejde přidávat...

D.P.

Príspevok od užívateľa D.P. » 07 Sep 2005, 12:00

Presne tak som to myslel Ondrej.

Gentleman, dík.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 88 neregistrovaných