Strana 1 z 24

T 613 Special

Napísané: 15 Júl 2005, 14:49
od užívateľa ondrej
Tieto autá patrili v rodine T613 vždy k niečomu výnimočnému. Vyplývalo to asi hlavne z ich poslania, ako naj-... T613, určená pre najvyšších štátnych predstaviteľov, ako aj z pomerne nízkeho počtu vyrobených kusov (niektoré zdroje 112, iné okolo 140ks), ako aj z výrazne vyššej ceny, ako mali štandardné T613.
Môžno aj kvôli tomuto sa technické informácie o Speciáloch objavovali iba zriedkavo a dodnes neviem, či napr. existovala šoférska príručka pre Speciál... Videl som iba dielenskú príručku pre T 613-3 a T613 S, kde sú však odlišnosti Speciálov nie vždy dostatočne popísané.
Myslím, že určité nejasnosti okolo týchto zaujímavých áut pretrvávajú podnes, preto by som rád, aby sme sem spoločne vniesli trocha svetla. O Speciáloch sa tu už trocha diskutovalo, preto toto vlákno chápem ako voľné pokračovanie.
A teraz niekoľko otázok:
- koľko ich bolo podľa vás vyrobených?
- mali všetky Speciály rovnakú výbavu? Čo mali spoločné a čím sa líšili?
- kedy asi bol vyrobený prvý a kedy posledný Speciál? (s akým číslom?)
- koľko sa ich asi zachovalo dodnes? (o koľkých vieme? dokážeme dať dokopy nejakú aspoň orientačnú databázu?)
- nemá niekto k dispozícii nejaký popis výbavy a ovládacích prvkov? (prístrojová dostka, vypínače atď.)
- boli všetky čierne, alebo...?
- atď...

Pre začiatok údaje o mojom Speciáli r.v. 1985:
č. motora T613S1 07008
č. karos. 00094

Napísané: 15 Júl 2005, 16:50
od užívateľa Michael
Mám Servisní sešit pro T-613-3 + T-613-S a také Návod k obsluze pro T-613-3 a T-613-S r.v. 1989.

Napísané: 15 Júl 2005, 18:07
od užívateľa fantomas
môj špecial má číslo kasne 00072. podľa zdrojov, ktoré som mal na min. vnútra bol počet kusov nasledovný (ale teraz to neviem už overiť)

prvotne vyrobených 96 ks do roku 1985, v rokoch 1985 (2.polovica až 1989) bolo postupne poskladaných najprv ešte 16 ks čiže výsledok 112 (tak ako uvádzaš ty ondro) a potom ešte boli doskládané daľšie na celkový počet 155.

Ževraj bol vyrobený ešte aj v roku 1992 posledný Špecial zo zvlášnou výbavou (mix LONGA "4" a špec. ktorý bol v KE) videl som fotky toho vozidla ale neviem či to bol prerábaný LONG alebo nejaký extra špecial ("4" palubovka, digitálna klíma, hranate špec. svetlá)

o jednom z prvých špecialov (stal pri jednom karosoravi - ondro, etien viete u koho) - záhadne sa stratil. Mal trocha odlišnú palubovnu - nemal kastlík.

potom boli vyrobené 2 špecialy (jeden je môj) - s extra výbavou - iné sťahovanie okien, video, tel, chladnička, imitácia kože (bohužial ked som kupoval špec. o tatrach som nevedel nič, tak som pôvodnému majiteľovi dovolil tieto doplnky zobrať). existovali ešte 2 rezervné sady týchto okien niekde v servise v prahe.

to je vsio čo viem ja.

Napísané: 15 Júl 2005, 18:09
od užívateľa fantomas
ešte môj špecial je z roku 1982.

ja viem o cca 10 špecialoch.

Napísané: 16 Júl 2005, 14:06
od užívateľa DRracer
Z hlediska vybavy T613S jsem se docetl o nasledujicim:
zdvojena zapalovaci a palivova soustava (dve palivova cerpadla, dva tyristory)
tachograf v kufru
2 verze motoru T613S a T613S1, lisi se predevsim pouzitymi karburatory
dale T613S je vzdy "long" a u technickych popisku mame prvni vyrobeny kus roku 1980

Napísané: 18 Júl 2005, 07:52
od užívateľa ondrej
fantomas napísal: Ževraj bol vyrobený ešte aj v roku 1992 posledný Špecial zo zvlášnou výbavou (mix LONGA "4" a špec. ktorý bol v KE) videl som fotky toho vozidla ale neviem či to bol prerábaný LONG alebo nejaký extra špecial ("4" palubovka, digitálna klíma, hranate špec. svetlá)
Na tom by niečo mohlo byť, nakoľko Speciály mali byť vo výrobe nahradené variantou T613-4 Long. Tak, ako to bolo u Tatry vzhľadom k malosériovej výrobe typické, určite existovali vozy v "prechodovom" vyhotovení. Napr. môj Long T613-4 má ešte rozvod vzduchu starého prevedenia cez prahy (podobne, ako Mobicom...)

Začiatok výroby Speciálov (nerátam prototypy) je pomerne jasný - 1980, koniec teda si tiež - 1992.

Michael - ten návod na obsluhu popisuje napr. ovládacie prvky na prístrojovej doske T613 S? Alebo popis výbavy?

Napísané: 18 Júl 2005, 08:50
od užívateľa etienne
Ondrej: Rad sa pridam. Moja specialka je tiez S1, r.v. 1989, KP009370, cislo motora 8797.

Detaily o ktorych ja viem:

- tempomat VDO z roku 1976
- iny mechanizmus stahovania okien (s inym koleckom)
- indikator opotrebenia brzdovych dosticiek
- tachograf VDO
- dvojite zapalovanie
- moznost prenasania zvuku z predu dozadu potenciometrom
- ina prevodovka (?)(ak sa nemylim ma tam o nejaky ten vyvod naviac)
- nizkotlakove ostrekovanie prednych svetlometov+stierac

A o kolkych vieme:

- etienne 1 ks
- tomas 1 ks
- ondrej 1 ks
- fantomas 1 ks
- pan l. (neviem ci mozem spominat jeho meno) 3 ks
- peto 2 ks

Sranda len v BA ich je 9 :-)

A potom viem este o tom jednom co bol na fotkach z bojnic...

Napísané: 18 Júl 2005, 09:51
od užívateľa ondrej
Etienne - ja viem v Ba o 13 Speciáloch (v rôznom stave), a to si nenárokujem, že viem o všetkých.
K výbave - kto vie, že jeho auto malo pôvodne (alebo stále má):
- tempomat
- autotelefón
- podtlakové centrálne zamykanie
- diktafón
- tachograf
- el. palivové čerpadlo
- chladiaci box
- iná špec. výbava...

Naopak štandardne sa vyskytuje:
- klimatizácia
- strojné riadenie
- bar v operadle zadného sedadla
- zdvojené zapaľovanie
- prídavný palivový filter
- centrálne zamykanie (elektrické)

Aký typ rádioprijímača sa pôvodne montoval?
O rozdielnych prevodovkách neviem - akurát sa montoval dvojvývodový medzikus k tachometru kvôli pripojeniu tachografu.

Napísané: 18 Júl 2005, 11:25
od užívateľa tomas
No, pridam sa teda aj ja.

Rok výroby - 1987
VIN - TMT613S00HP008379
Typ motora - 613-S1
Číslo motora - 107985

- niesom si teraz 100% isty, ale rozvod vzduchu mam tusim ako u modelu 613-4 (samozrejme okrem tych strednych fukarov cerstveho vzduchu).
- dalej mam i to el. podavacie cerpadlo

Ku tej prevodovke:
Myslim, ze prevodovka je rovnaka ako u ostatnych modelov (613-2/3), akurat som si vsimol u mna ako aj u etienna, ze spiatocka sa da zaradit bez zodvihnutia saltpaky a az naslednym zaradenim. Myslim, ze by to mohlo byt uz opotrebovanou poistkou proti nechcenemu zaradeniu spiatocky. Alebo to bolo tak schvalne?

Napísané: 18 Júl 2005, 11:51
od užívateľa Luboš
Matně tuším, že převodovka je sice stejná, ale je tam jiná kulisa a možná i táhlo řazení. Však speciálů máte dost, tak se někdy koukněte... :lol:

Napísané: 18 Júl 2005, 11:57
od užívateľa ondrej
Special má dvojité tiahlo radenia a kulisu vpredu uloženú na silentblokoch. Cieľom bolo zmenšiť pohyby radiacej páky pri výkyvoch hnacieho agregátu. Prevodovka je ale zhodná s ostatnými typmi.
Podobné riešenie bolo neskôr použité aj u 5° prevodoviek u Mi.

Napísané: 18 Júl 2005, 12:02
od užívateľa tomas
Ja som to tusil, ze je v tom radeni nejaka ficuria :)

Napísané: 18 Júl 2005, 12:10
od užívateľa ondrej
Tomáš - pozri sa ešte raz na číslo motora, nejako mi nesedí...

Napísané: 18 Júl 2005, 12:22
od užívateľa Ambiciózní tajemníček
ondrej napísal:Special má dvojité tiahlo radenia a kulisu vpredu uloženú na silentblokoch. Cieľom bolo zmenšiť pohyby radiacej páky pri výkyvoch hnacieho agregátu. Prevodovka je ale zhodná s ostatnými typmi.
Podobné riešenie bolo neskôr použité aj u 5° prevodoviek u Mi.
Takže u Speciálu je rozpěrná tyč jako u Mi nebo jako u Favorita? Díval jsem se do dílenské příručky na T613-3 a S a nepochopil jsem to.

Kde je rozpěrná tyč upevněna na převodovce? U Mi má skříň převodů speciální nálitek s otvory, kam se rozpěrná tyč upevní. Ale u klasické čtyřstupňové převodovky T613 nic takového není.

Napísané: 18 Júl 2005, 12:24
od užívateľa tomas
Ondrej, mam ti nafotit motor (dnes by to teoreticky slo)?
Zeby som sa sekol s tou jednotkou?

Napísané: 18 Júl 2005, 12:28
od užívateľa ondrej
Tomáš - prosím nafoť ten unikát...
keby 10798, alebo 07985, alebo S1 07985, tak to si viem predstaviť, ale 107985 ?!

Napísané: 18 Júl 2005, 12:31
od užívateľa ondrej
Ambiciózní tajemníček napísal:Kde je rozpěrná tyč upevněna na převodovce? U Mi má skříň převodů speciální nálitek s otvory, kam se rozpěrná tyč upevní. Ale u klasické čtyřstupňové převodovky T613 nic takového není.
je to uchytené skrutkami upevňujúcimi skrinku palca radenia

Napísané: 18 Júl 2005, 12:31
od užívateľa tomas
Ondrej, dnes to pozriem, zrejme som to zle opisal ... a az teraz som si to vsimol ...

Napísané: 18 Júl 2005, 12:35
od užívateľa tomas
Takze moja chyba ... je to 613 S1 07985 :oops:

Napísané: 18 Júl 2005, 12:42
od užívateľa ondrej
Tomáš - a je ten motor pôvodný, alebo bol menený? Etienne má v aute o 2 roky staršom motor 08797, tvoje číslo by mi pasovalo tak skôr na rok 1986 - ale je to Tatra...