Tatraplán - úpravy
- Kontráš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 505
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 08:02
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Ostrava
- Kontaktovať užívateľa:
Co se týče vizuálních rozdílů kopřivnického a boleslavského Tatraplanu, tak bych ještě zmínil u AZNP:
- protažení okapničky nad předními dveřmi až k spodnímu okraji A-sloupků
- "vyboulenější" poklice předních kol
- mírně odlišný design (vzhled i materiálové řešení) jednotlivých přístrojů-"budíků" v palubní desce.
Co se týče obrázku našeho T600 (jako příklad špičaté zadní kapoty):
na oné fotce ze Slavkova je ještě se světly ze spartaka - což není jako příklad zrovna šťastné. Přikládám aktuálnější fotku - ale i tam bohužel oko odhalí nepůvodní motor (lepší ale nemám)
Mimochodem na hlavní stránce v roletce "Modely" mi T600 chybí
- protažení okapničky nad předními dveřmi až k spodnímu okraji A-sloupků
- "vyboulenější" poklice předních kol
- mírně odlišný design (vzhled i materiálové řešení) jednotlivých přístrojů-"budíků" v palubní desce.
Co se týče obrázku našeho T600 (jako příklad špičaté zadní kapoty):
na oné fotce ze Slavkova je ještě se světly ze spartaka - což není jako příklad zrovna šťastné. Přikládám aktuálnější fotku - ale i tam bohužel oko odhalí nepůvodní motor (lepší ale nemám)
Mimochodem na hlavní stránce v roletce "Modely" mi T600 chybí
- Prílohy
-
- HPIM1129malý.jpg
- (117.63 KiB) 1131 stiahnutí
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
- nie som si istý, či to "protažení okapničky" mali všetky boleslavské tatroše, podľa mňa sa vyskytuje dosť vzácneKontráš napísal:Co se týče vizuálních rozdílů kopřivnického a boleslavského Tatraplanu, tak bych ještě zmínil u AZNP:
- protažení okapničky nad předními dveřmi až k spodnímu okraji A-sloupků
- "vyboulenější" poklice předních kol
- mírně odlišný design (vzhled i materiálové řešení) jednotlivých přístrojů-"budíků" v palubní desce.
- tie "vyboulenější poklice" si vynútil iný náboj prednej nápravy - viac vysunutý von. Ja som ho mal ale na kopřivnickom tatrapláne. Myslel som, že to bolo staršie prevedenie. Na boleslavskom som mal naopak tie nižšie náboje, ktoré umožňovali montáž plochejších puklíc.
- poliaľ viem, tak špicatú zadnú kapotu mala prvá séria T600 a ešte v Kopřivnici prešli na zaoblenú
- nie som si istý, či sa väčšie zadné okienka montovali už v Kopřivnici, niekde som čítal, že až v Boleslavi... Malé okienka boli rovinné, tie väčšie vypuklé
- kopřivnické vozy mali rýchlomer a hodiny nadväzujúce na prístroje z T87 - s rovinným sklom a maľovanou svietiacou (fosforovou) stupnicou na ňom, hodinový strojčej však už nebol 87-denný; boleslavské mali sklo vypuklé a plastovú stupnicu na podklade. Vzhľadovo sa mi páčili menej.
- DRracer
- Správca diskusného systému
- Príspevky: 1586
- Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14 - Bydlisko: CR
- Kontaktovať užívateľa:
Ondrej, Kontras: rozdily doplneny. Je to takhle dobre ?
http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t600_sk
http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t600_sk
- Kontráš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 505
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 08:02
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Ostrava
- Kontaktovať užívateľa:
DRracer:tak jak je to teď napsané, to na mě působí dost rozporuplným dojmem (je to tím že jsme se s Ondrejem na některých věcech očividně neshodli). Ohledně T600 patrně neexistuje materiál který by nějak dokumentoval vývoj (tak jako např. u T603 články z časopisu Tatrovák). To co jsem tu psal jsou jakési moje odpozorované zkušenosti, na základě knížek, fotek, reálně prohlídnutých aut a rozhovorů s majiteli. Řada (zejména technických) změn se na T600 udála v průběhu celého období výroby. Je otázkou, jestlistli je opodstatněné přisuzovat většinu vzhledových změn zrovna momentu přesunutí výroby do AZNP (jak naznačil Ondrej).
- je možné že okapnička byla prodloužena až na samém sklonku výroby v AZNP nicméně většina boleslavských T600 které jsem viděl ji měla. Nutno poznamenat že se měnilo i ukončení okapničky nad zadními dveřmi, tato změna ale proběhla patrně již někdy dříve v Kopřivnici.
-dle mého názoru: současně se změnou z. kapoty na kulatou se v ní zvětšily okénka. Zároveň s touto úpravou se však zvětšily i okénka v mezistěně mezi motorovým prostorem (což je logické - samotné zvětšení posledního okna ze tří by nic nevyřešilo). Já mám T600 rok výroby 1951 vyrobený v Kopřivnici, má malé vnitřní okénka a odpovídající špičatou kapotu s malými okénky. Vzhledem k tomu že se výroba v tomto roce přesouvala do Boleslavi, musela by změna kapoty proběhnout někde těsně před přesunutím výroby - pokud má Ondrej pravdu.
- co se týče vyboulenosti poklic tak mě Ondrej těžce zviklal - podívám se na to. Na svém autě mám náboje pro nižší poklice (poklici mám každou jinou), ale může o být předělané.
- na přístrojích jsme se mylím shodli - navíc ten nový design je vzhledově velmi příbuzný veškeré tehdejí i pozdější "škodovácké" produkci.
Pokusím se některé věci prověřit v literatuře - v poslední době se zabývám spíš T603, takže budu muset trochu hledat. V každém případ jsem rád že Ondrej tuhle debatu otevřel - je to rozhodně přínos.
Btw: neměl by k těm sporným věcem ve svých sbírkách něco tištěného Michael?Co na to další majitel t600, který se tu vyskytuje?
- je možné že okapnička byla prodloužena až na samém sklonku výroby v AZNP nicméně většina boleslavských T600 které jsem viděl ji měla. Nutno poznamenat že se měnilo i ukončení okapničky nad zadními dveřmi, tato změna ale proběhla patrně již někdy dříve v Kopřivnici.
-dle mého názoru: současně se změnou z. kapoty na kulatou se v ní zvětšily okénka. Zároveň s touto úpravou se však zvětšily i okénka v mezistěně mezi motorovým prostorem (což je logické - samotné zvětšení posledního okna ze tří by nic nevyřešilo). Já mám T600 rok výroby 1951 vyrobený v Kopřivnici, má malé vnitřní okénka a odpovídající špičatou kapotu s malými okénky. Vzhledem k tomu že se výroba v tomto roce přesouvala do Boleslavi, musela by změna kapoty proběhnout někde těsně před přesunutím výroby - pokud má Ondrej pravdu.
- co se týče vyboulenosti poklic tak mě Ondrej těžce zviklal - podívám se na to. Na svém autě mám náboje pro nižší poklice (poklici mám každou jinou), ale může o být předělané.
- na přístrojích jsme se mylím shodli - navíc ten nový design je vzhledově velmi příbuzný veškeré tehdejí i pozdější "škodovácké" produkci.
Pokusím se některé věci prověřit v literatuře - v poslední době se zabývám spíš T603, takže budu muset trochu hledat. V každém případ jsem rád že Ondrej tuhle debatu otevřel - je to rozhodně přínos.
Btw: neměl by k těm sporným věcem ve svých sbírkách něco tištěného Michael?Co na to další majitel t600, který se tu vyskytuje?
mohu porovnat: naš zelený tatraplan rv. 50 kopřivnice = mala okenka inter,stena kapota,okap kratky,nizky naboj. naš modry tatraplan rv.52 azn=vele okno inter., stena, kapota, dlouhy okap, vysoky naboj, naš černy tatraplan rv. 50 mala okna inter., stěna, kapota(naslena vymena kapot za kulatou)kratky okap nizky naboj, naš bíly tatraplan rv.49 mala okna inter.,stěna+prohluben ve tvaru jamky ,kapota,nizky naboj,kratky okap.
- Kontráš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 505
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 08:02
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Ostrava
- Kontaktovať užívateľa:
Luboš: to je právě trochu problém, mám pocit že některé věci v těch příručkách jsou možná "přání otcem myšlenky". Na špičatou kapotu s velkými okny jsem nikde nenarazil ani na fotkách. Zmatek v číslech asi netřeba komentovat.
Michalolejko: myslel jsem že máte doma jen tři - a teď koukám že se vám to doma hromadí
Michalolejko: myslel jsem že máte doma jen tři - a teď koukám že se vám to doma hromadí
- Kontráš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 505
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 08:02
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Ostrava
- Kontaktovať užívateľa:
Ondrej: ještě než tady začnu psát nějké další věci bych Tě chtěl poprosit abys napsal jakou úpravu nábojů jsi měl namysli v souvislosti s poklicema kol.
Luboš: Co se týče teorie čísel - v tebou zmiňované DP z r.1950 je ono výrobní čídlo 75.126 (omezující platnost příruky) přiřazeno vozidlu r.v.1951 (podle čísla motoru). Tento pardox lze vysvětlit několika způby (to nechť učiní každý sám). Pokud bychom ale přistoupili na toto rozvržení výrobních čísel v čase, pak číslo75.733 (zvětšení okýnek v z. kapotě a mezistěně) padá jednoznačně do období přesunu výroby do AZNP.
Luboš: Co se týče teorie čísel - v tebou zmiňované DP z r.1950 je ono výrobní čídlo 75.126 (omezující platnost příruky) přiřazeno vozidlu r.v.1951 (podle čísla motoru). Tento pardox lze vysvětlit několika způby (to nechť učiní každý sám). Pokud bychom ale přistoupili na toto rozvržení výrobních čísel v čase, pak číslo75.733 (zvětšení okýnek v z. kapotě a mezistěně) padá jednoznačně do období přesunu výroby do AZNP.
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
že predné náboje existovali rozdielne, som zistil raz na filmovačke s mojím T600 (1949), keď som tesne pred scénou chcel na disky nasadiť čerstvo nachromované puklice a nie a nie ich tam dostať...Kontráš napísal:Ondrej: ještě než tady začnu psát nějké další věci bych Tě chtěl poprosit abys napsal jakou úpravu nábojů jsi měl namysli v souvislosti s poklicema kol...
pri skúške na kolesá boleslavského tatroša, ktorý mi stál na záhrade ako zdroj ND, tam puklice bez problémov sadli. Predtým na ňom boli puklice z T603. Vtedy som ešte nevedel, že existovali aj hlbšie vylisované puklice T600, na ktoré som natrafil až neskôr.
A ešte k zadnej kapote - na tom z 1949 som mal kapotu s malými okienkami, dolu zaoblenú. Vtedy som sa dosť zaujímal o T600 a niekde som sa dočítal, že iba prvé vozy mali kapotu špicatú, ktorá bola neskôr zaoblená a (údajne) po presune výroby do Škodovky dostala väčšie okienka..
Odvodzovať ale zo zachovaných áut, čo sa ako a kedy vyrábalo predpokladá, že autá ostali zachované v pôvodnom stave. Pri pomerne malom počte vyrobených kusov a dlhom živote zachovaných áut však treba byť opatrný - možnosť neskorších úprav je tu dosť vysoká, a to aj napr. zmena novšieho prevedenia na staršie - práve kvôli dostupnosti ND.. takže moje autá mohli mať atypické náboje, aj keď aby ich mali obidva naraz opačne vymenené (neboli z jedného zdroja)... no neviem..
- Kontráš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 505
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 08:02
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Ostrava
- Kontaktovať užívateľa:
Ondrej: dík
Já mám k dispozici pouze dílenskou příručku z r.1950 s výšeuvedenou platností, takže pozdější úpravy nábojů neznám. V této DP je zmiňována úprava nábojů předních kol, která zpočívala v oddělení brzdových bubnů od těla náboje (do té doby jeden komlet). Tato úprava byla zavedena v roce 1949 (souběžně se změnou typu ventilátoru na motoru). Vzhledem k tomu že samostatný brzdový buben byl vyřešen jako další "vrstva" na náboji umožnilo by to montáž méně vyboulených poklic. V DP však žádná zmínka o změně není a v nákresech (řezech nápravou) jsou dle mého názoru poklice stejné (a řekl bych že nízké).
zadní kapota - samozřejmě že odvozovat skutečnosti pouze z pozorování na dochovaných vozech může být cestou do pekel. Určitou vypovídací hodnotu ale určitě má, zejména pokud je statistický vzorek dost početný a sleduju výskyt jednotlivých znaků jako komplet (ne jen zmíněnou kapotu). Pokud by se zaoblení kapoty událo hned zpočátku jak naznačuješ (např v roce 49 kdy se do výroby dostalo dost jiných technických změn), jak si potom vysvětluješ většinový výskyt špičatých kapot na dochovaných vozech? Netvrdím že si řada veteránistů neměnila kulatou kapotu za špičatou, aby měli zaručeně kopřivnický model. Nemohla to přece ale udělat většina - kde by ty kapoty brali? Tolik moje dohady... netvrdím že zakulacení přišlo až v AZNP ale stále mi z toho vychází, že se to muselo odehrát někdy v letech 1951-52.
Mimochodem teď jsem si vzpoměl - a to v tom udělám úplný guláš - že mám doma jednu rezervní špičatou kapotu, která má malé okýnka ale odlišný širší spodní okraj (prolis). Ten prolis je širší jako u kulaté kapoty ... akorát špičatý. Jestli je to původní nebo ne netuším.
Já mám k dispozici pouze dílenskou příručku z r.1950 s výšeuvedenou platností, takže pozdější úpravy nábojů neznám. V této DP je zmiňována úprava nábojů předních kol, která zpočívala v oddělení brzdových bubnů od těla náboje (do té doby jeden komlet). Tato úprava byla zavedena v roce 1949 (souběžně se změnou typu ventilátoru na motoru). Vzhledem k tomu že samostatný brzdový buben byl vyřešen jako další "vrstva" na náboji umožnilo by to montáž méně vyboulených poklic. V DP však žádná zmínka o změně není a v nákresech (řezech nápravou) jsou dle mého názoru poklice stejné (a řekl bych že nízké).
zadní kapota - samozřejmě že odvozovat skutečnosti pouze z pozorování na dochovaných vozech může být cestou do pekel. Určitou vypovídací hodnotu ale určitě má, zejména pokud je statistický vzorek dost početný a sleduju výskyt jednotlivých znaků jako komplet (ne jen zmíněnou kapotu). Pokud by se zaoblení kapoty událo hned zpočátku jak naznačuješ (např v roce 49 kdy se do výroby dostalo dost jiných technických změn), jak si potom vysvětluješ většinový výskyt špičatých kapot na dochovaných vozech? Netvrdím že si řada veteránistů neměnila kulatou kapotu za špičatou, aby měli zaručeně kopřivnický model. Nemohla to přece ale udělat většina - kde by ty kapoty brali? Tolik moje dohady... netvrdím že zakulacení přišlo až v AZNP ale stále mi z toho vychází, že se to muselo odehrát někdy v letech 1951-52.
Mimochodem teď jsem si vzpoměl - a to v tom udělám úplný guláš - že mám doma jednu rezervní špičatou kapotu, která má malé okýnka ale odlišný širší spodní okraj (prolis). Ten prolis je širší jako u kulaté kapoty ... akorát špičatý. Jestli je to původní nebo ne netuším.
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Kontráš - s tvojim uvažovaním sa dá v zásade súhlasiť, snáď len úvaha
Keď budem mať na to chvíľku času, zalistujem vo svojom archíve k T600, možno sa k niečomu dopátram. Dám potom vedieť...
má tiež určité slabiny. Ak by si ju napr. aplikoval na T603, tak ti podľa nej vyjde, že prvé T603 sa s najväčšou pravdepodobnosťou vyrábali s úzkou 4-svetlovou maskou.Kontráš napísal:...Určitou vypovídací hodnotu ale určitě má, zejména pokud je statistický vzorek dost početný a sleduju výskyt jednotlivých znaků jako komplet...
Keď budem mať na to chvíľku času, zalistujem vo svojom archíve k T600, možno sa k niečomu dopátram. Dám potom vedieť...
- Kontráš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 505
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 08:02
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Ostrava
- Kontaktovať užívateľa:
Tak jsem včera prostudoval ještě katalogy ND. Katalog pro první sérii (r.48-49) i boleslavský katalog (1952) odpovídají tomu co jsem tady psal. Stále mi však chybí jakákoliv literatura (zejména katalog ND) k rokům 1950-51. Nemá někdo?
Luboš: po prostudování ostatní literatury k T600 jsem nabyl přesvědčení že u dílenské příručky 1950(kterou máme asi oba shodnou) i u ostatních katalogů ND(které mám k dispozici) se jedná o aktualizované dotisky z pozdější doby. To že je tam napsán rok 1950 znamená kdy bylo první vydání. Např. v katalogu první série (r.48-49) je na první straně přehledně popsáno čím se liší od pozdějšího provedení. To tedy vysvětluje zmínky v DP o „budoucích“ číslech vozu která jsou mimo její působnost.
Z dostupné literatury vyplývá, že číslování se změnilo právě s převedením výroby do Boleslavi (od čísla 179 001). Zároveň se taky změnilo číslování ND, existuje přehledný převodník čísel ND Škoda>Tatra a zpět. Co se týče čísla „posledního“ kopřivnického vozu, tak čistě teoreticky podle DP a dostupné informace o počtech vyrobených vozů, by to mělo být 75.126 (motor 600.5103.85.51). Nějak do toho ale nezapadá to číslo 75.733(údajné zvětšení zadních oken) ani např. číslo našeho T600 76.360 (u kterého si ale nejsem jist jestli si ho někdo náhodou nevycucal z prstu ) Dalším zádrhelem je, že pokud přistoupím na ono teoreticky poslední číslo, tak prostým součtem v.č. mi vychází 5100 kopřivnických a 2100 boleslavských vozů – což už tak je celkově víc než bylo údajně vyrobeno. Kdybych přidal vozy jen po naše v.č. tak je to dalších 1234. Takže vážně nevím kde je pravda.
Luboš: po prostudování ostatní literatury k T600 jsem nabyl přesvědčení že u dílenské příručky 1950(kterou máme asi oba shodnou) i u ostatních katalogů ND(které mám k dispozici) se jedná o aktualizované dotisky z pozdější doby. To že je tam napsán rok 1950 znamená kdy bylo první vydání. Např. v katalogu první série (r.48-49) je na první straně přehledně popsáno čím se liší od pozdějšího provedení. To tedy vysvětluje zmínky v DP o „budoucích“ číslech vozu která jsou mimo její působnost.
Z dostupné literatury vyplývá, že číslování se změnilo právě s převedením výroby do Boleslavi (od čísla 179 001). Zároveň se taky změnilo číslování ND, existuje přehledný převodník čísel ND Škoda>Tatra a zpět. Co se týče čísla „posledního“ kopřivnického vozu, tak čistě teoreticky podle DP a dostupné informace o počtech vyrobených vozů, by to mělo být 75.126 (motor 600.5103.85.51). Nějak do toho ale nezapadá to číslo 75.733(údajné zvětšení zadních oken) ani např. číslo našeho T600 76.360 (u kterého si ale nejsem jist jestli si ho někdo náhodou nevycucal z prstu ) Dalším zádrhelem je, že pokud přistoupím na ono teoreticky poslední číslo, tak prostým součtem v.č. mi vychází 5100 kopřivnických a 2100 boleslavských vozů – což už tak je celkově víc než bylo údajně vyrobeno. Kdybych přidal vozy jen po naše v.č. tak je to dalších 1234. Takže vážně nevím kde je pravda.
- Luboš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 6491
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
- Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Problém s těmi počty bude asi v tom, že jednotlivé série nedobíhaly až do čísla 999 a mnoho menších skupin tatraplánů, které šly na vývoz nebo se na nich poprvé uplatnila nějaká novinka měly vyhraženou skupinu čísel a v řadách potom nejspíš taky vznikaly mezery...
Moc té literatury nemám, ale katalog z roku 1951 bych měl. Ale jen obrazovou část a vydání v cizích jazycích pro export Motokovu.
Zmiňuje motory 600.854.85.49-600.5153.85.51 a auta od čísla 70.877 až po 77.732 v asi 10 skupinách.
Moc té literatury nemám, ale katalog z roku 1951 bych měl. Ale jen obrazovou část a vydání v cizích jazycích pro export Motokovu.
Zmiňuje motory 600.854.85.49-600.5153.85.51 a auta od čísla 70.877 až po 77.732 v asi 10 skupinách.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 60 neregistrovaných