Sd.Kfz.9 s motorom Tatra

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
brano
Diskutujúci
Príspevky: 33
Dátum registrácie: 24 Nov 2005, 18:40
Kontaktovať užívateľa:

Sd.Kfz.9 s motorom Tatra

Príspevok od užívateľa brano » 20 Feb 2016, 23:35

Zdravím páni,
hľadám informácie o tomto prototype, kde bol do Sd.Kfz.9 neskoršej výroby namontoval motor Tatra. Traduje sa, že ide o nemeckú prestavbu. Pravdou však je, že hoci existovala nemecká snaha takto modifikovať nemecký polopás už za vojny, fotografie, ktoré sú bežne známe zobrazujú s najväčšou pravdepodobnosťou povojnovú československú snahu o vývoj delostreleckých ťahačov pre potreby čs. armády. Rozhodne sú to fotografie z povojnového obdobia, viď. evidenčné tabuľky a skúšobná značka.
Mám otázku. Publikované fotografie popisujú, že ide o montáž motoru Tatra 103, Tatra 111. Okrem toho sa dá nájsť i označenie prototypu motoru (?) V926. Vedel by niekto učiť presný typ motoru ? Resp. mal by niekto ďalšie informácie ? Aký je rozdiel medzi t103 vs. t111 ? V motoroch sa nevyznám.
Vďaka
Prílohy
tatra engine.jpg
1431hg1.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Maxono
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 688
Dátum registrácie: 25 Aug 2006, 21:46
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Krušovce, Topoľčany
Kontaktovať užívateľa:

Re: Sd.Kfz.9 s motorom Tatra

Príspevok od užívateľa Maxono » 24 Feb 2016, 21:54

Čo hovorí literatúra: "V roce 1953 byly na základě požadavku armády postaveny tři protoypy speciálního kolopásového vozidla T 809 u kterého byl použit motor T 108 z vozu T 128. Konstrukce podvozku byla přímo odvozena z válečného speciálu T 103. Motor poháněl přes přídavný převod a čtyřstupňovou převodovku hnací kola pásového pohonu. Řízení bylo zajišťováno volantem, který přibrzďoval jeden z pásu. Vozidlo dosahovalo při hmotnosti 14 450 kg až 45 km/hod."
Citácia z knihy Historie automobilu Tatra, Miroslav Gomola.

Z toho vyplýva, že Sd.Kfz.9 s motorom z T-111 bola povojnová úprava pôvodného nemeckého vozidla, ktorá predchádzala výrobe vlastných prototypov Tatry T-809 a T-810. Druhý obrázok ktorý si poslal je práve druhý prototyp z roku 1953. Prvý vyzeral trochu viac neohrabane. Pôvodné Sd.Kfz.9 potom vyzeralo trochu inak, aj ked od Tatrováckych protypov sa líšil najmä kabínou.

brano
Diskutujúci
Príspevky: 33
Dátum registrácie: 24 Nov 2005, 18:40
Kontaktovať užívateľa:

Re: Sd.Kfz.9 s motorom Tatra

Príspevok od užívateľa brano » 25 Feb 2016, 10:22

Maxono napísal:Čo hovorí literatúra: "V roce 1953 byly na základě požadavku armády postaveny tři protoypy speciálního kolopásového vozidla T 809 u kterého byl použit motor T 108 z vozu T 128. Konstrukce podvozku byla přímo odvozena z válečného speciálu T 103. Motor poháněl přes přídavný převod a čtyřstupňovou převodovku hnací kola pásového pohonu. Řízení bylo zajišťováno volantem, který přibrzďoval jeden z pásu. Vozidlo dosahovalo při hmotnosti 14 450 kg až 45 km/hod."
Citácia z knihy Historie automobilu Tatra, Miroslav Gomola.
T 809 (resp. PPT-8) je mi známe a nie je predmetom tejto témy. Boli postavené len dva prototypy. Ak niekto ráta za prototyp i pôvodný nemecký SWS, ktorý niesol čs. evidenčné číslo tak.... I v mnohých monotématických publikáciách o Tatrovkách je tento typ popísaný zmätočne.
Téma PPT-8 alias. T 809 na valka.cz : http://forum.valka.cz/topic/view/28654

Maxono napísal:Z toho vyplýva, že Sd.Kfz.9 s motorom z T-111 bola povojnová úprava pôvodného nemeckého vozidla, ktorá predchádzala výrobe vlastných prototypov Tatry T-809 a T-810. Druhý obrázok ktorý si poslal je práve druhý prototyp z roku 1953. Prvý vyzeral trochu viac neohrabane. Pôvodné Sd.Kfz.9 potom vyzeralo trochu inak, aj ked od Tatrováckych protypov sa líšil najmä kabínou.


Síce tiež preferujem tvrdenie o čs. konverzii, no vzhľadom na číselné prevedenie ev.čísla, ktorého postupnosť spadá cca do roku 1946, čo by mohlo značiť i to, že sa jedná i o vojnový prototyp prevzatý čs.armádou. Nejaký pokus o montáž tohoto motoru totiž v Tatrovke mala prebehnúť v roku 1944 (zdroj: Hilary L. Doyle). Neviem ako z uvedenej citácie z publikácie p. Gomolu vyplýva tvrdenie vyššie. Alebo je to niekde jasne napísané ? Publikáciu totiž nemám k dispozícii.
Ad. druhý obrázok je predsa Famo s tatrováckym motorom, žiadny druhý prototyp T 809, resp. T 810 (myslíte OT-810 ???, lebo okrem súčasnej verzie T 810 mi nie je známe vozidlo s rovnakým číselným označením z dôb minulých). Obe fotografie zobrazujú Famo s motorom Tatra.

Užívateľov profilový obrázok
Maxono
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 688
Dátum registrácie: 25 Aug 2006, 21:46
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Krušovce, Topoľčany
Kontaktovať užívateľa:

Re: Sd.Kfz.9 s motorom Tatra

Príspevok od užívateľa Maxono » 26 Feb 2016, 23:36

To vozidlo na tebou priložených fotkách nieje FAMO, ale práve Tatrovácky prototyp T-809 s už namontovaným motorom z Tatry 111. Nechcem špekulovať koľko bolo vyrobených prototypov T-809/810, ale ja viem minimálne o troch odlišne vyzerajúcich autách.

brano
Diskutujúci
Príspevky: 33
Dátum registrácie: 24 Nov 2005, 18:40
Kontaktovať užívateľa:

Re: Sd.Kfz.9 s motorom Tatra

Príspevok od užívateľa brano » 28 Feb 2016, 00:40

Nehnevaj sa, čítam tvoje príspevky a neviem si predstaviť o čom píšeš. Akosi ti nerozumiem.

Polopásový ťahač označovaný ako T 809 je predsa derivát nemeckého sWS. Fotografie tejto témy zobrazujú pôvodnú nemeckú 18-tonku Famo F3 (modifikovaný tatrovácky prototyp V 926).
Chceš povedať, že obe tieto absolútne rozdielne konštrukcie niesli rovnaké továrenské označenie ? Poznáš tri podoby ktorého vozidla ? Vieš mi to opísať podrobnejšie ? Prípadne pridať fotografie ? Myslíš tri rozdielne konštrukcie typového označenia "809" ? Jasné, viem, že viaceré vozidlá niesli označenie "809". Ale to je spôsobené asi tým, že na prelome rokov 1947/48 sa zmenilo typové označovanie. Preto V 809 z roku 1940 nie je to isté ako T 809 (PPT-8) z roku 1952/53. Ak je môj odhad datácie Fama podľa ev.č. správny (rok 1946), tak 800-vková rada samozrejme nepripadá do úvahy.
Zaujíma ma ten T 810, ktorý spomínaš, ale neviem prečo, pretože nemá s témou súvis. Myslíš obrnený transportér T 810 ? V jeho prvej podobe, z ktorého vzišiel sériový typ OT 810 ?

Užívateľov profilový obrázok
Maxono
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 688
Dátum registrácie: 25 Aug 2006, 21:46
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Krušovce, Topoľčany
Kontaktovať užívateľa:

Re: Sd.Kfz.9 s motorom Tatra

Príspevok od užívateľa Maxono » 28 Feb 2016, 14:24

Aby sme sa rozumeli, bavíme sa o prototypoch T-809. T-810 je polopásový obrnený transportér, uvádzal som ho len preto, lebo vznikol podobne ako T-809 v Tatre z pôvodne nemeckého stroja. T809 a T-810 nieje to isté! Ak to tak vyplynulo, ospravedlňujem sa za dezinformáciu.
K T-809 posielam následovný link, snáď pomôže niečo objasniť: http://www.pietvanhees.nl/sws/t809.htm

brano
Diskutujúci
Príspevky: 33
Dátum registrácie: 24 Nov 2005, 18:40
Kontaktovať užívateľa:

Re: Sd.Kfz.9 s motorom Tatra

Príspevok od užívateľa brano » 28 Feb 2016, 22:15

Ale ja sa nepýtam na T 809, mňa zaujíma táto konkrétna prestavba Fama, ktoré toto označenie nenesie.
OK, dorazili mi nejaké nové informácie k tejto prestavbe. Zdá sa, že tento typ prešiel ak dobre rátam siedmymi prestavbami (V 913, V 918, V 926, V 948, V 949, V 951, V 952). Nejako sa to komplikuje. Ak máte ktosi nejaké info k uvedeným "V" označeniam, tak pls prispejte k téme.
Vďaka za pomoc

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Sd.Kfz.9 s motorom Tatra

Príspevok od užívateľa ondrej » 12 Mar 2016, 19:46

Zaujímavá téma. Žiaľ uvedené vozidlá T-809/810 veľmi nepoznám, preto iba niekoľko postrehov.
Vozidlo na druhom obrázku na začiatku vlákna nevyzerá ako T-809, aj keď je tak uvedené aj na stránke http://www.pietvanhees.nl/sws/t809.htm. Je to iné vozidlo. Braňo udáva Famo, tak asi má pravdu. Možno mýli tatrovácka predná maska, ktorá však mohla byť inštalovaná spolu s motorom pravdepodobne kvôli žalúziám, ktoré zabezpečovali reguláciu chladenia motora u T-111.
Motor viditeľný na prvom obrázku je V12 a vyzerá ako prvé vyhotovenie motora T-111. Pohon ventilátorov je ešte reťazami v špeciálnych krytoch. Pred ventilátormi sú dodatočne montované chladiče oleja, čo u T-111 v sérii nebolo použité. Vyžiadal si to asi iný charakter kolopásového vozidla. Vzduchové filtre sú tiež iné, ako u T-111.
Takéto motory mali niekoľko odlišností od neskorších motorov, kde boli ventilátory poháňane remeňmi. Je preto možné, že tento motor vznikol ešte v posledných rokoch 2. svetovej vojny, kedy Tatra vyrábala pre Wehrmacht.

brano
Diskutujúci
Príspevky: 33
Dátum registrácie: 24 Nov 2005, 18:40
Kontaktovať užívateľa:

Re: Sd.Kfz.9 s motorom Tatra

Príspevok od užívateľa brano » 05 Feb 2019, 23:45

Musím sa Maxonovi ospravedlniť. Našiel som zmienku o označení tohoto vozidla v opavskom zemskom archíve, kde je v evidencii fotografií toto vozidlo skutočne označované ako T 809. Som z toho trochu zmätený pretože to vyzerá, že sa skutočne pod cifrou 809 skrývajú kadejaké projekty. Škoda, že informácií je poskromne.
V zbierkach archívu je niekoľko fantastických fotografií mimoriadnej kvality nielen tohoto vozidla, ale celé kolekcie fotodosiek vozidiel a jednotlivých komponentov vozidiel Tatra. Odporúčam.

brano
Diskutujúci
Príspevky: 33
Dátum registrácie: 24 Nov 2005, 18:40
Kontaktovať užívateľa:

Re: Sd.Kfz.9 s motorom Tatra

Príspevok od užívateľa brano » 15 Apr 2020, 19:08

Aby som trochu zhrnul túto tému.
Skutočne sa nájdu min. tri odlišné konštrukcie, ktoré nesú číselné označenie "809".

1.
Vozidlo (nemecké Famo F 3 neskoršej výroby s 12-valcovým motorom Tatra 103) na fotografii má vojenské evidenčné číslo "65 384" (prelepené páskou) a na pravom prednom blatníku má civilnú skúšobnú (obchodnú) značku "M-NJ 038" (M - Morava-Sliezko, NJ - Nový Jičín). Fotografie vozidla sú v tatrováckych podnikových archiváliách datované k 4/1948.
Zaujímavosťou je, že sa v evidencii fotografií v opavskom zemskom archíve označuje toto vozidlo ako V 809.
Toto číselné označenie sa použilo u viacerých diametrálne odlišných typoch vozidiel.

2.
Nájdu sa tri podoby štábneho vozidla V 809 z 4/1940, 5/1940 a 9/1942 (Tropenwagen).

3.
809-tka sa používala i pri prototypoch polopásového ťahača PPT-8 s 8-valcovým motorom T 108 z roku 1953 alebo v literatúre označované tiež ako T 809, no predpokladám, že keď už, tak ide skôr o skúšobnú montáž označenú V 809. Síce špekulujem, ale pravdepodobne niesol toto označenie V 809 iba pôvodný originálny sWS, ktorý mal tak ako Famo provizórne namontovaný tatrovácky motor. Čs. prototypy už asi niesli oficiálne označenie PPT-8. Tento projekt je však úplne iný, než vozidlo na fotke v úvode témy. Ako som už písal ide o využitie platformy nemeckého sWS.

V starších, dosť starších zdrojoch (ATOM) som našiel zmienku, že pokusný polopásový ťahač firmy Tatra s 12-valcovým motorom sa označoval ako T 810. Či to má nejaký súvis s týmto vozidlom je v chaose označovania typov a prestavieb dosť nejasný. S najväčšou pravdepodobnosťou je to chybná informácia. S číslom 810 som našiel iný súvis než s neskorším OT-810.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 22 neregistrovaných