Strana 1 z 2

Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 15 Mar 2009, 22:52
od užívateľa oldjan
Zdravím všechny, doma jsme vedli diskuzi , kdy a kde se tatry 805 vyráběly. To , že byly tři místa, Kopřivnice, Mladá Boleslav, Plzeň, je známé. Ale spor se vedl v jakých letech se kde vyráběly a zda se to nějak dalo poznat na autech. Prošel jsem několik fór a příspěvků na internetu, ale uspokojivou odpověď jsem nenašel. Viděl štítek z roku 1954 a výrobce jsou Automobilové závody a mladší štítek / nevím přesně rok/ byl Tatra Kopřivnice. Logicky bych viděl, že první auta byly z Kopřivnice a k tomu příslušný štítek Tatra a zbytek A.z. ,ale prý to tak není. Takže apeluji na Vaše znalosti, které jsou mnohdy ohromující. Dík.

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 16 Mar 2009, 22:33
od užívateľa PAVEL64
Nejsem na to machr ,ale mám štítek z r. 57 a je tam Tatra Kopřivnice...

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 19 Mar 2009, 17:32
od užívateľa Jerry
Na mém autě štítek není, když to bylo na GO ve Zlatovcích, tak je odsekli a pak vyrazili do roury číslo opravy. K autu jsem dostal papíry z roku 1957. Víc o původu asi nezjistim...
Valníky se vyráběly v Kopřivnici a skříňový nástavby sbouchávali u Sodomky ve Vysokém Mítě, ty se pak vozily do Kopřivnice a byly osazovány na podvozky.
V literatuře se mi nepovedlo vyzvědět období, kdy T805 opouštěly kterou bránu továrny. Ale v Plzni se dělaly dlouho, odtut vyjížděly vesměs Třince. Jak zase budu mít volnější období, tak zkusím zjistit další detaily. Neni to zjišťování na 20minut.

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 20 Mar 2009, 12:34
od užívateľa bazilisak
S těmi podvozky- ty si jezdili pro skříně i samy byly to součásti záběhu, motory se vyráběly jednu dobu v Plzni samostatně a převážely se na montáž do aut do Kopřivnice. Příklad, mám valníka s origo TP , tam se píše, podvozek, rok ´výroby 1956 tatra kopřivnice, výr. číslo 98.007 , motor- výroba Závody V.I. Lenina Plzen - výr. číslo 33-56-10/A ...

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 20 Mar 2009, 12:36
od užívateľa bazilisak
Jinak, ve Zlatovcích zřejmě ne vždy odsekávali štítky, ty si každý nechal, a namontoval na vozidlo po opravě.....( štítek je součástí výstroje vozidla, patří k velkému tech. průkazu) , tak se to dělá běžně...

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 20 Mar 2009, 12:44
od užívateľa Jerry
O tom, že tam T805 jezdily po ose se mi nechtělo moc věřit, ale pokud to bylo součástí záběhu, tak je to reálný.
Ke mě už se štítek nedostal, pokud auto prodali z VÚ hasičům a ti ho poslali na GO, tak kdo ví, kde ten štítek skončil. Když to bude nutný, tak si necham poslat novej a ty čísla mi vyrazí na STK. :wink:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 20 Mar 2009, 17:41
od užívateľa bazilisak
Tak o tom, že jezdily po vlastní ose mám i důkaz v podobě svědectví spolupracovníka coby jako malý kluk se vezl s otcem několikrát..... a prý ne vždy do Mýta, ale i někam jinam se jezdilo...a prý záběh - nezáběh ty auta lítaly jako divý...
Na štítek ty čísla Ti vyrazí kde kdo - i já mám přístup k raznicím.... :lol:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 30 Mar 2009, 14:38
od užívateľa oldjan
Tak jak čtu, jednoduché to asi není. Mám tři tatry, valník r.v.54, torzo vysoké skříně r.v.57 a radiovůz r.v. 60 a v tech . průkazech je uvedeno vždy AUTOMOBILOVÉ ZÁVODY n.p.. Ani na valníku není uvedena Tatra Kopřivnice.
Vlastně proč to chci vědět. Stalo se mi ,že přišel člověk a ptal se mě jestli valník je boleslavský nebo kopřivnický. Tak jsem se po tom pídil, ale jak už jsem psal, nikde se o tom nepíše. Nehledě na to , že byl v roce 1970, když ho armáda vyřadila, poslán k hasičům na Moravu a ti ho v zápětí poslaly do generálky do Zlatovců. Takže o nějaké původnosti nemůže být řeč.
U radiovozu to je jiné. Ten byl vyřazen v roce 1991 jako uloženka. Já ho koupil až v roce 2007, ale dopátral jsem náhodou, co dělal od roku 1995. Naštěstí zůstal původní, dokonce motor je původní. Jenom vnitřek je změněn na obytný. Údajně má najeto do 20 tis km, možná i méně. Nejvíce najel na Ukrajinu a zpět.

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 30 Mar 2009, 17:37
od užívateľa Jerry
Nejedná se náhodou o expedici z roku 1994 nebo 1997? Pokud ani, tak vím, o jaký auto se jedná.

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 30 Mar 2009, 21:46
od užívateľa oldjan
Tatra byla letech 95-97 v majetku VHK Erika Brno a ti s ní absolvovali expedici Ukrajina 96. Po návratu ji prodali jednomu pražákovi a ten ji používal na chalupě nad Rokytnicí nad Jizerou. Zchátralou ale pojízdnou jsem ji v roce 2007 koupil a odvezl do Liberce po ose. Letos by jsem se do ní chtěl pustit. Zatím připravujeme motor.
Na klubových stránkách VHK jsou i fotky jak vypadá dnes. Kliknout na odkaz expedice Ukrajina a pod článkem je odkaz Tatra po 10. letech.

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 30 Mar 2009, 21:47
od užívateľa Jerry
Tak je to ona. :) Držim palce při renovaci.

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 30 Mar 2009, 22:57
od užívateľa bazilisak
Oldjan , no ono to ale s těmi vojenskými auty taky není tak jednoduché, protože, ty chodily do oprav ještě pravidelněji, než civilní auta. U armády na to jsou tabulky ... km / roky a jde to do GO než někdo řekne švec .... Nenašel jsem jediný vůz, u kterého by sedělo číslo motoru, s číslem motoru na štítku - ted nemyslím dodělávané štítky .....

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 02 Apr 2009, 22:53
od užívateľa oldjan
Nevím jak to chodilo na vojně v letech aktivní služby T 805, ale v roce mé služby vlasti v letech 86-88, jsme měli uloženky PV3S ze 60. let a ty nikdy na žádné GO nebyly. Na tachometru měly vesměs par stovek kilometrů. Ani nepamatuji, že by jsme poslaly nějaké auto do GO. Snad auta ,která byla aktivně ve službě, se dočkaly větších oprav. To se týkalo hlavně osobních a Uazů. Hlavně kvůli korozi. Vejtřasky jsme vesměs opravovali samy. Tatry 148 , 813 a Zily chodily občas k vedlejšímu útvaru na tzv. střední opravy- výměny motorů, kabin, náprav, převodovek. To co jsme nezvládly my, dělaly v dílnách s potřebným vybavením.
Takže valníky, sanity a radiovozy, které jezdily se asi nějaké větší opravy dočkaly, minimálně výměny motoru. Ty Tatry co přežily armádu a byly převedeny k dobrovolným hasičům šly, alespoň podle kronik sborů, vesměs do generálky . Potom následovaly další a další opravy.
Radiovozy co byly někde zašity u útvarů a vyřazeny po roce 1990 určitě nikdo do žádné GO neposlal. Nejdřív nebyl důvod a potom už nebylo asi ani kam.
Nemám to nijak podloženo, je to jenom moje úvaha na základě vzpomínek na armádu a to co jsem kde vyčetl.
Navíc když jsem auto prohlížel, přijde mi vše původní, že na tom celkem nikdo nic nešrouboval, stejné šroubky, rovné brzdové trubky, kabely elekroinstalace. Když to srovnám s valníkem, tak je to strašný rozdíl. Křivý trubky, každý šroub jiný, chybějící podložky, perovky. Na něčem se podepsaly hasiči, ale něco evidentně je z dob generálky na Slovensku.
Proto si myslím, že radiovůz je původní, tak jak ho v roce 1960 vyrobily a v roce 1963 osadily skříní. Alespoň podle štítku na skříni.

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 02 Apr 2009, 23:00
od užívateľa oldjan
Musím se taky trochu pochlubit. Inu mužská ješitnost. :)

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 03 Apr 2009, 00:30
od užívateľa bazilisak
Ano, co píšeš u těch V3S , a osobních vozů byla pravda, ovšem u těch T805, věřím že to bylo jinak, důkazů je spousta. Neviděl jsem žádný radiovůz s původní textilní kabeláží, izolace PVC jistě v 50.letech nebyla, stejně tak interiéry skříní radiovozů jsou vždy ve více vrstvách barev a několikrát se měnily názvy nepriatel počůva a nepřítel naslouchá, přestříkané několikrát přes sebe, základní barvy se objevují zelené - formex, který v těch letech jistě nebyl. Dalšími důkazy mohou být budíky a kontrolky, které u původních provedení byly jiné, než pozdější, a to, že těsnivo těch x let nemohlo vydržet a brzdy ( válečky ) také po x letech zarezly .... posílalo se to do oprav , rozebíral jsem několik aut a vždy byly vidět ( někdy velmi malé ) stopy po demontážích a opětovných montážích. Spousta aut má rozebírané tachometry - přetáčení km , vykazují stopy různých opotřebení , řízení v háji = hodně jeté auto ... a ne 1200 km co je na tachometru. Nechtěl bych vidět auto, které má gufera v diferácích, převodovkách origo r.v. 1956 apod. To by byl dunaj... takže rozebírané to podle mě bylo téměř všechno a přetěsnovalo, znovu lakovalo se to . p Hlach osobně zná nějakého člověka , který jako civilní zaměstnanec vozil tyto 805 ky do celkových oprav. Již jsem zapoměl, kde to bylo, zeptám se a uvidíme ...

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 04 Apr 2009, 22:57
od užívateľa míla 81
Tak třeba radiovozy Třinec se generálkovaly, opravovaly, seřizovaly a vybavovaly, co jsem se dozvěděl, v Červených Pečkách u Kolína. V roce 90-91, kdy byly tyto radiovozy u armády rušeny, byly odváženy nebo odtahovány do Kovošrotu v Kolíně. Vždy ve středu od 8 - 12 hodin byl možný odprodej šrotu pro veřejnost (tedy i třeba celého radiovozu) a slyšel jsem, že tam stáli "zákazníci" už od šesti hodin. Zpočátku se transportovaly do Kovošrotu kompletně vybrakované vozy, později, protože se to prý nestíhalo, zůstávaly ve vozech některé části výbavy, někdy se objevil i kompletní kus, ale samozřejmě s poškozenými přístroji ( rozbité čelní panely, stupnice, měřáky, utrhané kabely, nebo krumpáčem proražený každý díl z radiostanice).
Jednotná cena tehdy byla !! 6.000,-Kčs !!. Kdo měl štěstí na kus, získal pěkný Třinec. Byly tam totiž i kousky nové, ještě nejeté, nebo po GO, se zalepenými okny, zakonzervovanými díly atd......

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 04 Apr 2009, 23:12
od užívateľa bazilisak
Tehdá mít peníze, a vědět, že o 5 let později mě T805 budou zajímat ... to by se nakupovalo .... :cry:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 05 Apr 2009, 13:07
od užívateľa oldjan
Bazilišáku, ty nahlodáváš moji jistotu. :D Asi jsem to napsal nepřesně. Chtěl jsem říci, že auto vypadá, že neprošlo GO. Že agregáty jsou původní včetně kabiny. Jinak, protože auto toho asi nejvíc najezdilo v letech 95-98, už tam nejsou původní zapal. kabely včetně rozdělovače, byly vyměněny brzdové hadice, zbytek hydrauliky neumím posoudit, každopádně brzdovka je žlutá. Vrstev laku je samozřejmě několik, ale ne zas tak moc. Možná ta poslední je až po roce 91. Syntetika vyšusuje na sluníčku docela rychle. Jinak červený kyt a základovka. Budíky by mohly odpovídat, ale co mě zaráží, jsou tahací vypínače. Jsou tam ty co se občas používají dodnes, s černým knoflíkem. Taky je to šílená olejnička, když je motor studený, nechává krásnou cestičku. Víc toho nevím, protože zatím jsem na tom nic nedělal. Až začnu s demontáží, tak asi vyplave pravda na povrch. :(

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 05 Apr 2009, 13:30
od užívateľa oldjan
Můžu potvrdit Mílova slova. Když jsem kupoval motor z elektrocentrály od jednoho člověka z Chlumce nad Cidlinou , tak mi to vyprávěl úplně stejně co se týka toho vyřazování a kovošrotu. Jenom se rozcházejí s tím koncem. Údajně legálně nešlo žádné auto koupit, mohlo se jenom na černo za příslušný bakšiš něco odmontovat a třeba jako traverzy vyvézt za bránu. Sám zkoušel získat auto, ale prý si mohl jenom něco odmontovat. Třeba šikovnějším nebo drzejším se povedlo i celé auto. :D
Protože, se jednalo o majetek armády, nemyslím, že by to bylo tak jednoduché, přijet , zaplatit a odtáhnout.
Ještě mi vyprávěl o člověku, který prý prodával kompletní radiovozy i s orig. ec. a zapečetěnými vysílačkami asi za 30 tis. kč. Tehdy se mu to zdálo moc, dnes si nadává do pitomců, že to nekoupil.
Jinak příběhy co člověk mohl koupit a nekoupil, by asi vydalo na samostatné téma. :mrgreen:

Re: Tatra 805 - místo výroby

Napísané: 05 Apr 2009, 21:37
od užívateľa bazilisak
oldjan napísal:Bazilišáku, ty nahlodáváš moji jistotu. :D Asi jsem to napsal nepřesně. Chtěl jsem říci, že auto vypadá, že neprošlo GO. Že agregáty jsou původní včetně kabiny. Jinak, protože auto toho asi nejvíc najezdilo v letech 95-98, už tam nejsou původní zapal. kabely včetně rozdělovače, byly vyměněny brzdové hadice, zbytek hydrauliky neumím posoudit, každopádně brzdovka je žlutá. Vrstev laku je samozřejmě několik, ale ne zas tak moc. Možná ta poslední je až po roce 91. Syntetika vyšusuje na sluníčku docela rychle. Jinak červený kyt a základovka. Budíky by mohly odpovídat, ale co mě zaráží, jsou tahací vypínače. Jsou tam ty co se občas používají dodnes, s černým knoflíkem. Taky je to šílená olejnička, když je motor studený, nechává krásnou cestičku. Víc toho nevím, protože zatím jsem na tom nic nedělal. Až začnu s demontáží, tak asi vyplave pravda na povrch. :(
Promiň - omlouvám se , nikomu nechci nic nahlodávat .... nahlodaná jistota - to vůbec není dobrá kombinace ! Agregáty původní včetně kabiny ..... Štítek v kabině před spolujezdcem - obsahuje číslo motoru . Souhlasí číslo motoru s číslem na štítku ? Zajímavé, že nejvíc si myslíš najelo v roce 95-98 .. Bylo by zajímavé , kdyby to, co je na tachometru a to co si např. myslíš, že má auto ujeto ( klidně můžeš přidat něco navíc ) kdybychom porovnali s ložisky v kolech a hnanými koly kolové redukce všech 4 kol ( přední + zadní ) po přeměření na OTK a stanovení ekvivalentních km ... k tomu, pokud by se dalo přirovnat opotřebení řadící páky - jistě by vznikl zajímavý údaj . Možná bychom zjistili, že nejvíce má ujeto ozubené kolo jen jednoho předního kola, které se opotřebovává jen při jízdě se zařazeným pohonem předních kol ...