polarita baterie a dynamo

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
vašek kvasnička

polarita baterie a dynamo

Príspevok od užívateľa vašek kvasnička » 15 Júl 2007, 22:50

Tak dneska jsem měl den! Když jsem před půl rokem koupil 20 let starou suchou baterii 6V z vojenského výprodeje, měl jsem pocit dobrého kaufu! Nalil jsem ji a nabil a dobíjel a používal na startování, ale protože jsem zatím před technickou a nikam moc jsem nejezdil, tak auto zatajilo, že má zřejmě zásadní problém - totiž, že ta stará baterka je přepolovaná! Když jsem totiž autem v sobotu trochu jezdil, dynamo a cívka se tak zahřály, že by se na tom daly smažit řízky. Napřed jsem si myslel, že mám chybně nastavené výstupní napětí k nabíjení baterie. Měl jsem tam 7,5V, což je celkem v pořádku, jenže baterka dávala podle multimetru na plus polu (minus) - 6,45V a všechen proud z dynama se měnil v teplo. Hrůza! O možném přepolování baterie a jejím nabití s opačnou polaritou ví málo motoristů. Na té staré baterce z vojenského skladu to nebylo jasně označené a já jsem si naběhl, nabil ji opačně. Než mi tohle dokleplo, prohodil jsem kabely na vývodu z dynama a dělal další testy - pak mě napadla ta baterka= protože se nikdy nedobila ani při krátkých testačních jízdách nebo při volnoběhu v garáži... Tak jsem se svěřil se svou hloupostí a možná to někomu pomůže se jí příště nedopustit. VK :idea: :?:

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 16 Júl 2007, 00:43

Copak to bylo za výprodej? Také by se mi šiklo pár šestek...

:)

Tomek

Príspevok od užívateľa Tomek » 16 Júl 2007, 07:46

to je teda pekna ptakovina, elektrony prece pri vybijeni tecou od katody k anode, a at chces nebo ne obe elektrody jsou z jineho materialu, jedna musi byt oxidacni a druha redukcni... takze co pises je blabol... proste ses prehlid a zapojil ji naopak... neni mozne baterku "nabit naopak". viz treba clanek zde: (wewewe).akuinfo.cz/index.php?id=16

Užívateľov profilový obrázok
ziza
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 426
Dátum registrácie: 12 Máj 2007, 10:56
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ziza » 16 Júl 2007, 09:10

Tomek napísal:to je teda pekna ptakovina....,... neni mozne baterku "nabit naopak". ....
Nooo...až tak ú p l n á ptákovina to není. :wink: Čistě teoreticky vzato je kyselému olověnému článku jedno, kterou z desek na začátku nabíjení připojíš na plus a kterou zvolíš jako katodu. V tom momentě jsou totiž obě elchemické elektrody tvořené síranem olovnatým, který se teprve až tzv. "nabíjením" mění na olovo na katodě a oxid olovičitý na anodě.
V pravěku elektrotechniky obsahovaly Pb akumulátory skutečně jen holé Pb desky a kyselinu sírovou a formovaly se shora naznačeným způsobem.

Vnitřní konstrukce Pb akumulátorů se záhy po jejich objevu ovšem dost změnila: "desky" jsou mřížovité a "olovo" obsahuje i antimon aj a té prapůvodní reakce se již prakticky (naštěstí) nezúčastňuje. Okénka mřížek jsou z výroby vyplněna PbO na katodě a Pb3O4 na anodě. To dnešní "olovo" v deskách se v akumulátorech pro elchemickou reakci nevyužívá a slouží hlavně jako mechanický nosič té "aktivní hmoty" a pro odvod potenciálu.

Ovšem - při vší snaze - nedokážu si představit proces, který by dokázal aktivní hmotu v současném olověném akumulátoru "přepólovat" tak, aby jím pak šlo nastartovat auto. Ale... co já vím? :D :D

kvasnička

baterie

Príspevok od užívateľa kvasnička » 16 Júl 2007, 14:10

Tak dnes mi kolega tatrovák zavolal, že odborníci z blízké Akumy mi radí, abych takto postiženou baterii vybil až do nuly,a pak ji znovu nabil s obrácenou polaritou. Mělo by se to prý udělat nabíječkou, která je bez automatických regulačních prvků, které by tomu zabránily. Napadá někoho jiného něco jiného?

Užívateľov profilový obrázok
RADEK613
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 68
Dátum registrácie: 09 Máj 2007, 19:15
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: JIZERSKÉ HORY
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa RADEK613 » 16 Júl 2007, 14:18

Já bateriim nerozumím jak to vevnitř funguje ale jeden zážitek ze včerejška byl jsem u kamaráda,ten si sehnal padesát let starou ČEZETU v nálezovém stavu.baterie byla vybitá tak ji dolil a dal nabíjet ořímo na motorce,asi za pul hodky sem se ho ptal jestli má na kostře napojenej + že to starý motorky měly on s údivem že to ještě neslišel zjistil že ne.tak to hnedka odpojil,ale co se nestalo,ona se normálně nabyla že se motorka dala nastartovat :shock: :D

ondrej.

Príspevok od užívateľa ondrej. » 16 Júl 2007, 14:27

V jednej múdrej knižke o akumulátoroch som o prepólovaní čítal, že ak k nemu dôjde u nového akumulátoru, nastáva dosť vážne nevratné poškodenie spôsobené predovšetkým mechanickými vplyvmi - vačší objem +elektród, čo spôsobí deformáciu základovej olovenej mriežky, držiacej aktívnu hmotu. Takýto akumulátor nikdy nenabehne na plnú kapacitu a bude mať výrazne menšiu životnosť. V žiadnom prípade sa však už nemá preformovávať obrátene, lebo je veľmi vysoké riziko (=skoro istota) uvoľnenia aktívnej hmoty z mriežok elektród s následným vnútorným skratom a znehodnotením akumulátora. Preto by som to v žiadnom prípade nepreformátovával. A ten pracovník akumy by zaslúžil poza uši..

Užívateľov profilový obrázok
ziza
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 426
Dátum registrácie: 12 Máj 2007, 10:56
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ziza » 16 Júl 2007, 14:44

RADEK613 napísal: ...si sehnal padesát let starou ČEZETU ....že se motorka dala nastartovat :shock: :D
Nšjak si to teď hned nemůžu vybavit, které čízy měly před 50 lety startér??? :D :D

Užívateľov profilový obrázok
RADEK613
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 68
Dátum registrácie: 09 Máj 2007, 19:15
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: JIZERSKÉ HORY
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa RADEK613 » 16 Júl 2007, 15:31

ziza napísal:
RADEK613 napísal: ...si sehnal padesát let starou ČEZETU ....že se motorka dala nastartovat :shock: :D
Nšjak si to teď hned nemůžu vybavit, které čízy měly před 50 lety startér??? :D :D
nejspí žádný,jasně že se startuje nohou :D ,já jen k té baterii že se nabíjela s opačnou polaritou :D

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 16 Júl 2007, 17:28

ziza napísal:
RADEK613 napísal: ...si sehnal padesát let starou ČEZETU ....že se motorka dala nastartovat :shock: :D
Nšjak si to teď hned nemůžu vybavit, které čízy měly před 50 lety startér??? :D :D
Typ 501-05? :)

vašek kvasnička

polarita

Príspevok od užívateľa vašek kvasnička » 27 Júl 2007, 22:31

No kdybych mohl vzít zpět svůj začáteční příspěvek, rád bych to udělal. Žádná baterie nebyla přepólovaná, bylo to jen moje nesmyslné vysvětlení. Španě jsem zapojil dynamo do relé, to je celé. Omlouvám se, že jsem s tím otravoval... :oops:

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 17 neregistrovaných