Strana 5 z 8

Napísané: 12 Máj 2006, 20:56
od užívateľa brano
DRracer napísal:To prvni myslim neni T809, to je neco z valky ale nevim, co. Mozna to bude vedet nekdo jiny ?
Je to prototyp nemeckej polopásovej 18 tonky FAMO F3(delostrelecký ťahač) s motorom TATRA z WWII.

Napísané: 12 Máj 2006, 20:58
od užívateľa brano
DRracer napísal:
T809: jak uz se tady nekde nakouslo, pod oznaceni T809, popr. TV809 se vyskytuje asi tak 5 navzajem dost odlisnych vozidel. Mozna mas pravdu, ze to je taky T809. Kazdopadne, mohl by to nekdo potvrdit ??
Môžete mi pls objasniť,aké všetky typy sa pod týmto označením vyskytovali ?

Napísané: 12 Máj 2006, 21:32
od užívateľa DRracer
brano: diky za doplneni FAMO F3 ;)

TV809: v letech 1940-42 byly postaveny 3 ruzne prototypy vojenskeho terenniho automobilu:

1. cumak jako podobne jako T92, nachazi se v muzeu v Koprivnici:
http://www.republic.cz/fotky/obr.php?na ... idth=460,5

2. velmi podobny vuz, nema vsak na bocich nahradni kola, obrazek momentalne nemam po ruce

3. tzv. vajicko
http://www.tatraclub.at/2004_Quizz03.htm

Tatra 809
4. zmineny povalecny kolopasak, vyrobeny ve 3 exemplarich.
http://www.tatraportal.sk/popisky/t809/t809_06.jpg
Vychazi z nemeckeho transporteru, ze ;) :
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/11835

hm, tak nakonec jsou asi "jen" 4 ty osmset-devitky :)

Napísané: 12 Máj 2006, 21:37
od užívateľa DRracer
brano: koukam, ze tady mate spoustu zajimavych obrazku :shock: :
http://forumnew.valka.cz/viewtopic.php/t/28654

Napísané: 13 Máj 2006, 21:03
od užívateľa brano
DRracer napísal:brano: koukam, ze tady mate spoustu zajimavych obrazku :shock: :
http://forumnew.valka.cz/viewtopic.php/t/28654
Ani neviem odkiaľ ich mám,tuším mi ich niekto prihral.Kľudne ich pripojte k svojím.

A vďaka za objasnenie 809-tok. :)

Mimochodom,skláňam poklonu Vášmu portálu... :D Navigoval som naň kamoša a ten sa asi uslintá k smrti.

Napísané: 13 Máj 2006, 23:03
od užívateľa Michael
809 - velitelský vůz 4x4 r.v. 1939 - tento vůz měl údajně půl motor T-92.
809 - verze "Romel" r.v. 1941.

T-809 - kolopásový transportér r.v. 1953.

Napísané: 14 Máj 2006, 00:30
od užívateľa DRracer
Michael: TV809 4x4 otevreny vuz byly ale 2 ruzne, ne? Jedna ma nahradni kola na boku (v muzeu), druha je nemela.

TV809 4x4 "vajicko" byly navic pry objednany 2 ks, vyrobena patrne jen jedna

Napísané: 14 Máj 2006, 00:47
od užívateľa DRracer
Motor TV809 byl shodny s TV799:
vrtani x zdvih : 80 x 109mm, udajne z TV809 zkousen i motor prevrtany na 85 x 109mm

nezda se mi, ze by to byla primo pulka T92:
T92: 80 x 99mm

Navic, pro zmateni nepritele: v TV809 "vajicko" byl asi motor T87, viz. obrazky a poznamka na konci stranky zde:
http://www.tatraclub.at/2004_Quizz03.htm

Napísané: 14 Máj 2006, 12:15
od užívateľa Michael
809tky jsou podle mne jen dvě.
Velitelský vůz a "Romel-vajíčko".
Velitelská 809tka je v muzeu a Romel se pravděpodobně nedochoval.

Motor v "Romelu" je spíše z T-92(93) než T-87!
Motor T-87 je tvarově podobný motoru T-92, ale moc dílů pasovat nebude.
Možná vačkové komory...

Napísané: 14 Máj 2006, 13:00
od užívateľa DRracer
Michael:

Ale motor T92/93 ma pouze jeden ventilator... Na obrazku podvozku "Romela" ma motor ventilatory 2 (umistene jako ma treba T603).

treti TV809, ktera nema kola na boku:

Napísané: 14 Máj 2006, 13:11
od užívateľa DRracer
TV809 s koly na bocich, nyni se nachazi v Tatramuzeu

na fotografii ma jinou SPZ nez TV809-2 bez kol na bocich: neco jako S-0204...

Napísané: 14 Máj 2006, 13:52
od užívateľa Michael
Ha, tak na tu 809tku bez kol jsem zapomněl!
809tky budou teda tři.

Motor v "Romelu" nebude ani z T-92 ani T-87.
Motor T-87 má ventilátory jinde.
Konstrukce skříně rozvodů je také jiná...

Napísané: 14 Máj 2006, 14:20
od užívateľa DRracer
podle meho nazoru ty ventilatory na "Romelu" nejsou ze zadne seriove Tatry z te doby. Otazka by spis mela znit, cemu je zbytek motoru na "Romelu" blizsi - jestli T92 nebo T87.
Nejak si ale neumim predstavit, kam by se podel ventilator z T92, rovnez viditelny "predek" motoru mi vice pripomina T87

Michael: nenasel bys obrazek motoru T92 pri pohledu zepredu, v lepsim pripade bez ventilatoru :) ?

Napísané: 14 Máj 2006, 15:20
od užívateľa Michael
No jo, ale ventilátor umístěný v přední části mot. T-92 i 93 patří k chladiči oleje.
Ventilátory pro chlazení jsou umístěny po obou stranách motoru.
Jsou schované v plechové skříní ze které je vzduch vháněn a přiváděn k válcům.
Na fotech to nejde vidět...
Tak samo je to i u T-87.

Motor "Romelu" má ventilátory umístěné např. jako T-111.

Napísané: 14 Máj 2006, 15:35
od užívateľa Michael
Vlastně i motor "Romelu" má chladič oleje.

Napísané: 01 Okt 2006, 19:25
od užívateľa DRracer
Dotaz - jak je udelana bocni sajtna T130 :?:

Predpokladam, ze je stejne jako u vojenske T111 ze dvou hlavnich kusu - spodniho a horniho. Horni je "derovany", do der se zaklapnou sklopne drevene sedacky pro vojaky (viz. prilozeny obrazek T813).

Ten horni kus sajtny - je cely sklopny :?: Myslim, ze je jen nasazen do spodniho dilu, da se pouze sundat, nikoli sklopit.

Muze me domenky nekdo potvrdit :?: Diky ;)

odkaz na technicky popisek T130:
http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t130_sk&lang=sk

Napísané: 23 Dec 2007, 23:27
od užívateľa Study
Zdravím, nemáte někdo k dispozici nějaký bokorys autobusu T500HB? Klidně i ten, co je na předešlých prospektech, jen kvalitnější. Díky za odpověď.

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 22 Apr 2008, 16:34
od užívateľa DRracer
Nemate prosim nekdo detailni fotografii boku pneumatiky na T128 s timto vzorkem?
Obrázok
(obrazek je klikaci...)

Jsou na boku nejake napisy (treba "Barum", rozmer, tlak apod.)?

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 25 Dec 2008, 21:59
od užívateľa michal heky
Mohu vědět, z jakých pramenů čerpal autor popistku k Tatře T128 v seznamu jednotlivých modelů zde na portále? Jde mi o tento text:
Tatra 128 vznikla za velmi zajímavých okolností. Na základě požadavku ČSLA se měl v Tatře začít vyrábět nový vojenský speciál V3T. Ten ovšem nevznikl v Tatře, nehodil se zde z technologických důvodů do výroby a měl i značné nedostatky. Proto se v Tatře rozhodli k razantnímu kroku - přes jedinou noc navrhla asi desítka konstruktérů předběžný projekt a za 72 dní vznikl první prototyp. Jak se to podařilo zvládnout ? Za vším stála Tatra 111 a její modularita. Tatra 128 využívá její podvozkové skupiny, větší část karosářských dílů, tři čtvrtiny motoru i obě převodovky.
Během armádních porovnávacích zkoušek se ukázalo, že Tatra 128 předčí svými vlastnostmi nejen prototyp V3T, ale mnohdy i samotnou Tatru 111 díky značným nájezdovým úhlům, velké světlosti a stoupavosti 58%. Jedinou nevýhodou T128 byla její značná pohotovostní hmotnost - je to pochopitelné, většina dílů byla předimenzována pro vozidlo výrazně těžší. V málo únosném terénu se tak velmi boří a přichází ke slovu naviják. Tento neduh se kontruktéři pokusili odstranit u prototypů T130 a T131.
V knize o konstruktérovi Oldřichu Medunovi (J. Králík - Utajené projekty Škoda) jsou informace zcela jiné. V kostce: ČSLA skutečně vznesla požadavek na výrobu vojenského valníku, avšak neměl se vyrábět v Kopřivnici, nýbrž ve Škodovce. V době, kdy měla Škodovka připravenu výrobu V3T, Tatra, řekněme zákulisním pletichařením :wink:, začínala teprv tlačit na to, aby se valník vyráběl v Kopřivnici. Došlo k několika schůzkám generálů, tatrováků a právě ing. Meduny. Ten se zcela marně bil za Škodovku, marně předpovídal, že tatra bude o tunu těžší (nakonec skoro o dvě) a nevhodná. Nakonec mu bylo naznačeno, že je již rozhodnuto jinde a vojáci objednali tatry T128. Věc ale skončila naprostým fiaskem, náklaďáky byly nepoužitelné, armáda ztratila dva roky a cca 2 miliardy korun, rozzuření generálové si rvali vlasy a narychlo se rozběhla výroba Pragy V3S, která v mnohém vycházela právě z nerealizovaného typu V3T.

Osobně si myslím, že to tak asi bylo, už od pohledu je T128 těžkopádné auto, vychází z T111, tedy má spoustu konstrukčních celků zcela zbytečně předimenzovaných. A koneckonců Praga V3S slouží dodnes, což se o T128 říci rozhodně nedá. :lol:

Re: Tatra 128 a spol.

Napísané: 25 Dec 2008, 23:19
od užívateľa D.A.
To jsou ale subjektivní a tendenční pohledy - z obou stran ;-). V nedávno vydané monografii PV3S od J. Neumanna na stranách 11 a 12 vyznívá celá story "tendru" logicky a bez emocí:
Po 2. světové dostávala armáda především dodávky nových T111. Z čehož vyplývá, že na ně měla (jak skladové, tak od výrobce dostupné) ND. Proto se naprosto rozumně rozhodla pro odvozený typ (T128). Provozní zkušenosti ale ukázaly, že auto se příliš boří, a s tímto poznatkem byl následně vyvinut speciál V3S. Auto stavěné primárně na maximální průchodnost terénem, cílené: 1. na armádu, 2. na zemědělce ("unimog"), 3. na civilní sektor. Protože se skutečně podařilo, slouží i po 5 desetiletích.