Tatra 57 "Béčko"

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 06 Mar 2006, 16:26

aha! a to sa dá tiež použit z š 1203?

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 06 Mar 2006, 17:20

MarekK: Teď přesně nevím jak dalece je klika z Š-1203 tvarově podobná, ale spíše bych ji nepoužil.
Ke kapotě: Vůz mohl být např. po havárce při které se mřížka zničila. Majitel nesehnal jinou, tak tam nedal nic a dírky zaslepil....

AT: spouštěč na táhlo mají hlavně T-75, ale je velká pravděpodobnost, že se používal i u Béčka. V tomto bych katalogu ND nevěřil :wink:

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 06 Mar 2006, 17:41

Ani bych se moc nedivil, kdyby si ješte někdo jiný upravil falešné boční okénka na otevíratelné ( viz. text ).
Prílohy
článek foit 1.jpg
článek foit 1.jpg (56.65 KiB) 13931 zobrazení

Ambiciózní tajemníček

Príspevok od užívateľa Ambiciózní tajemníček » 07 Mar 2006, 09:28

Klika z Š1203 se snad nikdy nedělala chromovaná, vždy to byla jen leštěná hliníková slitina, ne? Kromě toho, zdá se mi, že je možná nějaká tvarová podobnost v té části, která je vidět zvenku (i když klika z 1203 mi přijde robustnější a ne tak prohnutá), určitě ale není žádná podobnost v té skryté části - klika z Š1203 je určitě mnohem kratší a nemá tam tu pružinu.

Ještě ke spouštěči - spouštěč na táhlo má myslím přírubu na dva šrouby (a příslušným způsobem je provedená převodovka se dvěma štefty), kdežto klasický béčkový spouštěč je na pásek. Má spouštěč z T75 přírubu na dva šrouby?

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 07 Mar 2006, 15:25

AT: startér T-75 má také uchycení na dva šrouby.

JiF

Lahvově zelené béčko + zámek dveří pod klikou

Príspevok od užívateľa JiF » 07 Mar 2006, 15:27

Lahvově zelené béčko, co jste měli doma, má sání z čeho? Zámek na dveřích je dodělávka nebo jej některé vozy měly? Dveře z 1940 jej mají, na autě z 1946 už ale nebyl.[/quote]

Odpověď:
Lahvově zelené béčko má patrně motor z Tatry 57 - vypadá to podle skříně ventilátoru (svislá plocha pro umístění tlumičů pérování) a sacího potrubí.
Zámek pod kliku se dodělával většinou dodatečně, protože "jemný" zámeček v klice dveří se po čase bez údržby opotřeboval a přestal fungovat. Dodělávaly se tak i zámky dveří do Tater 57A.

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 07 Mar 2006, 16:03

AT: Teď si vzpomínám, že jsme doma jednu Béčkovou převodovku se šteftama na uchycení startéru měli.

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 07 Mar 2006, 16:09

AT: "Oko" na uchycení startéru máš na jaké straně ?

Další zajímavostí je, že jsem viděl motor z Béčka/Káčka (1938/1939), který má na každé straně bloku dvě vybrání pro pastorek.

JiF

Spouštěče u béček, kapoty a různé varianty

Príspevok od užívateľa JiF » 07 Mar 2006, 16:11

První béčka měla baterii pod zadním sedadlem a ovládání spouštěče nožním spínačem - hodně jako áčka.

Později, patrně na přelomu 30. a 40. let se akumulátor přestěhoval do motorového prostoru a spuštěč dostal ovládání táhlem - využilo se výhody toho, že pastorek byl vysunut do ozubení setrvačníku pohybem táhla přes páku a následně došlo k sepnutí proudového okruhu také pohybem táhla.

Ke klice otevírání přední kapoty. Starší modely měly kliku s okem a směřovali vzhůru - procházely spodní částí svislého vloženého ozdobného rámečku mezi dvěma polovinami žebrované masky. Oko procházelo vloženým dílem, kde byl protikus, do kterého klika zapadala. Oba díly byly svrtané, aby je bylo možné zajistit visacím zámkem a tak uzamknout kapotu. Tento uzávěr používala i káčka.
Novější modely měly kliku ve tvaru T, většinou bez vmontovaného zámečku. Tato klika byla orientována směrem dolů a vycházela z kapoty až pod spodní hranou vnějšího ozdobného rámečku masky. Klika tvaru T taktéž procházela dílem fixovaným v kapotě, která měkl ve spodní části oko na visací zámek, shodně jako spodní část kliky T.
Různým klikám odpovídal i rozdílný seřiditelný protikus, který se montoval do spodní části ventilátorové skříně na motoru.

Přední kapoty se lišily mj i tím, jak byla vyřešena umístění gumových špuntů v části dosedající k skříni ventilátoru. Starší modely měly špunty v kapotě orientované horizontálně (v uzavřené poloze) a ty se dotýkaly přímo přední stěny skříně.
Novější modely měly pouzdra na gumové špunty orientovány svisle (v uzavřené poloze) a špunty dosedaly do misek přišroubovaných na železné pásky přišroubované mezi tlumiče pérování, držáky nárazníků a skříň ventilátoru.
No a aby to nebylo všechno, pro káčka se ještě vyráběly kapoty bez obvodového prolisu kolem vnějších hran blatníků a některé z nich měly vylisovaný náznak ozdobného rámečku kolem žebrování masky - na ty se pak nemontovaly ozdobné rámeček.

Po válce se některá káčka přestavovala na béčka, tak některá béčka dnes mají kapotu bez prolisů na obvodu blatníků kapoty. Stejně tak se kapoty z béček občas použily na káčku, takže některé káčko má kapotu s lemy blatníků. Každý vůz má svou historii a je zajímavé, když se z ní podaří něco rozkrýt.

Pro zajímavost - roce 1990 jsem si jel koupit béčko na Moravu. Dle popisu bylo slušné. Na místě jsem našel vyvařené béčko s kvalitním černým lakem, se zničeným interiérem téměř bez čalounění a bez bižutérie. Mělo velká chromovaná světla YORO, uzávěr kapoty s okem a kompletní motor z čisté tatry 57. Rozčílil jsem se, protože jsem zbytečně ujel 220 km. Prodávající mě odvezl na jiný pozemek, kde mi nabídl béčko z roku 1947 s klikou tvaru T na kapotě a s vmontovaným motorem z béčka z roku 1939. Na skříni ventilátoru byly provedeny úpravy pro dodatečnou montáž protikusu kliky kapoty ve tvaru T.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 07 Mar 2006, 18:57

Převodovka na Béčko s dvouma šteftama se nachází v mé sbírce šrotu. Byl k tomu i startét s přírubou a tahacím mechanismem spouštění ale než se dostal ke mě byl asi 20 let v blátě pod autem,takže byl totálně nepoužitelný (fotka toho podvozku z haubnou už tu byla). Ten blok motoru s vybráním na startér na obou stranách mám též. Byl opravdu na Káčku, ale mám dojem že se dodával jako náhraní díl, protože místo čísla má vyraženo RES-K-62 (možná nějaká ,,uloženka,,). Sání na něm bylo Káčkové (se špunty).

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 07 Mar 2006, 19:46

Tady je Káčko bez lemu blatníků. Mám dojem že ten ozdobný rámeček kolem žeber byl v haubně vylisován ( jak je popsáno výše), každopádně jsem takové Káčko na tomto srazu viděl.
Prílohy
T-57k.jpg
T-57k.jpg (51.61 KiB) 13836 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 07 Mar 2006, 20:12

Karel: "Dvouoký" motor jsem viděl v originál příručce na Káčko. Focený byl přímo na autě.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 10 Mar 2006, 21:22

Jedno zajímavé Béčko STW, údajně to byla sanita.
Prílohy
t57bk2.jpg
t57bk2.jpg (21.49 KiB) 13787 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 10 Mar 2006, 21:34

Můj názor:
Základ je limuzína Áčko (viz. dveře). Kapota je přizbůsobene z Béčka.
Přikarosování zadní časti odhaduji na konec 40tých let. Tvary jsou takové... :? .
Originál Béčko Kombi z Kopřivnice je dochováno.
Takových kombíčků vzniklo mnoho, ze všech verzí Hadimršek.

Jedno podobné Áčko Kombi jsme před časem prodali. Nebylo moc v dobrém stavu a HLAVNĚ nebyl prostor....

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 10 Mar 2006, 21:46

To originál Kopřivnické jsem viděl v jedné knížce. Vypadalo rozhodně lépe než tento kříženec. :wink:
Prílohy
t57kren.jpg
(26.33 KiB) 184 stiahnutí

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 10 Mar 2006, 22:17

Po renovaci to bude elegantní kombi, ale v tomto stavu :?
Prílohy
Áčko kombi 1.jpg
Áčko kombi 1.jpg (158.59 KiB) 13756 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 10 Mar 2006, 22:32

To je velmi zajímavý kousek.Měl jsem taky kombíka, ale tovární Áčko.Už jsem o něm psal. Tak pro zlepšení nálady pro změnu T-57 B STW.
Prílohy
T-57A-B STW.jpg
T-57A-B STW.jpg (41.44 KiB) 13740 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 10 Mar 2006, 22:38

Tento kombík A/B se účastní skoro každých "Beskyd". Zajímavé je, že nemá stupačky.
Prílohy
t-57a-b_stw.jpg
upravil jsem trochu jas
t-57a-b_stw.jpg (69.89 KiB) 13739 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 10 Mar 2006, 22:45

Asi to má do Kopřivnice blíž než já (400 km) :wink:
Taky bych se tam chtěl ještě jednou podívat, ale při těch cenách benzínu. :cry:

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 10 Mar 2006, 23:15

Hmm, zajímavé "lejstro" :wink: .
Prílohy
lejstro.jpg
(53.59 KiB) 214 stiahnutí

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 43 neregistrovaných