Tatra 57 "Áčko"

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Richard » 01 Apr 2010, 16:55

Mám Tatru teď dost zarovnanou v garáži, takže se tam s foťákem nedostanu, ale změřil jsem to posuvkou - 44 mm, tzn. pokud vezmeme v úvaku, že plech nemusí úplně přiléhat, bude šířka trámku tak 40-41 mm.

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Ivo » 01 Apr 2010, 17:12

Hezký den, rád bych se ještě vrátil k tomu úniku oleje u mé tatry. Dneska jsem rozpojil motor od převodovky, sundal setrvačník, všechno vytřel do sucha, točil klikou a sledoval, co kde teče. Zátky jsou všechny v pořádku, pod těsněním taky nic neunikalo, ale teklo to (trošku) v samotném ložisku, tedy mezi klikou a stěnou ložiska. Tam to teče asi vždycky z principu, tohle je ale zřejmě moc a labyrint na setrváku to nestíhal odvést. Ložisko se mi nezdá nijak poškozené, žádné nepatřičné vůle jsem (od oka) neviděl. Mohlo by pomoci nějaké to gufero, o kterém jste psali? A kam jej vlastně natáhnout, na vyčnívající konec klikovky? Jak ukazuje šipka na fotce. Nebo nějak jinak? Nemám s guferm na klikovce vůbec žádné zkušenosti. Použili jste nějaké speciální, nebo prostě gufero na klikovou hřídel příslušného průměru? Dík za radu.
Prílohy
P1050163.JPG

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 01 Apr 2010, 18:59

To gufero jde přes setrvák a proto je potřeba nějak na něm ,,zrušit labyrint,,. Já nechal labyrint zavařit a zabrousit, ale slyšel jsem i názor že ho stačí jen vybrousit. Osobně jsem ale měl strach že se tím zeslabí ,,materiál,, a mohlo by to prasknout, ale ono to ,,vaření,, také může být problematické (změna struktury materiálu). Ve víku ložiska je to gufero místo toho litinového kroužku, který je potřeba vylisovat (či jinak odstranit). Já musel ještě nechat zvětšit i tu díru po tom kroužku aby se tam gufero vešlo. Záleží jaké gufero seženeš (pozor musí být odolné vůči oleji). Ale i s guferem ti to tam občas bude foukat olej.
Když už to máš rozpůlené prověř i tu převodovku. Ta velmi ráda teče kolem vypínací tyčky spojky a kolem vstupního hřídele (já tam dal místo otevřeného ložiska ložisko zapouzdřené).
Dporučuji původní spojku nahradit spojkou z Warťase, která má silnější pružiny (nebo alespoň vyměnit ty pružiny). Spojka pak při zaolejování tolik neklouže.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 01 Apr 2010, 19:47

Ono nejde ani tak o to jak to teče z ložiska (na setrváku je v těch místech vytvarovaný ,,odstřikovací kroužek), ale o ty tlaky v bloku motoru. Přeci jen něco profoukne pod kroužky a písty běžící dolu olejové páry také tlačí před sebou a tak ten přetlak v motoru musí někudy ven. Něco málo jde komínkem a o něco víc toho jde kolem klikovky. Pokud dáš gufero na jeden konec půjde toho víc druhým koncem. Samozřejmě že při veteránských rychlostech (65 km/hod) to není tak hrozné, ale pokud ji trochu víc točíš (mám dojem že i ty máš tu ostřejší vačku která umožňuje motoru vyšší otáčky) tak je to dost znát.

Ještě bych upozornil na to že některé setrváky mají 3 ,,od-olejovací,, kanálky z prostoru středu setrváku u spojky směrem k ,,labyrintu,,. Zřejmě měly odvádět olej proniknuvší ke spojce odstředivou silou před setrvák, ale právě vlivem přetlaku v motoru naopak tudy jdou olejové páry ke spojce. Já měl tyto kanály na svém setrváku již zavařené předchozím majitelem.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 01 Apr 2010, 20:07

:lol: Ten červený šišoidní kroužek je nalisované gufero do víka zadního ložiska. :lol:
( :oops: sorry, ale lépe to nakreslit neumím a motor kvůli focení rozebírat nebudu :oops: )
Prílohy
gufero.JPG

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Ivo » 01 Apr 2010, 20:40

Díky Karle, myslel jsem si, že to s tím guferem bude trochu jednodušší operace, možná ještě předtím zkusím prověřit to odvětrání skříně, ten komínek, co tam mám, nevypadá úplně originálně, a pokud je ve skříni takový přetlak par, možná to fakt nemusí stíhat. Ta olejová louže vznikla poté, co tatra jela do zatím nejprudšího táhlého kopce. Po opatrné jízdě zpět už v garáži vykapalo jen docela málo a na vršku skříně už nebylo nic. Když jsem motor rozdělal, byl třecí kotouč spojky podle mého názoru suchý, nebyl promaštěný, jak jsem si původně myslel. Teď ale nechápu, proč motor přestával zabírat a jakoby se protáčel. Taky mi vrtá hlavou ta převodovka, jestli to přeci jen neteklo z ní, protože vypínací tyčka má docela slušnou vůli.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 01 Apr 2010, 21:00

Ta vypínací tyčka má vždy vůli. Je to jen volně vložená kulatinka v dutém hřídeli na kterém jsou jehly stromečku. Někde jsem tu dával řez převodovkou tak ho zkus najít. Problém není v té tyčce, ale právě v tom dutém hřídeli, který je vyjímatelný a vzadu většinou netěsní a proniká jím olej do prostoru hřídele pedálů a odtud po vypínací tyčce dopředu ke spojce. Další únik je kolem vstupního hřídele (mrkev). Ten je také utěsněn jen odstřikovacím kroužkem a labyrintem, což není nic moc. Já jsem nahradil otevřené ložisko mrkve uzavřeným, čímž jsem ten únik oleje dost omezil.

Nemáš sjeté obložení? Nemáš unavené pružiny? Nemáš moc utažené vypínací packy? Máš dobře seřízenou spojku? Víš že se spojka seřizuje šroubem na spodku převodovky?.........

Od stolu se blbě radí, musel bych to vidět :(

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 01 Apr 2010, 21:06

Tatra je stavěná na neustálý průtok čerstvého oleje :lol: . Nepočítej s tím že ji utěsníš tak aby ani nekápla.
Kolegovi dělali motor v Kopřivnici a je pravda že takových 5 let mu z něj ani nekáplo. Po cca. 5 ti letech se objevily první kapky a dnes po 10 ti letech už má stejnou olejničku jako já. :mrgreen:

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Ivo » 01 Apr 2010, 21:14

Vypínací páčky mám možná opravdu hodně utažené, dělal jsem to podle citu a utahoval jsem je trochu víc po té, co mi jedna páčka zůstávala viset. Obložení mám nové, spojku umím seřizovat, spíš jsem měl problém trefit rovnoběžnost tlačného kroužku, po utažení talíře spojky se to vždycky trošku rozhodilo.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 01 Apr 2010, 21:36

Já měl také problém seřídit vypínací packy. Nalkonec jsem je seřizoval na spojce namontované na motoru. Tam jde hlavně o to aby začínaly vypínat všechny stejně. Pokud je některá volnější v klidové poloze není to podstatné. Pozor ale na zajištění matek (také už jsme to tady probírali). Trufám si konstatovat že máš packy moc utažené a proto spojka prokluzuje.

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Ivo » 01 Apr 2010, 21:47

Asi to tím bude, rozhodně je zítra povolím.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 01 Apr 2010, 22:07

A foto z první (letošní) jízdy nemáš ? :?:
Prílohy
22.3.2010.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Jerry » 01 Apr 2010, 22:43

Nechci vymejšlet vymyšlený, ale nepokusil ste se někdo o zavedení toho komínku do sání? Je mi jasný, že když tam neni spádovej karburátor to může dělat neplechu (zanášení karburátoru olejem), ale tim by se veškerej přetlak ve skříni "odčerpával" jako je tomu u novějších motorů. Je to jen můj názor.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 01 Apr 2010, 22:55

Něco podobného mám, ale z důvodu malého průřezu hadičky to není moc účinné. Prvotním cílem ale nebylo snížit přetlak v bloku, ale zajistit ,,vrchní přimazávání,,. Po čase se ale olej opravdu hromadí ve filtru a kape na motor.
Prílohy
vrchní mazání.JPG

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Ivo » 01 Apr 2010, 22:56

Nějaký fotky mám,z té cesty na STK, dokonce i video :
http://www.youtube.com/watch?v=90ap37Gq ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=7AiGjfqh ... re=channel
Ještě se starými značkami. Z toho zatím posledního výletu, kdy mě vyděsila ta louže oleje, fotky nemám, měl jsem hlavu "v pejru" :o
Prílohy
stk1.JPG
stk2.JPG
stk3.JPG
stk4.JPG

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 01 Apr 2010, 23:13

Na tom videu šlape pěkně. :P
Řekl bych že ji asi dost proháníš (ale to já taky) a proto ten motor hází olej.

Znovu bych ale upozornil na olej z převodovky. Mě také teče kolem hřídele stromečku (vypíncí tyčky spojky). Když doplním hladinu po kontrolní šroubek, je hladina nad hřídelkou a olej pak kolem ní vyteče, ale když se dostane pod hřídelku (o něco málo než je kontrolní šroubek) tak pak už neteče (nemá kudy). To by také mohl být důvod proč nejdřív tekl a potom už ne (hladina klesla pod hřídelku).

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 01 Apr 2010, 23:22

Ještě k té ,,skákající,, ručičce tachometru - asi máš omletý čtyřhran na bowdenu, nebo v tachometru (doufám že je bowden dobře promazaný). Zkus to provizorně něčím vymezit (kousek plíšku,...) jestli se chytne. Pokud to nepomůže budeš muset rozebrat tachometr (ale ani to není nic složitého).

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Ivo » 01 Apr 2010, 23:31

Kde je prosím tě Karle, ten kontrolní šroubek pro výši hladiny oleje v převodovce? To jsem nevěděl a převodovku jsem plnil olejem tak, aby byl předlohový(?) zkrátka ten spodní hřídel ponořen v oleji něco více než z poloviny. Možná tam mám moc vysokou hladinu?
Já jsem tachometr musel celý rozdělávat a čistit a seřizovat, kupoval jsem ho i náhon dodatečně, na tom mém vraku zbylo z tachometru jen tělo. Ten čtyřhran u náhonu byl skutečně v podstatě kulatý, takže jsem tam udělal nový. Ale problém mého tacháče je zjevně v nepřesné pružince (vlásku), který táhne ručku zpět, původní byla děsně dodrbaná, tak jsem tam dal jinou, vlásek z hodin a testoval, jakýmusí mít zpětný tah. Až tak do 40-50 to myslím ukazuje dobře, pak se to ale zblázní a otočí dokola. Myslím, že to spraví silnější pružinka.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 01 Apr 2010, 23:40

Kontrolní šroubek je pod startérem a odpovídá zhruba tomu potopenému stromečku, ale pokud je hřídelka netěsná (a to je u 99% Áček) olej kolem ní vyteče. Tím že klesne hladina pod hřídelku tak už nemá kudy vytékat (až na ostatní drobné úniky).

Jestli si dobře vzpomínám tak pružinka v tachometru se dá seřizovat (její konec je zajištěn kolíčkem). Možná by stačilo ji trochu zkrátit (popotáhnout a zajistit o kousek dál).

Užívateľov profilový obrázok
Ivo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 215
Dátum registrácie: 02 Mar 2007, 16:10
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A 1938
Bydlisko: Praha
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Ivo » 01 Apr 2010, 23:47

No, přesně tak, je zajištěná kolíčkem a dá se popotahovat, to jsem zkoušel, ale zřejmě to bude chtít pružinku, která nebude tak jemná, jako ta, co jsem ji tam dal, aby táhla stejnoměrně maličko víc. Jak jsem se tak díval na řez převodovkou, mám tu hladinu oleje určitě nad vysovací tyčku.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 28 neregistrovaných