Strana 2 z 4

Napísané: 09 Okt 2007, 15:03
od užívateľa ziza
Takže by byla k technikovi připuštěna např. i taková Mary Loo? Docela vážně si zahrávám s myšlenkou zveřejnit pak výsledky a srovnat bencín vers. LPG. Brtníkovy křivky zjevně neprošly křivoklátskou cenzůrou, tak co to zkusit v záštitě mezinárodního teamu? Přísahám, že můj zájem o věc je čistočistě badatelský a že se pak zdržím jakéhokoliv pokřiku a skandování.

Napísané: 09 Okt 2007, 15:06
od užívateľa ondrej
zizo - si vítaný!

po..

Napísané: 28 Okt 2007, 09:34
od užívateľa ondrej
vďaka všetkým zúčastneným, ktorí si našli čas a prišli,
myslím, že akcia sa vcelku vydarila - niekoľko hodín na brzde (spolu asi 15 rôznych meraní) a potom druhá, snáď ešte dlhšia a ešte zaujímavejšia diskusná etapa..
s našimi autami, vôňou benzínu (aj plynu), revom motorov a hvizdom ventilátorov sme prežili spolu pekný deň...

Napísané: 28 Okt 2007, 10:27
od užívateľa Roman Maďar
Poivrdzujem Ondrejove slová, bol ta pekný a prínosný deň, merali sme všetko, čo bolo poruke .-). Ondrej vďaka , za dobrý nápad.

Napísané: 28 Okt 2007, 11:03
od užívateľa Mojžo
Pri fotografii Tatry 603 na motorovej brzde sa mi začali prejavovať zvláštne a bližšie neurčené tiky na tvári. Kokšo

Napísané: 28 Okt 2007, 13:57
od užívateľa MarekK
ondrej: Budeš aj prezentovat výsledky meraní? čo všetko ste skúšali? porovnával si GEMS a rozne "mapy" ? skúšali ste tiež aj zapalovanie z fava? Zverejníš výsledky? ....škode že nefunguje diskusia na TB...

Napísané: 29 Okt 2007, 08:58
od užívateľa ondrej
Mojžo:
a keby si počul, ako sa v tom motore pri "plnom plyne" prebudilo zviera a hravo vybehol až do 5500 ot., a keby si videl, ako sa Tatra pod plným plynom pričupila k valcom..., ale vlastne, veď to môžeš aj počuť, aj vidieť..
http://www.youtube.com/watch?v=gxhkuy4WFS8

MarekK:
konkrétne výsledky meraní veľmi zverejňovať nemienim, slúžia hlavne pre potreby účastníkov akcie,
všeobecné poznatky a závery však nie je dôvod utajovať,
- zapaľovanie z Favoritu sme neskúšali a nerátam s tým ani do budúcna, nebolo to ani v pláne akcie
- rôzne upravené mapy GEMS sme preverovali, to bol predsa hlavný dôvod konania akcie. Najväčšie úpravy sa robili na mape pre motor 4 l, menšie pre motor 3,5. Hlavným cieľom úprav však bolo ďalej zlepšiť záber Mi pri rozjazde, čo sa na valcoch zmerať ale nedá. Posudzovalo sa preto subjektívne (AT a ja) a myslím, že sme sa posunuli zase o kus ďalej. Zatiaľ som s tým jazdil iba 2 dni, ale zdá sa, že Mi sa pri rozjazde už blíži skoro karburátorovému motoru. Treba to ale ešte skúšať ďalej v rôznych režimoch. Nasledovať by potom mala tretia - a zatiaľ asi posledná -úprava software GEMS - pomocné režimy (voľnobeh, sýtič, atď), čo by malo zvýšiť komfort používania.

Napísané: 29 Okt 2007, 09:00
od užívateľa Mojžo
Uf uf :shock:

5x som pozrel nateraz stačilo, báječné video, vzácny úkaz vidieť takýto klenot upnutý na takomto zariadení.
Ešte otázočka Ondrej: Prosím Ťa o čo boli pripevnené popruhy? Ja som žiadny hák na ťahanie na T603 nenašiel, neviem či odhnil alebo tam nebol, bol som nútený ju vytiahnuť na vozík za poloos :?

Napísané: 29 Okt 2007, 09:36
od užívateľa D.A.
Ondro, byl bys ochotný prozradit naměřené hodnoty (maxima) u T603? Zajímalo by mne srovnání s údaji výrobce, třeba jen do SS. Díky předem!

Napísané: 29 Okt 2007, 10:12
od užívateľa Roman Maďar
ta bratu šalene o naraznik, ci pána, na bomby

Napísané: 29 Okt 2007, 11:03
od užívateľa Štěpán
Napište nám tu prosím nějáké výsledky. Třeba jen max výkon - otáčky pro 613stříkačku, karbec a 603

Napísané: 29 Okt 2007, 11:15
od užívateľa jack
Taky bych vás prosil o maximální naměřený výkon u T603.

Takové zamyšlení, nezdá se vám, že 105 k u motoru T603H jest výkon podhodnocený..?? Jako rychlost kterou udával výrobce 160 km/h, která je skučně vyšší.

Výsledky

Napísané: 29 Okt 2007, 11:48
od užívateľa ondrej
Nakoľko dostávam hodne dopytov na získané výsledky, rozhodol som sa niektoré hodnoty uviesť. Trocha sa však obávam, aby boli pochopené správne, je to však už riziko, ktoré na seba beriem. Viac detailov, ako tieto, však uvádzať už nemienim hlavne z obavy pred ich neodborným použitím, nakoľko pokiaľ chceme byť objektívni, treba sa na tieto výsledky dívať v širších súvislostiach, čo predpokladá určité odborné vedomosti.

U každého auta sa robilo niekoľko "identických" meraní (2-3) kvôli objektivite. Chyba meracieho zariadenia sa podľa jeho výrobcu pohybuje do 1,5% a vrátane ľudského faktoru možno rátať s 2%.
Okrem toho má na výsledok vplyv aj momentálny stav vozidla (bol zistený dosť veľký vplyv teploty olejových náplní) a vplyv momentálnych atmosférických podmienok, ktoré program následne automaticky korigoval na podmienky menovité kvôli porovnateľnosti výsledkov. Táto korekcia je niekedy do plusu, inokedy do mínusu, a môže sa pohybovať na úrovni až niekoľkých percent. Merali sme pri vonkajšej teplote 9-13°C.
Všetky výsledky zatiaľ vyhodnotené nemám, budem potrebovať dosť času na ich solídne spracovanie, nakoľko však dostávam dosť otázok, niektoré predbežné výsledky tu uvediem:

Tatra 2-603:
vozidlo bolo na meranie pristavené v stave, v akom je bežne používané. Predzápal bol naposledy nastavený asi pred 5 rokmi, teraz iba skontrolované/nastavené ventily a tlak v pneumatikách (180R15 OR 17).
Auto absolvovalo 3 merania vzhľadom na zo začiatku studený olej (M8AD 15W-50, ktorý je dosť viskózny a určený hlavne na letnú prevádzku). Merané bolo na 3. prevodový stupeň. U posledného merania sa olej zohrial na 72°C, čo je stále ešte málo a myslím, že po zahriatí na nejakých 90° by výkon išiel ešte o pár koníkov hore. Za týchto podmienok motor dosiahol v maxime pred korekciou výsledkov na hriadeli motora 103,9 k (76,4 kW) pri 5130 ot/min. To je to meranie, ktoré je na videu. Motor bol točený do 5545 ot. kedy výkon oproti maximu poklesol asi o 2 k.

Tatra 613-4 Mi 3,5:
vozidlo bolo na meranie pristavené v stave, v akom je bežne používané. Pneumatiky zimné Continental 205/65-R15.
Jednotka GEMS v úprave pre rozjazd vozidla, čo však neovplyvňuje maximálne hodnoty. Najlepší dosiahnutý výsledok na hriadeli motora bol 200,2 k (147,3 kW) pri 5615 ot/min. pred korekciou výsledkov. Motor bol točený do 5940 ot/min. na 4. prevodový stupeň. Teplota syntetického oleja 101°C.

Tatra 613-4 Mi 4,0:
vozidlo bolo na meranie pristavené v stave, v akom je bežne používané. Pneumatiky zimné 205/65-R15.
Jednotka GEMS v úprave pre rozjazd vozidla.
Najlepší dosiahnutý výsledok na hriadeli motora bol 210,2 k (154,6 kW) pri 4825 ot/min. pred korekciou výsledkov. Motor bol točený do 5645 ot/min. na 4. prevodový stupeň. Teplota oleja 85°C.

Okrem toho bol ešte meraný Jaguar XJ so vstrekovým motorom na benzín a plyn, kedy sa u plynu dosiahli prakticky identické výkonové výsledky, ako u pohonu na benzín!! Tieto grafy zatiaľ nemám k dispozícii, takže nemôžem uviesť ani max. dosiahnuté hodnoty. Prvýkrát som však videl "plynové" auto, ktoré bolo skutočne na úrovni.

Všetky tieto výsledky treba brať s rezervou – sú zaťažené chybou merania a podmienkami merania, ako som uviedol už na začiatku.
Priebeh grafov a ostatné podrobnosti okrem už uvedených zverejňovať nechcem.

Napísané: 29 Okt 2007, 11:53
od užívateľa D.A.
Ono to, Jacku, u Tätry patřilo k dobrému tónu už od doby Hadimršek - udávat parametry "horší", než skutečné. U 613 jsou i výkonové údaje (nejen rozměry) psány s tolerancí +5, resp. +10% a "zajížděči" vzpomínají, že výkony byly u všech kusů nad "papírovými" hodnotami.

Škarohlídi, pardon realisté to okomentují tak, že "při výrobní přesnosti a kolísající kvalitě si museli krýt záda" ;-).

Napísané: 29 Okt 2007, 12:01
od užívateľa jack
Doufám Ondřeji, že se žádní hnidopichové nenajdou. Já za sebe mnohokrát děkuji.

Napísané: 29 Okt 2007, 12:13
od užívateľa jack
D.A. je mi to jasný. Jen se mi zdá, že právě v šestsettrojkovém motoru je "utopeno" hodně koníků :) . Když jej měli ladit Italové, zaručovali výkon 200 k při 7600 ot/min, aniž by se změnila konstrukce motoru. Bylo by zapotřebí hodně změn, ale jen vyleštění seriového sacího potrubí a změna potrubí výfukového by seriovému motoru hodila nějaký ten koník navíc.

Napísané: 29 Okt 2007, 12:53
od užívateľa Stevo
Pekne vysledky, mohla to byt veru zaujimava akcia.

Napísané: 29 Okt 2007, 13:17
od užívateľa ondrej
Pôvodne boli sľúbené ešte T613-4Mi 4,4 a karburačné T613, T613-3 a T613-4 Long, žiaľ na poslednú chvíľku z rôznych dôvodov sa ich majitelia rozhodli inak. A lámal som aj majiteľa jednej karburačnej s motorom tuším 3,7, ale má auto rozobraté a nestihol by to. Škoda...
Takto by sme mali ešte viac materiálu na spracovanie a porovnávanie. Avšak aj získané údaje poskytujú dostatok materiálu na zaujímavé úvahy...

Napísané: 29 Okt 2007, 14:03
od užívateľa Stevo
3,7? To bude pekny srot, asi sa zan majitel hanbi a preto neprisiel :twisted:

Napísané: 29 Okt 2007, 14:49
od užívateľa Roman Maďar
Stevo napísal:3,7? To bude pekny srot, asi sa zan majitel hanbi a preto neprisiel :twisted:
Tolko autoreflexie? hm