První jarní stovky kilometrů

Diskusia o stretnutiach


Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 06 Apr 2006, 23:21

Ale houby jen pro zpátečku, ta KULISA dovoluje řadit všechny rychlosti. Na tom obrázku je ta KULISA zřetelně vidět a místo, kde je v autě umístěna dovede odhadnout snad každý... :P

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa radek » 07 Apr 2006, 07:25

"Kulisa v technice je vytvarovaná plochá součástka s výřezem, umožňujícím pohyb jiné součástky po přesně definované dráze. Typickým příkladem je kulisa lokomotivních rozvodů, která umožňuje regulovat odběr definované části kývavého pohybu. Existují ale i kulisy popisující velmi složité dráhy součástek." (zdroj cs.wikipedia.org)"".

S odkazem na výše uvedený text se tedy táži, kde je v tom nákresu sestavení uložení řadící páky a potažmo na autě věc, která jednoznačně vymezuje dráhy páky řazení jednotlivých rychlostních stupňů, tedy věc, která obsahuje systém příčných a podélných drážek tvarovaných souhlasně se schematem řazení jednotlivých rychlostních stupňů a vede tak vlastní páku v potřebných drahách. Jen takto konstruovaný díl lze totiž nazvat kulisou.

Já tam nikde žádný takovýto díl nevidím. Kdyby tam totiž takový díl byl, mohl by jednak být opravdu technicky korektně nazván kulisou a jednak by jeho opotřebení opravdu mělo vliv na přesnost řazení rychlostních stupňů. A z toho následně plyne, že kdyby tam takový díl byl, jeho výměna za neopotřebovaný by opravdu přinesla zpřesnění chodu ústrojí a tím pro uživatele "zlepšila" řazení rychlostních stupňů.

Vidím tam jen prohnutý kus plechu s vystřiženým hranatým otvorem, který má za cíl jedinné dvě věci - nedovolit páku vyhnout v rámci prostoru jejího pohybu v jejím kulovém uložení natolik, aby došlo k destrukci středového panelu mezi sedadly či ohrožení sedící posádky :) a dále obsahuje prolisovanou hranu, která slouží jako blokace proti nechtěnému zařazení zpětného chodu.Tvar ani způsob konstrukce tohoto plechu však nemá absolutně žádný vliv na schema řazení či dráhy chodu řadící páky, které je nutno provést pro zařazení příslušných rychlostních stupňů. Ze zveřejněného obrázku sestavy uložení řadící páky je myslím však i méně technicky zdatnému jedinci jasné, že sestava žádnou kulisu neobsahuje.

Takže Luboši jestli můžu poprosit, opravdu bych rád viděl fotografii z některé z Tvých či z Matějovy T613, kde a jak je v nich umístěna kulisa řazení a jak vypadá. Díky

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 07 Apr 2006, 07:59

Nepáči sa mi, ak niekto robí zo seba blbého, aby tak dokázal, aký blbý je ten druhý. Stačilo by trocha dobrej vôle, a žiadny problém by tu nebol...
Pôvodne som do tejto debaty nechcel zasahovať, lebo mi pripadala vecne dosť o ničom, ale akosi mi nedá a musím sa Luboša zastať.
Kulisu radenia 4° T613 majú a Luboš ju na tom obrázku presne definoval. Kulisa radenia, alebo vedenie radiacej páky - Radek, o čo ti tu ide?
Všetci vieme, že si technicky zdatný a v autách a ich konštrukcii sa vyznáš. Už si to x-krát dokázal. Prečo ale chceš za každú cenu Luboša "hovadiť"? Že tá kulisa nemá tvar typického "H"? Kde ja napísané, že musí mať taký tvar? Definícia vo Wikipedia, na ktorú sa tu teraz odvolávaš, je v zásade vyhovujúca, ale - nie je to žiadny etalón. Každý z nás, keby chcel, ju môže kedykoľvek zmeniť "k obrazu svojemu". A navyše - nevylučuje možnosť, že aj "ten plech" u T613 je kulisou.
Kulisa použitá u T613 vymedzuje dráhu pohybu radiacej páky - na to tam je. Pri jej správnom nastavení a neopotrebovanom stave obmedzuje bočný výkyv páky, ako aj jej zdvih a zabraňuje neželateľnému zaradeniu spätného chodu. Myslím teda, že definíciu kulisy spĺňa. Nemyslím si totiž, že každá takáto kulisa musí mať nutne drážky.
A ak by to teda nebola kulisa, ako by si tento diel nazval ty?

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa radek » 07 Apr 2006, 08:38

No sláva, já už se bál, že to Ondreji vydržíš nereagovat. Ale kdepak, že jsem se s někým nevsadil....

On je tu někde nějaký problém? Kde? Je tu relativně pěkně plynoucí diskuze, koneckonců je to diskuzní forum. Je to technická diskuze, směřující k objasnění dvou věcí - za prvé toho, že T613 opravdu NEMÁ kulisu řazení a za druhé toho, že výměnou plechu s vystřiženou hranatou dírou k žádnému zlepšení řazení nedojde. Podle mě JE třeba tyto dvě věci jednoznačně upřesnit, protože zde Luboš zmínil - 4.dubna 15:23 hod že k nápravě řazení (respektive k navrácení potřebných tuhostí uložení agregátu aby jeho nadměrný pohyb v nefunkčních silenblocích negativně neovlivňoval řazení rychlostních stupňů) nestačí vyměnit vlastní silenbloky, ale prý i kulisu. Od té doby se zde tedy snažím dopídit, když systém řazení rychlostních stupňů nemá řadící páku v kulise uloženu, kde tedy ta kulisa je, aby se mohla díky opotřebení negativně projevit na řazení. Jinak si to tu nějaký provozovatel T613 přečte a bude po "horoucích peklech" shánět "kulisu" řazení, možná ji sežene, vymění a když to všechno udělá zjistí, že se nezměnilo vůbec nic, protože ten prohnutý plech s dírou NENÍ kulisa a nemá na přesnost řazení jednotlivých rychlostních stupňů ŽÁDNÝ vliv. Myslel jsem že tohle víš Ondreji :wink: .

Koneckonců chceme-li debatovat na technické úrovni, předpokládá se jednoznačné vymezení termínů, aby během diskuze nebylo třeba řešit špatně užité názvosloví a aby názvy diskutovaných skupin technicky odpovídaly jejich konstrukci. Když se to podaří, diskuze je technicky korektní, všichni její i náhodní čtenáři ví, o čem je....

Užívateľov profilový obrázok
Stevo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1180
Dátum registrácie: 10 Feb 2004, 09:41
Tatry, ktoré vlastním: taka bordova
Bydlisko: Garáž
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Stevo » 07 Apr 2006, 08:43

Nechcem sa vam do toho miesat pani, ale kulisa radenia vyzera takto:
Prílohy
kulisa.jpg

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa radek » 07 Apr 2006, 09:57

Stevo díky. A protože jak vidno i "odborníci" mají v tomto směru nejasno, dovolil jsem si spáchat rychlou malůvku (její kvalitu netřeba komentovat :wink:), protože se říká, že někdy jeden obrázek nahradí tisíc slov. Červené kolečko je výchozí poloha ovládacího prvku (je zde lhostejno, zda je to kulisa řazení automobilu, či třeba kulisa pro pohyb stolu obráběcího stroje), prázdná kolečka jsou výchozí polohy tohoto prvku, v souladu s užitím technické definice KULISA. První dva obrázky opravdu pojem KULISA reprezentují, třetí obrázek je ten prohnutý plech v T613, o kterém nám tu někteří tvrdí, že je také kulisou.
Prílohy
KULISY.jpg

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 07 Apr 2006, 10:36

... konštruktér nadpozemskej tatrofky 613 si povedal pri konštruovaní ,že "ten plech" nazve kulisu riadenia . Ináč ja ako konštuktér by som to tiež možno nazval ako kulisu riadenia aj ked viem ako má vyzerá kulisa v kulisovom mechanizme. Dovody? nechcelo by sa mi vymýšlat iný názov. :wink: :oops: , kulisa nemusí len ukazovat kde sú východzé polohy, ale aj polohy do ktorých sa "kamen" nemože dostat...to v tom prípade ak slovo kulisa budeme brat dost volne. (takáto volná tvorba názvov u konštruktérov je normálna...)


Zdroj: technický náučný slovník, 1982 - kulisa = zkrácené označení kulisového ústrojí, obdoba klikového ústrojí pro malé zatížení k přeměně pohybu otáčivého na přímočarý vratný nebo naopak. Skladá se z vlastní KULISY s vedením pro kámen, z kamene a z kliky. Podle polohy otočného bodu kulisy a pohybu jsou kulisové ústrojí : posuvné, kyvné, obežne. ...

Kulisa řízení nieje v žiadnej mnou dostupnej literatúre (4druhy technických slovníkov) definované.


Stále je ale jasné , že kulisa riadenia použitá v u 613 nemá vliv na radenie a tým ani na prvé jarné kilometry ...

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 07 Apr 2006, 11:04

a slovné spojenie otvorená kulisa riadenia sa nepoužíva u nejakého typu prevodu radiaca páka "prevodovka"???

Užívateľov profilový obrázok
Stevo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1180
Dátum registrácie: 10 Feb 2004, 09:41
Tatry, ktoré vlastním: taka bordova
Bydlisko: Garáž
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Stevo » 07 Apr 2006, 11:13

Otvorena kulisa je to co som ti postol hore. Masiny s otvorenou kulisou tuto ochranu v prevodovke nemaju, preto maju vyfrezovanu kulisu radenia pri pake aby si to tam nehadzal ako krumple do vreca. Takto riesene su vacsinou dogboxy s priamym ozubenim. Tu uz hluk motora nikomu nevadi :-)

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa radek » 07 Apr 2006, 11:16

Ano Marku zase jsme u toho : "....KULISY s vedením pro kámen....". To je právě základní a neměnná vlastnost kulisy, přítomnost VEDENÍ toho pohyblivého prvku, ať už je konstruovaná jakkoli, protože právě to vedení jednoznačně určuje možnosti pohyb toho prvku. A tímhle elementárním konstrukčním prvkem hranatá díra v plechu nedisponuje.

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 07 Apr 2006, 11:25

OK

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 07 Apr 2006, 11:26

Pro technika snad není problém si představit, že pro vymezení drah čtyřstupňové převodovky stačí stačí mít v kulise jen jeden velký obdélníkový otvor.

Přední část levé hrany vymezuje dráhu IV. rychlostního stupně, zadní část levé III., přední část pravé II. a zadní část pravé I. Přední a zadní hrana tvoří zarážky. Zpátečka se řadí vysunutím řadící páky mimo tento spodní plech kulisy, tak není potřeba mít v něm další drážku.

Nějaký vliv na řazení stav té kulisy samozřejmě má. Na autech, které mají najeto mnoho set tis. km s původní kulisou bývá ten plech kulisy vydřen a vymačkán do stran někdy až o několik mm, což vám na konci řadící páky dělá třeba 1-2 cm. To už je trochu znát, řadící dráhy mnohem jsou volnější, tj. nepřesnější. Ohrožení posádky ještě nenastává, destrukce interiéru také stále nehrozí, všechny rychlostní stupně jsou řadit ještě docela dobře, resp. ještě jdou řadit, ale už to má negativní dopad na komfort řazení.

Můžeme pokračovat ve výčtu součástek, které mají na přesnost řazení také vliv nebo má někdo ještě něco k té kulise? :)

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa radek » 07 Apr 2006, 11:50

Luboši, jaký že inženýr z Tebe bude? To asi nebude moc technický obor, že? :wink: Pro vymezení drah čtyřstupňové převodovky obdélníkový otvor naprosto nemůže stačit, protože NIC nevymezí. Pokud totiž konstruktér hodlá využít k vymezení drah čtyřstupňové převodovky kulisu, tak provedení kulisy bude v té konstrukci řazení právě to jedno jedinné soustrojí, které ty dráhy vymezí, tedy vlastní řadící mechanismus převodovky nebude obsahovat žádný systém vzájemných blokací řadících tyček a palce či obdobných prvků. Kdežto když naopak konstruktér systém blokací řadícího ústrojí zkonstruuje už v převodovce, obejde se BEZ POUŽITÍ KULISY (dráhy má jednoznačně vymezeny přímo v mechanismu blokací) a ovládací páku pouze vzhodně upevní ke karoserii. To je případ zrovna T613. Už to chápeš?

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 07 Apr 2006, 12:05

..už som aj zabudol, čo všetko obsahuje skrinka palca radenia na prevodovke :wink: ...lebo radí sa až tam.... Opotrebovanie tej kulisy dochádza však až po opotrebení iných častí...

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 07 Apr 2006, 12:16

Kdyby tam ta kulisa nebyla a řadící páka by se libovolně a neomezeně pohybovala všemi směry, asi by to bylo na řazení poznat, že? Konstrukce té převodovky akorát umožňuje, aby v kulise nutně nemusely být ty dráhy vymezeny tak přesně (tj. nemusí mít tvar písmene H), ale vymezeny tam stále jsou. Není možné tam ten kvalt rvát úplně pod jiným úhlem, to by se jistě mimo jiné projevilo i na životnosti samotné převodovky...

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 07 Apr 2006, 12:57

Radku - škoda, že si sa nevsadil, mohol si vyhrať :wink:
Žiaľ, neodpovedal si mi na otázku, "A ak by to teda nebola kulisa, ako by si tento diel nazval ty? "
Uvítam aj technické stanovisko s odôvodnením.

Užívateľov profilový obrázok
603-1 pepa
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 225
Dátum registrácie: 16 Júl 2005, 14:08
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa 603-1 pepa » 07 Apr 2006, 17:29

Koukam že se tohle vlákno zvrhlo úplně někam jinam :(

Zdenek

Príspevok od užívateľa Zdenek » 07 Apr 2006, 18:08

No, alespoň máme jasno v tom, co je to kulisa... :wink:
Holt néni kulisa jako kulisa :!:

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa MarekK » 07 Apr 2006, 19:28

603-1 pepa: krásne auto, krásne fotky

Užívateľov profilový obrázok
603-1 pepa
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 225
Dátum registrácie: 16 Júl 2005, 14:08
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa 603-1 pepa » 07 Apr 2006, 19:41

Anebo se to taky dá vyjádřit dvěma termíny, řazení rychlostí anebo hledání rychostí. Lidově řadíča nebo hledačka rychlostí :D

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 41 neregistrovaných