Strana 3 z 3

prvý automobil

Napísané: 22 Máj 2007, 18:48
od užívateľa Laco
prvý automobil - strojným pohonom poháňaný voz na území Rakúsko Uhorska , teda aj Čiech alebo Moravy , nebol ani ŠKODA ani TATRA . To sa pán Brožek na Vaše nesmierne bludy obracia v hrobe. Bol to Rakúsko Uhorský občan , českej národnosti a bol PRVÝ !!!!!!

Napísané: 22 Máj 2007, 20:08
od užívateľa Matyjas
Ano samozřejmě pan Josef Božek předvedl v.r.1815 v pražské Stromovce svůj parovůz. Ale tady se jedná o první automobil se spalovacím motorem ,továrně vyrobený a prakticky použitelný.
Bohužel musím konstatovat,že tvrzení o prvenství L a K není na internetu ojeděnilé včetně serioznějších stránek. Zřejmě někdo někdy tento blud publikoval a poté jej mnozí slepě opisují.

Napísané: 22 Máj 2007, 21:57
od užívateľa Luboš
Automobilek u nás počátkem minulého století existovalo docela dost, určitě byla L&K už druhá v pořadí?

Napísané: 23 Máj 2007, 05:53
od užívateľa D.A.
Laco, řezník z nároží p. Brožek se obrací, ty myslíš Božka :-D. Rád bych v této souvislosti vzpomněl i průkopníky strojní orby Veverkovce a vůbec prvního světového kosmonauta Husa. Máme své hrdiny, už od středověku.

>Matyjas: To je jednoduché. Slavnostně zde prohlašuji, že prvním českým automobilem byl Favorit model 1993, protože všechno před tím byly jen omyly a v praxi nepoužitelné slepé uličky.

Teď si počkám, ve které odborné publikaci se to objeví...

Chyby

Napísané: 23 Máj 2007, 07:40
od užívateľa Laco
ospravedlnujem sa za preklepy a chyby , písem to na strojarskom veltrhu a tak je tu zhon
parovůz
Ano samozřejmě pan Josef Božek předvedl v.r.1815 v pražské Stromovce svůj parovůz
Ale na pohone nezáleží , para , diesel, turbína alebo elektromobil, to je len technické prevedenie. Design a usporiadanie pohonu to sa časom mení . Tahače a návesy s tým jeho výtvorom majú dodnes čosi spoločné.
Ale podľa definicie automobil - to aj tak je jedno !!!

Ozvem sa asi až večer ....

Napísané: 23 Máj 2007, 13:32
od užívateľa Karel
Tady nejde ani tak o to jestli byl první Božek nebo NW (Tatra), ale o to že Škodovka si již delší dobu vylepšuje historii ve svůj prospěch. Spoléhá na to že těch pár lidí co o tom něco ví nad tím jen mávne rukou.Pro jistotu je uzemní tím že vozidlo s motorem vzadu neni auto (a co jejich Š-1000-120) a že se ten kočár bez čumáku vůbec nepodobá dnešním autům (a co dnešní jednoprostorové vozy). Doufají že 100krát opakovaná pololež se stane pravdou a za pár let se bude ve školách učit že první automobil v Českých zemích vznikl v Mladé Boleslavi a na tu proklatou Kopřivnici se v tichosti zapomene.
:roll: Moc bych se nedivil kdyby časem vypustili i toho Laurina s Klementem. :roll:

Napísané: 23 Máj 2007, 14:22
od užívateľa Matyjas
Zprávy o prvenství L a K ovšem nepochází ze Škodovky. Jejich oficiální stránky a literatura se drží faktu a vždy mluví o svém prvním voze z dnešní Škody.

Napísané: 23 Máj 2007, 14:47
od užívateľa Matyjas
Luboši máš pravdu ,že na počátku století zde bylo více výrobců mot.vozidel.Ale do roku 1905 se výrobou zabývali pouze v Kopřivnici a až v.r.1905 přichází L a K,který by se o druhé místo mohl podělit s brněnskou fa. Kohout (jinak známý výrobce motocyklů). Na 2.pražském autosalonu právě Kohout představuje dva malé vozy no spíše vozíky jednoválec vzduchem chlazený (4k) a dvouválec chlazený kapalinou (8k).
Vozíky byly podle velikosti motoru buď jedno nebo dvoumístné. Bohužel podrobnější údaje se nedochovaly. Neznámý je počet vyrobených vozů a ani fotografie či výkresy se nedochovaly.
Pražská fa. Velox přichází se svou výrobou až o rok později (1906). V témže roce v Liberci začíná stavět automobily fa Linser. Byly to voituretty 4 válce,1640ccm, 12k. Po roce končí výrobu vozů a pokračuje v produkci motocyklů. nakonec se Linser zaměřil na dodávku dílů pro nově založenou automobilku RAF.

Informace čerpány z 1.dílu Atlasu našich automobilů od A.Kuby.

Napísané: 23 Máj 2007, 14:53
od užívateľa Vláček
Luboš napísal:Já nevím Vláčku, Favority se vyvážely hlavně na západoevropské trhy a hlad po nich docela byl (za tu cenu).
Myslel jsem to tak, že na západě to auto bylo levné, +- kvalitní atd. Ale myslím, že si všichni dovedeme představit jak by Škoda "uspěla" s vozy 120.. A právě tu je ten rozdíl oproti Tatrře. Kdyby byl k dispozici vůz 625 ve stádii náběh provozu či ještě líp 1-2 roky ve výrobě bylo by to opět o něčem jiném. Ale coby kdyby....

Napísané: 23 Máj 2007, 15:12
od užívateľa Karel
Matyjas napísal:Zprávy o prvenství L a K ovšem nepochází ze Škodovky. Jejich oficiální stránky a literatura se drží faktu a vždy mluví o svém prvním voze z dnešní Škody.
:oops: :oops: :oops:
To je tak když si u oběda v rychlosti přečtu jen pár posledních příspěvků, a nepročtu si celé vlákno.
V roce 2005, tedy v roce 100tého výročí vyrobení první ,,skoro-škodovky,, se informace o tom že to byl nejstarší automobil na našem území objevovala dost často, ale je pravda že to bylo většinou jen ve sdělovacích prostředcích či některých reklamních materiálech.

Napísané: 23 Máj 2007, 19:05
od užívateľa Karel
Nevím o čem se tu dohadujeme. :lol:

Napísané: 23 Máj 2007, 19:12
od užívateľa jack
Karel napísal:Nevím o čem se tu dohadujeme. :lol:
:lol: :lol: :lol: a není co řešit :lol: :lol: :lol:

Napísané: 23 Máj 2007, 20:28
od užívateľa Karel
Když už se tady pitváme v té historii už jste viděli Cimrmanův lidový model, který později bezostyšně okopíroval i anglický Morgan. :lol: