První aotomobil.

Každý ma nejaký ten príbeh so svojou Tatrou a záleží len na ňom, či sa o neho podelí...
Ambiciózní tajemníček

Príspevok od užívateľa Ambiciózní tajemníček » 22 Máj 2007, 08:13

ne už tak za dobrý považuji metodyku tvrdě plánovaného hospodářství, kdy bylo určeno kolik čeho se má vyrobit, i když poptávka několikrát převišovala nabídku...

Ech, já vždycky myslel, že výroba osobních aut v Tatře skončila proto, protože poptávka byla téměř nulová. Ale samozřejmě pokud to bereš tak, že Tatra neměla absolutně co nabídnout (tedy nabídka = nula), pak poptávka asi o něco vyšší byla (tak dva-tři zájemci?). Když pak budeme chtít pro tento případ vypočítat, kolikrát větší byla poptávka než nabídka, použijeme limitu a zjistíme, že číslo, vyjadřující kolikrát byla poptávka větší než nabídka se blíží nekonečnu. To byla ale úspěšná fabrika, co? :D

Pokud hovoříš o době, kdy bylo skutečně plánované hospodářství, pak asi také ukazatel "poptávka" bude tímto dost deformovaný, tedy jsme nedokázali zase nic.

jack
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1505
Dátum registrácie: 26 Jún 2006, 08:26
Tatry, ktoré vlastním: Šestsettrojky
Bydlisko: Karwin
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa jack » 22 Máj 2007, 08:43

AT : myslel jsem období výroby 603jek...počátek 60tých let, poptávka po nich byla značná, výroba pokryla sotva zájem ČSSR a NDR....z více vyrobených aut by bylo více financí potřebných pro vývoj a výrobu nových modelů světové úrovně...jak to ale dopadlo...víme všichni...
Období oplastovaných 613tek 90tých let vůbec neberu v potaz... :wink:

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 22 Máj 2007, 08:47

Táto úvaha AT sa nedá označiť ako nepravdivá, chýba tam však nie nepodststná zmienka, že platí predovšetkým pre obdobie posledných rokov výroby osobných automobilopv Tatra.
Ak by sme sa chceli pokúsiť o trocha objektívnejší pohľad na celú záležitosť, bolo by asi treba spomenúť, že na základe ekonomických analýz z obdobia počiatov výroby T613 bola plánovaná po nábehu výroby ročná produkcia tohoto vozidla okolo 3000ks, že tomuto boli prispôsobované aj navrhnuté výrobné technológie, že však tento počet vozov nebol napriek potenciálu výroby nikdy dosiahnutý, že silne viazla dodávka príslušenstva, ktoré malo už od začiatku zásadné problémy s kvalitou (bežná závada z nábehu výroby bola napr. porucha vysokonapäťového meniča zapaľovania), že bol nedostatok devízových prostriedkov na nákup dielov dodávaných z "kapitalistickej" cudziny (brzdiče, brzdové kotúče, posilovač, prepínače smeroviek, sklápače sedadiel, piesty, piestne krúžky, výfukové ventily, a to už nehovorím napr. o túžobne želanom elektrickom spúšťaní okien, automatickej prevodovke, alebo strojnom riadení), a že aj napriek výraznému záujmu o T613 v tomto období boli počty vyrobených vozov na základe "kompetentných" rozhodnutí osvietených komunistických funkcionárov držané na samovražedne nízkych počtoch, nezadržateľne ťahajúcich výrobcu do červených čísiel, takže nebolo možné vytvoriť ekonomický potenciál na obnovu a modernizáciu výroby. Ako to nakoniec dopadlo, už všetci vieme. A nemusíma chodiť ďaleko pre podobné príklady, podobný osud postihol napr. Škodu 1203, nákladné automobily LIAZ, a veľmi blízko boli aj boleslavské automobily s motorom vzadu, ktoré tiež skoro strhli Škodovku ku dnu...

Užívateľov profilový obrázok
Radinko
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 535
Dátum registrácie: 06 Apr 2007, 15:00
Tatry, ktoré vlastním: svoje
Bydlisko: doma
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Radinko » 22 Máj 2007, 09:12

ondrej napísal:...a veľmi blízko boli aj boleslavské automobily s motorom vzadu, ktoré tiež skoro strhli Škodovku ku dnu...
Nadviažem na tento príspevok a spýtam sa (kohokoľvek), kto alebo čo bránilo Tatre nájsť si po roku 1989 podobného strategického partnera? Žeby "prehnaná hrdosť" alebo "manažérska neschopnosť"? Štát to určite nebol, nemal na to dôvod, ak pustil Škodu, pustil by aj Tatru.
Ako príklad nám môžu poslúžiť iné, skutočne luxusné, morálne nezaostalé, hrdé britské automobilky Jaguar, RR, či Bentley. Rozdiel je len v jednej veci: oni "to" pochopili. Pochopili, že inej cesty niet. A ako sú na tom dnes? Radosť sa pozerať. Určite nemajú vyhrané natrvalo, ale podstatné je jedno: SÚ.
Už som počul aj taký chorý názor, že to, že Tatra skrachovala je vlastne dobre, lebo bude aspoň vzácnejšia. Tu by som už naozaj odporúčal návštevu odborníka v oblasti psychiatrie.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 22 Máj 2007, 10:10

Radinko - a čo, ak podmienky boli stanovené tak, že o Tatru nikto nemal záujem? Pokiaľ viem, tak tieto podmienky určoval štát...

Užívateľov profilový obrázok
Radinko
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 535
Dátum registrácie: 06 Apr 2007, 15:00
Tatry, ktoré vlastním: svoje
Bydlisko: doma
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Radinko » 22 Máj 2007, 10:30

Žeby štát ešte vtedy nechápal, že plávať sa dá len vtedy, ak nemáte na nohách betónové topánky? No možné to je, ale prečo to v prípade Škody vedel. Rozdiel bol podľa mňa v konkrétnych ľuďoch.
Pokiaľ mám dobré informácie, podmienky pre predaj Škody a pre (potenciálny) predaj Tatry pripravovali celkom iní ľudia. Tá druhá skupina nepochopila, že pri hľadaní strategického partnera nemôže vystupovať ako "rovný" s "rovným". Ten, kto sa potápa, na tom predsa nie je rovnako ako ten, kto sedí v člne. Lebo Tatra potrebovala investora, nie naopak.
Teda "vinníkom" nie je štát, ale konkrétny pán XY, ktorý viedol predmetnú skupinu, ktorá tvorila podmienky predaja. Som totiž zástanca osobnej zodpovednosti, nie kolektívnej viny.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 22 Máj 2007, 11:30

Radinko napísal: ...Teda "vinníkom" nie je štát, ale konkrétny pán XY, ktorý viedol predmetnú skupinu, ktorá tvorila podmienky predaja. Som
totiž zástanca osobnej zodpovednosti, nie kolektívnej viny.
ale áno, za chod štátu zodpovedá vláda a za chod vlády jej predseda, kolektívnu vinu v tejto súvislosti predsa nik nespomínal,
no a česká vláda mala asi iné priority..

Užívateľov profilový obrázok
Radinko
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 535
Dátum registrácie: 06 Apr 2007, 15:00
Tatry, ktoré vlastním: svoje
Bydlisko: doma
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Radinko » 22 Máj 2007, 12:37

Radinko napísal:
jack napísal:...Že se Tatra vydala chtě nechtě cestou vládních vozů, to my případá jako dobrý tah...
:?: Hrávaš niekedy šach? Lebo dobrý ťah je taký, ktorý vedie k úspechu, nie ku krachu.
To prirovnanie k šachu som použil aj preto, že naopak, zlým (chybným, rozhodujúcim) ťahom v šachu nie je spravidla ten posledný, ale stane sa tak možno 10 ťahov dozadu. Teda naopak to čo je "dobrým ťahom podľa jacka", mne pripadá ako rozhodujúci zlý ťah. A síce orientovanie sa na výrobu "vládnych vozov", úzka špecializácia výroby. Týmto krokom sa Tatra stala totiž definitívne závislá na (svoj)vôli vlády (či už pred rokom 89 alebo po ňom). Ak potom nastala tá načrtnutá situácia, že totiž vláda mala asi iné priority, výsledkom bol kolaps.

Ambiciózní tajemníček

Príspevok od užívateľa Ambiciózní tajemníček » 22 Máj 2007, 12:39

"Už som počul aj taký chorý názor, že to, že Tatra skrachovala je vlastne dobre, lebo bude aspoň vzácnejšia. Tu by som už naozaj odporúčal návštevu odborníka v oblasti psychiatrie."

Trochu se to podobá mému názoru. Co že je vlastně na tom názoru nemocného? Budeme už zase zavírat kvůli názorům za mříže, tentokrát v léčebnách?

" ale áno, za chod štátu zodpovedá vláda a za chod vlády jej predseda, kolektívnu vinu v tejto súvislosti predsa nik nespomínal,
no a česká vláda mala asi iné priority.. "

A rozhodovala o tom skutečně národní vláda nebo federální?

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 22 Máj 2007, 13:00

Ambiciózní tajemníček napísal: " ale áno, za chod štátu zodpovedá vláda a za chod vlády jej predseda, kolektívnu vinu v tejto súvislosti predsa nik nespomínal,
no a česká vláda mala asi iné priority.. "

A rozhodovala o tom skutečně národní vláda nebo federální?
myslím, že z hľadiska výsledného efektu je to jedno - či česká, federálna, slovenská, či akákoľvek, neviem kedy presne sa tie rozhodnutia lámali...

jack
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1505
Dátum registrácie: 26 Jún 2006, 08:26
Tatry, ktoré vlastním: Šestsettrojky
Bydlisko: Karwin
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa jack » 22 Máj 2007, 13:47

Prostě si to přiznejme TATRA ztratila po otevření hranic dech...bez debat..
Rozhodně spackaná privatizace, umělé zmrazení koruny a rozpad státu, jsou velká negativa roku 89. Taky bylo chybné přerušení trhů s východem, kde jsme měli velká odbytiště, tak jsme zcela dobrovolně vyklidili pozice západním firmám..ale po bitvě každý generál..

Užívateľov profilový obrázok
Radinko
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 535
Dátum registrácie: 06 Apr 2007, 15:00
Tatry, ktoré vlastním: svoje
Bydlisko: doma
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Radinko » 22 Máj 2007, 13:49

Ambiciózní tajemníček napísal:...Trochu se to podobá mému názoru. Co že je vlastně na tom názoru nemocného? Budeme už zase zavírat kvůli názorům za mříže, tentokrát v léčebnách?...
Ten názor som počul mimo tohto fóra, ale ako vidím, nebude až taký ojedinelý (aj keď iba približne). Choré je na tom podľa mňa to, že dotyčný v takom prípade povyšuje záujem zhodnotenia materiálnej veci (predpokladám že svojej) nad základné potreby ľudí, pracovníkov danej firmy. Niečo v zmysle - no a čo že x ľudí nie vlastnou vinou skončilo na dlažbe, hlavne že moje auto bude mať vyššiu cenu. Ak niekto príde o prácu, nie je to podľa mňa nikdy dobré. Je to sebectvo najhrubšieho zrna a ako také ho možno zaradiť jednoznačne k poruchám osobnosti.
Ambulantná starostlivosť u odborníka by v takomto prípade mala stačiť, nikoho netreba zatvárať do liečebne.

jack
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1505
Dátum registrácie: 26 Jún 2006, 08:26
Tatry, ktoré vlastním: Šestsettrojky
Bydlisko: Karwin
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa jack » 22 Máj 2007, 13:50

A víte jak se to říká, kdyby bylo kdyby, nebylo by třeba rybníka, strčil bys ruku do ř*ti...a vytáhl bys kapříka..

Prostě stalo se nijak to kecama neovlivníme..

ladis
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1113
Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ladis » 22 Máj 2007, 14:15

Předpokládám Radinko, že práce těch ubohých lidí nijak nesouvisela s kvalitou výsledného produktu a nemá tedy žádnou souvislost s úpadkem výroby osobních vozů. Myšlenkový veletoč, který jsi předvedl, je pozoruhodný hned v několika věcech.

Nezájem jednotlivce o blaho jiného jednotlivce je lhostejnost. Prosazovat své blaho na úkor jiného je sobectví. Těžko ovšem můžeš někoho označit za sobce jen proto, že náhodou vlastní věc, jejíž cena se zánikem továrny vzrostla (už toto tvrzení je pochybné). A toto označení pochybné i v případě, že by se nad tímto jevem otevřeně radoval neboť on není jeho příčinou.

Sobectví je volní vlastnost, nikoliv porucha osobnosti a to je samo o sobě k doporučení ambulatní léčby málo.

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Príspevok od užívateľa D.A. » 22 Máj 2007, 14:31

Radinko, zaregistroval jsi, že firma Tatra nadále existuje (=JE), postupně se možná ozdravuje a lidem dává práci do budoucna? Co na tom, že změnila sortiment a SNAD se zbavila masy příživníků (říká se tomu restrukturalizace), jejichž hlavní starostí bylo, jak se na 8,5 hodiny denně šikovně zašít a pokud možno v této časové úsečce přeházet přes plot maximum dílů... (Jak přehazovali kompletně nastrojené čtverkové kastle v počátku 90. let, to si neumím představit, ale skutečně jsem je venku viděl).

Výkřiky, že zastavení KUSOVÉ výroby OA ve prospěch rozvoje SÉRIOVÉ výroby NA a postupného zaměření na lukrativnější (dražší) varianty - zpráva z letoška - "vzalo dělnické třídě chleba" mi zapáchá levičáckou demencí.

Můžeme uvažovat "co by bylo kdyby", pokud by se Tatra rozhodla nějakým způsobem (licence, nákup montážních skupin) zachovat jako "třešničku" i výrobu repre aut, ale vliv této skutečnosti na zaměstnanost v regionu je zcela zanedbatelný.

Vláček

Príspevok od užívateľa Vláček » 22 Máj 2007, 14:38

Radlinko, ale aj ostatní. Dá se někde dohledat jak moc zisková či ztrátová kdy byla výroba osobních vozů v Příboře? Já ösobně sï myslím ýe revoluce byla pro tatru a škodu načasována velmi rozdílně. V Mladé Boleslavi právě uvedli Favorit a Forman nové, vzhledově celkem povedené vozy. Jistě měly spoustu chyb při srovnání se západoevropskými vozy, ale na východním trhu bych si troufal říct že měly celkem dobrý potenciál a také patřily k tomu nejmodernějšímu co si mohl běžný člověk koupit. Naproti tomu Tatra vyráběla obrovské množství nákladních vozů, a osobní měla spíš jako takovou "perličku" pro nejvyšší představitele. Vzhledem k tomu kolik nákladních vozů vyváželi do SSSR patřili k těm, kterým nejvíce uškodilo to zcela hloupé vyklizení ruských trhů. O tom v jakém stavu byla výroba osobních vozů, by nám jistě své mohli povyprávět hojní majitelé T 613 3. Já osobně míním, že velké evropské společnosti by o Tatru projevily zájem kdyby si udržela své odbytiště v SSSR a dokázala plně konkurovat novým automobilkám. Samozřejmě toto je článek stylu co by, kdyby.

Užívateľov profilový obrázok
Radinko
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 535
Dátum registrácie: 06 Apr 2007, 15:00
Tatry, ktoré vlastním: svoje
Bydlisko: doma
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Radinko » 22 Máj 2007, 14:53

D.A. napísal:Radinko, zaregistroval jsi, že firma Tatra nadále existuje (=JE), postupně se možná ozdravuje a lidem dává práci do budoucna?

Co na tom, že změnila sortiment a SNAD se zbavila masy příživníků (říká se tomu restrukturalizace), jejichž hlavní starostí bylo, jak se na 8,5 hodiny denně šikovně zašít a pokud možno v této časové úsečce přeházet přes plot maximum dílů... (Jak přehazovali kompletně nastrojené čtverkové kastle v počátku 90. let, to si neumím představit, ale skutečně jsem je venku viděl)...
A snáď aj obnoví výrobu osobných áut, však, lebo o nich tu bola reč. :roll:

Tak konečne to z vás vypadlo: Tatrovák = príživník + zlodej + babrák. A to vás stačilo len poštekliť.

ladis
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1113
Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ladis » 22 Máj 2007, 15:13

Abychom si příště rozuměli, budeme nazývat plácání nesmyslů "šteklení". Ta rovnice pochází odkud? Nějak mi z předchozího nevyplývá.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 22 Máj 2007, 16:36

Já nevím Vláčku, Favority se vyvážely hlavně na západoevropské trhy a hlad po nich docela byl (za tu cenu).

Tatra, stejně jako naprostá většina podniků v té době udělala tu chybu, že zastavila vývoj (u tatry šel k ledu projekt T625) a bláhově na radu modrých optákovanců čekala na zahraničního strategického partnera, který měl za ní všechno udělat a se vším jí pomoci. Samozřejmě se nedočkala, protože takhle to nikde ve světě nechodí a chodit nebude...

Matyjas
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 207
Dátum registrácie: 22 Jan 2005, 18:37
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Šumperk
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Matyjas » 22 Máj 2007, 18:37

Zajímavě se přesunula časová osa z konce 19.století až po kuponovou privatizaci na sklonku 20.století. Nedá mi to a ke stále horkému tématu -příčiny konce výroby OA také přidám svůj názor.
Když se vrátím do minulosti a budu chtít hledat příčiny konce výroby,zákonitě lze najít počátky v nepřirozeném konci výroby Tatraplánů. Tento zásah státu nepřirozeně přerušil kontinuitu výroby snad ještě zásadnějším způsobem jako 2. sv. válka. Tomu předcházelo známé vládní rozhodnutí o rozdělní výroby automobilů v Československu. Poté již nemohla tatra ani doufat v návrat k výrobě menších vozů.Specializaci na velké vozy si proto tatra nevybrala z vlastní vůle. Tlaky ministerstva při vývoji T603 nutily výrobce k vývoji většího vozu než v tatře původně připravovali. Malá sériovost T603 omezené možnosti domácích výrobců autopříslušenství a tím nerentabilita modernizací vedli k postupnému zastarávaní vozu603. To samé o pár let později (T613)popsal už Ondrej a já s ním plně souhlasím. Snad bych ještě přidal chybějící servisní zázemí v zemích kde měli o 603 a 613 zájem a státem (nikoliv trhem) regulovaná výroba obou modelů.
Když k tomu přidáme, na počátku 90let, od Škody zcela odlišnou a nepovedenou privatizaci (rozhodnutí státu) a rozhodnutí tatry o prodeji svých vozů bez zkušeností Motokovu,neustále se střídající ředitelé a jejich "koncepce ozdravení podniku" plus nezaplacený kontrakt na NA ,je skoro zázrak ,že tatra přežila ,vyrábí a hlavně nezaspal vývoj. Jen doufám,že tatra se z toho nešťastného období natrvalo vyhrabala a tradice výroby originálních vozidel bude pokračovat.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 30 neregistrovaných