Motory T603

Technické problémy s našimi tatrovkami

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Motory T603

Príspevok od užívateľa Luboš » 23 Aug 2004, 01:26

Jen tak ze zvědavosti jsem koukal tady na portále do galerie od DRracera na šestsettrojku a hned jsem si uvědomil, že moc netuším, od kdy se dávaly do T603 motory G a H.

Tady je uvedeno motory G od roku 1962, motory H od roku 1968. To se mi moc nezdá, motorů H z let 1964-67 znám poměrně dost...

Neví někdo přesnější data těch změn? Také by mne docela zajímalo jak se odlišuje motor G od prvních H z konstrukčního hlediska.

Díky za postřehy!



------------------------------------------
Ještě pár operativních připomínek k tomu popisu:

- v roce 1975 se vyrobilo ještě dost aut
- 300W dynamo u motoru F? - 200W PAL 02-9054.10 nebo 160W Bosch by bylo lepší
- pořadí zapalování jako u t613 - 1 3 6 2 7 8 4 5
- stupeň komprese 1: 6,5 (H 1: 8,2)
- spotřeba u jedniček se udávala 13 l
- ráfky 4.00 x 15" nepoznávám - 4,50E x 15"
- šnekové, samosvorné řízení?? Dvojky mají určitě hřeben
- novější tatry mají i kotoučové brzdy - M69
- u jedničky je udáván rozchod vpředu/vzadu 1430/1400
- všechny t603 mají jen jeden diferenciál
- převodové poměry u normální převodovky jsou 1.-3,545 2.-2,265 3.-1,450 4.-0,960 Z - 3,428; horská 3.-1,631 4.-1,041
- baterie 82Ah, jen dokud se dělaly, potom 75Ah
- rychlost 170 je hóódně
- t603-3_s04.jpg je M68
- některé zdroje uvádí dvojky od 12/63 M69 od 1970 (?) od 1968 určitě ne

etienne
Správca diskusného systému
Príspevky: 4117
Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 18:51
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa etienne » 23 Aug 2004, 08:03

T603 - domena pre mna zatial neznama...

Užívateľov profilový obrázok
Lucas603
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 111
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 17:38
Bydlisko: Zurich, CH
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Lucas603 » 23 Aug 2004, 08:47

K tej rýchlosti len toľko, že výrobca u T603-1 udával max. rýchlosť tých 170 km/h a neskôr u 603-2 sa udáva len 160 km/h. V skutočnosti podľa testu SM z roku 1964 dosiahli rýchlosť 173,913 km/h, čo je omnoho viac, ako udáva výrobca. To už bol zrejme motor H-čkový. 603 Model ´69 a vyššie možno dosahovali ešte väčšiu rýchlosť.

A vlastne aký výkon mal skutočne ten motor 603H? Stále sa stretávam s dvoma údajmi- 100k (73,5 kW) a 105k (77,2 kW).

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 23 Aug 2004, 08:54

Luboš, pre prvé T603 bola oficiálne udávaná max. rýchlosť 170km/h. Ako sa písalo už aj na brnenskom web-e, dobrá T603 túto rýchlosť naozaj dosiahne, ba ešte aj prekročí. Je to už ale pri pretočenom motore, preto sa neskôr udávala max. rýchlosť 160km/h, čo zodpovedá otáčkam max. výkonu motora.
Model ´69 sa podľa mojich info začal vyrábať od jesene 1968, prvé "dvojky" od konca roka 1963 a v nich už motor T603H. Ostatné údaje ktoré uvádzaš, sú myslím OK - z hlavy neviem skontrolovať napr. prevodové pomery, ale predpokladám, že si to od niekiaľ vypísal a že budú v poriadku. Takisto údaj o "horských" prevodoch.
Hlavný rozdiel motora H oproti G bol vyšší kompresný pomer, iné časovanie ventilov, iné piesty a s tým súvisiace úpravy na válcoch a myslím že aj na hlavách, plus ešte nejaké drobnosti.

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 23 Aug 2004, 12:07

Diky za doplnujici info.
Ta stranka zatim rozhodne zatim nemuze byt pokladana za finalni, vznikala jako jedna z prvnich, na ktere se melo overit usporadani nekolika ruznych "motoru" v tabulce. Postupem casu se to bude zdokonalovat prave diky Vasim podnetum. Chtel bych, aby se na tech strankach objevovaly nejen ciste technicke informace z prirucek, ale i dobove souvislosti, navody jak rozpoznat ruzne Tatry od sebe a mnoho dalsich, ktere se objevuji zde (a take v Brne) na forech a dle meho nazoru mohou prispet k vyjasneni nekterych "polopravd" :) a celkove lepsimu prehledu o vyrobenych vozech. Vzdyt za dobu sve existence vyrobila koprivnicka tovarna neco pres 150 ruznych typu (aspon o kterych vim) a to pocitam pouze ty, ktere mely nejaky druh vlastniho pohonu.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 23 Aug 2004, 14:11

Nedávno jsem se díval do originálního TP k modelu 68 - to tam bylo uvedeno a bylo tam také uvedeno schválení jeho technické způsobilosti někdy v polovině roku 1968. Znám minimálně dvě auta s bubnovými brzdami z roku 1969, ale žádné s kotouči. No není to moc průkazné, chtělo by ještě prohledat nějakou důvěryhodnou literaturu.

Kdy se začaly montovat do jedniček motory 603G nikdo netuší?

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 23 Aug 2004, 14:20

Luboš, už som o tom písal na brnenskom web-e,
podľa mojich informácií bol model´69 schválený koncom roka 1968, kedy sa aj vyrobili prvé vozy tohoto modelu. Český dodávateľ licenčných bŕzd Dunlop (Autobrzdy) však ešte nemal úplne zvládnutú technológiu výroby bŕzd a tak subdodávky nestíhali, preto bola továreň donútená ešte začiatkom roku 1969 otypovať model´69/I, ktorý mal zase bubnové brzdy. Takýchto áut sa vyrobilo iba niekoľko sto, kým sa nerozbehla dodávka kotúčových bŕzd a nezačal sa vyrábať model´69 naplno.
No a F-motorov pre T603 bolo vyrobených tiež iba niekoľko sto kusov, zakrátko od začatia výroby sa prešlo na motor G. Ak ťa to zaujíma presne, pozriem doma do archívu...

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 23 Aug 2004, 14:56

To jsou velmi zajimave informace, ondreji. Muzu je pripsat do te stranky ? Diky, David.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 23 Aug 2004, 18:46

Jaromír Segeťa ve článku "Co chcete vědět o T603" uvádí zahájení montáže kotoučové brzdy v pololetí 1969. Tedy od té doby by se měl dělat model 69. S rokem 1970 jsem si nebyl jistý proto je tam otazník, tohle ale beru.

Modelu 69 byla schválena technická způsobilost 14.2.1969 s platností do 1.7.1975.

Model 69/I byl nově otypován a schválen FMD 6. 5. 1970. Bylo jich v roce 1970 vyrobeno asi 50. Ale to byl jen takový úlet kvůli plnění ročního plánu výroby.

Užívateľov profilový obrázok
Lucas603
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 111
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 17:38
Bydlisko: Zurich, CH
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Lucas603 » 23 Aug 2004, 21:38

To je zaujímavé, lebo ja zas poznám jednu 603-ku z roku 1972 a má bubnové brzdy. Žeby dodatočná montáž? :o

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 23 Aug 2004, 22:28

Ano někteří lidé zastávají názor, že je lepší auto sbastlit než nechat sešrotovat a když to brzdit musí... Každopádně z Kopru to takhle v roce 1972 určitě nevyjelo...

Setkal jsem se také u jedné šestsettrojky, prý z roku 1974 s tím, že všechna čísla byla přebroušena, štítek chyběl, technický průkaz k tomu nebyl a když jsem se prodávajících zeptal, jak ví, že je to z toho roku, tak jsem dostal odpověď , že to tvrdil předchozí majitel....

Také kšeftování s techničáky je aspoň u nás naprosto běžné... :wink:

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 24 Aug 2004, 07:04

Myslím, že Lubošove údaje tu uvedené sú presnejšie, ako moje "odhady z hlavy". Akurát si myslím, že prvé vozy s kotúčovou brzdou boli postavené už v 1968 a prepokladám, že v tomto roku boli aj predstavené na BVV, aj keď je možné, že to boli iba skúšobné vozy, keď schválenie technickej spôsobilosti je až z 14.02.´69

Lucas603:
T603 r.v. 1972 s bubnovými brzdami je nejaká prestavba. Niekedy aj v značkových servisoch pri GO vozidiel sa namontovali také nápravy, aké práve boli "po ruke" - takto mohlo dôjsť k zámene na tvojom aute.

D.A.

Príspevok od užívateľa D.A. » 24 Aug 2004, 14:05

>Ondrej, Luboš: To si přece neodporuje, naopak. Snad ty brzdy Lucas vyzkoušeli, než je začali v licenci v AB vyrábět a montovat? Takže snad může existovat určitý počet aut (1968->) s kotouči původně originál Lucas? S včasným otypováním si asi v Tatře nikdy nedělali velkou hlavu.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 24 Aug 2004, 20:01

D_A: To bylo skutečně v licenci fy Dunlop. A právě proto, že to auto bylo konstrukčně dost obměněno, jiné brzdy, úpravy náprav, motoru... bylo určitě delší dobu (rok?) intenzivně zkoušeno a samozřejmě kvůli těmto úpravám podléhalo novému schválení.

S tím namontováním bubnových brzd na auto z roku 1972 značkovým servisem bych si nebyl tak jistý. Vyhláška určitě ani tehdy ani dnes nedovolovala zásahy do brzd, a určitě ne výměnu za soupravu s nižším brzdným účinkem, jinou charakteristikou a vlastně úplně jiné konstrukce. To bude spíš nějaká domácí přestavba nebo vydávání staršího auta za novější na základě jiného, novějšího technického průkazu. Ale disková/bubnová brzda je tam v kolonce uvedena, takže to musela být změna asi velkou oklikou kolem STK... :wink:

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ondrej » 24 Aug 2004, 20:06

Luboš - ja som si to nevymyslel, rozprávali mi to pracovníci bývalého značkového servisu Tatra v ... Pri prestavbách/generálkach vozidiel sa montovalo to, čo bolo na sklade, alebo niekedy aj to (vo vzácnejších prípadoch a ak sa dalo vybrať), čo si želal zákazník zastúpený vodičom, ktorý auto doviezol a potom bol prebrať. Nemyslím, že si z toho vtedy niekto robil ťažkú hlavu a okrem toho - STK vtedy ešte patrili do budúcnosti...

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 24 Aug 2004, 20:46

Ono je fakt, že ještě v 90. letech nebyl až takový problém, pokud se to auto tak úplně neshodovalo s údaji v TP. Dalo se to celkem snadno řešit. To dneska by už bubny vepředu na novém autě asi nikdo nepřekousl... :wink:

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 7 neregistrovaných