Odstavená Tatra vs. akumulátory
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
Odstavená Tatra vs. akumulátory
Odstavená Tatra vs. akumulátory.
Zastavil som sa pri hlasovaní o jazdení/nejazdení v zime s Tatrou, a zistil som, že je dosť tých ktorí Tatričku nepoužívajú denne.Lenže aj keď auto nejazdí trba sa mu venovať, inak sa ľahko stane, že po dlhšom čase akumulátory odmietnu pretočiť motor.ak má človek len jedno odstavené auto, a naviac doma, nie je to problém. Horšie je ak má tých áut viac a na rôznych miestach. Treba k nim z času načas ísť dať dobíjať akumulátory a potom samozrejme nabíjačku vypnúť atd.ak na to zabudnete a akumulátory sa vybijú pod určitú kapacitu, môžete zháňať nové.Premýšlal som ako si to uľahčiť a vymyslel som si aku-kondicionér, ktorý sa o dobitie a udržovanie akumulátorov postará sám.Keˇže nie som odborník na elektroserepetičky poprosil som o pomoc môjho Tata, ktorý je odborník na dôchodku.No a Tata vymyslel a vyrobil šikovnú a blbovzdornú mašinku za prijatelnú cenu.Takže je to bezobsluhová obsluha akumulátorov.Znie to asi divne, ale je to tak.Funguje to tak, že keď odstavím auto, kondicionér pripojím do 12V zásuvky v bat. priestore, a druhý koniec pripojím do siete 220v.A tým celá moja staarostlivosť o akumulátory končí/ okrem doliatia dest. vody/.Mašinka si sama zistí v akom stave sú jej zverenci a v prípade potreby ich dobíja prúdom 1A, až do plného nabitia. Potom sa sama vypne a sleduje, čo sa snimi deje. jemnúčko ich vybíja prúdom 5mA/ simuluje prirodzené samovybíjanie/ až do doby kým kapacita nepoklesne na určitú úroveň. v tomto stave je mašinka odpojená od siete a nemá žiadnu spotrebu. ak je napätie na úrovni 12,6V, opäť zapne dobíjanie.V šetky stavy sú indikované kontrlkami, aj správnosť kontaktu nabíjania. Výsledkom je, že akumulátory sú vždy v dobrej kondícii a nepripravia vám nemilé prekvapenie.O ušetrení za predčasne znehodnotené akumulátory, ani nehovoriac.
Zastavil som sa pri hlasovaní o jazdení/nejazdení v zime s Tatrou, a zistil som, že je dosť tých ktorí Tatričku nepoužívajú denne.Lenže aj keď auto nejazdí trba sa mu venovať, inak sa ľahko stane, že po dlhšom čase akumulátory odmietnu pretočiť motor.ak má človek len jedno odstavené auto, a naviac doma, nie je to problém. Horšie je ak má tých áut viac a na rôznych miestach. Treba k nim z času načas ísť dať dobíjať akumulátory a potom samozrejme nabíjačku vypnúť atd.ak na to zabudnete a akumulátory sa vybijú pod určitú kapacitu, môžete zháňať nové.Premýšlal som ako si to uľahčiť a vymyslel som si aku-kondicionér, ktorý sa o dobitie a udržovanie akumulátorov postará sám.Keˇže nie som odborník na elektroserepetičky poprosil som o pomoc môjho Tata, ktorý je odborník na dôchodku.No a Tata vymyslel a vyrobil šikovnú a blbovzdornú mašinku za prijatelnú cenu.Takže je to bezobsluhová obsluha akumulátorov.Znie to asi divne, ale je to tak.Funguje to tak, že keď odstavím auto, kondicionér pripojím do 12V zásuvky v bat. priestore, a druhý koniec pripojím do siete 220v.A tým celá moja staarostlivosť o akumulátory končí/ okrem doliatia dest. vody/.Mašinka si sama zistí v akom stave sú jej zverenci a v prípade potreby ich dobíja prúdom 1A, až do plného nabitia. Potom sa sama vypne a sleduje, čo sa snimi deje. jemnúčko ich vybíja prúdom 5mA/ simuluje prirodzené samovybíjanie/ až do doby kým kapacita nepoklesne na určitú úroveň. v tomto stave je mašinka odpojená od siete a nemá žiadnu spotrebu. ak je napätie na úrovni 12,6V, opäť zapne dobíjanie.V šetky stavy sú indikované kontrlkami, aj správnosť kontaktu nabíjania. Výsledkom je, že akumulátory sú vždy v dobrej kondícii a nepripravia vám nemilé prekvapenie.O ušetrení za predčasne znehodnotené akumulátory, ani nehovoriac.
- Roman Rezníček
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 97
- Dátum registrácie: 10 Mar 2005, 22:32
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Banská Štiavnica
- Kontaktovať užívateľa:
- Thomas
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 585
- Dátum registrácie: 08 Dec 2004, 23:07
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Kontaktovať užívateľa:
Zařízení s podobnou funcí se, myslím, dá koupit - říkají tomu tzv. udržovačka nebo podobně.. Jeden známý ji má v garáži. Funkce se v podstatě shoduje s tím co napsal Roman.
Apropós - tatry mají většinou 2 akumulátory. Jak řešit dobíjení dvou akumulátorů? Používám zapojení do série a nabíjím 12V nabíječkou.. Všechny články obou baterek se jeví vyrovnané. Jsem zvědavý, jsetli to někdo dělá jinak, příp. proč.
Apropós - tatry mají většinou 2 akumulátory. Jak řešit dobíjení dvou akumulátorů? Používám zapojení do série a nabíjím 12V nabíječkou.. Všechny články obou baterek se jeví vyrovnané. Jsem zvědavý, jsetli to někdo dělá jinak, příp. proč.
- Luboš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 6491
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
- Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
To se mi jednom zdá (vidím dvakrát ) nebo je to tady ve dvou vláknech?
Takže:
1) Je to už dávno vymyšlené! Buďto se dá koupit podobně primitivní dobíječka nebo každá solidnější nabíječka také nabízí udržovací režim. Soudruzi v USA šli třeba ještě dál, ustřihli šňůru, připojili solární panel a udržují baterie pomocí sluníčka...
2) proč to má kontrolky, když to má být bezobslužné?
3) z jakého důvodu to vybíjí baterie těmi 5mA? Ty jsou tak šikovné už od výroby, že se podobně rychle dokážou vybíjet sami bez cizí pomoci, tak tohle vůbec nechápu...
Takže:
1) Je to už dávno vymyšlené! Buďto se dá koupit podobně primitivní dobíječka nebo každá solidnější nabíječka také nabízí udržovací režim. Soudruzi v USA šli třeba ještě dál, ustřihli šňůru, připojili solární panel a udržují baterie pomocí sluníčka...
2) proč to má kontrolky, když to má být bezobslužné?
3) z jakého důvodu to vybíjí baterie těmi 5mA? Ty jsou tak šikovné už od výroby, že se podobně rychle dokážou vybíjet sami bez cizí pomoci, tak tohle vůbec nechápu...
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
[quote="Luboš"]To se mi jednom zdá (vidím dvakrát ) nebo je to tady ve dvou vláknech?
Nie Luboš, nezdá sa ti to. Keď som posielal túto správu, spadol mi sistém, a keďže som si nebol istý či prešla, napísal som podobnú, kratšiu, preto sú dve. no a k tým tvojim vyjadreniam.Sú na trhu ako ty hovoríš/ primitívne dobíjačky/, ktoré sú v podstate sieťové adaptéry, ale tým podobnosť s našim kondicionérom končí. Ten totiž dobíja doblba a cena za ktorú je na trhu /1500kč/ sa mi javí dosť vysoká. Bezobslužnosť spočíva v tom že ho netreba vypínať a zapínať, podľa stavu aku. myslím že to stíhaš chápoať/ak nie vysvetlím podrobnejšie/. KOntrolky sú tam na to aby signalizovali funkciu ktorá je práve aktuálna, ako to už u kontroliek býva, veď na to sú. Konkrétne funkcie sú nabíjam, je nabité a sieť. No a ktomu vybíjaniu, asi vieš aký je rozdiel medzi samovybíjaním a kondičným-cieleným ,ak nevieš skús si to naštudovať. Nemá význam podrobne sa tu zaoberať problematikou životnosti olovených akumulátorov.Podstatné je že sa nemusím starať o údržbu aku, v autách ktoré jazdia len príležitostne a tak.
Nie Luboš, nezdá sa ti to. Keď som posielal túto správu, spadol mi sistém, a keďže som si nebol istý či prešla, napísal som podobnú, kratšiu, preto sú dve. no a k tým tvojim vyjadreniam.Sú na trhu ako ty hovoríš/ primitívne dobíjačky/, ktoré sú v podstate sieťové adaptéry, ale tým podobnosť s našim kondicionérom končí. Ten totiž dobíja doblba a cena za ktorú je na trhu /1500kč/ sa mi javí dosť vysoká. Bezobslužnosť spočíva v tom že ho netreba vypínať a zapínať, podľa stavu aku. myslím že to stíhaš chápoať/ak nie vysvetlím podrobnejšie/. KOntrolky sú tam na to aby signalizovali funkciu ktorá je práve aktuálna, ako to už u kontroliek býva, veď na to sú. Konkrétne funkcie sú nabíjam, je nabité a sieť. No a ktomu vybíjaniu, asi vieš aký je rozdiel medzi samovybíjaním a kondičným-cieleným ,ak nevieš skús si to naštudovať. Nemá význam podrobne sa tu zaoberať problematikou životnosti olovených akumulátorov.Podstatné je že sa nemusím starať o údržbu aku, v autách ktoré jazdia len príležitostne a tak.
- Luboš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 6491
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
- Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Pořád jsi mi nevysvětlil, proč ty akumulátory, které se sami vybíjejí, vybíjet ještě více? Jaký to má smysl?
Nabíjet baterie 1A, to jsi myslím uvedl ve vedlejším vlákně, se mi také nezdá rozumné. Baterie se takhle rychle nevybíjejí, běžné dobíječky dávají max. 0,3-0,5A, u těch nejprimitivnějších je to stálý proud, u těch lepších je to odvislé od stavu nabití baterie.
Běžné dobíječky se u nás dají sehnat za pár stovek 200-500 Kč. Někde v akci jsou to loni viděl i za 99,90... Za 1500-2000 není problém koupit i u vychcaného českého obchodníka i tu solární dobíječku, což má tu výhodu, že nemusím pořád mimo auto někde zapojovat šňůru na 220V a navíc mám už navždy energii zdarma. Jen je potřeba mít do garáže okno...
Nabíjet baterie 1A, to jsi myslím uvedl ve vedlejším vlákně, se mi také nezdá rozumné. Baterie se takhle rychle nevybíjejí, běžné dobíječky dávají max. 0,3-0,5A, u těch nejprimitivnějších je to stálý proud, u těch lepších je to odvislé od stavu nabití baterie.
Běžné dobíječky se u nás dají sehnat za pár stovek 200-500 Kč. Někde v akci jsou to loni viděl i za 99,90... Za 1500-2000 není problém koupit i u vychcaného českého obchodníka i tu solární dobíječku, což má tu výhodu, že nemusím pořád mimo auto někde zapojovat šňůru na 220V a navíc mám už navždy energii zdarma. Jen je potřeba mít do garáže okno...
Mě by také zajímalo, v čem je samovybíjení jiné než samovybíjení plus vybíjení proudem 5 mA. Probíhají snad v těchto dvou případech jiné chemické reakce? Prosím o informace, v literatuře, kterou mám doma, se o tomto problému mlčí.
Soudruzi z USA vozí solární dobíječku i do Conradu:
http://www.conrad.cz/DetailPage.asp?DPG=68679
Soudruzi z USA vozí solární dobíječku i do Conradu:
http://www.conrad.cz/DetailPage.asp?DPG=68679
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
Luboš. Máš tie dobíjačky za pár stovek odskúšané? Alebo poznáš niekoho kto ich má odskúšané?Ak máš záujem vedieť o kondicionéroch detaily, požiadam ich autora o podrobné vysvetlenie aj odborný popis funkcií.celá vec vznikla tak, že som popísal problém odborníkovi, ktorý bol v elektronike doma v časoch keď ja som ešte nebol na svete /60-te roky/a celý život sa tomu venoval profesionálne, a on navrhol a vyrobil z mienenú mašinku /okrerm iných/ pre moje potreby. Keže je to môj otec, tč dôchodca nestálo ma to nič. Nakoľko som zaznamenal záujem aj iných ľudí tak som to zavesil sem, aby som mal k danej problematike viac informácií. tvoje podnety mu budem tlmočiť a dám ti vedieť.
- Luboš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 6491
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
- Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Údaj 1% se uváděl v různých návodech a příručkách asi tak před 50-80 lety. Pro hodně starou zhuntovanou, ale ještě použitelnou asfaltovou baterii bych tomu věřil i dnes, ale zkušenost je taková, že i dnešní nové asfaltové šestky a všechny takové ty moderní "bezúdržobové" baterie se vybíjejí podstatně méně.
To víš, v noci je tma všude, a ani ve dne v zimě moc světla není...
To víš, v noci je tma všude, a ani ve dne v zimě moc světla není...
- Luboš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 6491
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
- Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Vyzkoušené je nemám, nezdá se mi moc efektivní je používat. Autobaterie není žádné choulostivé zařízení, musí zvládat ohromný rozsah teplot i nabíjecích a vybíjecích proudů, tak myslím, že se bohatě spokojí s pouhým nabitím tak 2x během zimní odstávky. Nedovedu si představit, že by to mělo nějaký znatelný vliv na životnost. Mnohem větší přínos má jistě včasné doplňování vody a aspoň velmi občasné nabití na plnou kapacitu.Roman Maďar napísal:Luboš. Máš tie dobíjačky za pár stovek odskúšané? Alebo poznáš niekoho kto ich má odskúšané?Ak máš záujem vedieť o kondicionéroch detaily, požiadam ich autora o podrobné vysvetlenie aj odborný popis funkcií.celá vec vznikla tak, že som popísal problém odborníkovi, ktorý bol v elektronike doma v časoch keď ja som ešte nebol na svete /60-te roky/a celý život sa tomu venoval profesionálne, a on navrhol a vyrobil z mienenú mašinku /okrerm iných/ pre moje potreby. Keže je to môj otec, tč dôchodca nestálo ma to nič. Nakoľko som zaznamenal záujem aj iných ľudí tak som to zavesil sem, aby som mal k danej problematike viac informácií. tvoje podnety mu budem tlmočiť a dám ti vedieť.
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
To je pravda,ale treba si uvedomiť ,že strata kapacity nie je zpôsobená len samovybíjaním ale aj prevádzkou/ štarty, jazda so svetlami celoročne, a túto stratu ti už ten zdroj asi nenahradí. Yabezpečí len , že aku zostanú na kapacite aká bola pri odstavení vozidla/ak bude slnečno/. Potom to ala stráca význam. Pod 1A je málo.Anonymous napísal:Samovybíjení u starých aku je cca 1% kapacity denně, v Tvém případě je to 31,25 mA (pokud máš na mysli 6V 75Ah), takže by to mělo stačit - nevím však, jak je u vás slunečno .
- Luboš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 6491
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
- Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Asi by se to mělo dělal a často se to doporučuje nabít před zimou nebo před ostavením běžnou nabíječkou baterii na plnou kapacitu.
Tipnu si, že běžně se v autě provozuje baterie nabitá tak na 80%, tak pokud ji připojíš na 1A, máš ji za 1 den určitě plně nabitou, takže bych to na půlroční odstavení s nějakým slabším zdrojem tak černě neviděl...
Tipnu si, že běžně se v autě provozuje baterie nabitá tak na 80%, tak pokud ji připojíš na 1A, máš ji za 1 den určitě plně nabitou, takže bych to na půlroční odstavení s nějakým slabším zdrojem tak černě neviděl...
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
podľa informácií, ktoré som získal z viacerých zdrojov, je pre životnosť nepoužívaných AKB najprijateľnejší režim plného nabitia malým nabíjacím prúdom, následne čiastočného vybitia opäť malým vybíjacím prúdom na cca 2/3 kapacity (nie samovybíjanie), znova postupné nabíjanie atď...
u majiteľov sezónne prevádzkovaných áut (napr. veterány) je to už odskúšané vo viacerých prípadoch a vraj to "funguje",
ja s tým zatiaľ osobné skúsenosti nemám...
u majiteľov sezónne prevádzkovaných áut (napr. veterány) je to už odskúšané vo viacerých prípadoch a vraj to "funguje",
ja s tým zatiaľ osobné skúsenosti nemám...
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 60 neregistrovaných