Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Technické problémy s našimi tatrovkami

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 24 Máj 2010, 19:11

Aha, aha, u téhle Tatry se taky už 2x kousnul motor, poprvé pár minut po 1. nastartování, ale domníval jsem se, že to jsou příliš utažená ojniční pouzdra, protože po jejich povolení bylo možno motorem zase otáčet. Po druhé to bylo asi po 15 km jízdě. Už blbnul ten válec, zastavil jsem, motor jsem několikrát lehce protůroval, potom motor chvilku běžel na volnoběh a chcípl. Nic zlého netuše otočím klíčkem a nic. Zkusím kliku a málem jsem ryl nosem v zemi. Takže odtah na laně, doma povolím ojniční pouzdra a stále nic. Odpojil jsem tedy 4 ojnici úplně a bez problémů s pístem lehce
pohnul. Pak se motor už začal točit. V době kousnutí byly písty téměř v úvrati.
Tato situace mě není vůbec jasná, protože v době kousnutí už svíčka nepálila a válec byl skoro studený. Potom následovalo dalších 40 km jízdy a běhu motoru v garáži, ale k žádnému kousnutí už nedošlo. Teď je otázka, jestli je píst taky o něco větší a drhne ve válci. Při otáčení klikou nic takového nepozoruju, ale jak vidím,možné je asi všechno... :shock:

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Karel » 24 Máj 2010, 19:46

Já jsem tím motorem také normálně točil. Ke kousnutí došlo až po pár minutách běhu naprázdno (píst se ohřál a ještě nabyl). Jak jsem již psal, jednou se mi také podařilo kousnout motor po namontování jiné emulsní trubice. Motor měl špatnou směs a tak dlouho se přehříval až se kousl (hned po té jsem motor doplnil o teploměr oleje). Nezapomínej že teplem se součástky zvětšují, tzn. tam kde je za studena vůle, za tepla už nemusí být. Podle vybrací které pozoruješ na jednom válci bych prověřil právě tento válec (vůle pístu ve válci, i vůle na ojničním ložisku).
Také to může být špatná vůle klikovky (axiální i radiální).
S mechanickým problémem ti neporadím. To se musí rozebrat a proměřit a na to je potřeba nějakého strojaře se správným nářadím a znalostí potřebných vůlí (a ty já neznám)..

jirkac
Diskutujúci
Príspevky: 21
Dátum registrácie: 25 Jún 2009, 21:15
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa jirkac » 24 Máj 2010, 21:06

zdravím pánové,jak už jsem tady psal, na 57 jsem měl problémy s vačkou, při nastavování zákl. předstihu se to většinou provádí na pouze na 1 válci.Auto moc nejelo, až pak jsem zjistil, že je vačka opravdu nepravidelně opotřebovaná, a rozdíl mezi válci- otevírání sacího ventilubylo mezi 1 a paradoxně mezi 4 skoro 20 stupňů!!- to by možná hovořilo o nepravidelném chodu jednoho válce.jak již jsem psal šlo mi to na 3 válce.Rozvody jsem rozdělal a udělal jsem průměr mezi 4 válci a na to jsem to hodinkama nastavil, jezdil jsem pak na to celou sezonu.doporučil bych sundat víka ventilů a přeměřit na setrvačníku otevíráni všech válců, rovněž pak v souvislosti se zážehem . na rozdělovači.Snad tímti pomůžu. jirka

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa JáPavel » 25 Máj 2010, 16:54

Ještě ohledně toho seřizování hladiny, Richarde. Já jsem ze začátku také nemohl vychytat hladinu. Jehla nezavírala a plovák byl již opřený o vnitřní stěnu. Někdo předem mnou ubrousil druhou stranu jehly, na kterou tlačí právě plovák. Takže jsem tam dával navíc fíbrové podložky. Ventilek jsem již sehnal jiný ,ale schoval jsem si ho jako vzácnost tak dobře ,že už ho nikdy nenajdu. :oops:
Koukal jsem se jak jsou na tom kanálky při maximálně dovřené klapce. Ten spodní ,kde je mísící tryska je nepatrně uzavřen dle fotky ,ale to by snad nemělo vadit.
Prílohy
horní pohled.jpg
spodní pohled.jpg

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa Richard » 25 Máj 2010, 18:07

Mám ještě jeden rozpraskaný Zenith, kde je konec jehly taky dost neodborně upilovaný a závěs plováku naopak vytvarovaný nahoru - asi se s hladinou experimentovalo dost často i dříve :) .
Bohužel nevím jak přesně hladinu nastavit, když dovnitř nevidím, udělal jsem to tak, že jsem oproti stavu, kdy jehla už nedovírala přidal přibližně 2 mm. Otvory mám Pavle, tak jako na tom obrázku od Karla a zároveň jako na tvých fotkách. Tj. otvor od volnoběžné trysky je po úplném uzavření těsně nad Klapkou,a přechodový otvor těsně pod ní. Klapka, ač je hřídel opotřebený přivře těsně.
Časování mám OK. Spíš sázím na nějaký problém s pístem nebo válcem, 4. válec má sice velmi dobrou kompresi - naprosto stejnou jako vedlejší válec, ale ty vibrace se mi nelíbí. Vzhledem k tomu, že se vibrace objevují jen když dochází k expanzi (se sundanou fajfkou je klid) typuju to na detonační spalování. Je klidně možné, že píst je bržděn velkým třením o válec. Mám už tip na šikovného motoráře kousek odtud, tak to s ním prokonzultuju, protože taky nevím, jaká vůle má být mezi válcem a pístem...

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 513
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 54/30 - mokrá svíčka

Príspevok od užívateľa JáPavel » 25 Máj 2010, 18:40

To by nemělo vadit, že tam nevidíš. Já to nejdřív seřizoval na autě a vždy než jsem karbec vyndal ,tak jsem půlku benzinu vylil, jelikož tam mám připojené na sání trubičky cirkulace oleje a placu velmi málo.
Pak jsem karbec vyndal a seřizoval ho venku ,usadil jsem ho vodorovně ,nasledně jsem zjistil ,že karbec je nakloněný, takže vše znova. :evil:
Ke karbeci připojit průtočný šroub s okem a kousek trubičky. Plnil jsem ho stříkačkou až zavřel ventilek. No a pak sundat horní díl a překontrolovat hladinu.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 13 neregistrovaných