Tatra 603 chod motora - prechody

Technické problémy s našimi tatrovkami

Michal B.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 240
Dátum registrácie: 11 Dec 2006, 13:21
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 603 chod motora - prechody

Príspevok od užívateľa Michal B. » 09 Júl 2009, 23:52

Když už tu řešíme teploty vyskytující se v motoru, přispěji několika výpisy z diagnostiky ECU běžícího motoru T613 zahřátém po jízdě:

ATEMP (teplota nasávaného vzduchu):............47..........42.........48.........57
FTEMP (teplota paliva):.............................42..........34.........44.........46
OTEMP (teplota oleje):.............................100..........64.........98.........70
SMHT1 (teplota hlavy č. 3):........................160.........162.......159........136
SMHT2 (teplota hlavy č. 4):........................153.........152.......148........120
HTEMP (výsledná teplota hlavy):..................157.........159.......159........130

Pro představu, jak které čidlo "kecá", uvádím hodnoty při vychladlém motoru s ustálenými teplotami po odstavení, které by teoreticky měly být v ideálním případě shodné:

ATEMP (teplota nasávaného vzduchu):..............28.........26.........18..........22
FTEMP (teplota paliva):...............................25..........23.........15.........19
OTEMP (teplota oleje):................................21.........19..........14.........16
SMHT1 (teplota hlavy č. 3):...........................25.........23..........16.........20
SMHT2 (teplota hlavy č. 4):...........................21.........19..........12.........16
HTEMP (výsledná teplota hlavy):.....................25.........23..........16.........20

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 603 chod motora - prechody

Príspevok od užívateľa ondrej » 10 Júl 2009, 09:24

Podľa výsledkov meraní motorov Tatra 613 sa pri strednom efektívnom tlaku 0,85 MPa, čo zodpovedá už veľmi vysokému zaťaženiu motora, pohybujú teploty valcov a motorového oleja v rozsahu:
- liatinové valce - 180-210°C, olej cca 121°C
- AlFer valce - 160-185°C, olej cca 116°C

Teplota hláv valcov dosahuje hodnoty do 135°C (závisí samozrejme tiež od miesta merania a v jeho závislosti môže byť dosť odlišná).
Teploty však hodne závisia aj od miesta merania, napr. u motorových valcov sa môžu líšiť na rôznych miestach obvodu až o 40°C (motor T-613), čo je výrazne viacej, ako napr. u motora T-603, ktorý má jednak menšie vŕtanie, ale hlavne iný spôsob chladenia (odsávaním), kde k vynikajúcej teplotnej rovnomernosti prispelo hlavne zavedenie kanálov prívodu pomocného chladiaceho vzduchu na výfukovú stranu valcov.

Teplota hliníkových dielov by veľmi nemala dlhodobo prekračovať hodnoty 220°C, lebo tam už začína dochádzať k citeľnému zhoršovaniu mechnických vlastnosní materiálu (pevnosť).

Užívateľov profilový obrázok
bazilisak
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 897
Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 603 chod motora - prechody

Príspevok od užívateľa bazilisak » 10 Júl 2009, 13:41

Dle mých informací se ventilátor motoru spíní při teplotě hlavy válce 155 + - něco . Takže zahřátý motor po jízdě neměl ani seplý ventilátor ....

Michal B.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 240
Dátum registrácie: 11 Dec 2006, 13:21
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 603 chod motora - prechody

Príspevok od užívateľa Michal B. » 10 Júl 2009, 14:21

U T613 s ECU GEMS je ventilátor zapínán a vypínán v závislosti na teplotě hlav a oleje. K zapnutí ventilátoru dojde, pokud teplota hlav je větší, než je definováno v proměnné FANSTRT (zpravidla asi 155 °C) nebo pokud teplota oleje je větší, než je definováno v proměnné OILFAN (zpravidla 90°C). Ventilátor je znovu vypnut, pokud teploty poklesnou minimálně o 5°C pod hodnoty definované v obou proměnných.

Z toho vyplývá, že ventilátor by neměl být sepnut pouze v případě posledního výpisu.

Užívateľov profilový obrázok
Mojžo
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 4098
Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 21:46
Bydlisko: mám
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 603 chod motora - prechody

Príspevok od užívateľa Mojžo » 12 Júl 2009, 17:40

Merák Metex zlyhal, nemám žiadne hodnoty. Mrzí ma to

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 17 neregistrovaných