Hned na úvod zdůrazňuji že ,,Žehlička,, má jinou převodovku než T-57A/B/K (tedy pokud už ji někdo nevyměnil).
Předem musím zdůraznit že jsem převodovky pouze rozebíral (na ND), ale neskládal. Ve svém voze jsem pouze několikrát vyndával a nandával stromeček, když jsem se snažil přetěsnit jeho hřídel (celkem bezúspěšně).
Po vyndání vypínacího ložiska spojky i s vydlící (drží je jen přítlačná pružina na vrchu víka převodovky) je třeba vyndat tlačnou tyčku vypínací vydličky ložiska, která prochází dutým hřídelem stromečku. Při povolování matice dutého hřídele je většinou potřeba hřídel přidržet (např. zasunutím silného šroubováku), neboť se dost často protáčí. Po jeho povolení a povolení matic držících víko převodovky sundáme víko tahem za ,,mrkev,,. Víko bývá dost často ,,přilepené,, a tak jsem si pomáhal tak že jsem zaháknul hasák (sikovky, francouzák) za tyčku která drží přídržné péro vypínacího ložiska a hlavu hasáku (sikovek, francouzáku) opřel o šteft na kterém byla matice víka převodovky. Mírným zapáčením se většinou víko ,,odlepilo,, alespoň v horní části. Při sundávání víka je dobré zatlačovat dutý hřídel stromečku zpět do převodovky, má většinou tendenci vyběhnout s víkem a to by znamenalo vysypání jehliček na kterých běhá stromeček. Ono by se toho sice moc nestalo, jehličky se pak dají z převodovky vyndat, ale já mám raději pokud díly zůstanou do poslední chvíle pohromadě, abych viděl jak patří k sobě. Na víku většinou zůstane přilepná vymezovací podložka stromečku (případně obě), které je dobré vrátit ke stromečku. Potom postupně pomalu vytahuji dutý hřídel (ta vymezovací podložka pomáhá udržet jehličky ne hřídely) ze stromečku až tento ,,spadne,, ze svého zadního uložení. Pak postupným natáčením a nahýbáním stromečku tento vytáhnu spoza vrchních ozubených kol (jak ježka z klece). Někdy pomůže např. zařadit zpátečku (přitažením vidličky dvou malých koleček na samostatné hřídelce směrem k sobě). Pokud se bude rozebírat celá převodovka domnívám se že by stromeček mohl zůstat na svém místě a nejdříve sundat vrchní kola a stromeček se pak pod nima nemusí složitě podvlékat. Před vytažením vrchních ozubených kol, která se musí vytahovat i s řadícíma vydličkama, je potřeba vyndat pojistné kuličky (i s pružinkama) řadících vidliček, které jsou pod kulatýma krytkama a pojistnou kuličku která zabraňuje zařazení dvou rychlostí najednou a je schovaná pod krytkou pod držákem řadící páky.
První se z převodovky vytáhne vidlička s větším ozubeným hřídelem 3/4, který je navlíknut na užším hlavním ozubeném hřídely. Ozubený hřídel 3/4 má na svých koncích zubové spojky, kterými se spojuje buď přímo s vstupní ,,mrkví,, (4) nebo s šikmozubým kolem ve stálém záběru (které je na hlavní hřídeli uloženo volně otočně) na druhém konci převodovky (3). Na tomto větším ozubeném hřídeli jsou potom nasazena kola 1/2, které se řadí přímo (kolo na kolo - zub na zub). Mám dojem že kolečka zpátečky (jsou na malém pomocném hřídeli na straně) se pro výměnu ložisek ani nemusí vyndávat, tedy pokud sama nemají vůli v uložení, ale protože jsou v záběru jen velmi málo je to dost nepravděpodobné. Pokud ještě zůstal stromeček v převodovce je nejvyšší čas ho vyndat (stejně tak hřídel náhonu tachometru, pokud tam ještě je).Pak je potřeba vytáhnout, případně jemně zezadu vyrazit směrem dopředu, hlavní hřídel, společně s domečkem ložisek. Ložiska jsem z domečku ještě nevyndával, ale domnívám se že by mělo stačit vyndat velkou vnitřní ,,segrovku,, z předního čela domečku, a malou drátěnou ,,skorosegrovku,, na obvodu ozubeného hřídele na zadní straně domečku a hlavní hřídel by měl jít vytáhnout (vylisovat, případně jemně vyklepnout) z domečku směrem dopředu i z velkým předním a malým zadním ložiskem. Mezi velkým a malým ložiskem je relativně jemné šikmozubé kolo pohonu rychloměru a pokud by tedy nešel hřídel jemně vylisovat i s předním velkým ložiskem musíme postupovat velmi opatrně, abychom šikmozubé kolo nepoškodili. Znovu opakuji že domeček jsem ještě nerozebíral a tak postupujte velmi opatrně (zkusím ještě zkontaktovat kolegu který se už v domečku ,,šťoural,,). Po výměně ložisek nesmíme zapomenout zkontrolovat (případně opravit) i uložení šikmozubého kola 3 rychlosti (které je na hřídeli uloženo otočně a do záběru se zapíná zubovou spojkou).
Zpětné složení by snad už neměl být problém. Jenom připomínám že při zalisovávání ložiskového domečku (s novými ložisky na hřídeli) zpět do převodovky, ho musíme správně natočit, aby otvor pro náhon tachometru v domečku lícoval s otvorem pro náhon tachometru v obalu převodovky. Při montáži stromečku je potřeba dát správně vymezovací podložky. Ta na obvodu seříznutá s vnitřním rantlíkem přijde dozadu (rantlík do otvoru v těle převodovky, seříznutí nahoru - kvůli vyčnívajícímu domečku ložisek), je dobré si ji přilepit k převodovce, aby se nepootočila či nevypadla (buď nějakým lepidlem, nebo alespoň vezelínou). Stejně tak je dobré přilepit si vazelínou (či hustým olejem) i normální podložky na oba konce stromečku, které nám tak drží jehličky (které jsme zkontrolovali, příp.vyměnili) na svých místech. Pokud budeme dávat stromeček zpět až po namontování horních kol (které jsme samozřejmě nasazovali i s řadícíma vidličkama) a budeme ho tedy ,,podvlékat,, musí se dutý hřídel povytáhnout dopředu a po usazení stromečku teprve zasunout na doraz dozadu (jinak tam stromeček nedostanem). Pokud je ale převodovka celá rozebraná bylo by asi lepší nejdříve nasadit stromeček a ten dutý hřídel do těla převodvky něčím přilepit (utěsnit) protože tudy dost často uniká olej k hřídeli spojky. V případě další opravy ale nastane problém jak ho vyndat. V originále je ten hřídel do převodovky nalisován na těsno, ale to už se nám asi nepodaří. Pokud budeme dávat horní kola až po montáži stromečku, musíme tento trochu povytáhnout, aby jsme je tam dostali a mohlo by se stát že nám vypadnou zadní jehly (opět je dobré je před montáží do stromečku ,,vlepit,, vazelínou. Když už jsme u těch jehel, existuje několik průměrů jehel a k nim příslušných dutých hřídelů a zřejmě i stromečky s rozdílným vnitřním průměrem otvoru. V jedné převodovce jsem měl dokonce místo jehel bronzová pouzdra, ale domnívám se že to byla nějaká samodomo úprava. Výměna hlavního ložiska mrkve snad nebude problém, jen připomínám že v mrkvi je kluzné pouzdro, kterým je mrkev uložena na hlavním hřídeli a které může nenápadně vypadnout, aniž bychom si toho všimli (osobní zkušenost). Na víku převodovky je v místě stromečku další vymezovací kluzná podložka s dirkou, navlíknutá na kolíčku ve víku převodovky. Opět je dobré ji přilepit vazelínou, aby nespadla z kolíčku, neboť by nám tak ,,narostla,, délka stromečku a při utahování víka by nám toto mohlo prasknout (opět osobní zkušenost). Jinak ty vymezovací podložky mají také různou tloušťku, případně se ještě podkládají (hlavně ta podložka s dírkou) aby stromeček neměl v převodovce přílišnou axiální vůli. Pozor ale aby jsme to s nima nepřehnali. Kolega při skládání převodovky nedal pod víko papírové těsnění, ale jen slabou vrstvičku silikonu a po utažení nešlo z převodovkou otočit, stačilo vrátit papírové těsnění a bylo to v pořádku (vymezovací podložky byly moc velké).
Uff
No snad jsem na nic nezapoměl. Už je to dost dlouho co jsem kompletně rozebíral převodovku.
Docela bych uvítal zkušenosti i jiných ,,Hadimrškařů,,.
Přeci tady nejsem sám ?