PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
- JIRI613
- Diskusný nováčik
- Príspevky: 8
- Dátum registrácie: 10 Máj 2009, 21:00
- Tatry, ktoré vlastním: T603/3,T613/3
- Bydlisko: VYSOČINA
- Kontaktovať užívateľa:
PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
Zdravím všechny tatrováky,prosím o radu ohledně nežádoucí resonance.
Mimo T603 vlastním i T613 kterou mám již devět let v provozu.Zhruba před rokem jsem si generálkoval motor,převodovku,stálý záběr atd.
Po gen.opravě jsem nechal motor seřídit v Brně v Holáskách.Od té doby jde motor bezvadně a s přibývajícimi kilometry jde čím dál lépe.
Nic méně jsem objevil jakousi resonanci,která se vždy objeví když motor dosáhne 70 stupňů.Při jizdě z kopce bez rychlosti jak motor lehce ochladne drnčení zmizí,totéž se stane když vůz je nakloněný na levou stranu.Jedná se o jakýsi vysokofrekvenční zvuk,jako kdyby byla o motor opřená tabule plechu.Než motor dosáhne 70 stupňů je vše v naprostém pořádku.Zvuk se zhruba šíří z míst pod pravým krytem rozv.řemenů,konkrétně bych řekl z výstuhy konzoly,která je na pevno přišroubovaná k motoru a za kterou přes silentblok drží motor na hlavní konzole.Silentbloky jsem neměl po ruce nové,použil jsem tedy původní,nic méně nebyly utržené ani jakkoliv poškozené a ani si nemyslím,že by to na to mělo velký vliv.
Prosím tedy o radu,pokud se někdo z vás s něčím podobným setkal.Už mi došly nápady,rozdělal jsem vše okolo aspoň 100x,ale na nic jsem nepřišel,předem díky ,Jiří
Mimo T603 vlastním i T613 kterou mám již devět let v provozu.Zhruba před rokem jsem si generálkoval motor,převodovku,stálý záběr atd.
Po gen.opravě jsem nechal motor seřídit v Brně v Holáskách.Od té doby jde motor bezvadně a s přibývajícimi kilometry jde čím dál lépe.
Nic méně jsem objevil jakousi resonanci,která se vždy objeví když motor dosáhne 70 stupňů.Při jizdě z kopce bez rychlosti jak motor lehce ochladne drnčení zmizí,totéž se stane když vůz je nakloněný na levou stranu.Jedná se o jakýsi vysokofrekvenční zvuk,jako kdyby byla o motor opřená tabule plechu.Než motor dosáhne 70 stupňů je vše v naprostém pořádku.Zvuk se zhruba šíří z míst pod pravým krytem rozv.řemenů,konkrétně bych řekl z výstuhy konzoly,která je na pevno přišroubovaná k motoru a za kterou přes silentblok drží motor na hlavní konzole.Silentbloky jsem neměl po ruce nové,použil jsem tedy původní,nic méně nebyly utržené ani jakkoliv poškozené a ani si nemyslím,že by to na to mělo velký vliv.
Prosím tedy o radu,pokud se někdo z vás s něčím podobným setkal.Už mi došly nápady,rozdělal jsem vše okolo aspoň 100x,ale na nic jsem nepřišel,předem díky ,Jiří
- D.A.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1859
- Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: CZ
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
?? Přeúdržbované.
Zaujalo mě toto: "...když motor dosáhne 70 stupňů.Při jizdě z kopce bez rychlosti jak motor lehce ochladne ..." Chceš tím říct, že provozní teplota zahřátého motoru u tvého auta kolísá běžně pod 70 stupňů Celsia, nebo jsem to blbě pochopil?
Zaujalo mě toto: "...když motor dosáhne 70 stupňů.Při jizdě z kopce bez rychlosti jak motor lehce ochladne ..." Chceš tím říct, že provozní teplota zahřátého motoru u tvého auta kolísá běžně pod 70 stupňů Celsia, nebo jsem to blbě pochopil?
- JIRI613
- Diskusný nováčik
- Príspevky: 8
- Dátum registrácie: 10 Máj 2009, 21:00
- Tatry, ktoré vlastním: T603/3,T613/3
- Bydlisko: VYSOČINA
- Kontaktovať užívateľa:
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
Přeúdržbované?,možná
Zřejmě jsem to nenapsal dostatečně srozumitelně,ale jedná se o to,že okolo 70 stupňů teploty oleje se zvuk objeví a teplota samozřejmě vystoupne ještě o něco výše,ale hluk se už nemění.a ohledně toho ochladnutí pří jízdě z kopce myslím spíše krycí plechy konzoly,popřípadě válce atd.,nikoliv však teplotu oleje,díky J.
Zřejmě jsem to nenapsal dostatečně srozumitelně,ale jedná se o to,že okolo 70 stupňů teploty oleje se zvuk objeví a teplota samozřejmě vystoupne ještě o něco výše,ale hluk se už nemění.a ohledně toho ochladnutí pří jízdě z kopce myslím spíše krycí plechy konzoly,popřípadě válce atd.,nikoliv však teplotu oleje,díky J.
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
Jiri613 - ak je tá biela Tatra tvoja, tak na tej malinkej fotografii vyzerá veeľmi dobre!!
Rezonancie sa vôbec zisťujú veľmi ťažko, zvlášť ak človek pritom aj šoféruje a má teda obmedzené pátracie možnosti.
U niektorých T-613 som si všimol, že zadná priečka motora môže byť namontovaná tak, že za určitých okolností (čo pri prevádzke môže nepravidelne nastať) sa dotýka častí motora pri nej. Stačí povoliť silentbloky a krajné skrutky, motor zľahka nadvihnúť a priečku dať do správnej polohy (dá sa posunúť pri odľahčení rukou). Potom iba motor naspäť usadiť a pritiahnuť. Tiež by som skontroloval správnu polohu "ľadvinky" predohrevu, ktorá sa môže tiež o túto priečku opierať.
Je to jeden z možných zdrojov príčin tvojich nepríjemností...
Rezonancie sa vôbec zisťujú veľmi ťažko, zvlášť ak človek pritom aj šoféruje a má teda obmedzené pátracie možnosti.
U niektorých T-613 som si všimol, že zadná priečka motora môže byť namontovaná tak, že za určitých okolností (čo pri prevádzke môže nepravidelne nastať) sa dotýka častí motora pri nej. Stačí povoliť silentbloky a krajné skrutky, motor zľahka nadvihnúť a priečku dať do správnej polohy (dá sa posunúť pri odľahčení rukou). Potom iba motor naspäť usadiť a pritiahnuť. Tiež by som skontroloval správnu polohu "ľadvinky" predohrevu, ktorá sa môže tiež o túto priečku opierať.
Je to jeden z možných zdrojov príčin tvojich nepríjemností...
- MarekK
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1912
- Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
- Bydlisko: Olomouc
- Kontaktovať užívateľa:
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
Na 3ke mi rezonoval alternátor, ale ten nemal nič spoločné s teplotou ale s otáčkami....rezonoval pri cca 2250otmin... takže som dlho jazdil radšej s vyššími otáčkami ... vyriešené to bolo až pomocným držákom alternátora.
- JIRI613
- Diskusný nováčik
- Príspevky: 8
- Dátum registrácie: 10 Máj 2009, 21:00
- Tatry, ktoré vlastním: T603/3,T613/3
- Bydlisko: VYSOČINA
- Kontaktovať užívateľa:
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
ondrej-děkuji za odpověď,tatra na fotografii je moje,dekuji za radu,tyto veci jsem už kontroloval několikrát a na nic zvlaštního jsem neprišel,všude se zdá být dostatek místa,zkoušel jsem na pravé straně silentblok otočit a též bez výsledku,ledvinu jsem také kontroloval,samozrejmě to mohu zkontrolovat ještě jednou,ale myslím si že v tom to asi nebude,kdyby tě ještě něco napadlo dej prosim vědět,dík,J. P.S.-je to rok 89 stav tach.629 400 km,barva stříbrna(na fotce to není poznat)
- radek
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1971
- Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
- Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH - Kontaktovať užívateľa:
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
Co takhle napínací kladka rozvodů?
- JIRI613
- Diskusný nováčik
- Príspevky: 8
- Dátum registrácie: 10 Máj 2009, 21:00
- Tatry, ktoré vlastním: T603/3,T613/3
- Bydlisko: VYSOČINA
- Kontaktovať užívateľa:
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
MarekK-děkuji za odpověd,alternátor to asi nebude,šíří se to hlavně z pravé strany,dík,J.
radek-též děkuji za radu,napínací kladka by to být mohla ale při G.O.jsem samozřejmě ložiska měnil,a navíc mám pocit že zdroj hluku je niže,když to poslouchám např.nějakou tyčkou opřenou o ucho zvuk se šíří jakoby z té konzoly jak jsem na začátku popsal,z držáku napínací kladky to jde taky,ale málo,díky,J.
radek-též děkuji za radu,napínací kladka by to být mohla ale při G.O.jsem samozřejmě ložiska měnil,a navíc mám pocit že zdroj hluku je niže,když to poslouchám např.nějakou tyčkou opřenou o ucho zvuk se šíří jakoby z té konzoly jak jsem na začátku popsal,z držáku napínací kladky to jde taky,ale málo,díky,J.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 240
- Dátum registrácie: 11 Dec 2006, 13:21
- Kontaktovať užívateľa:
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
Možná je to mimo, ale také přidám jeden typ: Plech nad tlumičem výfuku, který tvoří tepelnou clonu mezi tlumičem a vlastním plechem motorového prostoru. Než jsem ho vyměnil, dělával mi vzhledem ke své chatrné kondici způsobené pokročilejší korozí taktéž různé drnčivé pazvuky. Nebyly však závislé až tak na teplotě, ale hlavně na otáčkách. Ale co když ho máš jinak zkorodovaný a jinak "naladěný".
- JIRI613
- Diskusný nováčik
- Príspevky: 8
- Dátum registrácie: 10 Máj 2009, 21:00
- Tatry, ktoré vlastním: T603/3,T613/3
- Bydlisko: VYSOČINA
- Kontaktovať užívateľa:
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
Michal B-děkuji také za tip,ale asi máme rozdílné modely,já nad tlumičem výfuku už žádný jiný plech nemám mimo standardního oplechování:levé i pravé podlážky,středové krycí vany okolo řemenice,a uzkého plechu u zadního čela,nic mezi.Tento zvuk je však též závislý na otáčkách,vyskytuje se v rozmezí 1100-2000ot\min,nad 2000 už ho začíná přehlušovat ventilátor a celkový hluk motoru,i tak díky,J.
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
Ten zvuk v motoru.Něco podobného se mi také stalo a dělal to řetěz pohonu olejového čerpadla škrtal o plech a většinou se to projevovalo při teplém motoru
- D.A.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1859
- Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: CZ
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
Michale B, jaký plech Jediné, co by se snad dalo nazvat "tepelnou clonou" jsou ty dva obaly kolem svodů po stranách pod motorem... Nemůžeš hodit nákres, co jsi myslel?
Na sběr předehřevu, ať už chromkový (s hříbkem), nebo plasťákový mi ten popis taky moc nesedí...
Na sběr předehřevu, ať už chromkový (s hříbkem), nebo plasťákový mi ten popis taky moc nesedí...
- MarekK
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1912
- Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
- Bydlisko: Olomouc
- Kontaktovať užívateľa:
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
Michal B myslel asi plech medzi horným pláštom výfuku a uzkým plechom u zadného čela, na ktorý navazuje plechová stredová krycia vaňa pod remenicou. JA to tam mám. fotku nemožem nájst, sakra.
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
spravidla vozy s klimatizáciou mávajú ešte jeden plech umiestnený medzi tlmičom výfuku a zadným krycím plechom motora - tepelná clona z pozinkovaného plechu uchytená asi 6 rozpernými dištančnými rúrkami - je to viditeľné po demontáži zadného nárazníka,
na trojke bez klimatizácie by som ho však nehľadal
ďalšie možné zdroje hluku vzadu:
- zadná kapota (zle dopasovaná, chýbajúce gumové dorazy atď..)
- mriežka v zadnej kapote
- zadný nárazník (menej pravdepodobné)
- držiak ev. č. a samotná tabuľka s číslom
- usmerňovací plech vzduchu na zadnej kapote odspodu
- krycie plechy okolo motora, zvlášť ak je poškodené gumové tesnenie
- plechy predohrevu na ľavej strane okolo zberného potrubia
- ťažné zariadenie?
- ...
na trojke bez klimatizácie by som ho však nehľadal
ďalšie možné zdroje hluku vzadu:
- zadná kapota (zle dopasovaná, chýbajúce gumové dorazy atď..)
- mriežka v zadnej kapote
- zadný nárazník (menej pravdepodobné)
- držiak ev. č. a samotná tabuľka s číslom
- usmerňovací plech vzduchu na zadnej kapote odspodu
- krycie plechy okolo motora, zvlášť ak je poškodené gumové tesnenie
- plechy predohrevu na ľavej strane okolo zberného potrubia
- ťažné zariadenie?
- ...
- JIRI613
- Diskusný nováčik
- Príspevky: 8
- Dátum registrácie: 10 Máj 2009, 21:00
- Tatry, ktoré vlastním: T603/3,T613/3
- Bydlisko: VYSOČINA
- Kontaktovať užívateľa:
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
lisus-díky za radu,to je velice zajimavá myšlenka,to mne tedy opravdu nenapadlo.Myslíš tedy,že by byl volnější řetěz,nebo nějak deformovaný krycí plech ozub.kola čerpadla?To první bych asi vyloučil jelikož s usazením čerpadla jsem si hrál poměrně dlouho,v podstatě se tam použitím rozdílné tlouštky těsnění ovlivnuje napnutí řetězu a to bych řekl že je OK.
Mohl by jsi mi prosím te popsat pro srovnání nějaké bližší příznaky a charakteristiky toho tvého zvuku,popř.při jakých otáčkách,teplotě apod.se projevoval?
Na závěr bych jen poznamenal,že z nalévacího hrdla tudíž z utrob motoru se ten zvuk nešíří,tak nevím,ale to muže být zavádějící,předem děkuji za odpověd,J.
Mohl by jsi mi prosím te popsat pro srovnání nějaké bližší příznaky a charakteristiky toho tvého zvuku,popř.při jakých otáčkách,teplotě apod.se projevoval?
Na závěr bych jen poznamenal,že z nalévacího hrdla tudíž z utrob motoru se ten zvuk nešíří,tak nevím,ale to muže být zavádějící,předem děkuji za odpověd,J.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 240
- Dátum registrácie: 11 Dec 2006, 13:21
- Kontaktovať užívateľa:
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
Ano, měl jsem na mysli plech, který Ondřej správně identifikoval. Přikládám rychlo-nákres.
- JIRI613
- Diskusný nováčik
- Príspevky: 8
- Dátum registrácie: 10 Máj 2009, 21:00
- Tatry, ktoré vlastním: T603/3,T613/3
- Bydlisko: VYSOČINA
- Kontaktovať užívateľa:
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
Zdravím,tento týden jsem pokračoval v bádání ohledně toho drnčení,na radu lisuse jsem se zkusil zaměřit na kryt olejového čerpadla,což obnášelo samozrejmě sundat vanu vypustit olej atd.,nicméně kryt byl v pořádku,jen rožek se zdál oklepaný o skřín,takže jsem ho pro jistotu zařízl flexou,pak jsem přetěsnil vanu,nalil nový olej a jel to odzkoušet.Po dosažení oné kritické teploty 70stupňů(proměřuje mi teploměr takže teplota je vyšší,ale nevím kolik)se drnčení neobjevilo,až po dosažení maxima jen tak lehce,tak mne napadlo jestli to nemá souvislost s hustotou oleje,dával jsem vždy 10w-40,je to uvedeno v manuálu na 613/3 jako specifikace zahraničních olejů,československý typ oleje je v manuálu uveden M7adx,takže minerál.Vypustil jsem tedy olej ještě jednou a nalil M7adx,při dosažení max teploty se zvuk neobjevil,to bylo předevčírem,dnes jsem dal jednu jízdu a začalo to znova,tak nevím co si o tom myslet,kdyby ještě někoho z vás něco napadlo,napište,díky Jiri.
(mimochodem při demontáži vany,jsem v ní neobjevil jakýkoliv náznak mechanickeho opotřebení,např jemné piliny nebo něco podobného)
(mimochodem při demontáži vany,jsem v ní neobjevil jakýkoliv náznak mechanickeho opotřebení,např jemné piliny nebo něco podobného)
- D.A.
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1859
- Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: CZ
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
Upgrade na M8AD? Ten tam liju já i bez příručky a nic nedrnčí...
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 207
- Dátum registrácie: 22 Jan 2005, 18:37
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Šumperk
- Kontaktovať užívateľa:
Re: PROSÍM O RADU OHLEDNĚ MOTORU
Podobný zvuk jako rezonující plech může vydávat i redukční ventil čerpadla oleje nebo ventil olejového chladiče. Je fakt,že na motorech T613 jsem se s tím zatím nesetkal,ale na poněkud větším motoru tato anomálie způsobí slušný kravál.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 73 neregistrovaných