Paralerní zapojení baterií
Zveřejněním hodnoty úbytku jsem chtěl vyvrátit názory některých lidí, kteří spatřovali ve špatné svítivosti světlometů i nedostatečné dimenzování vodičů. Problémy vznikají přechodovými odpory ve spojích, spínačích a relátkách. I relátka jsem si proměřoval ,ale jen tak pro informaci, takže nečekejte nějaký zápis o naměřených hodnotách. Vzal jsem plně nabitý aku a přes kontakty měřeného relé spínal H4. Prostě tak, jat to je zapojené v autě - žádné "sterilní" labolatorní měření. Měřil jsem úbytek napětí na kontaktech a porovnával jednotlivá relé mezi sebou. Nejhůře dopadlo relé tuzemské výroby známé z vozidel soc. éry, následoval polský plechový šmejd alá 613/4, mizerné bylo i univerzální relé koupené v "mototechně" pralesní výroby. Za moc nestojí ani relé "favorit." Solidní jsou nová relé, ale zase ne každé. Aby si někdo nemyslel, že jsem vzal 5ks relátek a dělám z toho nějaké závěry - nových/nepoužitých relé mám plnou igelitovou tašku (desítky ks) kterou jsem vysypal na stůl a náhodně mezi nimi vybíral. Měřil jsem i relé starší, z vrakoviště. Jaké relé koupit? To je těžké, výrobců je mnoho ale asi nejlepší bude int. obchod car-audio. Lze tam sehnat kvalitní značkové relé. Třeba Nagares. Každopádně kdybych si já stěžoval na špatnou svítivost, tak by původní relátka letěly do koše jako první.
Luboš: 2,5V - ale na čem? Na vodiči od pojistek k žárovce? To by musel být jedině nalomený nebo naseknutý. Pokud je to hodnota úbytku aku - žárovka tak bych tomu věřil. Pochybuju, že když byla tato jednička nová tak byl tak velký úbytek napětí. Nikdo přece nenavrhoval elektroinstalaci auta s tím, že bude fungovat tolik let a nic nevydrží věčně. Na dálku ti nemůžu říct co konkrétně stojí za tak velkým úbytkem, zbývá jediná možnost - vzít měřák a spoj po spoji měřit a zapisovat hodnoty úbytku na jednotlivých spojích. Takhle: žíla vodiče - faston - jeho protikus - kontakt přepínače tlumená/dálková - protikontakt - faston - žíla vodiče. Prostě jakékoliv vodivé spojení, i když vizuálně vypadá dobře. Není tam relé? No tak úbytek je na jiném kontaktu. Píšeš, že rozdíl mezi žárovkami je malý - takže závada bude ve společné části, před rozdělením pravá/levá.
Ladis: ale já nevím, jestli jsou to ty stejné. Mohou mít třeba jiný rozměr. Nikdy jsem neviděl zásuvky pro startovací zdroj k autobusu ani nákl. auta. Tím sehnat jsem myslel koupit nové - bohužel nemám moc známostí na dobrých místech "za pytlík kafe." Na tvém místě bych zásuvku ze zdroje vymontoval a skočil do nějaké firmy opravující aku vozíky - hlavně takové kde dělají i starší předrevoluční kusy.
Luboš: 2,5V - ale na čem? Na vodiči od pojistek k žárovce? To by musel být jedině nalomený nebo naseknutý. Pokud je to hodnota úbytku aku - žárovka tak bych tomu věřil. Pochybuju, že když byla tato jednička nová tak byl tak velký úbytek napětí. Nikdo přece nenavrhoval elektroinstalaci auta s tím, že bude fungovat tolik let a nic nevydrží věčně. Na dálku ti nemůžu říct co konkrétně stojí za tak velkým úbytkem, zbývá jediná možnost - vzít měřák a spoj po spoji měřit a zapisovat hodnoty úbytku na jednotlivých spojích. Takhle: žíla vodiče - faston - jeho protikus - kontakt přepínače tlumená/dálková - protikontakt - faston - žíla vodiče. Prostě jakékoliv vodivé spojení, i když vizuálně vypadá dobře. Není tam relé? No tak úbytek je na jiném kontaktu. Píšeš, že rozdíl mezi žárovkami je malý - takže závada bude ve společné části, před rozdělením pravá/levá.
Ladis: ale já nevím, jestli jsou to ty stejné. Mohou mít třeba jiný rozměr. Nikdy jsem neviděl zásuvky pro startovací zdroj k autobusu ani nákl. auta. Tím sehnat jsem myslel koupit nové - bohužel nemám moc známostí na dobrých místech "za pytlík kafe." Na tvém místě bych zásuvku ze zdroje vymontoval a skočil do nějaké firmy opravující aku vozíky - hlavně takové kde dělají i starší předrevoluční kusy.
- Luboš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 6491
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
- Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Elektroinstalace na té jedničce je v příšerném stavu, už se těším, až ty dráty všechny vyškubu a nahradím novými. Dodnes jsem třeba nepřišel na to, proč má to auto naprázdno odběr 0,3A přes pátou pojistku. Žádný přidaný spotřebič tam není, žádná žárovka, ale v té šilené změti všemožně pospojovaných drátů se prostě nikdo pořádně nezorientuje.
U pojistek naměřím třeba 12,3 V (při vypnutém motoru) a na žárovce na tlumeném vláknu jen 9,9 V! U mlhovek to bylo ještě horší, naopak dálkové jdou přes relé (socialistické hliníkové, dnes vzácné) a tam byl úbytek pár desetin. Zkoušel jsem všechny spoje očistit a dotáhnout, na místo smotaných drátů dát aspoň čokoládu, ale naprosto bez výsledku. Dal jsem tam kdysi aspoň nové žárovky s vyšší svítivostí, ale stejně se s tím v noci moc dobře nejezdí.
U pojistek naměřím třeba 12,3 V (při vypnutém motoru) a na žárovce na tlumeném vláknu jen 9,9 V! U mlhovek to bylo ještě horší, naopak dálkové jdou přes relé (socialistické hliníkové, dnes vzácné) a tam byl úbytek pár desetin. Zkoušel jsem všechny spoje očistit a dotáhnout, na místo smotaných drátů dát aspoň čokoládu, ale naprosto bez výsledku. Dal jsem tam kdysi aspoň nové žárovky s vyšší svítivostí, ale stejně se s tím v noci moc dobře nejezdí.
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
To bude isto nejaká blbosť, ved kedysi nám predsa Luboš vysvetlil , že baterku netreba riadene vybíjať, že sa vybíja sama, ale v ázii to možno funguje inak Tiež tu vtedy niekto tvrdil, že spotrebu stáčí dobíjať " altík", tak načo kondicionér a zrazu sa dozvieme, že alternátor nikdy nedobije aku na max kapacity. Tak neviemD.A. napísal:V dokumentaci jsem četl, že to provádí i řízené vybíjení, nejen nabíjení. Popis odpovídal Romanovu, ovšem výrobcem je jistě nějaká východoasijská elektrotechnická velmoc .
- Luboš
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 6491
- Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
- Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4 - Bydlisko: ČR
- Kontaktovať užívateľa:
Klasické olověné baterie trpí zatím samovybíjením na celém světě. U trochu novějších konstrukcí nenastává takový úbytek jako kdysi, ale pořád je to znát. Alternátor sice baterii nenabije na plnou kapacitu, ale to v praxi vůbec nikomu nevadí. Stejně tak alternátory běžně stíhají dodávat dostatek proudu pro běžné spotřebiče, tak nějaký "kondicionér" je opravdu v tomhle případě k ničemu. Nějaký smysl má jeho použití jen u dlouhodobě odstaveného auta (baterie), ale vzhledem k dnešním celkem vysokým cenám akku se mi nejeví moc smyslupné tu baterii nevyužívat, snad jen, pokud to opravdu jinak nejde.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1113
- Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
- Kontaktovať užívateľa:
Jasně, že myslím koupit nové. Ani to nemusí být za pytlík kafe, prostě za nějakou rozumnou cenu. Stačila by informace, jak se ten krám jmenuje, protože zatím jsem nebyl úspěšný. Kdyby ti k něčemu byly ty tyristory, můžeš je vidět ležící na bočníku. Aby i nová generace věděla, jak takový starý bočník vypadámartin h napísal:... Tím sehnat jsem myslel koupit nové - bohužel nemám moc známostí na dobrých místech "za pytlík kafe." Na tvém místě bych zásuvku ze zdroje vymontoval a skočil do nějaké firmy opravující aku vozíky - hlavně takové kde dělají i starší předrevoluční kusy.
Ale ne, Kčs - to byl jen test bdělosti. Kvůli těm vidlicím jsem se ptal leckde po dílnách s aku vozíky, zaběhl jsem i do dílny opravující autobusy a nakonec stačilo vzít za kliku správného obchodu. Těchto vidlic tam mají hafo i s origo zásuvkami. Vidlice má dva ohnuté nože držící dvěma víčky z izolantu. Není to žádný kapitalistický plast, ale poctivý bakelit Made in Czechoslovakia. K tvému startovacímu zdroji je to "dobový" doplněk jako poleno.
- Honza. S
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 72
- Dátum registrácie: 11 Dec 2007, 18:02
- Tatry, ktoré vlastním: máme doma 613/4 ale není moje, pouze se podílím na opravách a údržbě
- Bydlisko: Benešovsko CZ
- Kontaktovať užívateľa:
Protože, se v elektrice různých aut už hrabu mnoho let, tak mám k uvedenému problému dvě věci. Jestli jste měli někdy zapojen ampermetr mezi alternátor a akumolátor? Je to velmi zajímavé, že po nastartování motoru třeba teče do aku 40A při zvýšených otáčkách a tento proud postupně klesá podle nárustu napětí na bateriia třeba po 15 minutách tam už teče třeba jenom 5 až 10A při vypnutých el. spotřebičích.. Dále se mě zdá, že zde nepadlo to podstatné, že když se dají dvě paralelně zapojený akumolátory na 12V tak, že musí být shodné ve všech parametrech. To znamená je koupit od stejného výrobce, stejné kapacity a shodného provedení, musí být stejně staré atd. jinak by docházely k vybijení navzájem s odlišných elektrických parametrů, jednotlivých aku a po několika dnech by nebylo možno nastartovat. Z toho vyplývá, že když odejde jedna aku musíte koupit dvě nové. Pokud toto pravidlo nedodržíte tak se musí používat buď tovární dvoubateriový systém co se používá v Austrálii na ofech , dá se koupit v Pzni u Daybicha nebo amaterské odpojování jedné aku výkonovým relém, což není nejlepší. U ofů to někteří výrobci, když použily hodně elektrického zařízení, např. u některých modelů Toyoty a Pajera řeší tak, že tam jsou dvě shodné baterky paralelně už z výroby.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 44 neregistrovaných