Paralerní zapojení baterií

Technické problémy s našimi tatrovkami

martin h

Príspevok od užívateľa martin h » 02 Nov 2007, 00:26

Zveřejněním hodnoty úbytku jsem chtěl vyvrátit názory některých lidí, kteří spatřovali ve špatné svítivosti světlometů i nedostatečné dimenzování vodičů. Problémy vznikají přechodovými odpory ve spojích, spínačích a relátkách. I relátka jsem si proměřoval ,ale jen tak pro informaci, takže nečekejte nějaký zápis o naměřených hodnotách. Vzal jsem plně nabitý aku a přes kontakty měřeného relé spínal H4. Prostě tak, jat to je zapojené v autě - žádné "sterilní" labolatorní měření. Měřil jsem úbytek napětí na kontaktech a porovnával jednotlivá relé mezi sebou. Nejhůře dopadlo relé tuzemské výroby známé z vozidel soc. éry, následoval polský plechový šmejd alá 613/4, mizerné bylo i univerzální relé koupené v "mototechně" pralesní výroby. Za moc nestojí ani relé "favorit." Solidní jsou nová relé, ale zase ne každé. Aby si někdo nemyslel, že jsem vzal 5ks relátek a dělám z toho nějaké závěry - nových/nepoužitých relé mám plnou igelitovou tašku (desítky ks) kterou jsem vysypal na stůl a náhodně mezi nimi vybíral. Měřil jsem i relé starší, z vrakoviště. Jaké relé koupit? To je těžké, výrobců je mnoho ale asi nejlepší bude int. obchod car-audio. Lze tam sehnat kvalitní značkové relé. Třeba Nagares. Každopádně kdybych si já stěžoval na špatnou svítivost, tak by původní relátka letěly do koše jako první.

Luboš: 2,5V - ale na čem? Na vodiči od pojistek k žárovce? To by musel být jedině nalomený nebo naseknutý. Pokud je to hodnota úbytku aku - žárovka tak bych tomu věřil. Pochybuju, že když byla tato jednička nová tak byl tak velký úbytek napětí. Nikdo přece nenavrhoval elektroinstalaci auta s tím, že bude fungovat tolik let a nic nevydrží věčně. Na dálku ti nemůžu říct co konkrétně stojí za tak velkým úbytkem, zbývá jediná možnost - vzít měřák a spoj po spoji měřit a zapisovat hodnoty úbytku na jednotlivých spojích. Takhle: žíla vodiče - faston - jeho protikus - kontakt přepínače tlumená/dálková - protikontakt - faston - žíla vodiče. Prostě jakékoliv vodivé spojení, i když vizuálně vypadá dobře. Není tam relé? No tak úbytek je na jiném kontaktu. Píšeš, že rozdíl mezi žárovkami je malý - takže závada bude ve společné části, před rozdělením pravá/levá.

Ladis: ale já nevím, jestli jsou to ty stejné. Mohou mít třeba jiný rozměr. Nikdy jsem neviděl zásuvky pro startovací zdroj k autobusu ani nákl. auta. Tím sehnat jsem myslel koupit nové - bohužel nemám moc známostí na dobrých místech "za pytlík kafe." Na tvém místě bych zásuvku ze zdroje vymontoval a skočil do nějaké firmy opravující aku vozíky - hlavně takové kde dělají i starší předrevoluční kusy.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 02 Nov 2007, 00:52

Elektroinstalace na té jedničce je v příšerném stavu, už se těším, až ty dráty všechny vyškubu a nahradím novými. Dodnes jsem třeba nepřišel na to, proč má to auto naprázdno odběr 0,3A přes pátou pojistku. Žádný přidaný spotřebič tam není, žádná žárovka, ale v té šilené změti všemožně pospojovaných drátů se prostě nikdo pořádně nezorientuje.

U pojistek naměřím třeba 12,3 V (při vypnutém motoru) a na žárovce na tlumeném vláknu jen 9,9 V! U mlhovek to bylo ještě horší, naopak dálkové jdou přes relé (socialistické hliníkové, dnes vzácné) a tam byl úbytek pár desetin. Zkoušel jsem všechny spoje očistit a dotáhnout, na místo smotaných drátů dát aspoň čokoládu, ale naprosto bez výsledku. Dal jsem tam kdysi aspoň nové žárovky s vyšší svítivostí, ale stejně se s tím v noci moc dobře nejezdí.

Užívateľov profilový obrázok
Štěpán
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 17 Okt 2006, 13:12
Tatry, ktoré vlastním: T613 2/3 1977
Bydlisko: Týn
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Štěpán » 02 Nov 2007, 01:09

dneska mi relé které spíná potkávačky z nějakého důvodu neseplo. Až když sem zkusil probliknout dálkovky tak seplo. Osvětlení přístrojů svítilo.
Hodinu před tím vše fungovalo jak má.

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Jerry » 04 Nov 2007, 12:59

Luboši udělej si vejlet, nech mi tu Tatru a budeš to mít během tejdne komplet vyfešákovaný, jako z fabriky. :wink:
Zizo, tady je to šéma... ale je to jen tak pro pobavení :cry: jeden regulák rozeberu, a schéma vyrobim... :wink:
Prílohy
DSCF7837a.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 04 Nov 2007, 19:30

Díky za nabídku, ale bylo by to už zbytečné. To auto je komplexně opotřebované a už s ním jezdím jenom příležitostně (za letošek asi 2 tis. km), tak teď už to nechám být a bude se to řešit až při renovaci. Už vlastně čekám jenom na to, až se mi uvolní dílna...

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1607
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Jerry » 04 Nov 2007, 19:54

Hm... taky by mi bodla pořádná dílna, ale nejni. :cry:

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Príspevok od užívateľa D.A. » 05 Nov 2007, 08:10

"Kondicionér" tovární výroby se v běžné obchodní síti prodává za 13€, takže výrobní náklady budou tak okolo 3-4 € / kus.
Nekoupil jsem si jej, akumulátory na zimu neodstavuji.

Užívateľov profilový obrázok
ziza
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 426
Dátum registrácie: 12 Máj 2007, 10:56
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ziza » 05 Nov 2007, 08:12

Jerry napísal: Zizo, tady je to šéma... ale je to jen tak pro pobavení :cry: jeden regulák rozeberu, a schéma vyrobim... :wink:
Díky, Jerry! 8) :D

Užívateľov profilový obrázok
Štěpán
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 17 Okt 2006, 13:12
Tatry, ktoré vlastním: T613 2/3 1977
Bydlisko: Týn
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Štěpán » 05 Nov 2007, 09:23

kondicioner "tovární" výroby obsahuje trafo a par součástek. Trafo 80kč, ostatní součástky tak po koruně + krabička. Pouští do baterky furt kolem 50-100mA. Fungu je to dobře. Vyrábí se to v Třinci

Užívateľov profilový obrázok
D.A.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1859
Dátum registrácie: 09 Jan 2007, 09:35
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: CZ

Príspevok od užívateľa D.A. » 05 Nov 2007, 10:53

V dokumentaci jsem četl, že to provádí i řízené vybíjení, nejen nabíjení. Popis odpovídal Romanovu, ovšem výrobcem je jistě nějaká východoasijská elektrotechnická velmoc ;-).

Užívateľov profilový obrázok
Roman Maďar
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2189
Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Bernolákovo
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Roman Maďar » 05 Nov 2007, 19:16

D.A. napísal:V dokumentaci jsem četl, že to provádí i řízené vybíjení, nejen nabíjení. Popis odpovídal Romanovu, ovšem výrobcem je jistě nějaká východoasijská elektrotechnická velmoc ;-).
To bude isto nejaká blbosť, ved kedysi nám predsa Luboš vysvetlil , že baterku netreba riadene vybíjať, že sa vybíja sama, ale v ázii to možno funguje inak :lol: Tiež tu vtedy niekto tvrdil, že spotrebu stáčí dobíjať " altík", tak načo kondicionér a zrazu sa dozvieme, že alternátor nikdy nedobije aku na max kapacity. Tak neviem :wink:

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Luboš » 05 Nov 2007, 19:48

Klasické olověné baterie trpí zatím samovybíjením na celém světě. U trochu novějších konstrukcí nenastává takový úbytek jako kdysi, ale pořád je to znát. Alternátor sice baterii nenabije na plnou kapacitu, ale to v praxi vůbec nikomu nevadí. Stejně tak alternátory běžně stíhají dodávat dostatek proudu pro běžné spotřebiče, tak nějaký "kondicionér" je opravdu v tomhle případě k ničemu. Nějaký smysl má jeho použití jen u dlouhodobě odstaveného auta (baterie), ale vzhledem k dnešním celkem vysokým cenám akku se mi nejeví moc smyslupné tu baterii nevyužívat, snad jen, pokud to opravdu jinak nejde.

ladis
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1113
Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ladis » 07 Nov 2007, 00:49

martin h napísal:... Tím sehnat jsem myslel koupit nové - bohužel nemám moc známostí na dobrých místech "za pytlík kafe." Na tvém místě bych zásuvku ze zdroje vymontoval a skočil do nějaké firmy opravující aku vozíky - hlavně takové kde dělají i starší předrevoluční kusy.
Jasně, že myslím koupit nové. Ani to nemusí být za pytlík kafe, prostě za nějakou rozumnou cenu. Stačila by informace, jak se ten krám jmenuje, protože zatím jsem nebyl úspěšný. Kdyby ti k něčemu byly ty tyristory, můžeš je vidět ležící na bočníku. Aby i nová generace věděla, jak takový starý bočník vypadá :-)
Prílohy
100_1936.jpg
Bočník 150A, jakési tyristory a "maďar" pro srovnání.

martin h

Príspevok od užívateľa martin h » 07 Nov 2007, 07:30

Ladis: dej mi čas, vyzkouším cesty oficiální, neoficiální i zavánějící zločinem :lol:

martin h

Príspevok od užívateľa martin h » 29 Nov 2007, 18:15

Ladis - jseš ochotný dát za tu vidlici 320,-Kčs?

ladis
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1113
Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ladis » 30 Nov 2007, 00:14

Tolik Kčs určitě nemám, ale po 320Kč vezmu dvě.

martin h

Príspevok od užívateľa martin h » 30 Nov 2007, 09:10

Ale ne, Kčs - to byl jen test bdělosti. Kvůli těm vidlicím jsem se ptal leckde po dílnách s aku vozíky, zaběhl jsem i do dílny opravující autobusy a nakonec stačilo vzít za kliku správného obchodu. Těchto vidlic tam mají hafo i s origo zásuvkami. Vidlice má dva ohnuté nože držící dvěma víčky z izolantu. Není to žádný kapitalistický plast, ale poctivý bakelit Made in Czechoslovakia. K tvému startovacímu zdroji je to "dobový" doplněk jako poleno.

martin h

Príspevok od užívateľa martin h » 30 Nov 2007, 15:35

Vidlice jsou koupené, na havel.milan@iex.cz napiš adresu kam je mám poslat.

Užívateľov profilový obrázok
Honza. S
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 72
Dátum registrácie: 11 Dec 2007, 18:02
Tatry, ktoré vlastním: máme doma 613/4 ale není moje, pouze se podílím na opravách a údržbě
Bydlisko: Benešovsko CZ
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Honza. S » 26 Dec 2007, 00:04

Protože, se v elektrice různých aut už hrabu mnoho let, tak mám k uvedenému problému dvě věci. Jestli jste měli někdy zapojen ampermetr mezi alternátor a akumolátor? Je to velmi zajímavé, že po nastartování motoru třeba teče do aku 40A při zvýšených otáčkách a tento proud postupně klesá podle nárustu napětí na bateriia třeba po 15 minutách tam už teče třeba jenom 5 až 10A při vypnutých el. spotřebičích.. Dále se mě zdá, že zde nepadlo to podstatné, že když se dají dvě paralelně zapojený akumolátory na 12V tak, že musí být shodné ve všech parametrech. To znamená je koupit od stejného výrobce, stejné kapacity a shodného provedení, musí být stejně staré atd. jinak by docházely k vybijení navzájem s odlišných elektrických parametrů, jednotlivých aku a po několika dnech by nebylo možno nastartovat. Z toho vyplývá, že když odejde jedna aku musíte koupit dvě nové. Pokud toto pravidlo nedodržíte tak se musí používat buď tovární dvoubateriový systém co se používá v Austrálii na ofech , dá se koupit v Pzni u Daybicha nebo amaterské odpojování jedné aku výkonovým relém, což není nejlepší. U ofů to někteří výrobci, když použily hodně elektrického zařízení, např. u některých modelů Toyoty a Pajera řeší tak, že tam jsou dvě shodné baterky paralelně už z výroby.

ladis
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1113
Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa ladis » 26 Dec 2007, 00:40

Honzo, něco z toho padlo zde i na jiných fórech a taky tady padlo několik poznámek vyvracejících nesmysly, které jsi nám napsal - tj. když nejsou baterie naprosto shodné, není možné nastartovat.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 16 neregistrovaných