T-623
- Derick
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 363
- Dátum registrácie: 15 Mar 2005, 01:22
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3
Tatra 613-3
Tatra 613-4 - Bydlisko: Prešov
- Kontaktovať užívateľa:
daj si stránku:http://tatra613.webpark.sk/ a tam mas popisane agregaty.
- čadík
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 357
- Dátum registrácie: 17 Júl 2006, 09:33
- Tatry, ktoré vlastním: mám černočernou T613
hledám barevnou T613VB - Bydlisko: matka měst
- Kontaktovať užívateľa:
Zelená a bílá T623? Myslel jsem, že jsou vždy barevné....ví někdo, co to Ludvik viděl?Ludvik napísal:Vážení přátelé, v pátek jsem jel na Šumavu a: v zastávce u Brna lahvově zelená T 623, na Šumavě pak v kempu v okolí Prášil bílá T 623. Tolik štěstí v jeden den... Ludva z Brna
Konečně jsem našel kopii jediného prospektíku na T623, co znám a tak přikládám neb jsem ho na TP ještě neviděl.
Kdyby to někoho zajímalo, tak stručná historie vzniku T623:
Záchranný systém založila Základní organizace Svazarmu 401/148 Narex Praha 1 v roce 1977 na popud novináře Karla Hrubce, který přemluvil Cyrila Svobodu (od té doby vůdčí osobu záchranného systému) s jeho bývalým závodním vozem Lancia Beta k rychlé technické a lékařské asistenci při závodech, jak tomu začalo být zvykem v západních zemích. Po záchraně života polského jezdce v roce 1978 bylo dohodnuto zapůjčení vozu FSO Polonez 1600, který si záchranáři upraví. Továrna dodala vůz bílé barvy s podélným červeným pruhem a toto barevné provedení záchranný tým převzal a nadále používal na všech svých vozech. Následující rok, na podzim 1979 proběhlo první jednání s Tatrou Kopřivnice z důvodu rozšíření a perspektivní unifikace vozidel týmu. Jiná vhodná vozidla v době RVHP nepřipadala v úvahu.
Výsledkem bylo, že AMK Narex "záchranářsky" přestavěl a vybavil kombinátu jednu dodanou T613 a oplátkou dostal na dva roky zapůjčeny dvě T613 ke stejné přestavbě (to jsou ty známé chromky). Při té příležitosti bylo rozhodnuto takto přestavěné dvoumístné vozy označovat jako typ 623. Protože zájem projevily i některé útvary Sboru požární ochrany, Tatra nechala vůz 623 schválit a připravila základní dokumentaci k této přestavbě, která pak probíhala na různě získaných ojetých vozech většinou svépomocně ve spolupráci s Narexem, Kovoslužbou, servisy Tatra a dalšími dle konkrétních potřeb a možností uživatele. Vyřazované T613 od FMV se podařilo průběžně získávat pro AMK Narex, který s nimi kromě závodů od roku 1983 zajišťoval i asistenci na dálnici D1 během víkendů (resp. páteční a nedělní dopravní špičky). Tak již v roce 1984 disponoval tým šesti vlastními vozy T623 a pilně pracoval na voze rychlé zdravotní pomoci s označením Tatra 624. Z jara 1986 byl záchranný tým (se svými osmi T623 a jedním zaváděcím vozem T613) pozván pořadatelem prvního závodu F1 na území socialistických států na Hungaroringu k zabezpečení povinné asistence. Komisař FISA, který testoval připravenost pořadatelů pro závody a splnění všech podmínek pro F1, také kladně ohodnotil Záchranný systém Narex, když prohlásil, že jde o jeden ze tří nejlepších týmů na světě. Po závodech se záchranáři nově nabité zkušenosti snaží zúročit: Jejich dosavadní vozy "R" jsou pro sledování vozů F1 během prvního kola nedostatečně rychlé a proto se ihned dohadují s výrobcem o úpravách vozu a vývoji motoru, aby vůz byl schopen jezdit rychlostí 250km/h. I celkový počet vozů je potřeba zvýšit. Kdo hledá, možnosti najde: T613 Speciál byly určené pouze pro omezený okruh osob a po vyřazení z důvodu proběhu stanovených km, nesměly být z výše uvedeného důvodu předávány jiným osobám k použití, přestože svou životností by mohly sloužit dále. AMK Narex je zachránil před sešrotováním pro obě strany uspokojivým kompromisem: po přestavbě budou používány jako záchranářské. AMK Narex tak mohl výrazně rozšířit a obnovit svůj vozový park (a speciály se po své přestavbě obdobně zjevily i u požárních útvarů, zejména v Praze). Záchranný systém používal vozidla nadále v režimu "S" (t.j. tzv. stacionární, rozestavěné kolem trati s úkolem kdykoli zasáhnout s co nejúčinější hasící a vyprošťovací technikou k záchraně života jezdce) a nově dodaný odlehčený vůz z Kopřivnice (hliníková karosérie, skla v oknech nahrazeny plasty apod.) s čtyřlitrovým motorem s výkonem 300k dosahující požadované rychlosti 250km/h byl označen "R" (t.j. rychlý vůz první pomoci s nejnutnější záchranářskou výbavou, sledující v těsném závěsu startovní pole celé prvním kolo a okamžitě zasahující v případě kolize a vykrývající svým zásahem čas do příjezdu výbavou "robusnějšího" vozu "S"). Foto taktéž přikládám. Souběžně vyrobený druhý totožný vůz zůstal výrobci k dalšímu vývoji a jeho výsledkem byl mimo jiné později i rychlý zaváděcí vůz, vybavený již motorem se vstřikováním (zatím namám ověřeno). AMK Narex (od května 1992 Narimex- záchranný systém) dle své potřeby nechával u některých vozů upravovat motory na 3,8l pro další navýšení výkonu a pomáhal přestavovat vozy pro požární útvary. Úspěšná každoroční prezentace při F1 v Maďarsku a množství úspěšných zásahů motivovalo členy týmu k zásadnějším inovacím. Společenské změny let 1989/1990 zasáhly mnoha způsoby i do činnosti záchranného systému. Skutečností zůstává, že připravované zaváděcí a zásahové "R" vozy pro rychlosti kolem 300km/h, na kterých se kromě Tatry podílel Václav Král a v malé sérii měly vznikat v plzeňském Metalexu již nevznikly, z myšlenky zbyla jen ověřovací série čtyř "supersportů" Tatra MTX V8 modifikovaná pro silniční provoz, ale ani jejich malosériová výroba v nových ekonomických podmínkách se nějak nerozeběhla...
Celý neustále fungující záchranný systém byl nakonec včleněn do mezitím (1994) vzniklého ABA - Sport ( součásti Autoklubu Bohemia Assistance, a.s., poskytující komplexní asistenční služby motoristům, tzv. žlutí andělé, zároveň konkurence dosavadní asistence ÚAMK, posléze roku 2005 včleněno pod ÚAMK), kde dožívající T623 věrni svému poslání dosloužily. Dnes jsou zhusta nahrazeny sériovými vozy Š Octavia Combi a záchranáři rádi na Tatry vzpomínají.
Jinak hezké spektrum vozů přestavěných na T623 a sloužících u hasičských sborů je na http://wwwtft.cf.cz/index.phtml?tree=6451
A tohle:
"Skutečností zůstává, že připravované zaváděcí a zásahové "R" vozy pro rychlosti kolem 300km/h, na kterých se kromě Tatry podílel Václav Král a v malé sérii měly vznikat v plzeňském Metalexu již nevznikly, z myšlenky zbyla jen ověřovací série čtyř "supersportů" Tatra MTX V8 modifikovaná pro silniční provoz..."
je fakt nebo spekulace?
Chceš tvrdit, že MTX V8 je silniční modifikace zásahového vozidla? To asi zmodifikovali dost, protože když si jenom představím, jak se tohle auto přiřítí k zásahu a posádka se z něj složitě a dlouho souká ven, připadá mi, že výhoda rychlého auta je ztracena.
Takovouto odvážnou interpretaci jsem ještě neslyšel.
Jo a Derricku, ten odkaz mi nefunguje. Je chyba u mne?
"Skutečností zůstává, že připravované zaváděcí a zásahové "R" vozy pro rychlosti kolem 300km/h, na kterých se kromě Tatry podílel Václav Král a v malé sérii měly vznikat v plzeňském Metalexu již nevznikly, z myšlenky zbyla jen ověřovací série čtyř "supersportů" Tatra MTX V8 modifikovaná pro silniční provoz..."
je fakt nebo spekulace?
Chceš tvrdit, že MTX V8 je silniční modifikace zásahového vozidla? To asi zmodifikovali dost, protože když si jenom představím, jak se tohle auto přiřítí k zásahu a posádka se z něj složitě a dlouho souká ven, připadá mi, že výhoda rychlého auta je ztracena.
Takovouto odvážnou interpretaci jsem ještě neslyšel.
Jo a Derricku, ten odkaz mi nefunguje. Je chyba u mne?
Rišo, taky mne nejde na rozum jak s mtx může být zasahovka , kdy potřebuješ vykopnout dveře, vyrvat hasičák a řítít se k monopostu....to u mtx holt technicky není možné i kdyby záchranář byl superman. je fakt že ten hliníkáč pana K. je optimální řešení. vykladají se story že s ním nemá odvahu nikdo jezdit...
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Števo - nerozumiem.. ak je niečo opravené, tak by to malo fungovať,
ak stránka http://tatra613.webpark.sk nefunguje, čo je na nej opravené?
ak stránka http://tatra613.webpark.sk nefunguje, čo je na nej opravené?
- čadík
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 357
- Dátum registrácie: 17 Júl 2006, 09:33
- Tatry, ktoré vlastním: mám černočernou T613
hledám barevnou T613VB - Bydlisko: matka měst
- Kontaktovať užívateľa:
Takto určitě ne. Nešetrným zkrácením vět a zhutněním obsahu mohlo dojít k této nešťastné zkratce.Ambiciózní tajemníček napísal: Chceš tvrdit, že MTX V8 je silniční modifikace zásahového vozidla?
Domnívám se, že šlo o souběh několika navzájem se ovlivňujících myšlenek několika původců (především Narex a Metalex), které zpracovával souběžně či spíše v návaznosti především Václav Král a pro mnou předpokládanou jistou unifikaci je spojuji v jeden základ. Neodpovězenou otázkou zůstává, proč a v jaké fázi skončil projekt AMK Narex. Výsledek projektu MTX známe.
Členové záchranného týmu měli představu nízkého dvojmístného otevřeného (=lehký a rychlý) záchranného (ev. též zaváděcího) vozu - ala spider tehdy závodícího Mirana Velkoborského na nově postaveném podvozku využívající skupiny vozu T613/623. Václav Král navrhnul údajně více verzí včetně uzavřené karosérie (mimochodem, některé tyto kresby jsou součástí jednoho panelu na ještě probíhající výstavě V.Krále viz http://www.tatraportal.sk/forum/viewtop ... ght=kr%E1l ).
Mezitím (?) Metalex, předpokládaný výrobce výše zmíněných záchranářských speciálů, uvažoval o výrobě menší série supersportovního vozu (jak jinak než na podvozkových skupinách T613/623) pro možnost vypsání pohárových závodů jen pro tyto identické vozy (obdobně jako později oblíbené poháry Fiesta-cup, Škoda Octavia-cup aj) s výhledovou účasti našich závodníků s těmito vozy na evropských závodech této nejvyšší kategorie cestovních vozů. Návrh opět prováděl Václav Král a nejen z tohoto důvodu mají oba uvažované vozy (byť odlišného určení, ale obdobných jízdních vlastností) používat shodné základní řešení podvozkových skupin a motoru. Nevím, zda z důvodu homologace či spíše na základě změny společenských a ekonomických podmínek, byl vývoj MTX zaměřen na silniční modifikaci "supersportu" v jednorázové stokusové sérii pro "běžné" zákazníky. No, vždyť i Ferrari Callenger Cup vznikl až následně. Prakticky byla postavena jen ověřovací série (včetně červeného prototypu celkem tři ks a jedna rozložená karosérie, jiný zdroj uvádí čtyři vozy) Pokud se nemýlím, tak poslední vyrobená černá MTX V8 byla nabízena k prodeji ještě dlouho po odprodeji výrobní dokumentace a nástrojů. Dnes patří muzeu sportovních vozů v Lánech, momentálně je však vystavena v kopřivnickém muzeu.
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 39 neregistrovaných