karburátory

Technické problémy s našimi tatrovkami

miloš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2574
Dátum registrácie: 05 Mar 2005, 14:29

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa miloš » 05 Apr 2008, 09:00

kire603 napísal:Jezis Ludia, toto snad ani nieje mozne co sa tu v tomto vlakne rozobera. Chudobna zmes nemoze v ziadnom pripade sposobit zadretie motora- ved to je proti vsetkym pravidlam... Ved sa nad tym trochu zamyslite- Mazanie motora je zabezpecene aj ked s motor toci naprazno pri nulovom prisune paliva... Zadretie Valcov moze nastat akurat vtedy, ked je nastavena prilis bohata zmes (ale to uz musi byt fakt extrem!!!!) Kedy mnozstvo paliva prichadzajuceho do valca nestihne zhoriet dostatocne rychlo a zmyva zo siten piestu olejovy film... Ale to nieje zalezitostou 500 km. Rapidne sa tym znizuje zivotnost motora, no ze by sa po 500 km zadrel tak to som fakt este nezral... Evidentne s tou strednou opravou motora nebolo vsetko s kostolnym poriadkom a navyse este ked mi nejaky odbornik bude tvrdit ze spalovanie chudobnej zmesi zadrie motor po 500 km tak to je potom taky "odbornik" ze az :lol: Fakt dobre toto :lol:
ZARAMOVAT, NEKAM SCHOVAT A NIKDY UZ TENTO PRISPEVEK NECIST.PRESNY NAVOD JAK RYCHLE ZADRIT AUTO......

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa MarekK » 05 Apr 2008, 09:05

tiež som už o tom počul od dvoch ludí, že to zadreli a príčina bola taká ako popísal miloš, príčinu odhalil jedniný svetový servis na tatru
http://www.ceba.sk/sk/pomoc_opravarom/1 ... pistu.aspx
šak to ušite poznáte....

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa ondrej » 05 Apr 2008, 09:42

keď som pred pár dňami začal s Milošom polemizovať o možnej príčine zadretia jeho motora netušil som, že to spustí takúto lavínu rôznych názorov, pričom je zaujímavé, že najbúrlivejšie príspevky majú práve rôzni "odborníci"...
nabudúce si budem musieť lepšie rozmyslieť, čo a kedy napísať... :oops:

Užívateľov profilový obrázok
Ergo_sum
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 587
Dátum registrácie: 05 Jan 2008, 15:15
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa Ergo_sum » 05 Apr 2008, 10:24

Moze mi niekto vysvetlit co je to nastavovanie "podla sluchu"? Kazdy karburator sa po kompletnej demontazi a a opatovnej montazi vzdy nastavuje na stolici a ked su vsetky trysky a vzdusniky original tak sa podla mna daju rucne nastavit len volnobezne otacky (nakoniec aj tam sa pouziva otackomer), toto predsa nemoze mat tak zasadny vpliv na chod motora...

Predstih sa tiez nastavuje pomocou stroboskopu, plus kazdy slusny mechanik vzdy robi kontrolu odstredivej a podtlakovej regulacie...

P.S. Chuda zmes spolocne so zlym predstihom naozaj dokaze znicit motor, len nedokazem pochopit ako sa pri zakladnych postupoch nastavenia a pouzitia nemodifikovanych dielov mozu dosiahnut az tak krajne hodnoty...???

jack
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1505
Dátum registrácie: 26 Jún 2006, 08:26
Tatry, ktoré vlastním: Šestsettrojky
Bydlisko: Karwin
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa jack » 05 Apr 2008, 10:51

Ergo_sum napísal:Moze mi niekto vysvetlit co je to nastavovanie "podla sluchu"? .......
Nastavíš si všechny trysky volnoběhu na 3/4 otáčky...pak si dle sluchu trysky vyštěluješ do optimálních volnoběžných otáček. Jednoduché a hlavně efektivní. Někteří fajnšmekři 603ky štelují pomocí dlaně přiložené na karburátor...chcete to jen cit a dobrý sluch. S dobrým a dobře seřízeným motorem 603 se dá jezdit dálkové jízdy do deseti litrů...Ti kdo říkají, že ne jsou másla, které nemají sluch..nebo mají vymlácený motor..

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa radek » 05 Apr 2008, 21:29

Moc se mi sem mezi ty vysoce odborné příspěvky nechce zasahovat :wink: , tak snad jen pro Erga - na karburátorech EDSR a SEDR jsou vyjma pevných nastavovacích prvků (trysky+vzdušníky+difuzery, nastavení proběhne jejich osazením ve vzájemně sladěné konfiguraci do těla karburátoru) také dva prvky seřizovací, a to šroub přídavného vzduchu (kterým se primárně ovlivňuje obtok vzduchu kolem zavřených klapek a tím nepřímo volnoběh motoru) a šroub bohatosti směsi, kterým se nastavuje množství paliva potřebné pro dosažení optimálního směeovacího poměru směsi. Neadekvátní kombinací nastavení těchto prvků lze docílit vpravdě až "šílené" směsi, která se během chvíle nenávratně podepíše na stavu motoru, zejména pístní skupiny. Pro seřízení je bezpodmínečně nutný analyzátor spalin s dostatečně rychlou odezvou. Jackovo líčení seřizování motoru T603 podle "ucha" a "dlaně" není v žádném případě na motorech 613 použitelné a vede k roztodivným problémům.

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa Luboš » 05 Apr 2008, 22:47

Radku máš nějaký tip na slušný analyzátor spalin, co by si člověk mohl pořídit domů a nestálo to majlant?

Užívateľov profilový obrázok
Ergo_sum
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 587
Dátum registrácie: 05 Jan 2008, 15:15
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa Ergo_sum » 05 Apr 2008, 23:08

Domaci analyzator, to uz mozes mat doma RTG alebo CT :mrgreen:
Nie vsetko clovek musim sam vediet alebo dokonca vlastnit, jednoduchsie je si to dat urobit a zaplatit za sluzbu, nie je prave toto zaklad trhovej ekonomiky...

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa radek » 05 Apr 2008, 23:27

Výborný a dostupný je TecnoTest 488, kupříkladu - 3 metrová hadice a přitom reakční doba do 10 vteřin, to je krásné. A má proplachování CO senzoru. Ale moc nechápu Tvůj dotaz - k čemu by byl doma analyzátor? Na seřízení jednoho motoru ročně? To je celkem luxus, vždyť jen provozní servis analyzátoru je ročně náklad v řádu tisíců (i když zůstane zabalený a rok nezapnutý v krabici), po X letech i desetitisíců......

Náhodou, příruční veterinářský RTG je moc dobrý pomocník..... :wink:

Užívateľov profilový obrázok
koušák
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 570
Dátum registrácie: 14 Dec 2004, 04:12
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603, Tatra 613-4, Tatra 148 AD20
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa koušák » 05 Apr 2008, 23:48

Jacku, nezapomeň na šrouby dorazů klapek... a potom to jezdí jako vítr...
Jak to myslíš s tou dlaní?

PS: Bylo by možné v budoucnosti vyrobit sadu brzdových trubek do 603ky, jako předtím do mojí volhy?

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa Luboš » 05 Apr 2008, 23:57

Radku, já mám těch karburátorových aut docela dost a ta potřeba základního nastavení nebo ověření hodnot tu párkrát do roka je. Ta tvá mašinka za 130 000 Kč je ale cenově mimo, to za to nedám. Před pár lety mi někdo nabízel kompletní paltest (myslím JT300?) za cenu o dva řády nižší, ale tam bych měl obavy, aby to mělo nějakou rozumnou spolehlivost a bylo to případně ještě nějak servisovatelné a navíc je to ohromná kráva. Pro mě je podstatné, aby to s nějakou rozumnou přesností měřilo CO a HC, zbytek oželím, ani tiskový výstup to nakonec mít nemusí.

Ergo_sume, ty si to představuješ jak Hurvínek válku. Kamkoliv do servisu v okruhu 100 km jsem v tomhle tisíciletí přistavil tatru, tak na to tamní "odborníci" čučeli jak telata na nová vrata a absolutně nechápali, s čím a jak kroutit, natož aby vůbec tušili na jaké hodnoty to seřídit. Co si za to říct, to věděli vždy naprosto přesně, ale takhle já si tržní ekonomiku rozhodně nepředstavuju, když druhá strana není schopna oproti bankovkám nabídnout odpovídající protihodnotu a lepší to už asi nikdy nebude...

jack
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1505
Dátum registrácie: 26 Jún 2006, 08:26
Tatry, ktoré vlastním: Šestsettrojky
Bydlisko: Karwin
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa jack » 06 Apr 2008, 08:34

Ano Radku, můj příspěvek se týkal motoru T603. T613 totiž není můj šálek čaje..Ergo se ptal na seřizování motoru dlaní, proto jsem mu tuto činnost demonstroval na motoru T603.

Jj Koušáku šrouby dorazů jsou samozřejmostí. Pravdou je, že jsem se setkal s borcem, který ladil motor T603, aniž by měl seřízený táhla na karbecech...Seřizování dlaní jsem viděl u p. Komárka, také tak motor seřizuje můj děda.. Přiložíš ruku na víčko karurátoru a opět pomocí sluchu šteluješ. Mně tento způsob nepřirostl k srdci, pač představa, že mi ten karboš "vcucne ruku", je mnohem silnější, než tato machrovinka..
Trubky jsme si vyrobili sami..no problemo, navíc je to pěkná práce, to zmákneš.

Užívateľov profilový obrázok
radek
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1971
Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa radek » 06 Apr 2008, 13:18

Luboši, každá sranda něco stojí, pětisložkový IR analyzátor holt také a gro jeho ceny rozhodně netvoří modul termotiskárny za cca 6000 CZK. Záměrně sem nepíši typy velmi zajímavých a rychlých strojů v cenách od 600kkč výše :wink: . A oponovat TecnoTestu JT300 je velmi úsměvné, napřed si prosím zjisti, co JT300 umí :mrgreen: . Ale chápu, že pro tužbu si několikrát do roka důležitě zakroutit šroubkama a stejně nevědět, co se děje, se Ti nechce tolik investovat, takže chceš-li použitelně měřit HC, CO, zbytkový kyslík a počítat lambdu, využívej nadále služeb vybavených stanic ME či autoservisů, v Náchodě jich určitě bude několik a vyjde to levněji. A to "několikrát do roka" je fakt hlod týdne, myslím si žádná z Tvých tater, která za rok najede mezi 100 m a 5000 km neocení několikrát do roka seřízení, natož aby se to na jejím provozu nějak projevilo.....

A vůbec, stále jsi tu neodpověděl, jak že to bylo s tou "kvapnou" renovací T613-S a taktéž zde postrádám nějaké resumé o tom bordelu, co máš mezi svými vozidly, testovanými na historickou původnost.... se tu s náma nebavíš, či co?

Užívateľov profilový obrázok
Luboš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 6491
Dátum registrácie: 27 Máj 2004, 11:30
Tatry, ktoré vlastním: :::::::::::::::::::::::::
1953 - T805
1975 - T2-603
1977 - T613
1981 - T613-2
1982 - T613-2
1987 - T613-3
1991 - T613-3
1991 - T613-4
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa Luboš » 06 Apr 2008, 21:01

Radku, co vyjde levněji tu neřeším, problém je v tom, že tady v Náchodě není schopen nikdo tatru seřídit, to už mám já mnohem lepší výsledky jenom podle ucha a citu....

Užívateľov profilový obrázok
michal heky
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 719
Dátum registrácie: 28 Máj 2004, 22:10
Tatry, ktoré vlastním: T613-3
Bydlisko: Praha, Kobylisy
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa michal heky » 06 Apr 2008, 21:49

Zajímavé. Až doteď jsem žil v domění, že pokud mám správné trysky, vzdušníky a difuzory, že chudší směsí na volnoběhu nic zkazit nemůžu, snad jen, že musím později vypnout sytič. Ladis takto například najezdil bez problémů x tisíc kilometrů (měl tuším bohatost 0,7).

Já mám teď po repasi karburátorů také nízkou bohatost, nevím kolik, nebyl jsem ještě na emisích, ale motor jede pěkně a vzhledem k tomu, že nedetonuje, tak jsem byl (až doteď) v klidu...

Jestli jsem vše dobře pochopil, tak Miloš zadřel motor proto, protože měl karburátory s většími difuzory, čili měl chudou směs i při zatížení při vysokých otáčkách a motor v tomto režimu detonoval. Bohužel detonace ve vyšších otáčkách již nejsou slyšet, zato však vedou rychle k zadření motoru.

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa ondrej » 06 Apr 2008, 22:02

Luboš - ako to bolo s renováciou toho Specialu? Stále si neodpovedal...
niekoľkokrát sa ťa na to pýtal Miloš, pýtal sa aj Radek - a teraz to už začalo zaujímať aj mňa...

Užívateľov profilový obrázok
ondrej
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 3867
Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa ondrej » 06 Apr 2008, 22:13

Michal Heky - pokiaľ si v karburátoroch nemenil základné osadzovacie prvky, žiadna havária motora z titulu chudobnej zmesi ti nehrozí! Bol by som nerád, aby tu teraz niektorí nemohli pokojne spávať zo strachu, že nemajú správne nastavený voľnobeh a preto im hrozí zadretie motora!
Ku poruche motora z titulu chudobnej zmesi môže dôjsť až po dlhodobejšej prevádzke motora pod zaťažením po predchádzajúcom neodbornom ochudobnení hlavného okruhu (hlavných okruhov) karburátora. V praxi to znamená, že by musela byť vymenená hlavná tryska sa podstatne menšiu, prípadne hlavný vzdušník za podstatne väčší, než je predpísané. Takto "upravený" motor by však mal podstatne horšie prevádzkové vlastnosti a bolo by to cítiť - auto by nemalo výkon a neťahalo.
Snáď určité riziko by tu mohlo nastať v prípade zadretia klapiek druhého stupňa (neotvárali by sa) a dlhodobej a necitlivej jazdy na plný plyn, kedy by motor bol nútený pracovať na pre takéto zaťaženie chudobnú zmes. Platilo by to ale iba pre dlhodobú jazdu rýchlosťami nad ca 140 km/h (platí pre T613) a bolo by to sprevádzané prehrievaním motora..

Užívateľov profilový obrázok
MarekK
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1912
Dátum registrácie: 23 Jún 2005, 21:48
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-4 (1993)
Bydlisko: Olomouc
Kontaktovať užívateľa:

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa MarekK » 06 Apr 2008, 22:40

Michal Heky: pozor na pomenovanie "detonácia"... už sme tu o nej moc krát písali... tak teraz z iného droja http://www.ceba.sk/sk/pomoc_opravarom/3 ... otoru.aspx

miloš
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 2574
Dátum registrácie: 05 Mar 2005, 14:29

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa miloš » 07 Apr 2008, 14:39

radek napísal:..............A vůbec, stále jsi tu neodpověděl, jak že to bylo s tou "kvapnou" renovací T613-S a taktéž zde postrádám nějaké resumé o tom bordelu, co máš mezi svými vozidly, testovanými na historickou původnost.... se tu s náma nebavíš, či co?
ondrej napísal:Luboš - ako to bolo s renováciou toho Specialu? Stále si neodpovedal...
niekoľkokrát sa ťa na to pýtal Miloš, pýtal sa aj Radek - a teraz to už začalo zaujímať aj mňa...
Cekame, cekame, ale asi se niceho nedockame......

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: karburátory

Príspevok od užívateľa Karel » 07 Apr 2008, 14:46

ondrej napísal:Michal Heky - pokiaľ si v karburátoroch nemenil základné osadzovacie prvky, žiadna havária motora z titulu chudobnej zmesi ti nehrozí! Bol by som nerád, aby tu teraz niektorí nemohli pokojne spávať zo strachu, že nemajú správne nastavený voľnobeh a preto im hrozí zadretie motora!
..
Toto bych zdůraznil.
Pokud jste četli toto vlákno pozorně jistě jste si všimli že Miloš Bukáček hned na první straně přiznal že jeho karburátory měly větší vzdušníky, a já na druhé stránce přiznávám zmenšení hlavních trysek, tzn. dost zásadní zásahy do hlavního okruhu karburátoru. Seřízení volnoběhu opravdu nemá tak zásadní vliv na životnost motoru (leda by jste ho nechali běžet na volnoběh půl roku).

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 11 neregistrovaných