Historická nabíječka
- Brtník
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 54
- Dátum registrácie: 10 Feb 2005, 22:46
- Tatry, ktoré vlastním: T-613 BS. To je dílo :-D :-D
- Bydlisko: Křivoklátské hvozdy
- Kontaktovať užívateľa:
Historická nabíječka
Přátelé,
Dostala se mi do ruky nabíječka akumulátorů ze skoro už dávně historie, výrobce Elektropřístroj Písek, typ: VJM 24.72/15.ru. Nádherná, zapojením všemuvzdorná nabíječka. Problém je v tom, že uvnitř je patice jakoby na žárovku 220V/1000W, áálle peláší na ní střídavých 5V.Majitel tvrdí, že tam kdysi bývávala lampa.Elektronka, mrška jedna. .Nesetkal jste se někdo s podobným vehementem,brum? Je mi líto tuhle čtyřicetikilovou záležitost překopávat na polovodiče
Dostala se mi do ruky nabíječka akumulátorů ze skoro už dávně historie, výrobce Elektropřístroj Písek, typ: VJM 24.72/15.ru. Nádherná, zapojením všemuvzdorná nabíječka. Problém je v tom, že uvnitř je patice jakoby na žárovku 220V/1000W, áálle peláší na ní střídavých 5V.Majitel tvrdí, že tam kdysi bývávala lampa.Elektronka, mrška jedna. .Nesetkal jste se někdo s podobným vehementem,brum? Je mi líto tuhle čtyřicetikilovou záležitost překopávat na polovodiče
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1113
- Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Historická nabíječka
Mám takovou velikou kniku. Přehled elektronek se to jmenuje. Kdybys mi tu patici vyfotil, zkusil bych to podle ní najít.
- PAVEL64
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 283
- Dátum registrácie: 14 Feb 2008, 15:10
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Historická nabíječka
No a kdybys vyfotik celou nabíječku?Jak to vypadá?
- ziza
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 426
- Dátum registrácie: 12 Máj 2007, 10:56
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Historická nabíječka
Že by rtuťový usměrňovač? Kdysi jsem je viděl na vlastní oči .... Není tam někde k patici zapojená tlumivka?
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1113
- Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Historická nabíječka
Jestli tam peláší 5V, je to na rtuťový usměrňovač dost málo...
Re: Historická nabíječka
Brtník:
Podle té patice usuzuju na variátor-stabilizátor proudu které se taky vyráběly s touto paticí. Jenže, pokud chápu dobře tvůj dotaz, nenalez jsi žádný usměrňovací element. Dostatečný proud pro nabíječku s ohledem na příliš nízné napětí dokáže usměrnit selenový, nebo kuproxidový usměrňovač. Rtuťák chce napětí vyšší, nehledě na to, že provozovat jej není/nebylo jednoduché - potřebuje buď obsluhu, nebo různé serepetičky pro zapálení výboje. Díval jsem se na jiné typy usměrňovacích výbojek nebo parami plněné elky, ale 5V je na všechno moc málo. Nehledě na to, k čemu vlastně 5V? Co potom nabíjí? Jaké má být vůbec výstupní napětí?
Taky mě napadlo, že pokud by to byla 24V nabíječka, tak tam klidně mohla být nějaká parami plněná průmyslová elka, páč některé měly patici jako na žárovku a do ní přivedené žhavicí napětí (třeba i 5V). Jedna z elektrod (anoda?) byla vyvedená na čepičku na baňce.
Historická elektrotechnika je sice mojí parketou, ale mám příliš málo vstupních informací, abych byl konkrétnější. I já se přimlouvám za nějaké fotky, moc by mě to zajímalo!
Podle té patice usuzuju na variátor-stabilizátor proudu které se taky vyráběly s touto paticí. Jenže, pokud chápu dobře tvůj dotaz, nenalez jsi žádný usměrňovací element. Dostatečný proud pro nabíječku s ohledem na příliš nízné napětí dokáže usměrnit selenový, nebo kuproxidový usměrňovač. Rtuťák chce napětí vyšší, nehledě na to, že provozovat jej není/nebylo jednoduché - potřebuje buď obsluhu, nebo různé serepetičky pro zapálení výboje. Díval jsem se na jiné typy usměrňovacích výbojek nebo parami plněné elky, ale 5V je na všechno moc málo. Nehledě na to, k čemu vlastně 5V? Co potom nabíjí? Jaké má být vůbec výstupní napětí?
Taky mě napadlo, že pokud by to byla 24V nabíječka, tak tam klidně mohla být nějaká parami plněná průmyslová elka, páč některé měly patici jako na žárovku a do ní přivedené žhavicí napětí (třeba i 5V). Jedna z elektrod (anoda?) byla vyvedená na čepičku na baňce.
Historická elektrotechnika je sice mojí parketou, ale mám příliš málo vstupních informací, abych byl konkrétnější. I já se přimlouvám za nějaké fotky, moc by mě to zajímalo!
- Brtník
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 54
- Dátum registrácie: 10 Feb 2005, 22:46
- Tatry, ktoré vlastním: T-613 BS. To je dílo :-D :-D
- Bydlisko: Křivoklátské hvozdy
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Historická nabíječka
Fotky budou. Uuuž se na tom pracuje. Jo, JE tam ještě selenový usměrňovač, to jsem zapomněl podotknout.
- Honza. S
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 77
- Dátum registrácie: 11 Dec 2007, 18:02
- Tatry, ktoré vlastním: Už mám doma pouze elektrocentrálu s motorem T603
- Bydlisko: Benešovsko CZ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Historická nabíječka
Nebyla tam žárovka jako omezovač proudu?
- ziza
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 426
- Dátum registrácie: 12 Máj 2007, 10:56
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Historická nabíječka
Něco takového tam zajisté být muselo, seleny moc proudu nesnesly. Medvěde, že ty nás jen tak zkoušíš
- radek
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1971
- Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
- Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH - Kontaktovať užívateľa:
Re: Historická nabíječka
Tak, tady jsou fota a velevážení pamětníci či současnící s patřičným enthusiasmem, směle do toho....
P.S. nejsem autorem fotografií, reklamace ohledně kompozice, ostření a dalších specifik směřujte na Brtníka.
P.S. nejsem autorem fotografií, reklamace ohledně kompozice, ostření a dalších specifik směřujte na Brtníka.
Re: Historická nabíječka
To same se mi vali v garazi....
Re: Historická nabíječka
Žárovky se při nabíjení používaly pro proudové omezení a vytvoření vhodné charakteristiky nabíjení. Nicméně ale fotky neumožnily odpovědět na otázku, jestli je patice zapojená do hlavního silového obvodu a pokud ano, proč je na patici pouhých 5V když na typovém štítku je údaj 72V. Robustnost patice a silný vodič k ní připojený napovídá, že do hlavního silového obvodu asi zapojená je. Pak mi vrtá hlavou, která žárovka bude spolehlivě odolávat proudu 15A. Pokud tam tedy byla žárovka, tak jedině speciální pro tento účel vyrobená.
Taky nikde nevidím druhý vodič připojený k objímce. Zato nad objímkou je čokoládou spojený černý drát s modrým.
Něco tady nehraje, někdo se v tom vrtal... Jestli se naštvu, tak se na ten véhikl pojedu podívat osobně.
Taky nikde nevidím druhý vodič připojený k objímce. Zato nad objímkou je čokoládou spojený černý drát s modrým.
Něco tady nehraje, někdo se v tom vrtal... Jestli se naštvu, tak se na ten véhikl pojedu podívat osobně.
- Honzík
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 108
- Dátum registrácie: 06 Jan 2008, 12:52
- Tatry, ktoré vlastním: T2-603 rv.1968,1974
T613-3 rv.1989 - Bydlisko: Pardubicko
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Historická nabíječka
No jednou do ruky se mi dostala žárovka s paticí E27 na napětí 27V a byla zevnějškem uplně stejná jako obyč.žárovka na 220V.Ta by tam klidně mohla pásnout.Žarovkové nabíječky jsou uživatelsky moc vděčné.Ale i tak jsem zvědavej co se z toho vyklube.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1113
- Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Historická nabíječka
Takové (asi ne přesně takové, ale 24V) se používají pro osvětlení obráběcích strojů. Ovládací napětí 24V už tam je, tak se s tím rovnou svítí. Největší co mám ve stejné patici je 12V, 100W. To se ovšem požadovaným 15A ani zdaleka neblíží. Ta čokoláda, co zmiňuje Martin je jiná než ty ostatní, takže do toho asi fakt někdo sahal. Kdyby třeba Miloš pořídil fotky toho co má v garáži, bylo by jasněji. A ještě jasněji, kdyby šly přečíst štítky.
Ještě by to mohlo být "nabíjení asymetrickým proudem", v jednom období velmi oblíbená metoda, ale na to je ten přístroj příliš starý.
Ještě by to mohlo být "nabíjení asymetrickým proudem", v jednom období velmi oblíbená metoda, ale na to je ten přístroj příliš starý.
Re: Historická nabíječka
No to bych sice mohl, ale jaksi jsem jiz ztratil motivaci se angazovat.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1113
- Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Historická nabíječka
To v souvislosti s mou osobou naprosto chápu. Co nechápu je, proč chceš "potrestat" Brtníka. Kdyby ses proti mě chtěl jakkoliv vymezovat, navrhuji použít vlákno tatra 613 ve fóru inzerce, tak jako jsme se používali dosud.
Re: Historická nabíječka
Ne. nechci nikoho trestat a uz vubec ne Brtnika. Jen nemam zajem po tom vsem se jakkoliv angazovat.
Jsem rad,ze jsi se opet spravne projevil, nezavadejicim zpusobem... Trestat....
Jsem rad,ze jsi se opet spravne projevil, nezavadejicim zpusobem... Trestat....
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1113
- Dátum registrácie: 02 Aug 2006, 18:00
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Historická nabíječka
Vůbec nejsem rád, že jsi nepochopil význam uvozovek. Prostě bys ji mohl vyfotit a nemáš zájem. Může mi to být jedno. Pouze říkám, že mít něco pro srovnání by pomohlo.
Jinak jsem našel ve starém katalogu philipsu 24V/500W v patici E27. To by proudově vyhovovalo, voltampérová charakteristika tam uvedena není.
Jinak jsem našel ve starém katalogu philipsu 24V/500W v patici E27. To by proudově vyhovovalo, voltampérová charakteristika tam uvedena není.
- Jerry
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1607
- Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
- Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957 - Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Historická nabíječka
Ani ty selenový usměrňovače nejsou originál. Ty modrý vodiče sou vyvázaný izolačkou a přeohybaný... 5V je žhavení a ten černej vodič končil na čepičce elektronky. Jde o přímožhavenou diodu. Nabíjecí proud se volil přepínáním primerního vinutí a ta tlumivka by měla vyhlazovat výstupní proud, zvlnění se dalo taky volit paketovym přepínačem na přednim panelu. To je moje doměnka. Když bude detailní foto předního panelu, tak můžem hádat dál...
- Brtník
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 54
- Dátum registrácie: 10 Feb 2005, 22:46
- Tatry, ktoré vlastním: T-613 BS. To je dílo :-D :-D
- Bydlisko: Křivoklátské hvozdy
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Historická nabíječka
Přední panel: Prostřední pakeťák dole zap.I, zap.II, vypnuto, zap I, zapII, vypnuto.
Levý pakeťák napětí 1 až (tuším) 6
Pravý pakeťák proud 1 až (tuším) 6
Uprostřed: kontrolka
Úplně dole vlevo a vpravo: svorky a nabíjecí kabely
Zadní panel: Síťová šňůra 3x1,5 Cysy 220V/10A
Výrobní štítek
Tolik detailní popis panelů.
Mohu-li prosím požádat Miloše Bukáčka, nechť se přemůže,své pozadí zvedne,do garáže zajde,čtyři šroubky povyskrutkuje a lampu jakož i jiná ostatní detaily vyfotí. . Dát tam můstek umí každej Lojza Vopička z Horní Dolní.Mě fakt zajímá jak to bude chodit s tó elektrónkó .
Levý pakeťák napětí 1 až (tuším) 6
Pravý pakeťák proud 1 až (tuším) 6
Uprostřed: kontrolka
Úplně dole vlevo a vpravo: svorky a nabíjecí kabely
Zadní panel: Síťová šňůra 3x1,5 Cysy 220V/10A
Výrobní štítek
Tolik detailní popis panelů.
Mohu-li prosím požádat Miloše Bukáčka, nechť se přemůže,své pozadí zvedne,do garáže zajde,čtyři šroubky povyskrutkuje a lampu jakož i jiná ostatní detaily vyfotí. . Dát tam můstek umí každej Lojza Vopička z Horní Dolní.Mě fakt zajímá jak to bude chodit s tó elektrónkó .
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 8 neregistrovaných