Príspevok
od užívateľa martin h » 01 Feb 2008, 15:41
Ono je to s přístupností pojistko-reléových panelů těžké. Umístění v palubní desce je z elektrikářského hlediska dobré: obvody se vzhledem k přítomnosti ovládacích a kontrolních přístrojů rozdělují a je lepší pod palubku přivést od akumulátoru napájení vodič většího průřezu a tam pojistkami rozvětvit na jednotlivé okruhy, než pojistky umístit někam daleko (do místa lépe přístupného) a vést spoustu slabých/slabších drátů do interiéru k jednotlivým přístrojm a spotřebičům. Proto mají moderní auta s bohatou elektrifikací více pojistových panelů/skříní umístěných poblíž velkého počtu spotřebičů. Pokud elektroinstalace slouží dobře po celá léta a nemusí se na ní šáhnout, majitel nebo opravář situaci zhodnotí tak, že pojistky jsou umístěné dobře i v případě, že tomu tak není, protože malý počet servisních zásahů ho moc nepotrápí a nedonutí přemýšlet jestli je nebylo možné umístit lépe. Pokud vlivem špatného návrhu elektroinstalace (nebo nějaké její části) je nutné auto často opravovat, budou pojistky umístěné na velice těžko přístupném místě, protože velký počet opravářů (nebo jeden, ten který toto bude tvrdit) bude muset často hrbit hřbet a dokonce si třeba kleknout! Jak to ten výrobce mohl dopustit, takhle špatně umístit pojistky. Uvědomte si ale, že u moderního auta se složitou elektrikou to prostě jednoduše udělat nejde a pokud se závada nedá "zastrašit" novou pojistkou a na svém kralování kdesi v chumlu vodičů bude trvat dál, tak zbytek elektroinstalace je zpravidla tak znepřístupněný, že vám nezbyde nic jiného, než třeba demontáž celé palubky, což je zábava na půl dne. Proč? Protože, což je další věc kterou si rozčilený majitel porouchaného auta snažící se ho sám opravit a nadává na blbé konstruktéry uvědomit, to auto není navržené k tomu že ho bude opravovat Lojza Vopička ze Zlámané Lhoty ale proškolený technik s různými de/montážními přípravky který přesně ví kam šáhnout a taková demontáž palubky nebo jiného konstrukčního celku všeobecně mu nebude činit větších obtíží.
Umístit relátka v T613 za přední masku narazí na problém vhodného krytí. Už jsem se ohledně auto-eletromateriálu ptal lecjakých dovozců, ale pokud člověk neodebere jednotlivé položky řádově ve stovkách nebo tisících kusů tak je cena tak vysoká, že jsem si nechal zajít chuť. Na vrakovištích jsem strávil mnoho hodin prolejzáním aut a očumováním elektroinstalací a špekulováním co by se jak dalo voperovat, ale nic solidního jsem nenašel.