Typy motorů T 613
- Robert
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 236
- Dátum registrácie: 30 Jan 2007, 18:37
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Praha
- Kontaktovať užívateľa:
Typy motorů T 613
Ahoj.
Jelikož se teď patlám v těch motorech tak mě docela začlo zajímat jaké zorzdíly jsou mezi mortory E E1 E1/I a E1/I z trojky od čtyřky pominuli spojku na ventilátoru a hlavy na naturál.
Tak nějak vím zě se měnil diferenciál, karburátory, časování, a tvar sacích a spalovacích prostorů.
nepotřebuji podrobné informace jen takové shrnutí.
A docela by mě potěšilo číselné shrnutí vlasností motorů jako spořeba, kroucák, atd.
Už jen naposled solvo do pranice který motor požujete za nejlepší ? ať už zjakého koliv hlediska.
Ahoj Robert
Jelikož se teď patlám v těch motorech tak mě docela začlo zajímat jaké zorzdíly jsou mezi mortory E E1 E1/I a E1/I z trojky od čtyřky pominuli spojku na ventilátoru a hlavy na naturál.
Tak nějak vím zě se měnil diferenciál, karburátory, časování, a tvar sacích a spalovacích prostorů.
nepotřebuji podrobné informace jen takové shrnutí.
A docela by mě potěšilo číselné shrnutí vlasností motorů jako spořeba, kroucák, atd.
Už jen naposled solvo do pranice který motor požujete za nejlepší ? ať už zjakého koliv hlediska.
Ahoj Robert
- radek
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1971
- Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
- Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH - Kontaktovať užívateľa:
No nejlepší by pro T613 byl v roce 1993 uvažovaný a nerealizovaný Northstar 32V, jak z hlediska výkonu, tak spotřeby i kultury chodu. Když toto pomineme, s ostatních variant trochu za něco stojí standardní motor 3,5 613-4KATi, v jeho větší verzi 4,36 už se dá ta motorizace brát jako adekvátní hmotnosti a určení T613. Co se týká karburátorových verzí, musíš si ujasnit, co od toho motoru (a tedy auta) očekáváš. Jestli chceš dynamickou, v rámci rozumných mezí agilní T613, kde se po sešlápnutí plynového pedálu trochu i něco děje, všímej si motorů "E" či max. "E1" (stálý převod 3,909, v případě E1 už má všechny ekonomické úpravy na sacím traktu a spalovacím prostoru). Chceš-li reakcemi nevýrazné, takové "gumové" auto, s nejvyššími hodnotami dosahovaných rychlostí s rozumnou spotřebou, hledej motor "E1/I" či 613-4 (stálý převod 3,154, jinak stejný motor jako E1, u verze 613-4 už AlFer válce, regulace chlazení, později i neřízené katy). Chceš-li T613 pro radost co opravdu jede, podívej se po původním "štítkovaném" motoru "613" s původním časováním rozvodu (bez ekonomických úprav spalovacích prostorů, stálý převod 3,909). Zlatý střed v případě karburačních T613 je velmi úzkoprofilová kombinace motoru E1/I (případně 613-4) se stálým převodem 3,54.
Výkon i točivý moment osciluje u všech karburačních verzí kolem stejných hodnot, spadajících do tolerance kvality ruční výroby či přesnosti brzdy na které byl měřen - cca 165 - 170 HP a cca 260-270 Nm. Vstřikové verze přinesly oživení - základní (3,5) cca 200 HP a 300 Nm, odvrtaná (4,36) pak cca 245 HP a 360 Nm, myslím.
Obecně vzato, nejpodstatnější ekonomickou úpravou z důvodu přijatelných spotřeb paliva nebyly ani tak úpravy na motoru jako takovém, ale drastická náhrada stálého převodu (z 3,909 na 3,154), která způsobuje s ohledem na dosahované rychlosti provoz karburačních motorů v nízkých otáčkách, takže to "tolik nežere", ale taky to nijak zvlášť nejede. Byl to poněkud drastický krok, zejména pokud si uvědomíme, že i v současné době moderních motorů třetího tisíciletí neklesá ani u cca 300 HP verzí stálý převod pod 3,5, občas se sice najde třeba 2,7, ale vždy ve spojení s automatickými převodovkami s měniči momentu. Nevhodně zvoleným stálým převodem auto přichází o svou dynamiku. Správná cesta je zachovat rozumný stálý převod a odstupňovat adekvátně převodovku, případně ji připravit ve více verzích. Jenže tohle nebyla cesta, kterou by se v českých zemích konstruktéři ubírali, stačí vzpomenout kupříkladu na úžasné odstupňování původní převodovky Avie mezi II. a III. rychlostním stupněm. Případ u T613 je obdobný - převodovka navržená a spočítaná k původnímu neekonomickému motoru "613" (s jehož spojením se T613 chová nádherně, pomineme-li spotřebu) byla bez jakýchkoliv změn používána celou dobu machinací se stálými převody .
Výkon i točivý moment osciluje u všech karburačních verzí kolem stejných hodnot, spadajících do tolerance kvality ruční výroby či přesnosti brzdy na které byl měřen - cca 165 - 170 HP a cca 260-270 Nm. Vstřikové verze přinesly oživení - základní (3,5) cca 200 HP a 300 Nm, odvrtaná (4,36) pak cca 245 HP a 360 Nm, myslím.
Obecně vzato, nejpodstatnější ekonomickou úpravou z důvodu přijatelných spotřeb paliva nebyly ani tak úpravy na motoru jako takovém, ale drastická náhrada stálého převodu (z 3,909 na 3,154), která způsobuje s ohledem na dosahované rychlosti provoz karburačních motorů v nízkých otáčkách, takže to "tolik nežere", ale taky to nijak zvlášť nejede. Byl to poněkud drastický krok, zejména pokud si uvědomíme, že i v současné době moderních motorů třetího tisíciletí neklesá ani u cca 300 HP verzí stálý převod pod 3,5, občas se sice najde třeba 2,7, ale vždy ve spojení s automatickými převodovkami s měniči momentu. Nevhodně zvoleným stálým převodem auto přichází o svou dynamiku. Správná cesta je zachovat rozumný stálý převod a odstupňovat adekvátně převodovku, případně ji připravit ve více verzích. Jenže tohle nebyla cesta, kterou by se v českých zemích konstruktéři ubírali, stačí vzpomenout kupříkladu na úžasné odstupňování původní převodovky Avie mezi II. a III. rychlostním stupněm. Případ u T613 je obdobný - převodovka navržená a spočítaná k původnímu neekonomickému motoru "613" (s jehož spojením se T613 chová nádherně, pomineme-li spotřebu) byla bez jakýchkoliv změn používána celou dobu machinací se stálými převody .
- radek
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1971
- Dátum registrácie: 29 Okt 2004, 08:24
- Tatry, ktoré vlastním: .........................
Tatra 613 "all in one"
Tatra 613-4 CH - Kontaktovať užívateľa:
Jo Mojžo, můj článek o motorech...... nedával jsem odkaz právě pro to, aby se Robert nevyděsil přemíry technických dat, když chtěl jen shrnutí.... . Akorát jak tak na ten článek koukám, kdysi bývalo slušností, když už někdo použije na svých stránkách něco od jiného autora, alespoň toho autora u toho článku uvést................................................................................
- Robert
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 236
- Dátum registrácie: 30 Jan 2007, 18:37
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Praha
- Kontaktovať užívateľa:
Děkuji za odpověďi je to přesně to co sem chtěl.
Vybral sem si z toho že tam dám motor E1/I protože tam patří a když mě chytne záchvat tak bych tam dal převod z chromky.
jinak pro zajímavost moje tatra rv. 1988 byla původně osazena E1/I č.8*** když sem jí koupil byl tam motor 1588 bohužel překopanej na E ale nejak samo domo tězkej převod, vačky nevím, hlavy E , podtl. reg. a karburátory SEDR.
Když sem to koupil tak to někdy jelo někdy ne pak vůbec ( spotřeba asi 30l/100km) pak sem se v tom vrtal až sem se dostal na 18 a pak na 16 l ale už to nikdy moc nejelo no ten motor si nechám třeba ho někdy dostavím.
jinak celé to martýrium vzniklo protože mi evidentně praskly kroužky na válci a nevěřím si že bych to sám rozebral a opravil tak aby to spolehlivě šlapalo.
ahoj Robert
Vybral sem si z toho že tam dám motor E1/I protože tam patří a když mě chytne záchvat tak bych tam dal převod z chromky.
jinak pro zajímavost moje tatra rv. 1988 byla původně osazena E1/I č.8*** když sem jí koupil byl tam motor 1588 bohužel překopanej na E ale nejak samo domo tězkej převod, vačky nevím, hlavy E , podtl. reg. a karburátory SEDR.
Když sem to koupil tak to někdy jelo někdy ne pak vůbec ( spotřeba asi 30l/100km) pak sem se v tom vrtal až sem se dostal na 18 a pak na 16 l ale už to nikdy moc nejelo no ten motor si nechám třeba ho někdy dostavím.
jinak celé to martýrium vzniklo protože mi evidentně praskly kroužky na válci a nevěřím si že bych to sám rozebral a opravil tak aby to spolehlivě šlapalo.
ahoj Robert
- Lukas Giza
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 145
- Dátum registrácie: 26 Feb 2007, 14:59
- Tatry, ktoré vlastním: T613-2-1985
- Bydlisko: Liberec-CZ
- Kontaktovať užívateľa:
moje tatra:-)
Zdravím všechny tatrováky..
Jmenuji sae Lukáš Giza a je mně 16
Vlastním t613/2 r.v.1982? v tmavě zelené barvě,s motorem T613-S1 s pořadovým číslem 6***?
Divím se,ale ten motor neteče,i když mi tatra stojí už 4 roky..
Zatím chci tatru postavit na špalky a pustit se do karburátorů a podobných maličkostí..
Jmenuji sae Lukáš Giza a je mně 16
Vlastním t613/2 r.v.1982? v tmavě zelené barvě,s motorem T613-S1 s pořadovým číslem 6***?
Divím se,ale ten motor neteče,i když mi tatra stojí už 4 roky..
Zatím chci tatru postavit na špalky a pustit se do karburátorů a podobných maličkostí..
- Lukas Giza
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 145
- Dátum registrácie: 26 Feb 2007, 14:59
- Tatry, ktoré vlastním: T613-2-1985
- Bydlisko: Liberec-CZ
- Kontaktovať užívateľa:
Ahoj Roberte Ty s tím bohužel nic dělat nemůžeš..
Takže ty s tím nic Mluvil jsem s jedním mistrem od nás ze školy a ten mně odkázal na dalšího mistra,tak si s ním popovídám,on totiž dělá tatry profesionálně.
Měl t600 nadherně ho prej zrepasoval a prodal do švícarska.Ted má prej t57 a t805.
Jinak mně čeká výmněna převodovky a HLAVNE potřebuje vyvařit..
Jen tak,pro zajímavost:nemám vůbec pravej práh,jen ten nástavec..
Takže ty s tím nic Mluvil jsem s jedním mistrem od nás ze školy a ten mně odkázal na dalšího mistra,tak si s ním popovídám,on totiž dělá tatry profesionálně.
Měl t600 nadherně ho prej zrepasoval a prodal do švícarska.Ted má prej t57 a t805.
Jinak mně čeká výmněna převodovky a HLAVNE potřebuje vyvařit..
Jen tak,pro zajímavost:nemám vůbec pravej práh,jen ten nástavec..
- Lukas Giza
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 145
- Dátum registrácie: 26 Feb 2007, 14:59
- Tatry, ktoré vlastním: T613-2-1985
- Bydlisko: Liberec-CZ
- Kontaktovať užívateľa:
- Lukas Giza
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 145
- Dátum registrácie: 26 Feb 2007, 14:59
- Tatry, ktoré vlastním: T613-2-1985
- Bydlisko: Liberec-CZ
- Kontaktovať užívateľa:
- Roman Maďar
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 2189
- Dátum registrácie: 20 Feb 2005, 22:21
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Bernolákovo
- Kontaktovať užívateľa:
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 40 neregistrovaných