Tatra 57 "Áčko"

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Michael » 28 Feb 2006, 17:27

Rozhodl jsem se založit tři vlákna o Tatře 57 ( Čistá, Áčko, Béčko). Rozbor všech typů Hadimršek v jednom vlákně by podle mého názoru byl dost nepřehledný a často se také odchází od tématu… :? . Doufám, že se nám všem povede uceleně „rozpitvat“ tyto nesmrtelné stroje. Vždyť jen karosářské odlišnosti zaberou několik stránek a co teprve motory, převodovky, příslušenství, elektroinstalace… Všem předem díky za příspěvky. To bude zase skenování :wink:

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1260
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Karel

Príspevok od užívateľa Karel » 28 Feb 2006, 22:30

Heuréka,konečně můžu přidávat soubory (stačilo se zaregistrovat :oops: ).Tak na úvod jedno méně známé provedení Áčka.Jedná se o čtyřmístný otevřený vůz v civilním provedení (to vojenské už bylo v sekci T-57 a spol.).
Prílohy
otevřená.JPG
otevřená.JPG (84 KiB) 90124 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1585
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 28 Feb 2006, 22:33

Karel: nebyl by ten obrazek vcetne celeho predku?

Jestli jsem to spravne pochopil, jedna se o variantu T57a, ktera nema pevne ramy oken na dverich.

Vojenska verze se lisi od civilni jak? Nema tu bedynku na prave stupacce?

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1260
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 28 Feb 2006, 22:46

Přesně tak,ta stou bedýnkou je vojenská,ale jde zřejmě jenom o prototip (vzhledem k tvaru zádě).Tak ještě jednou otevřený čtyřmístný vůz v civilním provedení (doufám že mě vydavatel knihy z které jsem to fotil nebude stíhat za porušení autorských práv :( )
Prílohy
otevřená II.JPG
(70.42 KiB) 824 stiahnutí

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1260
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 28 Feb 2006, 22:53

A pro dnešek na závěr (zítra vstávám do práce) jedna replika Číňana.V tatře byla vyrobena série asi 40ti vozů pro čínskou armádu.Vznikla dva tipy.Osobně jsem si je pojmenoval malý číňan (byl o něco jednodušší) a velký číňan (byl o něco složitější). Tak tedy Velký Číňan.
Prílohy
velký číňan.JPG
velký číňan.JPG (72.41 KiB) 90102 zobrazení
velký číňan II.JPG
velký číňan II.JPG (91.32 KiB) 90132 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 28 Feb 2006, 22:58

Prodávala se také jako sporťák :wink: Dveře jsou ukončeny pár cm nad stupačkou pravděpodobně z pevnostního hlediska. Jinak tvarově vychází z limuzíny. Okna má nasazovací jako Velorex.
Prílohy
A sv 3.jpg
(129.74 KiB) 792 stiahnutí
A sv 2.jpg
(185.97 KiB) 855 stiahnutí
A sv 1.jpg
A sv 1.jpg (76.87 KiB) 90064 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1585
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 28 Feb 2006, 23:03

maly cinan je toto?
http://www.tatraportal.sk/popisky/t57/a/t57a_05.jpg
(nema vzadu rezervy)

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1260
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 28 Feb 2006, 23:09

Má, ale jenom jednu a položenou na takové plošince nad diferákem. To je to provedení kterému říkám malý číňan.Fotku se mi teď nechce hledat (ráno vstávám ve 4 hod.) ale Michael ji určitě najde. Tak zatím Tatrám zdar.

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1585
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 28 Feb 2006, 23:15

karel: jasne, dobre se vyspi ;)

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 01 Mar 2006, 17:13

Další odlišnosti jsou jsou také v palubní desce.
Áčka z roku 1936 (1935) mají odlišný volant ( má placatější ramena), případně má místo plastového tlačítka menší tlač. jako u volantu T-12, 30 ( použití u prvních Áček 1935), páčka ovládání benz. kohoutu není vyvedena do palubovky.
Je použit oválný motorek stěrače Bosch a pravděpodobně i klakson téže značky - požití i u elektroinstal. Scintilla.
Přepínačů směrovek se montovalo více druhů, ale přece jen bych se řídil dle katalogu :wink:
Prílohy
palubovka 1937.jpg
palubovka 1937.jpg (213.57 KiB) 89561 zobrazení
palubovka 1936.jpg
palubovka 1936.jpg (209.33 KiB) 89803 zobrazení
volant.jpg
Všimněte si tvaru menšího tlačítka klaksonu.
volant.jpg (120.39 KiB) 89891 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 01 Mar 2006, 17:55

Foto kličky stahovaní okna (1936 -1937).
Prílohy
kso 2.jpg
kso 2.jpg (126.22 KiB) 89229 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1585
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 01 Mar 2006, 18:21

na obrazku "volant.jpg" je model 1935? Prijde mi to dost podobne obrazku "palubovka 1937.jpg", i treba umisteni motorku steracu...

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 01 Mar 2006, 18:23

DR: to je T-75 longr :wink:

Ambiciózní tajemníček

Príspevok od užívateľa Ambiciózní tajemníček » 01 Mar 2006, 18:24

Klička nemá bakelitovou kuličku? První béčka ji rozhodně měly.

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 01 Mar 2006, 18:29

AT: první béčka mají kličku s "prstýnkem" a bak. kuličkou jak píšeš. Vnitřní klika otevírání dveří má také "prstýnek" a bak. kuličku ( foto vnitřku přidám do vlákna o Béčku).

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1260
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 01 Mar 2006, 18:45

Všimněte si zámků dveří a jejich kliček. Obě palubovky (1936 i 1937) mají spínací skříňklu (a elektrickou instalaci) Scintilla. Všimni si jak blízko je umístněna kontrolka dobíjení (je součástí spínací skříňky). Sice jsem tu již o tom psal ale neuškodí když to tu zopakuji.U instalace Bosch je kontrolka dobíjení samostatná a je umístněna výš, aby se pod ní věšla spínací skříňka (spínací skříňka PAL je schodná s Bosch).Schéma zapojení el.instalace ja taky rozdílné (regulátor dynama Scintila je napojen na tři dráty,Bosch má dráty dva).
Prílohy
Bosch.jpg
(64.47 KiB) 722 stiahnutí

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1585
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 01 Mar 2006, 18:51

Karel: mas na mysli cislo 1 a 19 (z palubovek nahore)?

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 01 Mar 2006, 18:55

Karel: umístění kontrolky blíže, nebo dále od spínací skříňky je rychlý rozpoznávací znak! jakou elektroin. je vůz vybaven.
Třeba někde na srazu :wink: , ale osobně si myslím, že se v Áčkách a Béčkách ( i T-75 ) dochovalo velice málo původních spínaček! Většinou tam lidi mají palky... :?

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1260
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 01 Mar 2006, 19:02

Ano,1 = spínací skříňka, 19= červená kontrolka dobíjení,14 = zelená kontrolka mazání (je umístněna vždy ve stejné výši jako kontrolka dobíjení),15= sytič .Možná by mohl Michael ofotit i popis k těm palubkám(mám dojem že je hned na vedlejší stránce)

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1585
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 01 Mar 2006, 19:21


Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 0 neregistrovaných