Strana 1 z 1
Pára v autě.
Napísané: 06 Aug 2009, 10:57
od užívateľa ziza
Stryci, už léta mně hlodá takový oný jakýsi brouk v hlavě: "V roce 1948 vzbudil v Indianapolis senzaci jakýsi Don Suttle z Detroit se závodním parovozem. Parní motor měl dva válce, palivo bylo tekuté, náhon byl na přední kola, vůz vážil 570kg a v tréninku prý dosahoval 350km/hod. V závodě nestartoval, neboť prý vůz (i závodníka) z konkurenčních důvodů "odkoupilo" konsorcium petrolejářů. " Tolik moje volná citace z knihy Miloše Skořepy Dějiny automobilových závodů, str.243.. Olympia Praha 1973.
Ještě mi v hlavě vrtá jedna kapitola - nevímužzjakéknihy - "Obláčky páry nad Indy" se jmenovala. Pokud mně paměť ještě slouží, byla v ní popsána podobná situace, ale ze 60. let - snad?
Mám tedy na Vaše vážené sdružení dotaz: ví o páře v Indy někdo něco? Pan Skořepa si to jistě z prstu nevycucal.
Re: Pára v autě.
Napísané: 06 Aug 2009, 14:39
od užívateľa Karel
Re: Pára v autě.
Napísané: 06 Aug 2009, 15:54
od užívateľa ziza
Nooo, ono 200km/hod v r.1906 viz
http://www.youtube.com/watch?v=XqzLAR3Byc8&NR=1 se za 40 let trochu "zrychlit" mohlo, ne? I když teda těch 350 ....
Stejně je úžasné s čím, na čem, po čem a jak rychle se dřívávěji jezdilo. A bez STKáček!!!
Re: Pára v autě.
Napísané: 06 Aug 2009, 23:28
od užívateľa Pa3k
To ze parné stroje su rýchle je stará vec ale že až tak to sa mi ani ani veriť nechce nieje to preklep
Re: Pára v autě.
Napísané: 06 Aug 2009, 23:46
od užívateľa D.A.
A co teprve řízení pod parou!
Re: Pára v autě.
Napísané: 07 Aug 2009, 07:07
od užívateľa ondrej
Hm, neviem si veľmi predstaviť takú rannú dopravnú špičku parovozov - jeden rozjazd na križovatke a ďalších niekoľko minút by sa muselo čakať, až sa obnoví viditeľnosť..
K tej rýchlosti - už by asi bolo nutné spojiť parný stroj s nejakou prevodovkou, aj keď má vlastne ideálny priebeh krútiaceho momentu - čím nižšie otáčky, tým vyšší moment až vlastne k nulovým otáčkam, kedy je moment maximálny - pokiaľ by sa však jednalo o odľahčený rýchlostný špeciál s minimalizovaným kotlom a odľahčeným moderne riešeným rýchlobežným parným strojom bez križiakov a podobných dielov, možno že ani nie - bolo by to treba prepočítať...
Zaujímavá téma, Ziza
Re: Pára v autě.
Napísané: 07 Aug 2009, 14:15
od užívateľa ziza
No, není pochyb o tom, že auta "pod párou"
jezdila a jezdí, některá i pekelně rychle. Informací o nich jsou mraky. Je však nesmírně obtížné. ne-li nemožné oddělit všechny plevy, které na ubohého "badatele" vševědoucí Google i stará novinová čísla sypou. Co je pravda, co je milosrdná a co zlá lež? Pro Indy to parní auto chystáno nepochybně bylo. A měl ho řídit buď J.Stewart nebo M.Andretti. Konstruktérem a současně velmi sporným mecenášem byl Wiiliam Lear a original(?) jeho auta stojí dodnes v muzeu. Technických detailů je poskrovnu, některým je opravdu těžké uvěřit. Prý to jezdilo na kerosen nebo PB? Dokonce je zamlžena i sama pracovní látka. Místo vody zmiňují mýty nějaké "Learnium" - zmiňován je toluen, halogenované uhlovodíky aj. Já se přikláním k názorům, že pracovním plynem byla opravdu vodní pára a Learnium si "vymyslel" sám Bill Lear - pro otravné novináře. Zajímavá je konstrukce parního "delta" motoru se šesti válci a dvanácti "opposed" písty s rozvodem jediným rotačním šoupátkem a se třemi klikovými hřídely. Podobné delta motory prý poháněly nejvýkonnější kolejové lokomotivy a ve výbušné versi se využívaly v torpedech. Mají prý nejlepší(?) poměr kg/kW. No zpět na Indy - na start to auto prý nepustil osobně Andy Granatelli - asi opravdu na politický nátlak. Jako oficiální důvod prý uvedl neznámý přepočtový koeficiet k výbušným motorů. Ze stejného důvodu z dráhy smetl o rok dříve i spalovací turbíny.
To jsou věci, co?
Re: Pára v autě.
Napísané: 07 Aug 2009, 15:51
od užívateľa Pa3k
Taketo počínanie mi pripomína doby ked aj u nás sa nesmel žiaden vývoj doviesť do konca.