Strana 1 z 2

TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 26 Apr 2010, 21:09
od užívateľa Oldies
Dobrý den, právě se chystám na renovaci tatry T75 šestisedadlové a uvítám jakoukoli radu jakým způsobem postupovat a jakých chyb se případně hned od počátku vyvarovat. Také sháním jakoukoli technickou dokumentaci k tomuto typu vozu. Předem děkuji za Vaše reakce.

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 26 Apr 2010, 22:50
od užívateľa JiF
Jdi na puvodni vlakno Tatry 75. Taj jsou i ty dlouhe, sestisedadlove Tatry

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 27 Apr 2010, 14:01
od užívateľa Djss

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 28 Apr 2010, 20:36
od užívateľa Oldies
Děkuji za rychlejší navedení na diskusi. Zkoušel jsem prohledávat fórum přes fulltext a informace si různě poukládal.
Měl bych konkrétnější dotaz a to jakou máte zkušenost s průběžnou dokumentací. Zatím si pořizuji fotografie, ale spíše nahodile bez nějakého bližšího systému. No a chystám se k postupnému rozebírání. Mám představu, že nejprve oddělám přední kapotu a zatím jsem hledal, kde všude je spojena karoserie s nosníky na rámu motoru. Vypadá to na tři nosníky a celkem tedy asi 6 šroubů, odpojení volantu, nádrže. Musí se snímat páky na převodovce (volnoběh, ruční brzda) ? Je lepší sundat nejprve dveře nebo je ponechat spojené s karoserií ?

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 28 Apr 2010, 21:12
od užívateľa Michael
Dobrý den !
Tatra 75 long je pěkné auto !
Doporučuji fotit systematicky :wink: .
Karosérie jde zvednout, ale je třeba řádně vypodložit a dát bacha, aby se nic nepromáčklo....
Vy máte tatru z jakého roku ? Zjišťoval jste prvního majitele v muzeu TATRA ( sedí motor k šestimístné ) ?
Skutečně máte převodovku s volnoběžkou ( páka má malou kuličku - odlitek na páce, pohybuje se do stran ):?: .
Omlouvám se za dotěrné otázky....

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 28 Apr 2010, 23:15
od užívateľa Ježek
Dobrý den.

1. dokumentace- nejspíš se nedá sehnat "kompletní", ale to není asi tak podstatné, jako spíš dokumentace na díly, které opravdu potřebujete.
Výkresy a detailní technické parametry pro díly, které na autě máte a jsou v dobrém stavu, jsou v podstatě k ničemu, obzvláště, když za to zaplatíte nemalé peníze.
Nejlepší je shánět výhradně to, co skutečně potřebujete.
K tomuto vozu se oficiálně příliš technických výkresů nedochovalo. V Technickém muzeu Tatry lze sehnat nějaké informace o seřizování motoru, katalog ND, apod...., ale výkresovou dokumentaci jen v podnikovém archívu továrny. Nebudu tady uveřejňovat jména a kontakty, spojte se s muzeem a tam Vás navedou. Není to problém, všude domluva, jak má být.
Počítejte minimálně s celým dnem od rána do odpoledne, stráveným v podnikovém muzeu, nebude to takové, jak by člověk logicky čekal, ale zaplaťpánbu za to.
2. focení- silně doporučuju to dělat systematicky a do detailu, ušetříte si spoustu potíží do budoucna
3. demontáž- osobně jsem to ještě nedělal, mám čtyřsedadlovou pětasedmdesátku a zatím sbírám maximum informací o tomto voze+ patřičné ND, nicméně logika mi říká, že pokud chci odebrat karoserii z podvozku, tak až po patřičném zdokumentování, označení a odstranění všech částí karoserie, které tam nemusí nutně být.
Tzn. kompletně kapotu, dveře, sedačky, pedály, páky, volant.....
Ale možná se mýlím, nicméně zatím tuto věc neřeším.

Pokud chcete maximálně dodržet originalitu vozu a nemáte spolehlivý zdroj informací, rozhodně se nespoléhejte jen na jeden zdroj (člověka, knihu, dokumenty....). Foťte, zapisujte, diskutujte a porovnávejte! Časem zjistíte, kde je pravda a co se nejvíce blíží dobové realitě.

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 29 Apr 2010, 13:09
od užívateľa Kontráš
ano fotit vše, nejlépe tak jako by člověk chtěl podle fotek postavit repliku. Doslova každý kus byť na první pohled nezajímavý, nebo logicky uspořádaný. Zkušenost praví, že věci, které jsou ve chvíli rozebírání zcela jednoduché a jasné, se můžou změnit po třech letech renovace na zapeklitý problém. V tu chvíli je každá fotka dobrá. Nicméně dle Murphyho zákona je často hledané místo těsně za okrajem fotky :-)

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 29 Apr 2010, 22:44
od užívateľa Oldies
[quote="Michael"]Dobrý den !
Rok výroby zatím zjištěný nemám, štítek na motoru chybí. Ale motor by měl být dle informací, které mám k dispozici původní.
Jinak omlouvám se za chybu, jedná se o motor s volnoběhem nikoli s rychloběhem. Jinak je vůz v plně původním stavu, poškozena jsou skla, levý přední reflektor. Stupačky jsou značně děravé, největší problém zatím spatřuji ve výdřevě, kdy vpředu na pravé straně dole část výdřevy zcela chybí. Velmi poškozená je výdřeva u dveří kufru ve spodní části. Čalounění předního sedadla (kůže) je značně potrhané. Zadní část vozu je na tom výrazně lépe. Chtěl jsem přiložit fotku, ale bohužel ji mám v příliš velkém rozlišení.

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 29 Apr 2010, 22:57
od užívateľa Oldies
[quote="Ježek"]
U focení mám zatím problém, že vlastně nevím na co se dříve soustředit, a hlavně jak fotky třídit, pro mnohé součásti neznám totiž ještě terminilogii, tak se učím ze soupisu dílů na T57 K, který jsem našel na jednom z odkazů tohoto fóra.

K originalitě vozidla mám dotaz, jak je pojímána "originalita" dílu, třeba v chromování nebo povrchové úpravě kovových součástí obecně.
Například, jestli matky na šroubech poniklovávat. Např. čalounění přední sedačky bude muset být zcela nové včetně výplní. Rovněž skla bude nutné pořídit nová (tady ještě vůbec nevím, kam se obrátit, ale na to je asi ještě čas :) ).
Ve vazbě na elektrorozvod, v současné době je původní 6V, je dobré ponechat v šestivoltovém provedení nebo to předělávat na 12V?

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 29 Apr 2010, 23:03
od užívateľa Oldies
Tak to je ona

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 29 Apr 2010, 23:23
od užívateľa Michael
Dobrý večer !
Tak na tomto voze bude dost práce, ale dá se to zvládnout !
Vaše Tatra by měla mít převodovku s rychloběhem. Má otázka vyzněla trochu špatně...
Z vašich řádků jsem poznal, že jste v této oblasti ještě laik.... Každý jednou začínal - není to žádná ostuda :wink: . Vlastně proto jsou zde tyto internetové portály atd.....

Pro začátek nafoťte třeba motor, vnitřní prostor, palubovku, kufr....
Dle fotek vám můžeme poradit ( je to původní-není, z čeho je díl dopasován atd ). Například už nyní můžu říct, že přední reflektrory nejsou na Tatře origoš původní. Vaše Tatra měla také střešní zahrádku :wink: .
Myslím si, že dost lidí se v současné době v tatrovkách obstojně vyzná - řada lidí je i na tomto portále.
Tak se ptejte....

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 30 Apr 2010, 07:12
od užívateľa Páca
Příchytky na střešní zahrádku byly na mojí šestisedadlovce také. Mám tedy zásadní otázku - jak taková zahrádka měla vypadat ? Existují nějaké fotky podle nichž by se dala udělat ?

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 30 Apr 2010, 09:02
od užívateľa Michael
Dobrý den.
Zahrádka se montovala na některé tatrovky přímo v Kopřivnici.
Přikládám foto, kde je zahrádka trochu patrná. Byl to myslím výrobek "Karosa-Praha".
Tento typ má jeden veteránista i na Škodě Rapid ( byl to univerzální výrobek ).
Myslím si, že ty dva příčníky se dají trochu roztahovat a bude tam i nějaká výšková aretace u svislých tyček. Samotná "zahrádka" bude provedena ze dřevěných latěk + kovové ohradí.

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 30 Apr 2010, 09:26
od užívateľa Michael
Ještě dobová reklama.
Skutečně to bude výrobek Karosy.....
Vlastně i ta shrnovací střecha od Karosy se používala na T-75.

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 30 Apr 2010, 10:52
od užívateľa lukas.
Tak ta šestisedadlovka je opravdu pěkná....úplně slintám :lol:

Michaeli na tom dobovém fotu toho sedana s tou zahrádkou jsou kličky z Áčka, nemýlím se?

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 30 Apr 2010, 12:15
od užívateľa Ježek
Oldies napísal:
Ježek napísal: U focení mám zatím problém, že vlastně nevím na co se dříve soustředit, a hlavně jak fotky třídit, pro mnohé součásti neznám totiž ještě terminilogii, tak se učím ze soupisu dílů na T57 K, který jsem našel na jednom z odkazů tohoto fóra.

K originalitě vozidla mám dotaz, jak je pojímána "originalita" dílu, třeba v chromování nebo povrchové úpravě kovových součástí obecně.
Například, jestli matky na šroubech poniklovávat. Např. čalounění přední sedačky bude muset být zcela nové včetně výplní. Rovněž skla bude nutné pořídit nová (tady ještě vůbec nevím, kam se obrátit, ale na to je asi ještě čas :) ).
Ve vazbě na elektrorozvod, v současné době je původní 6V, je dobré ponechat v šestivoltovém provedení nebo to předělávat na 12V?
K tomu focení:
soustřeďte se na jednotlivé skupiny dílů
Je dost možné, že uděláte spoustu fotografií k ničemu, ale v době digitálních fotoaparátů je to jedno. Takže nafotit např. doplňky (tachometr, přepínače, světla, kliky...), pak elektroinstalaci, poté konkrétně motor, pak převodovku, následovně díly karoserie, blatníky, apod. Po setřídění do kategorií máte celkem ucelenou databázi položek, ke kterým bude radost se po třech letech vracet- rozpoznáte tam posléze i díly, které tam nemají co dělat a bude je možno srovnat s originály.

Soupis dílů na T75 se dá sehnat, existuje několik verzí podle ročníku výroby. Lépe je postupovat podle tohoto, než podle dílů na T57K, je to přeci jen odlišné auto. Nicméně pro začátek to stačí.

Originalita- mám na mysli použití konkrétních dílů, které jsou předepsány katalogem. No a dále pak renovaci dílů dobovou technologi, resp. technologii, která se nejvíce blíží dobovým zvyklostem.
Chromování (niklování) a povrchová úprava obecně:
automobilky v meziválečném období chromovaly všechny externí díly, interní díly (kličky, páčky) niklovali.
Ale jestli niklovat matice, či ne, nedokážu říct. Otázkou je, co to je za šroub, či matici, kam patří a zdali je vidět, resp. zdali by to nějak negativně ovlivnilo její funkčnost...:-)
Osobně nedokážu takhle od pasu definovat, které spojovací materiály byly lakovány a které galvanizovány. Jsou i mosazné spojovací materiály bez povrchovky, chce to odsledovat a prokonzultovat.

Čalounění- jistě to bude chtít opravu, či kompletní výměnu, chce to zhodnotit. Pokud chci zachovat originalitu, tak použiju materiál identický, či maximálně shodný s dochovaným vzorkem.

Skla- používají se běžná bezpečnostní skla, obraťte se na nějakého prodejce (lze sehnat), ale jaký je to problém, nevím, čerpám ze zkušenosti kamaráda, co to mnohokrát řešil, ale já jsem se o to zatím nezajímal.

Elektroinstalace- 6 V jest původní napětí, odlišné zásahy vedou k odklonu od originality, nutno zvážit. Má to své pro a proti. Je to diskuse na delší dobu. Navíc pokud nemáte bílé značky, tak si nejsem jistý, jak by se na to tvářila ta či ona testační komise....

P.S. Podle lokace Vaší IP adresy soudím, že jste někde od Hradce Králové, či Pardubic- narazil jsem před časem na pána z Vašeho blízkého okolí. Byl velice ochotný a není pro mě problém k němu zajet na konzultaci. Nicméně má kabrioleta z roku 1934 a to je dost odlišné auto....opravoval si podvozek, takže po téhle stránce by neměl být problém probrat alespoň výše uvedené technické a mechanické záležitosti....

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 30 Apr 2010, 14:31
od užívateľa David ABA
s tou zahrádkou by ti mohla být inspirací zahrádka na T57 kombíku p. Proseckého v Muzeu Dolní Rožínka eventuelně někoho kdo ji taky má

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 30 Apr 2010, 14:36
od užívateľa Karel
Také bych chtěl na svůj vůz vrátit zahrádku, ale zatím jsem na žádnou nenarazil. Z internetu jsem si stáhl pár fotek tak je sem dám pro představu jak to asi má vypadat. Je tam i ten kombík p. Proseckého. Ta ta zahrádka na Rapidu kabrio mě dost překvapila, ale zřejmě tehdy nebylo nic nemožné.

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 30 Apr 2010, 14:39
od užívateľa Karel
Řekl bych že základ tvoří tyto příčné nosníky, které by mě osobně úplně stačily.
Je to foceno na akci v Solvayových lomech, tudíž by se tento vůz měl pohybovat v okolí Prahy.

Re: TATRA T75 šestisedadlová

Napísané: 30 Apr 2010, 15:32
od užívateľa Páca
Opravdu variace se střešním nosičem asi byly nejrůznější, neboť já mám na šestisedadlovce shrnovací Webasto střechu od Karosy Praha a nad ní byla zřejmě zahrádka na zavazadla.
Jinak velice všem děkuji za fotky střešních nosičů, po základní renovaci vozu bude případně dále co tvořit na poli takovýchto doplňků.