Strana 4 z 9

Napísané: 19 Dec 2007, 15:26
od užívateľa Kiko
Libor, ten cerveno-zlty tahac je fakt pekny

tu je jeden stary obrazok tahaca

Napísané: 19 Dec 2007, 15:59
od užívateľa DRracer
tohle by dokonce mel byt prototyp navesoveho tahace T137

t138/148

Napísané: 19 Dec 2007, 18:42
od užívateľa ivkej
viete niekto o TATRe "148" 4x4 na Jankovom vŕšku?je to prerobený vojenský ťahač.....ŠPZ tohto vozidla sú BN-TATRA myslím mám aj pár foto...tá TATRA má vo vnútri červenú kožu no ale nie je to podstatné.....čítal som že aj to bola pôvodom TATRA 138....viete ohľadom toho niekto niečo viac a je to vôbec pravda?

Napísané: 19 Dec 2007, 21:23
od užívateľa Maxono
Máš pravdu, bola to pôvodne T-138, rok výroby 1967. Videl som ju pred dvoma rokmi na autosalóne Nitra, pri stánku Tatra.

Napísané: 19 Dec 2007, 21:47
od užívateľa ivkej
to Maxono,ja som tú tatrovku ešte naživo nevidel no mám zopár jej fotiek a viem len o nej z počutia no neviem či je tam aj nejako upravený motor alebo čo videl som len ako vyzerá a počul som síce neviem kde že je to pôvodom t138 to je všetko čo viem.....ale rád by som sa dozvedel niečo viac o nej

Napísané: 19 Dec 2007, 21:56
od užívateľa Maxono
Čo viem ja o nej, tak je to normálna T-138 4x4 vojenská sedlovka. Ten pán čo ju má, si ju potom upravil podľa seba. Motor má asi pôvodný, len tam má prerobenú zadnú časť (nemá točňu a celé to má uhladené chrómovaným slzičkovým plechom), interiér ma potiahnutý červenou kožou (sedačky, palubovka aj strop) a má to ladený výfuk vyvedený hore. Ešte tam má svetelnú rampu a vpredu rám. Inak asi nič.

Napísané: 19 Dec 2007, 21:56
od užívateľa DRracer
Podvozek T138 lze snadno rozpoznat od T148 take podle unasecu kol - T138 ma uprostred disku lehce zaobleny sestihran, T148 ma unasec kruhovy.

Napísané: 20 Dec 2007, 14:22
od užívateľa ivkej
to DRracer:tá tatra myslím ale že nemá originál disky a ak aj má tak neviem či by sa to podľa toho dalo rozpoznať,pretože sú upravené.....myslím že sú chrómové

Re: Tatra 138

Napísané: 10 Dec 2008, 23:07
od užívateľa DRracer
Zaludna otazka pro opravdove znalce - co je to a proc?

Moje domnenka je nasledujici: T138 v prototypovem provedeni 4x4, r.v. cca 1965 nebo novejsi. Oproti T137 to totiz ma nejak moc novych designovych prvku, zejmena dvere otvirane po smeru jizdy.

Re: Tatra 138

Napísané: 11 Dec 2008, 16:35
od užívateľa ivkej
po roku si niekto spomenul na túto tému :)

Re: Tatra 138

Napísané: 11 Dec 2008, 22:01
od užívateľa ondrej
DRracer napísal:Zaludna otazka pro opravdove znalce - co je to a proc?

Moje domnenka je nasledujici: T138 v prototypovem provedeni 4x4, r.v. cca 1965 nebo novejsi. Oproti T137 to totiz ma nejak moc novych designovych prvku, zejmena dvere otvirane po smeru jizdy.
povedal by som, že to môže byť prototyp valníka 4x2 určeného pre diaľkovú kamiónovú dopravu, čo potvrdzuje aj veľký rázvor a valníková nadstavba

Re: Tatra 138

Napísané: 13 Dec 2008, 11:07
od užívateľa Neregistrovaný
Myslím že je to 137. Mám fotku ja to stojí v kopřivnici a je na tom naložena korba z 813 6x6 S1. Patrně to chvíli sloužilo k vnitropodnikové dopravě.

Re: Tatra 138

Napísané: 13 Dec 2008, 17:03
od užívateľa ondrej
..a navyše na posledných dvoch obr.nemusí byť jedno a to isté auto (aj keď môže)..

Re: Tatra 138

Napísané: 13 Dec 2008, 18:51
od užívateľa D.A.
Přijde mi, že plachta je poměrně nízká. Taková army verze, aby si pod to nasedalo mužstvo, ale moc tovaru to takhle nepobere. Ovšem ostatní znaky vojenských aut to postrádá.

První nápad, který jsem po uveřejnění hádanky dostal, byl, že chtěli rychle postavit něco do armádního tendru na auto této velikosti s náhonem 4x4 - pro silniční dálkovou přepravu je to docela nešikovné (šikmé poloosy, zároveň příliš dlouhý rozvor pro terénní auto).

Re: Tatra 138

Napísané: 13 Dec 2008, 20:18
od užívateľa DRracer
ondrej napísal:..a navyše na posledných dvoch obr.nemusí byť jedno a to isté auto (aj keď môže)..
Stejne auto to neni, T137/8 na mem obrazku je 4x4, T137/8 na druhem obrazku je 4x2
D.A. napísal:Přijde mi, že plachta je poměrně nízká. Taková army verze, aby si pod to nasedalo mužstvo, ale moc tovaru to takhle nepobere. Ovšem ostatní znaky vojenských aut to postrádá.

První nápad, který jsem po uveřejnění hádanky dostal, byl, že chtěli rychle postavit něco do armádního tendru na auto této velikosti s náhonem 4x4 - pro silniční dálkovou přepravu je to docela nešikovné (šikmé poloosy, zároveň příliš dlouhý rozvor pro terénní auto).
Neni to hadanka, sam neznam presnou odpoved ;) . Chtel bych znat nazory ostatnich, jestli to je T137, nebo T138 a nejlepe kdy to auto vzniklo.

Vsechny T137 na ostatnich dostupnych obrazkach vykazuji spolecne designove prvky, ktere u techto dlouhych valniku nejsou (viz. cerstve updatovany popisek T137: http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t137_sk&lang=sk ).
Zejmena to nove provedeni dveri (sloupek v okne a klika vzadu) ... napadaji mne 2 hypotezy:
1. auta vznikla jako T137 a v prubehu testu dostala novou kabinu
2. nebo je toto provedeni dveri daleko starsi a testovalo se uz od sameho zacatku vyvoje T137/8.

Mam tu jeste jeden podobny dlouhy valnik, taky 4x2 (ma jinak uchycenou rezervu vzadu):

Re: Tatra 138

Napísané: 13 Dec 2008, 20:52
od užívateľa ondrej
- oblúky na plachtu sa dali spravidla umiestniť do dvoch výšok
- valník na prvom obrázku (ten s plachtou) mi pripadá ako najmladší - neviem ale s určitosťou identifikovať, či má podvozok 4x4, alebo 4x2 (dá sa spoliehať na stredové náboje!? u prototypov si nie som istý, neviem...)
- myslím, že jasná hranica medzi T-137 a T-138 neexistuje, pôvodne boli 2-nápravové vozy označované, ako T-137 a 3-nápravové ako T-138 (podobne, ako u T-128 a T-130), neskôr však boli zlúčené do jedného radu T-138, resp. neskôr T-148. Neviem o nejakom inom zásadnom rozlišovacom znaku...

Re: Tatra 138

Napísané: 13 Dec 2008, 21:35
od užívateľa D.A.
S oblouky máš samozřejmě pravdu (mám to i v kůlně), ale jak by se níž skasala ta konkrétní plachta z PC070031.JPG ? Vypadá, že už je našponovaná na max.

Re: Tatra 138

Napísané: 13 Dec 2008, 21:50
od užívateľa bazilisak
A myslím, že v depozitáři muzea je valník, podobný, ale má železné bočnice... Ale existovala a to byla 137 S1 4x4 (1958) a ta měla dveře obráceně, a dveře obráceně byly na prototypech kolem r 1955-56 a měly i šíbry a nehnané př. nápravy .

Re: Tatra 138

Napísané: 13 Dec 2008, 22:10
od užívateľa DRracer
bazilisak napísal:A myslím, že v depozitáři muzea je valník, podobný, ale má železné bočnice... Ale existovala a to byla 137 S1 4x4 (1958) a ta měla dveře obráceně, a dveře obráceně byly na prototypech kolem r 1955-56 a měly i šíbry a nehnané př. nápravy .
Chces rict, ze se tahle T137 dochovala (ma presne to, co pises - sibr, 4x2, ocelovy valnik)?
http://www.tatraportal.com/popisky/t137/t137_03.jpg

S prototypy 1955-6 "nemam problem" :) . Tam je vsude klika dveri vpredu, okno dveri nema sloupek. Nektere z techto T137 nemaji predni pohon, presne jak pises. Vse je u technickeho popisku T137, vcetne te T137 S1 4x4:
http://www.tatraportal.com/popisky/t137/t137_02.jpg

Proto mne prekvapuje zde prezentovane dlouhe dvounapravove provedeni s novejsi kabinou (klika dveri vzadu, okno dveri rozdeleno sloupkem).
ondrej napísal:- myslím, že jasná hranica medzi T-137 a T-138 neexistuje, pôvodne boli 2-nápravové vozy označované, ako T-137 a 3-nápravové ako T-138 (podobne, ako u T-128 a T-130), neskôr však boli zlúčené do jedného radu T-138, resp. neskôr T-148. Neviem o nejakom inom zásadnom rozlišovacom znaku...
Prave proto se priklanim k tomu, ze by mohlo jit o prototypy vyrobene az behem seriove vyroby T138 (kdy oznaceni T137 uz bylo definitivne zahnano LIAZem do propadliste dejin ;) ). Myslim, ze rozhodnout by mohlo dolozeni roku, od kdy se zacaly zkouset dvere s klikou vzadu.

Jeste existuje obrazek kratkeho sklapece S3 oznacovaneho take jako T137 s novejsi kabinou:
http://www.tatraprehled.com/137/pics/137s3.jpg
Ta ma ale jeste ten vetraci otvor pred blinkrem na boku. Nevite nekdo, co to je a k cemu to bylo? Temer vsechny prototypy to maji...

Re: Tatra 138

Napísané: 13 Dec 2008, 22:19
od užívateľa ondrej
ja si myslím, že ten "vetrací" otvor má práve slúžiť k lepšiemu vetraniu kabíny - niekde som to tak aj tuším čítal...