Tatra 57 "Áčko"

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Michael » 06 Mar 2011, 23:04

Zdarte,
průřezy káblů jsou myslím přímo zapsány v šéma, které je součásti katalogu ND......

Petr-Plzeň
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 199
Dátum registrácie: 30 Dec 2008, 17:41
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57a 1937
Bydlisko: Brněnská 28 Plzeň
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Petr-Plzeň » 08 Mar 2011, 16:07

Jan.cl napísal:Určo nespletl, pětasedma totiž jedna doma byla 8)
Ale pokud si dobře vzpomínám. "musely jsme kvůli výbrusu udělat hlavy, uřízli se a pak přitáhly na jedny štefty, samo to bylo zbroušený na brusce, aby to bylo bez těsnění, jen na měděnou folii. Ventily stočený ze T111 (apropo pár těchto ventilů mám doma).
Byl to tatrovák tělem i duší, když se přestaly v 70 letech generálkovat tatry, tak jezdil všim od T128, 111,141 a končil na Jamalu.. a automechanik od boha.

Mě to tak ulítlé nepřijde, když se na ty válce podívám, jen nechápu, jak se to utěsnilo.
Ahoj.Chtěl jsem to o víkendu zkusit říznout bloky na T57 z ´áčka pásovkou,ale po proměření,kolik tam zůstává materiálu na dotažení hlavy šrouby jsem to vzdal.Muselo by se použít šrouby max M6 a to by byl problém v dotažení.Navíc přes výfuk a sací kanálky nelze nic vrtat.Takže těsnost a dotažení špatné.Jistě by ale šlo válce vyvložkovat-vsadit válce upravené a šly by odfrézovat dosedací plochy na vsazení a nalisování tvrdých sedel
ventilů.Možná to vyzkouším,budu dělat jeden motor a mám u jedné hlavy mezi ventily prasklinu.Vařit se to nedá a zkusit by se to dát vyvložkovat mělo dát. :D

Užívateľov profilový obrázok
mirektatra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 53
Dátum registrácie: 24 Jan 2009, 10:15
Tatry, ktoré vlastním: 57A, 603"3",138 CAS 32, Beta EL 126
Bydlisko: Krkonoše
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa mirektatra » 08 Mar 2011, 18:06

Michael napísal:Zdarte,
průřezy káblů jsou myslím přímo zapsány v šéma, které je součásti katalogu ND......
No, povím Vám krátký příběh. Když jsem před 30 lety šel poprvé na el. zkoušky z Vyhl.50/78Sb., starší chlapi na to kašlali a bavili se při přednášce o dimenzování vodičů. Přednášející revizák řekl, že když jsou tak chytrý a všechno střelí od pasu správně, tak ať tedy stanoví průřez kabelu k žárovce 24V/40W na druhé straně kravína. Hoši řekli, že by stačila CU2,5, ale s bohatou rezervou je to CU4. Chyba! Pro osvětlení je v ČSN stanoven max.úbytek napětí u spotřebiče 2%, a to je u 24V, tedy 0,48V, u 6V jen 0,12V (!). U auta je na cestě několik spínačů , kontaktů a svorek (Počítejte: relé,svorka spínačky,spínačka uvnitř,pojistka vstup a výstup,nožní přepínač konektor tam a zpět + kontakt,konektor ve světle,další kostrový,svorka na rouře.), takže při proudu žárovky 6V35W, který je 5,8A, se musí všechno nahnat jen čistotou a těmi dráty.
Proto:
1. kostra,kostra,kostra! - Každý světlo zvlášť až na rouru.
2. svorky, kontakty, spínače! - Vyčistit, napružit, pokovit.
3. pro hlavní světla jsem použil CU 6mm+kostra 6mm ke každému, blinkry,brzdy,konc.mlha a kosty jednotlivých malých světel 2,5mm, zbytek 1,5mm, vždy od vypínače ke každému světlu zvlášť.
Je to sice práce navíc, ale pro jednou se to vyplatí. Tatra je navíc po GO motoru, a tak těch 25 dkg mědi navíc snad uveze :D .

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1604
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Jerry » 08 Mar 2011, 21:47

Tak tos vážně nešetřil! Taky mam vyhlášku 50/78 sb. A přiznávam, že je rozdíl něco napsat od klávesnice a nebo si s tim hrát na autě, zkoušet a měřit... :wink:

Užívateľov profilový obrázok
Pedro
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 189
Dátum registrácie: 25 Máj 2005, 06:43
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Střední Čechy
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Pedro » 08 Mar 2011, 22:16

6mm2 ke světlu? To snad radši pojedu trochu potmě :D

Ale když už jsme v tom - jak se dá vypočítat nebo to zhruba vychází, že by ty kabely měly být "správně" tlusté?
Potřeboval bych nějaký vzoreček, jak vypočítat průřez, když potřebuju řekněme 2m dlouhý kabel, který povede s akceptovatelným úbytkem napětí při 6V proud ke 40W spotřebiči.
Snažil jsem se dát si něco dohromady, ale když jsem prokousával mnoha vzorci s měrným odporem, délkou, průřezem, úbytkem napětí apod., tak mi přišlo, že to snad musí jít nějak jednodušeji podle nějakého přímého vzorce.

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1604
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Jerry » 09 Mar 2011, 00:12

Tak sem se popasoval s tvym zadáním a vyšla mi velikost průřezu 4mm. Matně jsem si z učňáku vybavoval postup skládání vzorce pro celkovej výpočet, až sem si je pokládal z těch základních. :idea: Teda musim říct, že to dalo zabrat, ale vzorec existuje:
prurez.jpg
Ještě k vysvětlení: Ta 2. je tam proto, že el. proud teče do spotřebiče, ale i zpátky takže je vzdálenost dvojnásobná. ρ je pro měď 0,0178 Ωmm2 na metr, l je délka vodiče v metrech, P je příkon ve Wattech, ta 100 se vztahuje k úbytku napětí (u%) které se zadává ve formátu % (např.: 2% ne 0,02) a U je napětí soustavy ve Voltech. Snad je to stravitelný :mrgreen:

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 508
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa JáPavel » 09 Mar 2011, 00:39

Také jsem si dělal celou kabeláž sám. Ty původní opletený vodiče k hlavním světlům neodpovídaly průřezu 2,5 mm
co je ve schématu. Žádné poznámky jsem si nedělal a na dost věcí jsem již zapoměl, takže když se nyní k něčemu vracím mám v tom bordel . Ale jistě jsem použil ke světlům průřez 4 mm . Jako kostru jeden vodič o průřezu 6 mm , který se rozděluje do obou světel. Hlavní světla svítí dobře a není problém. Přes den jezdím jen parkovačky , žárovky jsou 10W. Hlavní kabel od baterie ke spínači je psán 35 mm ,ale použil jsem 50 mm. Vše jsem kostřil zvlášť. Kostru mám přes rouru chycenou na převodovce nebo někde dole a zavedenou pod palubovku. Také je tam nějaký silnější vodič. Všechno maká dobře. Uvažoval jsem tenkrát o samotném minus kabelu zavedeném o baterky dopředu ,ale nakonec jsem to vypustil.

Richard
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 08 Mar 2007, 18:43
Tatry, ktoré vlastním: T 57A 1938
Bydlisko: Jablonec n.N.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Richard » 10 Mar 2011, 11:31

Pánové nezlobte se na mě, ale berete to moc vědecky :shock: Nejsem elektrikář, ale věřil bych spíše tomu, co je napsáno v katalogu. Pokud je tam 2,5 mm2 ke světlům, bude to nejspíš správně.
Co je platné, dávat tam 6 mm2, když v cestě je pojistka o mizivém průřezu.
Startovací kabel jsem dal 50 mm2, ale není to nic platné, startuje to velmi pomalu. Možná je to tím, že tam mám černé uhlíkové uhlíky, kdybych dal do starteru uhlíky s přísadou mědi, jak je ve starterech běžné, asi by to startovalo lépe a stačilo by 35 mm2.
Když jsem zkoušel žárovky pomocí drátu o průřezu 0,25mm2, nebyla patrná žádná snížená svítivost...
Světla s 35W žárovkami nemohou svítit jako s halogenovými nebo xenonovými žárovkami nebo i obyčejnými 45W, i kdyby byl průřez drátu třeba 1m2.

Užívateľov profilový obrázok
mirektatra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 53
Dátum registrácie: 24 Jan 2009, 10:15
Tatry, ktoré vlastním: 57A, 603"3",138 CAS 32, Beta EL 126
Bydlisko: Krkonoše
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa mirektatra » 10 Mar 2011, 11:48

Jerry napísal:Tak sem se popasoval s tvym zadáním a vyšla mi velikost průřezu 4mm. Matně jsem si z učňáku vybavoval postup skládání vzorce pro celkovej výpočet, až sem si je pokládal z těch základních. :idea: Teda musim říct, že to dalo zabrat, ale vzorec existuje:
prurez.jpg
Ještě k vysvětlení: Ta 2. je tam proto, že el. proud teče do spotřebiče, ale i zpátky takže je vzdálenost dvojnásobná. ρ je pro měď 0,0178 Ωmm2 na metr, l je délka vodiče v metrech, P je příkon ve Wattech, ta 100 se vztahuje k úbytku napětí (u%) které se zadává ve formátu % (např.: 2% ne 0,02) a U je napětí soustavy ve Voltech. Snad je to stravitelný :mrgreen:
A co takhle (psáno foneticky, protože jsem počítačově "méně gramotný" :oops: )?: "Ró krát "el" lomeno "eS" (měrný odpor,délka vodiče v m, průřez mm2), a máš odpor vodiče, potom už jen Óhmův zákon? :D Měl jsem to celý učňák napsaný na penálu, protože jsem kopyto a vzorce si nepamatuju. Ten penál i po 30ti letech chovám, jako oko v hlavě :D

No a ty průřezy - záměrně jsem je přepískl, ikdyž to byl ve svorkách někdy boj. Dyk je to jen jednou :P

Užívateľov profilový obrázok
JáPavel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 508
Dátum registrácie: 04 Aug 2006, 09:15
Tatry, ktoré vlastním: Tatra
Bydlisko: Západ
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa JáPavel » 10 Mar 2011, 12:06

Ty uhlíky jsou docela problém, mám tam to původní bláto. Ovšem jen díky tomu je komutátor netknutý. Občas je zapotřebí vyndat kotvu a pročistit drážky. Po vyčištění jde startér opět velmi dobře. Když se dají jiné uhlíky, sice nebudou problémy ,ale životnost lamel bude jasná.
Další věc je kde ti to může utíkat je kostra a spínač. Já to tak měl také. Kontakty zarovnat a vypodložit nebo se pokusit tam napasovat jiné.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 10 Mar 2011, 17:11

Já si startér (respektive baterku) šetřím na nouzové případy (např. nepředvídané chcípnutí na křižovatce). :lol:
Pokud zrovna nespěchám tak si rád ,,zaposiluju,, :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=8aasGg8s ... re=related

Užívateľov profilový obrázok
lukas.
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 129
Dátum registrácie: 01 Máj 2009, 23:03
Tatry, ktoré vlastním: samá T75
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa lukas. » 10 Mar 2011, 17:39

No jo Karle, vám "padesátsedmičkářům" se to klikou točí krásně pohodlně - my "pětasedmdesátkaři" riskujeme zmrzačení o plechový zobák na kapotu - co já už slyšel hrůzostrašných (pravdivých i nepravdivých) historek o úrazech od kliky...

např. - motor chytnul a klika zlámala nebo vykloubila ruce startujícího...nebo motor chytnul - startující kliku pustil a ta následně vylítla a sejmula bokem stojícího diváka

kdepak...startér je startér... :)

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 10 Mar 2011, 19:24

Uznávám že u pětasedmy je to trochu problematičtější. Domnívám se ale že většina problémů při natáčení motoru klikou je ,,v rukách,, a ne v klice. Za těch 25 let co Tatru startuju klikou mě ještě nekopla (tak aby to stálo za řeč), pouze párkrát se mi stalo že mi klika vyklouzla a zůstala se točit na motoru, ale vzhledem k tomu že to bylo ve volnoběžných otáčkách, stačilo jen nastavit nohu a klika se zarazila o botu a spadla.
Důležitý je samozřejmě dobře seřízený motor.

http://www.youtube.com/watch?v=CPI4mxvT ... re=related

Užívateľov profilový obrázok
Pedro
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 189
Dátum registrácie: 25 Máj 2005, 06:43
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: Střední Čechy
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Pedro » 12 Mar 2011, 09:45

Jerry napísal:Tak sem se popasoval s tvym zadáním a vyšla mi velikost průřezu 4mm. Matně jsem si z učňáku vybavoval postup skládání vzorce pro celkovej výpočet, až sem si je pokládal z těch základních. :idea: Teda musim říct, že to dalo zabrat, ale vzorec existuje:
prurez.jpg
Ještě k vysvětlení: Ta 2. je tam proto, že el. proud teče do spotřebiče, ale i zpátky takže je vzdálenost dvojnásobná. ρ je pro měď 0,0178 Ωmm2 na metr, l je délka vodiče v metrech, P je výkon ve Wattech, ta 100 se vztahuje k úbytku napětí (u%) které se zadává ve formátu % (např.: 2% ne 0,02) a U je napětí soustavy ve Voltech. Snad je to stravitelný :mrgreen:
Díky moc! Musela to být drsná prácička... :shock:
Ještě ve mě teda ale visí otazník nad tím, jak to, že originálně výrobci nepoužívali žádné takto mocné kabely. :?: Mám třeba schéma VW Brouka prvního typu, kde jsou k hlavním světlům tažené jen 1,5mm2(ke každému, od přepínače světel jde pro oba 2,5mm2). Jak si tohle vysvětlit? Úsporou mědi v poválečném napjatém hospodářství? :)

Užívateľov profilový obrázok
mirektatra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 53
Dátum registrácie: 24 Jan 2009, 10:15
Tatry, ktoré vlastním: 57A, 603"3",138 CAS 32, Beta EL 126
Bydlisko: Krkonoše
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa mirektatra » 12 Mar 2011, 12:47

Pedro napísal:...jen 1,5mm2(ke každému, od přepínače světel jde pro oba 2,5mm2). Jak si tohle vysvětlit? Úsporou mědi v poválečném napjatém hospodářství?
Myslím - ne, to nechám jiným! - domnívám se, že hlavním vodítkem je jednak porovnání se světly současných aut a potřeba jejich společného provozování a "druhak" změny a doplňky na vozech, vynucené změnami v dopravních a technických předpisech (4 blinkry po 21W namísto 2 "mávátek"5W+magnet, 2 koncové 5W(+2x osv.SPZ), namísto jedné společné 5W bosch uprostřed rezervy nad SPZ, koncová mlha 21W ...) :?
Každý běžně jezdí s autem o 50 roků mladším a je zvyklý na tyto parametry. Když občas vyjede s veteránem, akceptuje pomalejší jízdu, menší brzdný účinek a další omezení, na které se lze připravit, ale vidět a být viděn chce dobře, protože červeně žhnoucí hlavní světla přimějí protijedoucí auta "osolit" dálková, aby se podívaly, co se děje. Zpětné vyrovnání zornic řidiče veterána potom znamená jízdu do tmy - kritické :!:

Michal22
Diskutujúci
Príspevky: 24
Dátum registrácie: 20 Sep 2010, 00:08
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Michal22 » 14 Mar 2011, 13:35

Většina úbytků, které v autě vzniknou, nehledejte ve vodičích, ale v jejich napojení (zoxidované šroubky, konektory, objímky v reflektorech, spojení jednotlivých koster na kastli atd.). Měření je jednoduché- minus multimetru pevně připojit na mínus akumulátoru (pokud je ukostřený plus, postup je zrcadlový), plus multimetru postupně připojovat směrem od aku na jednotlivé body dané větve (pojistka, spínací skříňka, přepínač, objímka) -samozřejmě při zapnutém spotřebiči (světlo, blinkr, klaskon, startér- jen chvilkově). Naokonec ještě přiložit plus multimetru na kostru jednotlivého spotřebiče (pro určení přechodového odporu v ukostření).
Pro normální použití se doporučuje pro měděný vodič proudová hustota 10A/mm2 (přesněji třeba viz strana 4: http://library.abb.com/GLOBAL/SCOT/SCOT ... 2D0102.pdf ).
Pro zjednodušení si pamatuji tyto hodnoty průřezů kabelů- počítám 1mm2 pro 10A, 1,5mm2 pro 16A, 2,5mm2 pro 25A, 4mm2 pro 35A atd. Na startování pro mého velouše jsem dal 10mm2, pro dynamostartér to bohatě stačí. Do auta bych dal tak 16mm2, pamatuji si, že špičkový (nárazový) proud startéru pro Š120 byl uváděn 180A, což by při trvalém proudu dávalo přes 2kW výkonu startéru... Čili těch 16mm2 je s dost velkou rezervou.
Michal

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Karel » 17 Mar 2011, 18:34

Přes zimu jsem sehnal, zrenovoval a dovyrobil zahrádku na střechu. Nyní řeším problém jaké na ní udělat ,,zábradlíčko,,. Kdysi se v inzerci mihla zahrádka na T-75 se zábradlíčkem vyrobeným z kulatinky provléknuté samostatnýma nožičkama z šestihranu. Vzhledem k tomu že je to docela pracné a navíc to bylo zřejmě i chromované či niklované, domnívám se že by opravdu mohlo jít o předválečné provedení, kdy se ještě tolik nešetřilo a výrobci si dokázali pohrát i s prkotinkama. P. Prosecký má na svém Béčku zahrádku se zábradlíčkem z trubek. Není to špatné a jistě je to i pevnější, ale připadá mi to takové ,,levné,, z čehož usuzuji že by mohlo jít o válečnou či poválečnou výrobu. Má někdo v tomto směru nějaké poznatky??? :?:
Prílohy
se zahrádkou 2.jpg
zahrádka malá 2.jpg
zahr..jpg

Užívateľov profilový obrázok
Jerry
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1604
Dátum registrácie: 17 Aug 2006, 07:29
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 613-3 r.v. 1988
Tatra 805 r.v. 1957
Bydlisko: Rožmitál pod Třemšínem
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Jerry » 17 Mar 2011, 23:29

Jerry napísal:Zrovna jsem se nad tím doma zamyslel, mám v dobovej literatuře rozpis pro jaký napěťový soustavy jsou průřezy ke spotřebičům. Co si matně vybavuju, tak na přední světla je to 2,5mm. Na obrysovky, zadní a brzdová světla i blinkry 1,5mm. K buzení dynama (pokud neni regulátor na dynamu) taky 1,5mm a od svorky D k regulátoru a baterii 4mm nebo 6mm, záleží na výkonu dynama. Jak se dostanu dom, tak to vyfotim a dám to sem.
DSCF3618t.jpg
Je to z knihy: Opravy elektrické výzbroje motorových vozidel vydané roku 1963 napsali inž M. Pavlák a M. Vrchovský

Užívateľov profilový obrázok
mirektatra
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 53
Dátum registrácie: 24 Jan 2009, 10:15
Tatry, ktoré vlastním: 57A, 603"3",138 CAS 32, Beta EL 126
Bydlisko: Krkonoše
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa mirektatra » 18 Mar 2011, 00:22

Hezký a zajímavý dobový dokument. K stanovení průřezů se tady vůbec "rozpoutala" velmi zajímavá diskuse. Na každém zdůvodnění je něco pravdy a něco rozporu. Nikomu jeho názor nevyvracím a ani nevnucuji svůj, protože psáno rukou klasika: "Kolik třešní, tolik višní" (hmm, to je takový překladatelský oříšek" :D .
Hlavně, ať slouží.
Mirek:P

Užívateľov profilový obrázok
Djss
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 386
Dátum registrácie: 15 Júl 2006, 18:57
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 57 A r.v 1936
Bydlisko: Detva
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 57 "Áčko"

Príspevok od užívateľa Djss » 27 Mar 2011, 12:58

Prosim vas, na zadne listove pera sa davaju capy ktore su zaistene na zavlacku? Ako ma byt spravne zaistene lano na brzdu co je na pake-vyznacene? Poprosim foto zadneho listoveho pera. Zrejme ja mam nejak dorabany... Vdaka
Prílohy
P7190200--zacene capy a uchytenie.JPG

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný