Tatra 57 "Čistá"

Diskusia o histórii továrne Tatra, jej produktov a súvislostiach
Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 07 Mar 2006, 20:39

Karel: Ano, přesně tak!
Na to jsem při psaní úplně zapomněl :oops: .

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 07 Mar 2006, 21:04

Žehličky měly i odlišnou konstrukci uvnitř převodovky. Soukolí 3. rychlosti mělo rovné ozubení a rychlost se zasouvala přímí kolo na kolo. Novější provedení již mělo 3. rychlost se šikmým ozubením (je tišší), ve stálém záběru a rychlost se zapínala zubovou spojkou jako u přímého záběru (4. rychlost). Dost často se literatuře objevuje že 3. a 4. je synchronizovaná, ale ty zubové spojky mají k synchronům hodně daleko. Převodovky se od sebe dají snadno poznat podle toho že starší provedení má náhon na tachometr na pravé polovině skříně, zatímco nové provedení má náhon tachometru na levé polovině skříně, více vzadu. U nového provedení prochází hřídel k náhonu tachometru skrz otvor v nosné rouře (i když to tak na první pohled nevypadá) a proto je před demontáží převodovky z roury potřeba nejdříve vyšroubovat tuto hřídel. :!: Tuto novou převodovku již měly údajně i poslední Žehličky, každopádně je mají všechna další provedení ( A,B,K).

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 07 Mar 2006, 21:34

Náhon tachometru skrz otvor v nosné rouře má i T-75. Postup při demontáži roury je stejný jak píše Karel.
Prílohy
převodovka B.jpg
převodovka B.jpg (78.03 KiB) 15712 zobrazení
převodovka A.jpg
převodovka A.jpg (96.22 KiB) 15712 zobrazení
převodovka A 1.jpg
převodovka A 1.jpg (197.07 KiB) 15714 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 08 Mar 2006, 01:00

Prílohy
t57_19.jpg
t57_19.jpg (104.27 KiB) 15684 zobrazení
t57_20.jpg
t57_20.jpg (21 KiB) 15687 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 08 Mar 2006, 16:50

DR: Prvně jsem si myslel, že to byl 2sic, ale teď mi to připadá jako předělaný kabriolet (limuzína). Dveře jsou upraveny ve stylu 2 sice, ale zadní partie je stejná jako u kabrioletu nebo limuzíny.
Zde je podobná úprava, ale tato vychází přímo z 2sice. http://www.tatra4sale.com/index.php?page=t57.roadster

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 08 Mar 2006, 17:05

Je to celé divné. Polokabrio a limusina mají vystouplí přední sloupek. Pokud je to originál auto, je to bomba, ale spíš si myslím že si někdo (kdo má dost peněz) nechal udělat kastli podle svých představ (taky by se mi líbila). Dnes už není problé si nechat postavit novou kastli. Mám dojem že výrobou nových karoserií na T-57 sport a T-57K se zabýval Mgr. Tupý v Kladně a snad i v Kopřivnici (či okolí) se někdo výrobou replik karoserií zabýval.

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 08 Mar 2006, 17:15

Já bych to viděl na úpravu z let 1950 až 1970.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 08 Mar 2006, 17:46

V letech 1950 - 1970 se spíše otevřené vozy uzavíraly, kvůli pohodlí a teplu, neboť se používaly ke každodennímu ježdění.
To já bych typoval buď již ve 30tých letech (původně dvoučlená rodina se rozrostla o děti a 2sic již nestačil) a nebo od 80tých let výše, to již začínalo veteránské rejdění a takto staré vozy se již používaly k příležitostným vyjížďkám. Jako nejpravděpodobnější se mi ale jeví úprava (či novostavba) ze současnosti (jako např. V. Zapadlík a jeho Walter Junior).

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 08 Mar 2006, 18:01

Karel: Já myslel úpravu té zelené.
Pokuď myslíš tuto http://www.tatra4sale.com/index.php?page=t57.roadster tak to s tebou souhlasím.
U té zelené může být více důvodů proč je otevřená, ale stále si myslím, že to byla původně limuzína nebo kabriolet. Přední okno s držáky a (možná) dveře z 2sice jsou, ale zadek auta asi ne.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 08 Mar 2006, 18:16

Ta zelená rozhodně vznikla zkřížením polokabrioletu (či limusíny) s 2 sicem.Ty dveře neodpovídají ani polokabr. ani 2 sicu. Otázka je kdy k tomu došlo. Dnes jsou velmi oblíbené novostavby více podle přání majitele než podle toho co se skutečně vyrábelo. Vzhledem k množství karosáren za první republiky lze jen těžko dokázat že to není práce nějaké malé karosárny z té doby.

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 08 Mar 2006, 18:23

Karel napsal: Vzhledem k množství karosáren za první republiky lze jen těžko dokázat že to není práce nějaké malé karosárny z té doby.
S tím souhlasím, ale může to být také z let 1950-1970 :wink: .

Dohledal jsem foto, na kterém je patrné, že dveře nejsou z 2sice ani kabrioletu/limuzíny.
Prílohy
zelené cabrio.jpg
zelené cabrio.jpg (201.58 KiB) 15632 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 08 Mar 2006, 18:33

Jak tak o tom přemýšlím, když existovalo 4 místné provedení sport u Áčka, proč by nemohlo vzniknout i 4 místné provedení sport u Žehličky. Zda jde o originál , kopii, či vlastní fantazii majitele se asi nedovíme. Rozhodně to ale vypadá velmi zajímavě.

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 08 Mar 2006, 19:13

Karel: To je také jedna z možností.
Před časem jsem u kolegy viděl zajímavé tovární fota různých typů tater. Nespal jsem potom dva dny....
Např. šestisedadlová T-30 s otomanem na levé straně vozu.... a mnoho dalších velice zajímavých dob. fotografií!!!

Hadimršek ve všech verzích se vyrobilo přes 26 400 kusů a každé auto se určitě nefotilo....

Ambiciózní tajemníček

Príspevok od užívateľa Ambiciózní tajemníček » 09 Mar 2006, 10:56

A co kniha vyrobených vozů? Ta se dochovala a provedení karoserie je tam (bohužel jen zkráceně slovně) uvedeno. Dá se poznat, jestli konkrétní vůz byl vyroben s dvou- či čtyřmístnou otevřenou karoserií.

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 11 Mar 2006, 20:46

Jeden nepříliš kvalitní snímek T-57 kombi. Nemá někdo lepší. :wink:
Prílohy
Žehlička kombi.jpg
Žehlička kombi.jpg (68.32 KiB) 15530 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 13 Mar 2006, 18:18

Jedno zajímavé foto z jedné neméně zajímavé knihy. Popisek tvrdí že je to typ T- 57, ale já si myslím že jde o T-52 (zřejmě tiskařský šotek). Všimněte si rozdělené haubny s bradou a otvoru pro natáčecí kliku. Nezná někdo bližší informace ?
Prílohy
52 Sodomka AMV.JPG
T-52 od Sodomky
52 Sodomka AMV.JPG (76.73 KiB) 15474 zobrazení
57 Sodomka.JPG
Údajná T-57 od Sodomky
57 Sodomka.JPG (81.9 KiB) 15477 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 13 Mar 2006, 18:30

To je T-52. Sodomkova T-57 je v knize Hadimrška.

Užívateľov profilový obrázok
DRracer
Správca diskusného systému
Príspevky: 1586
Dátum registrácie: 31 Máj 2004, 22:23
Tatry, ktoré vlastním: Tatra 2-603 M68
Tatra 130 1:14
Bydlisko: CR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa DRracer » 13 Mar 2006, 18:33

Karel: je to urcite T52, takovych preklepu tam je spousta :)

Užívateľov profilový obrázok
Karel
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1265
Dátum registrácie: 28 Feb 2006, 22:16

Príspevok od užívateľa Karel » 13 Mar 2006, 18:47

Jsem rád že jste mi potvrdili moje závěry. :wink: Bohužel některá odborná literatura se překlepy jen hemží. Ta skutečná Sodomkova Žehlička je ten 2sic sport s upravenou střechou a spouštěcími okny ve dveřích ? Nebo máte fotky ještě nějaké ? Tu Gomolovu ,,Hadimršku,, mám pouze v prvním vydání. Vzhledem k ceně ,jsem si již druhé vydání nekupoval.

Užívateľov profilový obrázok
Michael
Pravidelný diskutujúci
Príspevky: 1514
Dátum registrácie: 05 Dec 2004, 20:42
Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
Bydlisko: ČR
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Michael » 13 Mar 2006, 21:58

Další odlišnosti jsou na střechách limuzín.

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 23 neregistrovaných