Strana 1 z 3

První aotomobil.

Napísané: 19 Máj 2007, 10:59
od užívateľa Matyjas
Co všechno se člověk na novinkách nedoví!! :evil: :evil:
Jedná se o část hodně stručného článku o historii Škody.

První český automobil
V Mladé Boleslavi se začala vyrábět kola, později i motocykly a nakonec oba pánové stáli u brány, když z ní vyjel první český automobil. Možná si vzpomenete, jak nás ve škole učili, že první automobil byl vyroben v Kopřivnici a nesl jméno President.

Je to pravda jen z poloviny, byl to totiž spíše kočár, do kterého byl vložen motor. Kdežto Laurin a Klement měli zásluhu na tom, že v Čechách byl vyroben první skutečný automobil. Dnes si tento vůz Voituretta z roku 1905 můžete prohlédnout v muzeu firmy Škoda Auto. Sveze dvě osoby a vyvine rychlost kolem 40 km/hod.

Autorem je pan Rozehnal z Českého rozhlasu.
Pokud pan redaktor překrucuje i jiné fakty o kterých nemám povědomí,tak abych si začal hlídat kdo se pod článek podepíše.

Při této příležitosti jsem si připoměl dva týdny staré číslo časopisu Auto7,kde v rubrice historie pojednávali o vzniku a použití prvních ležatých dvouválců Benz. První prototyp datovali 1897 a první použití v.r.1898 u omnibusu(jestli si dobře pamatuji?). O voze z Kopřivnice ani zmínka a to i přes skutečnost,že President patřil zřejmě k prvním vozům s tímto novým motorem.

Napísané: 19 Máj 2007, 11:04
od užívateľa Matyjas
Samozřejmě První automobil,takhle skazit nadpis :oops: :oops: :oops:
Kdo se má na to teď dívat :oops: :oops: :oops:

Napísané: 19 Máj 2007, 11:37
od užívateľa Marco 613
Co taky chceš, Škodovka je dneska všude a na Tatru se nějak zapomíná. Ano, President připomínal spíš kočár než auto, ale tenhle kočár se pohyboval bez toho, aniž by potřeboval koně, jako první auto se spalovacím motorem u nás (nepočítám Božkův samochod a jakési auto snad z Adamova, o kterém nic nevím a tudíž ho nějak nemůžu komentovat). A mezi námi, ona ta slavna Voituretta taky není nějaký designérský zázrak, tak ať pan redaktor radši pomlčí.

Napísané: 19 Máj 2007, 11:52
od užívateľa Mojžo
Toto je je pre novinára veľká hanba, ostuda, že nevie takúto dôležitú vec.

Veď vedomosť že prvé skutočné auto na českom území vyšlo z Moravy, terajšej Kopřivnice, patrí prakticky ku všeobecnému vzdelaniu.

Neviem ako vy, ale my sme sa o tom učili dokonca na strednej škole (!)

Napísané: 19 Máj 2007, 13:01
od užívateľa Vláček
No za chvíli se budou děti ve škole učit že v Kopřivnici vlastně nikdy žádná průmyslová továrna nebyla, a že vozy Tatra jsou pouze optický klam.. :roll: Mimochodem to v Kopřivnici nevzniklo žádné jiné auto po presidentovi do roku 1905?

Napísané: 19 Máj 2007, 14:10
od užívateľa Matyjas
Pochopitelně po Presidentovi následovaly další typy.Jednalo se však o kusovou výrobu a některých typů bylo vyrobeny 3ks-4ks(typ f). Každý vůz typu A měl své jméno u typu B a pozdějších se k typu připojil název provedení.Typ A a typ B spadá do úspěšného období továrny pozdější modely jsou poznamenány tápáním a hledáním vhodné koncepce.Motor,který u Presidenta byl umístěn napříč za zadní nápravou se postupně přemisťuje před nápravu (typ B 1900) až po typy C,D,F s motory podélně za přední nápravou. 2-4 válce,3188 ccm-7550 ccm,8,85 kW- 25 kW. Od typu B jsou už motory kopřivnické.

Za kvalitu fotek es omlouvám-jsou foceny mobilem.

Napísané: 19 Máj 2007, 14:35
od užívateľa Eda
1899
po Pezidentovi přišel Nesselsdorfer "meteor" - podobný, bez lapače chladícího vzduchu před "kozlíkem", motor Benz 6k
1899
"Spitzbub", kratší - sportovnější jako "meteor" ale jinak dtto
1900-1901
"Nesselsdorf"
Závodní vůz barona Liebiga (právě díky němu se do kopřivnických kočárů montovali motory Benz z Mannheimu)
"Typ A" - kočár s řídítky
"Typ B" - kočár jako první s volantem a kapotáží motoru a chladičem v předu
motory Benz nebo Hardy Wien, licence benz, více variant karoserie
1903 - "Typ D - Vierer" první "automobilní" koncepce s rámem, přední kapotou pro motor a chladič. 4 válec o 24k.
.....

Napísané: 19 Máj 2007, 14:38
od užívateľa michal heky
No jo, Mojžo, my se zas na střední učili, že historii píší vítězové....

Napísané: 19 Máj 2007, 15:06
od užívateľa Matyjas
Edo,typ D měl sice kapotu pod kterou by se vešel i motor s chladičem,ale ve skutečnosti tam najdeš pouze chladič a palivovou nádrž. Blok motoru spočívá pod podlahou řidiče a to podélně.
Už to nejsou kočáry ale automobily!

Napísané: 19 Máj 2007, 15:13
od užívateľa Eda
michal heky napísal:No jo, Mojžo, my se zas na střední učili, že historii píší vítězové....
1899 Vídeň, Závody na klusácké dráze, Theodor Liebig, 1. místo
1900 Nizza - La Turbie, závody do vrchu, T.L., 1.
1900 Salzburk - Víděň (324 km), T.L. a Aujezdský 2.
1900 Baden - Graz Baden - (330 km) T.L. 1. místo cestovní vozy
1901 Paříž - Berlín - jízda spolehlivosti, Haban, bez trestných bodů
.
.
.
1920 - 1. jízda spolehlivosti model U-6, jediný bez trestnýc bodů
Tatra T11 - pravidelné 1. místo v závodech do vrchu u Šternberka "Ecce Homo"
1925 - T11, Targa Florio, nejtěžší alpské jízdy té doby, 1. místo J.Veřmiřovský
1927 Leningrad - Moskva - Tbilisi - Moskva, 5300 km, 28 dní, 1. místo celkově, 1. místo ekonomii provozu. T11+Veřmiřovský
nastoupilo 78 jezdců s vozy: Ford, Cadillac, Packard, Studebaker, Mercedes, Fiat, Citroen, Sunbeam, Talbot, Tatra.

:twisted:

Napísané: 19 Máj 2007, 15:15
od užívateľa Eda
Matyjas napísal:Edo,typ D měl sice kapotu pod kterou by se vešel i motor s chladičem,ale ve skutečnosti tam najdeš pouze chladič a palivovou nádrž. Blok motoru spočívá pod podlahou řidiče a to podélně.
Už to nejsou kočáry ale automobily!
svatá pravda, motor je uprostřed :shock:

Napísané: 19 Máj 2007, 17:43
od užívateľa Radinko
Ak by mal niekto záujem, tu :arrow: http://www.mercedes-benz.sk/index.php?s ... &page=cars
je niečo viac o úplne prvom automobile na svete.

Ešte pripomeniem jedno jubileum, totiž že v roku 1907 rovnaká automobilka vyrobila prvé osobné auto s pohonom všetkých kolies. Stručný popis: 6-miestne, dĺžka 4,9 m, hmotnosť 3,6 t, natáčanie všetkých kolies, používané v africkom piesočnatom teréne dnešnej Namíbie.

Napísané: 20 Máj 2007, 00:39
od užívateľa Eda
Zajimavé, na jednom srazu v německu jsme někde u Mannheimu byli ve městě kde byla první komerční benzínka. Jmenovalo se to St. Stphanius Apotheke :D

Napísané: 20 Máj 2007, 13:26
od užívateľa Karel
To že je historie překrucována ve prospěch Škodovky se setkávám velmi často. O to více mě těší že když přijedu někam na sraz veteránů tak mezi předválečnými vozy převládají Tatrovky , či Aerovky a předválečná Škodovka se většinou objeví jen zřídka. Nejvíce mě pobavilo když při loňské jízdě veteránů v Mladé Boleslavi bylo více předválečných Tater než předválečných Škodovek. Samozřejmě že poválečné období ze známých důvodů ovládly Škodovky.

Napísané: 21 Máj 2007, 12:46
od užívateľa jack
Karel napísal:To že je historie překrucována ve prospěch Škodovky se setkávám velmi často. O to více mě těší že když přijedu někam na sraz veteránů tak mezi předválečnými vozy převládají Tatrovky , či Aerovky a předválečná Škodovka se většinou objeví jen zřídka.
jj.. taky si všímám, ale nejvíc umí pobavit, když to dávaj v televizi, x Škodovek představí za sebou, o Tatře se zmíní jen okrajově.. holt Tatra byla pro "čecháčky" vždycky nechtěný dítko.. :wink:

Napísané: 21 Máj 2007, 12:58
od užívateľa Eda
A tak bych to zas neviděl. Kdyby tatra po druhé světové válce s mloky dělala kromě 613 a 603 a 600 i nějakou lidofku..... kupéčko nebo tak něco. Ale to se neslučuje s morálkou proletariatu.

Napísané: 21 Máj 2007, 13:28
od užívateľa jack
Eda napísal:A tak bych to zas neviděl. Kdyby tatra po druhé světové válce s mloky dělala kromě 613 a 603 a 600 i nějakou lidofku..... kupéčko nebo tak něco. Ale to se neslučuje s morálkou proletariatu.
Ještě Tatra 87 model 1948 :wink:
Že se Tatra vydala chtě nechtě cestou vládních vozů, to my případá jako dobrý tah...a nebyla zaměřená jen na osobní automobily...i ty náklaďáky měly něco do sebe...hmm..?? :lol:

Napísané: 21 Máj 2007, 16:12
od užívateľa Radinko
jack napísal:...Že se Tatra vydala chtě nechtě cestou vládních vozů, to my případá jako dobrý tah...
:?: Hrávaš niekedy šach? Lebo dobrý ťah je taký, ktorý vedie k úspechu, nie ku krachu.

Napísané: 21 Máj 2007, 18:06
od užívateľa jack
Radinko napísal:
jack napísal:...Že se Tatra vydala chtě nechtě cestou vládních vozů, to my případá jako dobrý tah...
:?: Hrávaš niekedy šach? Lebo dobrý ťah je taký, ktorý vedie k úspechu, nie ku krachu.
Ano považuji to za dobrý tah...ne už tak za dobrý považuji metodyku tvrdě plánovaného hospodářství, kdy bylo určeno kolik čeho se má vyrobit, i když poptávka několikrát převišovala nabídku... 8)

Napísané: 21 Máj 2007, 18:15
od užívateľa Vláček
Myslím, že tenhle problém chlapci asi nevyřešíte 8)