Strana 1 z 3
První aotomobil.
Napísané: 19 Máj 2007, 10:59
od užívateľa Matyjas
Co všechno se člověk na novinkách nedoví!!
Jedná se o část hodně stručného článku o historii Škody.
První český automobil
V Mladé Boleslavi se začala vyrábět kola, později i motocykly a nakonec oba pánové stáli u brány, když z ní vyjel první český automobil. Možná si vzpomenete, jak nás ve škole učili, že první automobil byl vyroben v Kopřivnici a nesl jméno President.
Je to pravda jen z poloviny, byl to totiž spíše kočár, do kterého byl vložen motor. Kdežto Laurin a Klement měli zásluhu na tom, že v Čechách byl vyroben první skutečný automobil. Dnes si tento vůz Voituretta z roku 1905 můžete prohlédnout v muzeu firmy Škoda Auto. Sveze dvě osoby a vyvine rychlost kolem 40 km/hod.
Autorem je pan Rozehnal z Českého rozhlasu.
Pokud pan redaktor překrucuje i jiné fakty o kterých nemám povědomí,tak abych si začal hlídat kdo se pod článek podepíše.
Při této příležitosti jsem si připoměl dva týdny staré číslo časopisu Auto7,kde v rubrice historie pojednávali o vzniku a použití prvních ležatých dvouválců Benz. První prototyp datovali 1897 a první použití v.r.1898 u omnibusu(jestli si dobře pamatuji?). O voze z Kopřivnice ani zmínka a to i přes skutečnost,že President patřil zřejmě k prvním vozům s tímto novým motorem.
Napísané: 19 Máj 2007, 11:04
od užívateľa Matyjas
Napísané: 19 Máj 2007, 11:37
od užívateľa Marco 613
Co taky chceš, Škodovka je dneska všude a na Tatru se nějak zapomíná. Ano, President připomínal spíš kočár než auto, ale tenhle kočár se pohyboval bez toho, aniž by potřeboval koně, jako první auto se spalovacím motorem u nás (nepočítám Božkův samochod a jakési auto snad z Adamova, o kterém nic nevím a tudíž ho nějak nemůžu komentovat). A mezi námi, ona ta slavna Voituretta taky není nějaký designérský zázrak, tak ať pan redaktor radši pomlčí.
Napísané: 19 Máj 2007, 11:52
od užívateľa Mojžo
Toto je je pre novinára veľká hanba, ostuda, že nevie takúto dôležitú vec.
Veď vedomosť že prvé skutočné auto na českom území vyšlo z Moravy, terajšej Kopřivnice, patrí prakticky ku všeobecnému vzdelaniu.
Neviem ako vy, ale my sme sa o tom učili dokonca na strednej škole (!)
Napísané: 19 Máj 2007, 13:01
od užívateľa Vláček
No za chvíli se budou děti ve škole učit že v Kopřivnici vlastně nikdy žádná průmyslová továrna nebyla, a že vozy Tatra jsou pouze optický klam..
Mimochodem to v Kopřivnici nevzniklo žádné jiné auto po presidentovi do roku 1905?
Napísané: 19 Máj 2007, 14:10
od užívateľa Matyjas
Pochopitelně po Presidentovi následovaly další typy.Jednalo se však o kusovou výrobu a některých typů bylo vyrobeny 3ks-4ks(typ f). Každý vůz typu A měl své jméno u typu B a pozdějších se k typu připojil název provedení.Typ A a typ B spadá do úspěšného období továrny pozdější modely jsou poznamenány tápáním a hledáním vhodné koncepce.Motor,který u Presidenta byl umístěn napříč za zadní nápravou se postupně přemisťuje před nápravu (typ B 1900) až po typy C,D,F s motory podélně za přední nápravou. 2-4 válce,3188 ccm-7550 ccm,8,85 kW- 25 kW. Od typu B jsou už motory kopřivnické.
Za kvalitu fotek es omlouvám-jsou foceny mobilem.
Napísané: 19 Máj 2007, 14:35
od užívateľa Eda
1899
po Pezidentovi přišel Nesselsdorfer "meteor" - podobný, bez lapače chladícího vzduchu před "kozlíkem", motor Benz 6k
1899
"Spitzbub", kratší - sportovnější jako "meteor" ale jinak dtto
1900-1901
"Nesselsdorf"
Závodní vůz barona Liebiga (právě díky němu se do kopřivnických kočárů montovali motory Benz z Mannheimu)
"Typ A" - kočár s řídítky
"Typ B" - kočár jako první s volantem a kapotáží motoru a chladičem v předu
motory Benz nebo Hardy Wien, licence benz, více variant karoserie
1903 - "Typ D - Vierer" první "automobilní" koncepce s rámem, přední kapotou pro motor a chladič. 4 válec o 24k.
.....
Napísané: 19 Máj 2007, 14:38
od užívateľa michal heky
No jo, Mojžo, my se zas na střední učili, že historii píší vítězové....
Napísané: 19 Máj 2007, 15:06
od užívateľa Matyjas
Edo,typ D měl sice kapotu pod kterou by se vešel i motor s chladičem,ale ve skutečnosti tam najdeš pouze chladič a palivovou nádrž. Blok motoru spočívá pod podlahou řidiče a to podélně.
Už to nejsou kočáry ale automobily!
Napísané: 19 Máj 2007, 15:13
od užívateľa Eda
michal heky napísal:No jo, Mojžo, my se zas na střední učili, že historii píší vítězové....
1899 Vídeň, Závody na klusácké dráze, Theodor Liebig, 1. místo
1900 Nizza - La Turbie, závody do vrchu, T.L., 1.
1900 Salzburk - Víděň (324 km), T.L. a Aujezdský 2.
1900 Baden - Graz Baden - (330 km) T.L. 1. místo cestovní vozy
1901 Paříž - Berlín - jízda spolehlivosti, Haban, bez trestných bodů
.
.
.
1920 - 1. jízda spolehlivosti model U-6, jediný bez trestnýc bodů
Tatra T11 - pravidelné 1. místo v závodech do vrchu u Šternberka "Ecce Homo"
1925 - T11, Targa Florio, nejtěžší alpské jízdy té doby, 1. místo J.Veřmiřovský
1927 Leningrad - Moskva - Tbilisi - Moskva, 5300 km, 28 dní, 1. místo celkově, 1. místo ekonomii provozu. T11+Veřmiřovský
nastoupilo 78 jezdců s vozy: Ford, Cadillac, Packard, Studebaker, Mercedes, Fiat, Citroen, Sunbeam, Talbot, Tatra.
Napísané: 19 Máj 2007, 15:15
od užívateľa Eda
Matyjas napísal:Edo,typ D měl sice kapotu pod kterou by se vešel i motor s chladičem,ale ve skutečnosti tam najdeš pouze chladič a palivovou nádrž. Blok motoru spočívá pod podlahou řidiče a to podélně.
Už to nejsou kočáry ale automobily!
svatá pravda, motor je uprostřed
Napísané: 19 Máj 2007, 17:43
od užívateľa Radinko
Ak by mal niekto záujem, tu
http://www.mercedes-benz.sk/index.php?s ... &page=cars
je niečo viac o úplne prvom automobile na svete.
Ešte pripomeniem jedno jubileum, totiž že v roku 1907 rovnaká automobilka vyrobila prvé osobné auto s pohonom všetkých kolies. Stručný popis: 6-miestne, dĺžka 4,9 m, hmotnosť 3,6 t, natáčanie všetkých kolies, používané v africkom piesočnatom teréne dnešnej Namíbie.
Napísané: 20 Máj 2007, 00:39
od užívateľa Eda
Zajimavé, na jednom srazu v německu jsme někde u Mannheimu byli ve městě kde byla první komerční benzínka. Jmenovalo se to St. Stphanius Apotheke
Napísané: 20 Máj 2007, 13:26
od užívateľa Karel
To že je historie překrucována ve prospěch Škodovky se setkávám velmi často. O to více mě těší že když přijedu někam na sraz veteránů tak mezi předválečnými vozy převládají Tatrovky , či Aerovky a předválečná Škodovka se většinou objeví jen zřídka. Nejvíce mě pobavilo když při loňské jízdě veteránů v Mladé Boleslavi bylo více předválečných Tater než předválečných Škodovek. Samozřejmě že poválečné období ze známých důvodů ovládly Škodovky.
Napísané: 21 Máj 2007, 12:46
od užívateľa jack
Karel napísal:To že je historie překrucována ve prospěch Škodovky se setkávám velmi často. O to více mě těší že když přijedu někam na sraz veteránů tak mezi předválečnými vozy převládají Tatrovky , či Aerovky a předválečná Škodovka se většinou objeví jen zřídka.
jj.. taky si všímám, ale nejvíc umí pobavit, když to dávaj v televizi, x Škodovek představí za sebou, o Tatře se zmíní jen okrajově.. holt Tatra byla pro "čecháčky" vždycky nechtěný dítko..
Napísané: 21 Máj 2007, 12:58
od užívateľa Eda
A tak bych to zas neviděl. Kdyby tatra po druhé světové válce s mloky dělala kromě 613 a 603 a 600 i nějakou lidofku..... kupéčko nebo tak něco. Ale to se neslučuje s morálkou proletariatu.
Napísané: 21 Máj 2007, 13:28
od užívateľa jack
Eda napísal:A tak bych to zas neviděl. Kdyby tatra po druhé světové válce s mloky dělala kromě 613 a 603 a 600 i nějakou lidofku..... kupéčko nebo tak něco. Ale to se neslučuje s morálkou proletariatu.
Ještě Tatra 87 model 1948
Že se Tatra vydala chtě nechtě cestou vládních vozů, to my případá jako dobrý tah...a nebyla zaměřená jen na osobní automobily...i ty náklaďáky měly něco do sebe...hmm..??
Napísané: 21 Máj 2007, 16:12
od užívateľa Radinko
jack napísal:...Že se Tatra vydala chtě nechtě cestou vládních vozů, to my případá jako dobrý tah...
Hrávaš niekedy šach? Lebo dobrý ťah je taký, ktorý vedie k úspechu, nie ku krachu.
Napísané: 21 Máj 2007, 18:06
od užívateľa jack
Radinko napísal:jack napísal:...Že se Tatra vydala chtě nechtě cestou vládních vozů, to my případá jako dobrý tah...
Hrávaš niekedy šach? Lebo dobrý ťah je taký, ktorý vedie k úspechu, nie ku krachu.
Ano považuji to za dobrý tah...ne už tak za dobrý považuji metodyku tvrdě plánovaného hospodářství, kdy bylo určeno kolik čeho se má vyrobit, i když poptávka několikrát převišovala nabídku...
Napísané: 21 Máj 2007, 18:15
od užívateľa Vláček
Myslím, že tenhle problém chlapci asi nevyřešíte