První aotomobil.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 207
- Dátum registrácie: 22 Jan 2005, 18:37
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Šumperk
- Kontaktovať užívateľa:
První aotomobil.
Co všechno se člověk na novinkách nedoví!!
Jedná se o část hodně stručného článku o historii Škody.
První český automobil
V Mladé Boleslavi se začala vyrábět kola, později i motocykly a nakonec oba pánové stáli u brány, když z ní vyjel první český automobil. Možná si vzpomenete, jak nás ve škole učili, že první automobil byl vyroben v Kopřivnici a nesl jméno President.
Je to pravda jen z poloviny, byl to totiž spíše kočár, do kterého byl vložen motor. Kdežto Laurin a Klement měli zásluhu na tom, že v Čechách byl vyroben první skutečný automobil. Dnes si tento vůz Voituretta z roku 1905 můžete prohlédnout v muzeu firmy Škoda Auto. Sveze dvě osoby a vyvine rychlost kolem 40 km/hod.
Autorem je pan Rozehnal z Českého rozhlasu.
Pokud pan redaktor překrucuje i jiné fakty o kterých nemám povědomí,tak abych si začal hlídat kdo se pod článek podepíše.
Při této příležitosti jsem si připoměl dva týdny staré číslo časopisu Auto7,kde v rubrice historie pojednávali o vzniku a použití prvních ležatých dvouválců Benz. První prototyp datovali 1897 a první použití v.r.1898 u omnibusu(jestli si dobře pamatuji?). O voze z Kopřivnice ani zmínka a to i přes skutečnost,že President patřil zřejmě k prvním vozům s tímto novým motorem.
Jedná se o část hodně stručného článku o historii Škody.
První český automobil
V Mladé Boleslavi se začala vyrábět kola, později i motocykly a nakonec oba pánové stáli u brány, když z ní vyjel první český automobil. Možná si vzpomenete, jak nás ve škole učili, že první automobil byl vyroben v Kopřivnici a nesl jméno President.
Je to pravda jen z poloviny, byl to totiž spíše kočár, do kterého byl vložen motor. Kdežto Laurin a Klement měli zásluhu na tom, že v Čechách byl vyroben první skutečný automobil. Dnes si tento vůz Voituretta z roku 1905 můžete prohlédnout v muzeu firmy Škoda Auto. Sveze dvě osoby a vyvine rychlost kolem 40 km/hod.
Autorem je pan Rozehnal z Českého rozhlasu.
Pokud pan redaktor překrucuje i jiné fakty o kterých nemám povědomí,tak abych si začal hlídat kdo se pod článek podepíše.
Při této příležitosti jsem si připoměl dva týdny staré číslo časopisu Auto7,kde v rubrice historie pojednávali o vzniku a použití prvních ležatých dvouválců Benz. První prototyp datovali 1897 a první použití v.r.1898 u omnibusu(jestli si dobře pamatuji?). O voze z Kopřivnice ani zmínka a to i přes skutečnost,že President patřil zřejmě k prvním vozům s tímto novým motorem.
- Marco 613
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 330
- Dátum registrácie: 16 Nov 2006, 21:41
- Tatry, ktoré vlastním: Zatím žádnou, do které by se dalo sednout.
- Bydlisko: Štatl
- Kontaktovať užívateľa:
Co taky chceš, Škodovka je dneska všude a na Tatru se nějak zapomíná. Ano, President připomínal spíš kočár než auto, ale tenhle kočár se pohyboval bez toho, aniž by potřeboval koně, jako první auto se spalovacím motorem u nás (nepočítám Božkův samochod a jakési auto snad z Adamova, o kterém nic nevím a tudíž ho nějak nemůžu komentovat). A mezi námi, ona ta slavna Voituretta taky není nějaký designérský zázrak, tak ať pan redaktor radši pomlčí.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 207
- Dátum registrácie: 22 Jan 2005, 18:37
- Tatry, ktoré vlastním: Nemám Tatru/nechcem uviesť, akú Tatru mám
- Bydlisko: Šumperk
- Kontaktovať užívateľa:
Pochopitelně po Presidentovi následovaly další typy.Jednalo se však o kusovou výrobu a některých typů bylo vyrobeny 3ks-4ks(typ f). Každý vůz typu A měl své jméno u typu B a pozdějších se k typu připojil název provedení.Typ A a typ B spadá do úspěšného období továrny pozdější modely jsou poznamenány tápáním a hledáním vhodné koncepce.Motor,který u Presidenta byl umístěn napříč za zadní nápravou se postupně přemisťuje před nápravu (typ B 1900) až po typy C,D,F s motory podélně za přední nápravou. 2-4 válce,3188 ccm-7550 ccm,8,85 kW- 25 kW. Od typu B jsou už motory kopřivnické.
Za kvalitu fotek es omlouvám-jsou foceny mobilem.
Za kvalitu fotek es omlouvám-jsou foceny mobilem.
- Eda
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 989
- Dátum registrácie: 30 Máj 2004, 00:41
- Tatry, ktoré vlastním: T613 Elektronic ´93
- Bydlisko: Moravská Ostrava
- Kontaktovať užívateľa:
1899
po Pezidentovi přišel Nesselsdorfer "meteor" - podobný, bez lapače chladícího vzduchu před "kozlíkem", motor Benz 6k
1899
"Spitzbub", kratší - sportovnější jako "meteor" ale jinak dtto
1900-1901
"Nesselsdorf"
Závodní vůz barona Liebiga (právě díky němu se do kopřivnických kočárů montovali motory Benz z Mannheimu)
"Typ A" - kočár s řídítky
"Typ B" - kočár jako první s volantem a kapotáží motoru a chladičem v předu
motory Benz nebo Hardy Wien, licence benz, více variant karoserie
1903 - "Typ D - Vierer" první "automobilní" koncepce s rámem, přední kapotou pro motor a chladič. 4 válec o 24k.
.....
po Pezidentovi přišel Nesselsdorfer "meteor" - podobný, bez lapače chladícího vzduchu před "kozlíkem", motor Benz 6k
1899
"Spitzbub", kratší - sportovnější jako "meteor" ale jinak dtto
1900-1901
"Nesselsdorf"
Závodní vůz barona Liebiga (právě díky němu se do kopřivnických kočárů montovali motory Benz z Mannheimu)
"Typ A" - kočár s řídítky
"Typ B" - kočár jako první s volantem a kapotáží motoru a chladičem v předu
motory Benz nebo Hardy Wien, licence benz, více variant karoserie
1903 - "Typ D - Vierer" první "automobilní" koncepce s rámem, přední kapotou pro motor a chladič. 4 válec o 24k.
.....
- michal heky
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 719
- Dátum registrácie: 28 Máj 2004, 22:10
- Tatry, ktoré vlastním: T613-3
- Bydlisko: Praha, Kobylisy
- Kontaktovať užívateľa:
- Eda
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 989
- Dátum registrácie: 30 Máj 2004, 00:41
- Tatry, ktoré vlastním: T613 Elektronic ´93
- Bydlisko: Moravská Ostrava
- Kontaktovať užívateľa:
1899 Vídeň, Závody na klusácké dráze, Theodor Liebig, 1. místomichal heky napísal:No jo, Mojžo, my se zas na střední učili, že historii píší vítězové....
1900 Nizza - La Turbie, závody do vrchu, T.L., 1.
1900 Salzburk - Víděň (324 km), T.L. a Aujezdský 2.
1900 Baden - Graz Baden - (330 km) T.L. 1. místo cestovní vozy
1901 Paříž - Berlín - jízda spolehlivosti, Haban, bez trestných bodů
.
.
.
1920 - 1. jízda spolehlivosti model U-6, jediný bez trestnýc bodů
Tatra T11 - pravidelné 1. místo v závodech do vrchu u Šternberka "Ecce Homo"
1925 - T11, Targa Florio, nejtěžší alpské jízdy té doby, 1. místo J.Veřmiřovský
1927 Leningrad - Moskva - Tbilisi - Moskva, 5300 km, 28 dní, 1. místo celkově, 1. místo ekonomii provozu. T11+Veřmiřovský
nastoupilo 78 jezdců s vozy: Ford, Cadillac, Packard, Studebaker, Mercedes, Fiat, Citroen, Sunbeam, Talbot, Tatra.
- Radinko
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 535
- Dátum registrácie: 06 Apr 2007, 15:00
- Tatry, ktoré vlastním: svoje
- Bydlisko: doma
- Kontaktovať užívateľa:
Ak by mal niekto záujem, tu http://www.mercedes-benz.sk/index.php?s ... &page=cars
je niečo viac o úplne prvom automobile na svete.
Ešte pripomeniem jedno jubileum, totiž že v roku 1907 rovnaká automobilka vyrobila prvé osobné auto s pohonom všetkých kolies. Stručný popis: 6-miestne, dĺžka 4,9 m, hmotnosť 3,6 t, natáčanie všetkých kolies, používané v africkom piesočnatom teréne dnešnej Namíbie.
je niečo viac o úplne prvom automobile na svete.
Ešte pripomeniem jedno jubileum, totiž že v roku 1907 rovnaká automobilka vyrobila prvé osobné auto s pohonom všetkých kolies. Stručný popis: 6-miestne, dĺžka 4,9 m, hmotnosť 3,6 t, natáčanie všetkých kolies, používané v africkom piesočnatom teréne dnešnej Namíbie.
To že je historie překrucována ve prospěch Škodovky se setkávám velmi často. O to více mě těší že když přijedu někam na sraz veteránů tak mezi předválečnými vozy převládají Tatrovky , či Aerovky a předválečná Škodovka se většinou objeví jen zřídka. Nejvíce mě pobavilo když při loňské jízdě veteránů v Mladé Boleslavi bylo více předválečných Tater než předválečných Škodovek. Samozřejmě že poválečné období ze známých důvodů ovládly Škodovky.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1505
- Dátum registrácie: 26 Jún 2006, 08:26
- Tatry, ktoré vlastním: Šestsettrojky
- Bydlisko: Karwin
- Kontaktovať užívateľa:
jj.. taky si všímám, ale nejvíc umí pobavit, když to dávaj v televizi, x Škodovek představí za sebou, o Tatře se zmíní jen okrajově.. holt Tatra byla pro "čecháčky" vždycky nechtěný dítko..Karel napísal:To že je historie překrucována ve prospěch Škodovky se setkávám velmi často. O to více mě těší že když přijedu někam na sraz veteránů tak mezi předválečnými vozy převládají Tatrovky , či Aerovky a předválečná Škodovka se většinou objeví jen zřídka.
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1505
- Dátum registrácie: 26 Jún 2006, 08:26
- Tatry, ktoré vlastním: Šestsettrojky
- Bydlisko: Karwin
- Kontaktovať užívateľa:
Ještě Tatra 87 model 1948Eda napísal:A tak bych to zas neviděl. Kdyby tatra po druhé světové válce s mloky dělala kromě 613 a 603 a 600 i nějakou lidofku..... kupéčko nebo tak něco. Ale to se neslučuje s morálkou proletariatu.
Že se Tatra vydala chtě nechtě cestou vládních vozů, to my případá jako dobrý tah...a nebyla zaměřená jen na osobní automobily...i ty náklaďáky měly něco do sebe...hmm..??
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 1505
- Dátum registrácie: 26 Jún 2006, 08:26
- Tatry, ktoré vlastním: Šestsettrojky
- Bydlisko: Karwin
- Kontaktovať užívateľa:
Ano považuji to za dobrý tah...ne už tak za dobrý považuji metodyku tvrdě plánovaného hospodářství, kdy bylo určeno kolik čeho se má vyrobit, i když poptávka několikrát převišovala nabídku...Radinko napísal:Hrávaš niekedy šach? Lebo dobrý ťah je taký, ktorý vedie k úspechu, nie ku krachu.jack napísal:...Že se Tatra vydala chtě nechtě cestou vládních vozů, to my případá jako dobrý tah...
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní