Strana 1 z 4

Přední tlumiče T603

Napísané: 20 Mar 2006, 12:15
od užívateľa Zdicho
Při renovaci jsem použil nové přední tlumiče, ale když s Tatrou jedu, tak na nerovnostech přední část vozu "poskakuje" a nekopíruje povrch s účinným tlumením nerovností. Je to dost nepříjemné. Zlepší se to naložením vozu. Také se to zlepšuje s ujetými km. Čím více jsem od renovace najel (cca 5800 km), tím více se mi to subjektivně jeví méně zřetelné. Zatím to pozoruji na všech zrenovovaných T603 a proto mě zajímá zda:

1. jde o průvodní jev nových tlumičů, které potřebují "rozjezdit", než začne být tlumení dostatečně komfortní.

2. je to dáno tím, že někde 20 let ležely v bůh ví jaké poloze a je třeba je rozebrat, zkontrolovat těsnění, vyměnit olej a složit?

Na 603kách v nálezovém stavu s "dobrými" tlumiči jsem tohle nikdy nepozoroval:(.

Napísané: 20 Mar 2006, 13:10
od užívateľa ondrej
Známy mal raz na T603 rovnaké problémy - tlmiče ostali akoby "zaseknuté" a predok bol veľmi tvrdý. Po krátkej razantnejšej jazde po nerovnej ceste jeden povolil, druhý musel tuším vymeniť.
Inak intenzita útlmu sa dá u predných tlmičov T603 nastavovať dlhým skrutkovačom. Možno by pomohlo ich povoliť - nemusia byť správne nastavené - alebo za tie roky, keď stáli, sa v nich mohli čiastočne zmeniť pomery (zhustnutie oleja, nejaké nečistoty vo ventiloch, korózia piestnice a pod.).
Ja som podobný jav u T603 nepozoroval, a to ani po výmene tlmičov. Keď som sa začal zaujímať o T603, vodiči vtedy skúšali na nich predné tlmiče tak, že o niečo nadvihli prednú časť karosérie a tá v tej polohe ostala. Ak ju nadvihli veľmi, tak po uvoľnení sa čiastočne vrátila späť, ale ostala o niečo vyššie, ako pôvodne...

Napísané: 20 Mar 2006, 14:25
od užívateľa peter
Dnes som bol na prepise t613
zistil som že pri 100km rýchlosti
začina plávať po ceste,čím to je.

Napísané: 20 Mar 2006, 14:38
od užívateľa Luboš.T
Peter:Vůle v řízení,podhuštěné pneumatiky,nefunkční tlumiče,unavené pružiny pérování a možná ještě něco dalšího.

Napísané: 20 Mar 2006, 19:45
od užívateľa Luboš
Vůli v řízení u T613 si dovedu představit jen u aut s posilovačem, ale co třeba špatná geometrie?

Napísané: 20 Mar 2006, 19:53
od užívateľa MarekK
...alebo pneu...

Napísané: 20 Mar 2006, 20:24
od užívateľa Zdicho
Kua, nerad bych s tím laboroval pokus omyl. Jdou ty tlumiče bez speciálních přípravků rozebrat a složit?

Napísané: 20 Mar 2006, 21:03
od užívateľa 603-1 pepa
Jestli můžu poradit, tak i když koupíte nové tlimiče, tak si musíte uvědomit žejsou vové minimálně 30 let. To znamená je rozebrat vyčistit nalít nový olej a pak složit a seřídit. Pak vám budou fungovat bez problémů.

Napísané: 21 Mar 2006, 00:23
od užívateľa Zdicho
Mohl bys to trochu rozvést Pepo? Pokud možno polopaticky:). Na co je třeba dát pozor, co vyměnit apod.

Napísané: 21 Mar 2006, 00:43
od užívateľa miloš
myslím,že to byla od Pepeho celkem vyčerpávající odpověď...Pozor je třeba dávat pouze na moly,,,,, :lol: :lol: :lol:

Napísané: 21 Mar 2006, 09:51
od užívateľa Ambiciózní tajemníček
Luboš napísal:Vůli v řízení u T613 si dovedu představit jen u aut s posilovačem, ale co třeba špatná geometrie?
Hmm, a rozdíl je v čem a vůle se projeví kde? Připadá mi to jako blbost.

Napísané: 21 Mar 2006, 11:19
od užívateľa Zdicho
Dobře, takže povolím tu šílenou matici nahoře na tělese tlumiče a "nějak" to rozeberu, aniž by mi to prohnalo pístnici lebkou?:). Vyčistím vše a pryžové části vyměním za nové. Dají se sehnat? Jsou to nějaké normované díly? Pak to složím, najeli olej, odvzdušním a je to? Co seřízení tvrdosti těmi šroubky? Dá se ten tlumič potom někde proměřit?

Napísané: 21 Mar 2006, 19:13
od užívateľa 603-1 pepa
Seřízení tlumičů se dělá správně na stolici, ale jde to taky udělat na autě. Povolí se imbus nahoře v pístnici a pak se dlouhim šroubovákem štelije na dně pístice průtok oleje a tim se dělá tvrdost tlumiče. Jinak veškerý gumy co jsou v tlumiči tak jsou pouze pro tyto tlumiče.

Napísané: 22 Mar 2006, 09:07
od užívateľa ondrej
pokiaľ sú tlmiče nepoužité a netečú, rozhodne by som ich nerozoberal - bez odborných skúseností a potrebného materiálu sa tak spraví viacej škody, ako osohu!
Zdicho - máš dielenskú príručku k T603? Tam je popísané, ako sa dá meniť tuhosť predných tlmičov. V prípade, že tlmiče sú veľmi tvrdé, by som postupoval tak, že by som tú nastavovaciu skrutku otočil na obidvoch tlmičoch rovnako o určitý počet otáčok (ten si poznačil) a vyskúšal účinok. Ak to náhodou preženieš, aby si sa mohol vrátiť do východzieho stavu.
No a prepokladám, že prednú nápravu máš zloženú správne a že je v poriadku (napr. voľne pohyblivé uloženie predných kľukových ramien a pod.)

Napísané: 22 Mar 2006, 10:27
od užívateľa Zdicho
Pepa: s tím šroubkem jsem točil už v minulém tisíciletí, to znám. Nenapsal jsi mi ale, jaké máš zkušenosti s jejich rozebráním, když jsi mi to navrhnu. Také bych třeba uvítal radu, kde mají stolici na seřízení apod.

Ondrej: asi to zatím zkusím takto, bude to nejjednodušší řešení, pokud bude účinné. Já do toho nechtěl vrtat, protože jsi kdysi říkal, že to je lepší nechat nastavené tak, jak to nastavil výrobce.

Napísané: 22 Mar 2006, 10:58
od užívateľa ondrej
Zdicho - myslím si to stále. Napadla ma však len taká hypotéza - ak tlmiče dlhým státím zatuhli, tak ich skúsiť dočasne "zmäkkčiť" iným nastavením a až sa rozhýbu, vrátiť nastavenie pôvodné. Ja by som asi tak postupoval, overené to však nemám, takže je to na zváženie. Myslím ale, že sa tým nič nepokazí...

Napísané: 22 Mar 2006, 19:32
od užívateľa Standa Dosadil
Hlásím se taky s problémem zatuhlých tlumičů, myslím si ale, že laborováním s tuhostí tlumení se nic nevyřeší. Mě připadají tlumiče jakoby přidřené v těsnění pístu - je potřeba velká síla na "utrhnutí", a když je už píst tlumiče v pohybu, tak tlumič tlumí tak, jak je nastaven.
Dám příklad: dobržďuji na červenou a v rychlosti asi 5 kmh přišlápnu brzdu. "Normální auto" se zhoupne dolů, nahoru (překmitne klidovou polohu) a pěkně plavně se vrátí do klidové polohy. Tatra se po přišlápnutí brzdy utrhne, zhoupne se dolů, nahoru a zůstane viset v horní "úvrati". Při rozjezdu se ozve jakési vrznutí a Tatra klesne o kousek níž.
Nebo při nastupování do auta - přední část Tatry se ani nehne a po rozjezdu opět vrznutí a předek Tatry se trochu sníží. Ve vyšších rychlostech se Tatra chová daleko lépe, "utrhnutí" tlumiče není pozorovatelné.

Řešení problému jsem nenalezl - zvykl jsem si.

Stabilus

Napísané: 14 Feb 2007, 17:55
od užívateľa jano_f
Zdravim pani,

mam jednu otazku. ako sa da rozmontovat tlmic riadenia Stabilus. Mam jeden ulpne novy ale lezal par desatroci na polici. A zda sa, ze nie je dokonaly,...

skusal to niekto?

Dakujem, za radu.

Napísané: 15 Feb 2007, 00:59
od užívateľa Luboš
Žádné zařízení není dokonalé, ani tlumič za pár východoněmeckých marek. Rozebrat se nijak rozumně nedá, pokud je vyteklý a netlumí, tak bych ho vyhodil. Jako náhrada se dnes používají brazilské Cofapy za cca 300 Kč.

Napísané: 15 Feb 2007, 19:50
od užívateľa jano_f
Neskoro. Uz som to skusil na starom a da sa to. Uhlovou bruskou a dej je nezvratny.
Ale toho noveho je skoda. mozno by to slo dolisovat, nejako. A tie brazilske su co zac. kde sa to da zohnat a sedi to na 603?

Diky, za radu.