Když už tu řešíme teploty vyskytující se v motoru, přispěji několika výpisy z diagnostiky ECU běžícího motoru T613 zahřátém po jízdě:
ATEMP (teplota nasávaného vzduchu):............47..........42.........48.........57
FTEMP (teplota paliva):.............................42..........34.........44.........46
OTEMP (teplota oleje):.............................100..........64.........98.........70
SMHT1 (teplota hlavy č. 3):........................160.........162.......159........136
SMHT2 (teplota hlavy č. 4):........................153.........152.......148........120
HTEMP (výsledná teplota hlavy):..................157.........159.......159........130
Pro představu, jak které čidlo "kecá", uvádím hodnoty při vychladlém motoru s ustálenými teplotami po odstavení, které by teoreticky měly být v ideálním případě shodné:
ATEMP (teplota nasávaného vzduchu):..............28.........26.........18..........22
FTEMP (teplota paliva):...............................25..........23.........15.........19
OTEMP (teplota oleje):................................21.........19..........14.........16
SMHT1 (teplota hlavy č. 3):...........................25.........23..........16.........20
SMHT2 (teplota hlavy č. 4):...........................21.........19..........12.........16
HTEMP (výsledná teplota hlavy):.....................25.........23..........16.........20
Tatra 603 chod motora - prechody
- ondrej
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 3867
- Dátum registrácie: 29 Máj 2004, 11:05
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 603 chod motora - prechody
Podľa výsledkov meraní motorov Tatra 613 sa pri strednom efektívnom tlaku 0,85 MPa, čo zodpovedá už veľmi vysokému zaťaženiu motora, pohybujú teploty valcov a motorového oleja v rozsahu:
- liatinové valce - 180-210°C, olej cca 121°C
- AlFer valce - 160-185°C, olej cca 116°C
Teplota hláv valcov dosahuje hodnoty do 135°C (závisí samozrejme tiež od miesta merania a v jeho závislosti môže byť dosť odlišná).
Teploty však hodne závisia aj od miesta merania, napr. u motorových valcov sa môžu líšiť na rôznych miestach obvodu až o 40°C (motor T-613), čo je výrazne viacej, ako napr. u motora T-603, ktorý má jednak menšie vŕtanie, ale hlavne iný spôsob chladenia (odsávaním), kde k vynikajúcej teplotnej rovnomernosti prispelo hlavne zavedenie kanálov prívodu pomocného chladiaceho vzduchu na výfukovú stranu valcov.
Teplota hliníkových dielov by veľmi nemala dlhodobo prekračovať hodnoty 220°C, lebo tam už začína dochádzať k citeľnému zhoršovaniu mechnických vlastnosní materiálu (pevnosť).
- liatinové valce - 180-210°C, olej cca 121°C
- AlFer valce - 160-185°C, olej cca 116°C
Teplota hláv valcov dosahuje hodnoty do 135°C (závisí samozrejme tiež od miesta merania a v jeho závislosti môže byť dosť odlišná).
Teploty však hodne závisia aj od miesta merania, napr. u motorových valcov sa môžu líšiť na rôznych miestach obvodu až o 40°C (motor T-613), čo je výrazne viacej, ako napr. u motora T-603, ktorý má jednak menšie vŕtanie, ale hlavne iný spôsob chladenia (odsávaním), kde k vynikajúcej teplotnej rovnomernosti prispelo hlavne zavedenie kanálov prívodu pomocného chladiaceho vzduchu na výfukovú stranu valcov.
Teplota hliníkových dielov by veľmi nemala dlhodobo prekračovať hodnoty 220°C, lebo tam už začína dochádzať k citeľnému zhoršovaniu mechnických vlastnosní materiálu (pevnosť).
- bazilisak
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 897
- Dátum registrácie: 09 Jan 2008, 00:25
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 603 chod motora - prechody
Dle mých informací se ventilátor motoru spíní při teplotě hlavy válce 155 + - něco . Takže zahřátý motor po jízdě neměl ani seplý ventilátor ....
-
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 240
- Dátum registrácie: 11 Dec 2006, 13:21
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 603 chod motora - prechody
U T613 s ECU GEMS je ventilátor zapínán a vypínán v závislosti na teplotě hlav a oleje. K zapnutí ventilátoru dojde, pokud teplota hlav je větší, než je definováno v proměnné FANSTRT (zpravidla asi 155 °C) nebo pokud teplota oleje je větší, než je definováno v proměnné OILFAN (zpravidla 90°C). Ventilátor je znovu vypnut, pokud teploty poklesnou minimálně o 5°C pod hodnoty definované v obou proměnných.
Z toho vyplývá, že ventilátor by neměl být sepnut pouze v případě posledního výpisu.
Z toho vyplývá, že ventilátor by neměl být sepnut pouze v případě posledního výpisu.
- Mojžo
- Pravidelný diskutujúci
- Príspevky: 4098
- Dátum registrácie: 09 Feb 2004, 21:46
- Bydlisko: mám
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Tatra 603 chod motora - prechody
Merák Metex zlyhal, nemám žiadne hodnoty. Mrzí ma to
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 9 neregistrovaných