Strana 1 z 1

TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 30 Jan 2014, 14:05
od užívateľa mirektatra
Tak se s Vámi chci podělit o přírůstek. Je jím jeden z prvních prototypů elektromobilu BETA EL. Konkrétně typ EL.126, se stejnosměrným motorem, který byl u pozdějších verzí nahrazen střídavým trojfázovým asynchronním motorem, regulací se střídačem a rekuperační brzdou. Moje verze je rekuperace prosta :-( , leč jako auto-průkopník je pro mne, který s ní nehodlá najet X kilometrů, cenná právě pro její originalitu v původní verzi. Elektromotor, řízený elektronickou regulací, pohání přední nápravu ze Škody Favorit, přes původní mechanickou převodovku (5+Z). Napětí palubní sítě je 12V, vozidlový akumulátor je nabíjen měničem 126/12V akrom běžného vybavení napájí elektrickou vývěvu pro posilovač brzd a čerpadlo kapaliny pro chlazení trakční baterie 126V/100Ah, umístěné původně pod podlahou nákladového prostoru a sedačkami cestujících. U tohoto prototypu je z důvodu testování, trakční baterie umístěna do držáku v nákladovém prostoru, spolu s monitorovací diagnostikou. Vozidlo neobsahuje nabíječku, která byla rovněž předmětem testů.
Beta El 210.jpg
Beta El 210.jpg

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 30 Jan 2014, 17:07
od užívateľa Jerry
Parádní kousek! Klidně se rozepiš a pošli i víc fotek, moc rád se dozvím další věci. Myslel jsem, že už žádnej elektromobil z Ejpovic neexistuje, že byly všechny přestavěny na spalovací motor.

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 30 Jan 2014, 22:00
od užívateľa mirektatra
Obávám se, že tenhle příspěvek bude označen za "mimo mísu", protože autíko mělo pouze pokračování v Příboře, s motorovou verzí od Hyundaye, což byl neúspěšný pokus o záchranu výroby osobáků a jakkoliv to auto nebylo špatné, neustálo politické změny a automobilku nakonec nezachránilo :-(.
Já to chápu, jako na dlouhou dobu přerušený pokus o zavedení elektromobilů do života, když (přes minimum informací) jednou z prvních automobilek byla opět TATRA s elektromobilem (ly) pro Křižíka, pravděpodobně s elektromotory v kolech...
Pokud tedy admin dovolí, rád bych se tady podělil v diskusi s ostatními o pohled na elektromobily obecně, se zaměřením právě na ty naše - Československé.
Spolupráci TATRY a libereckýho Liebicha, Porscheho a Ledwinky, bylo věnováno dost času, tak přikládám tuhle senzacičku:

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 30 Jan 2014, 22:55
od užívateľa ondrej
Veľmi zaujímavé vozidielko - som rád, že sa niečo také dochovalo..

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 01 Feb 2014, 07:47
od užívateľa mirektatra
Zajímavý je i dojezd Porscheho elektromobilu - dost podobný dnešním elektromobilům. Dojez ale není to, co by mne na elektromobilech trápilo. Nevím, jak dlouhou cestu "v kuse" denně jezdíte, ale BMW si dělalo v předprojektové přípravě průzkum a zjistili, že asi 80% lidí denně ujede zpravidla do 100km s minimálně dvěma dlouhými odstaveními vozidla - tedy cesta do práce /odstávka, možnost nabíjení-dnes zdarma/, cesta na nákup /krátká odstávka, případné dobití-opět zdarma/, pro děti do školy a domů /dlouhá odstávka a nabíjení "za své"/. Co k tomu dodat? Dojezd není většinovým problémem elektromobilů, ale jeho pořizovací cena, kterou zvyšuje především cena baterek. A náklady na provoz? Spotřeba se pohybuje mezi 10 a 15 kWh na 100km - podle váhy vozu a způsobu použití. To je dost velkej rozdíl a motivace k tomu, abych upravil způsob používání auta, ne? Ono vůbec - srovnávat elektromobil se spalovákem je problematický, protože mají rozdílná kritéria. Porovnává někdo osobák a náklaďák? Ne, jsou to prostě dvě rozdílný kategorie...

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 01 Feb 2014, 21:32
od užívateľa Jerry
Téměř stejně sem uzažoval před půl rokem, kdy se mi naskytla kopě Peugeota 106 elektro. Cena příznivá, ale baterie do něj byly za cenu solidního Jaguára, tak jsem od toho nakonec upustil. :( Je to velice lákavý mít levný ježdění, proto tomu nepřeje doba, kdy je potřeba lobovat za ropný produkty a ne za ekologickej provoz. Proto šponujou ceny za jiný zdroje. A nový auto je tak drahý, že si ho dovolí pouze ti, co ho ani nepotřebujou.

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 01 Feb 2014, 21:58
od užívateľa mirektatra
To máš úplnou pravdu. Já počítám s tím, že elektroBETA bude "provozní exponát", proto netrvám na nových baterkách. Od SAFTu by stály tak půl mega :( . Kdyby tak měl někdo "ojetý", s kapacitou kolem 40-50% , bral bych všema dvaceti :P
Zatím marně sháním i jen dokumentaci - nikdo nic nemá, všechno ztratili, nikdy nic nebylo. No, u prototypu je to vcelku pochopitelný...

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 07 Feb 2014, 11:45
od užívateľa Zdicho
Ahoj, víte někdo, kolik těch elektrobetyn vyrobili?

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 07 Feb 2014, 15:03
od užívateľa mirektatra
Já vím jistě o dvou kusech, kdy ta druhá je na VUT Ostrava, přepracovaná na 3f. AC soustavu se střídačem a rekuperační brzdou (To stará střeva zahodili?!). Rád bych se dozvěděl, jak je provozovaná a jestli nemají původní dokumentaci, která mi schází k tomu, abych Ji mohl nějak uschopnit i já :-( . Domnívám se, že zůstalo jen u pár prototypů Beta El. , "elektroFáčka" byly rozhodně početnější - prý snad cca 300ks, převážně na vývoz... Obé u nás narazilo na legislativní nechuť, za kterou primárně stála změna majitele Škody MB a boj o znak Škody, mezi MB a Soudkem.
Ocenil bych jakékoliv info o "staré" i současné ElektroBetě - nemám ambice pro "restavbu a reprodej", zajímá mne toliko historie a její uchování pro budoucnost. Je to fakt zajímavý auto, jak svojí historií, tak koncepcí, kdy jako první bylo konstruováno pro sériovou výrobu elektromobilu. v tom jsme jistě byli (po kolikáté už :-) ) mezi prvními na světě. Průkopnictví bývala vůbec naše silná stránka...

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 15 Feb 2014, 09:04
od užívateľa mirektatra
Jerry napísal:Téměř stejně sem uzažoval před půl rokem, kdy se mi naskytla kopě Peugeota 106 elektro. Cena příznivá, ale baterie do něj byly za cenu solidního Jaguára, tak jsem od toho nakonec upustil. :( Je to velice lákavý mít levný ježdění, proto tomu nepřeje doba, kdy je potřeba lobovat za ropný produkty a ne za ekologickej provoz. Proto šponujou ceny za jiný zdroje. A nový auto je tak drahý, že si ho dovolí pouze ti, co ho ani nepotřebujou.
Já vím, ale když dnes, kdy energie pro lidi je stále víc nedostatková, posoudím účinnost systémů pro získávání pohybové energie, je to dost jasný:
Parní stroj - cca 12%
spalovací motor - cca 25%, přeplňované motory30%, motory na stlačený plyn až 40%
elektromotor - 98%, s chemickým zdrojem /baterie/ cca 85-90%, s palivovým článkem cca 70%

Pořád jsou to násobky energetické účinnosti celého systému. Otázka ceny je otázkou čistě politickou. Bohužel :-(

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 15 Feb 2014, 19:17
od užívateľa Jerry
Účinnost 98% je u velkejch transformátorů, u motorů k tepelnejm ztrátám ještě přibyde mechanický tření a ztráty v železe (hystereze a výřivý proudy) takže účinnost je od asi 80% do 90%. Ale i tak je to o kus jinde, než spalovací motory. Nadruhou stranu ale porovnej poměr hmotnost/výkon, kde vychází elektromotor velkej a těžkej, k tomu řídící elektronika a baterky a máš osobák za levno, ale těžkej jak malej náklaďák. Dnešní materiály tomu zase svědčí, baterky LiPol, nebo LiIon jsou jak pírko oproti olověnejm při stejnej kapacitě i výkonu a frekvenční měniče a k tomu malý a výkonný elektromotory (např krokový) mají malou spotřebu, krouťák odspoda jako stejnosměrnej seriovej a přesto konstrukci jako asynchronní. Ale vývoj toho taky stojší něco a pokud někdo chrlí desítky let něco stejnýho, jsou náklady dávno zaplacený a jen to vydělává.

Přesto souklasím s Tebou, je to o politice.

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 15 Feb 2014, 20:41
od užívateľa mirektatra
Jízdní vlastnosti u elektromobilu jsou lepší (akcelerace, krouťák, brzdy, rekuperace, hluk, jednoduchost obsluhy...), spotřeba mezi 10 a 15kWh/100 km. Měl jsem možnost svézt se ve dvou "dnešních" elektroautech Peugeot a BMW (a v Betě jen nouzově-provizorně) a hned bych měnil za spalovák. I kdybych si měl na dlouhý cesty bez možnosti dobíjení, brát auto z půjčovny.

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 04 Mar 2014, 06:08
od užívateľa mirektatra
Tak dnes první "opravdová" jízda :D
"Nádrž": vyřazené olověné akumulátory z osobáků v různém stádiu rozkladu, neschopné již dalšího provozu pro startování, nabité postupně nabíječkou EPRONA Rokytnice.
Terén: kopcovitá asfaltová silnice
Trasa: 3,7km, přestávka na kávu a zákusek, a šťastný návrat k domácí zásuvce :)
Zajištění: Uhrazené zákonné pojištění vozidel, prodlužovák v délce "od výbojky k výbojce", autolano a přítel na telefonu
Pocit: Osvěžující, opojná, tichá a klidná jízda, plná jemné směsi adrenalinu, citlivé volby výkonu a pocitu osvobození od jha naftové lobby :roll:

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 05 Mar 2014, 18:13
od užívateľa Jerry
Taky bych si to rád vyzkoušel... Závidím.

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 12 Mar 2014, 06:51
od užívateľa mirektatra
Tak jsem provedl selekci baterií, které jsem instaloval v rozporu se všemi vědomostmi ze školy: Do série jsem zapojil všechny možné druhy startovacích akumulátorů, vyřazených z osobáků pro další nepoužitelnost, jako startovacích. Nabíjet se je snažím odděleně po dvou tak, aby byly co nejpodobnější kapacity, pomocí nabíječky EPRONA Rokytnice nad Jizerou, protože to je jediná poctivá a spolehlivá nabíječka s automatikou, kterou znám. Postupně jsem směnil vyřazené baterie, které po krátké jízdě jevily značné vybití tak, aby jejich kapacita nebyla výrazně rozdílná. Nejslabší částí baterie je tedy akumulátor z Favorita, který již neumí osobák nastartovat.
S takto sestavenou baterií ujedu vcelku spolehlivě 10 km s překonáním poměrně značného počátečního převýšení (bydlím pod kopcem - alespoň se zvyšuje pravděpodobnost návratu). Je zajímavé a pro ekonomickou jízdu poučné, jak výrazně se na spotřebě /elektřiny/ projeví rychlost jízdy do kopce, kdy vcelku bezvýznamné zrychlení stojí dost energie. I jízda po rovině se dá "vyladit" tak, že spotřebu buď mám, nebo téměř ne. Největší ovlivnitelný faktor spotřeby vidím v lehkosti otáčení náprav a nahuštění pneumatik. Překvapuje mne, s jak diametrálně malým výkonem motoru je možné absolvovat silniční dopravu - ale kolik "kobil" má TATRA 11? A taky jezdí a vozí lidi :-)
Jerry, přijeď se kdykoliv svézt :-) - samozřejmě za volantem. Jinak pro zájemce o svezení - je řada akcí fandů elektromobility, bojujících s větrnými mlýny státu, úřadů a petrofirem, kde se svezete i oko potěšíte a závity mozkové doplníte :-)

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 13 Mar 2014, 21:28
od užívateľa Jerry
Nestálo by za vyzkoušení nakrmit betu louháčema? Jak se potuluju po googlu, tak jsem četl, že si je před rokem měl.. Jak si s nima dpadnul? Já mam doma pár sad KPL (120Ah), NKNU (24Ah), NKDU (10 a 16Ah) a ještě nějaký drobný a nemyslim, že by to byl marnej elchem. zdroj. Sice se na dnešní Lixxx nechytají hmotností ani rozměrama, ale cena je akceptovatelná. Navíc neinvestuješ do balancérů, kerý LIxky potřebujou.

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 21 Mar 2014, 06:43
od užívateľa mirektatra
To by určitě za to stálo, ale kapacita 100Ah, napětí 126V a tedy 105 NiCd článků, je docela síla i velikost. Sestavení do baterie je nutné provést přibližně stejně opotřebenými články... Původní baterky jsou vzřazené před X lety pro nepoužitelnost, od té doby stály bez péče v garáži. Origo prodává SAFT za bratru 30 000,- za kus (6V) a nenašel jsem aplikaci, kde by se používaly a daly získat použité za nějakou rozumnou cenu. Jsou vodou chlazený, ale to už jsem psal, tak přidám i fotku pro představu :|

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 21 Mar 2014, 17:48
od užívateľa Jerry
Takže si s obnovou nehnul, co jsem studoval, tak nejsou ani rozebíratelný (nemají zátky), aby se daly vypláchnout a nalít novym louhem. Nebo jsem to na špatných fotkách nepostřehnul?

Těch 126V je zajímavý, elektrofáva měly tušim baterii 84V a motor 15,4kW ,francouzský 106 a Saxa mají 120V 21kW a Berlinga 162V 28kW.

Re: TATRA BETA EL. (nebo Škoda?)

Napísané: 22 Mar 2014, 22:47
od užívateľa mirektatra
No dyk poudám, prototyp. No pohnul, jak jsem napsal. Doplnil jsem to kyselákama... Jednu jsem "potevřel", pokusil se ji vypláchnout, ale nevyteklo žádný "černo", protože jsou tam desky nacpaný k prasknutí natěsno. Exhumoval jsem ji několik dní a pak nalil novým, ale výsledkem byl trvající zkrat jednoho článku, které nejdou ani vypojit, ani rozebrat, protože vrch má baterie společný. No, tak, jak jsi psal...